[Centraal] Vragen over menstruatie & anticonceptie deel 5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 16:39

Er schiet me opeens een vraag te binnen, misschien erg stom maar ben toch nieuwschierig.

Als je de pil slikt dan krijg je in je stopweek een bloeding, die geen echte menstruatie is. Maar als je nou zwanger bent, bloed je dan ook gewoon? Omdat die bloeding door het stoppen veroorzaakt word en niet door je lichaam zelf (snappen jullie het nog? :+ )

En nee ik ben niet zwanger, maar gewoon benieuwd. :D

SteffiiY

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 16:41

De meeste mensen bloeden niet meer nee als ze zwanger zijn.
maar het wilt nog wel is voorkomen dat mensen die toch wel ongesteld zijn geworden, toch zwanger zijn!

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:20

Ja, volgens mij krijg je in de stopweek van de pil een ontrekkingsbloeding en dit word geregeld door de hormonen uit de pil. Dit regelt je lichaam niet zelf. De ontrekkingsbloeding is er voor bedoelt om de menstruatie cyclus van de vrouw na te bootsen zodat vrouwen denken nog enige invloed te hebben op de regels. ;)

Een ontrekkingsbloeding is dus niet een echte bloeding zoals vrouwen krijgen zonder pil gebruik. Er is geen eisprong en een eitje zal niet rijpen. Mocht het onverhoopt toch gebeuren dat een vrouw zwanger raakt door het pil gebruik heen (door ziekte, spugen, diaree of vergeten) kan er dus een eisprong plaats vinden en kan deze dus bevrucht worden. Blijf je echter de pil door slikken omdat je het niet beseft krijg je in de stopweek naar mijn idee gewoon een ontrekkingsbloeding.

Maar er zijn inderdaad ook vrouwen die blijven menstrueren tijdens de zwangerschap ongeacht wel of geen pil gebruik. Maar het slikken van de pil moet ten alle tijden bij een zwangerschap gestopt worden.

In de bijsluiter staat als ik mij goed herinner ook. Mocht onverhoopt een kind (jong meisje) de pil van de moeder hebben gepakt en ingenomen dan is de kans dat zij een vaginale bloeding krijgt aanwezig.

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 22:09

Ik ben nog niet in mijn stopweek, maar heb een aantal keer doorgeslikt. Vorige week 1 keer de pil vergeten en sindsdien wat bloedingen. Kan ik gewoon halverwege de pilstrip een stopweek inlassen en daarna weer met een volgende pilstrip beginnen? Dus vervroegde stopweek?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 22:20

Ik zou zorgen dat je minstens 7 pillen achter elkaar geslikt hebt zonder iets te vergeten zodat de vergeten pil in een (van de) middelste we(e)k(en) valt, dan kan je veilig een stopweek houden :)

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 23:53

Ik ben afgelopen woensdag naar de huisarts geweest en heb mijn oude pil weer terug. M30, hij dacht dat de 50 in combi met de medicijnen gewoon te zwaar was voor mijn lichaam en dat dat ook de oorzaak van de bloedingen zou zijn.

Nu een andere vraag, een beetje het zelfde als hierboven.
Ik was net weer begonnen aan een nieuwe strip van M50 en heb nu mijn oude pil weer terug. Wat is wijs, gewoon even de strip van M50 afmaken met de kans op weer 4 weken bloeden of tussendoor afbreken en dan gewoon weer met mijn oude pil starten?

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 13:16

In mijn bijsluiter van de pil staat dat als je wil overstappen, het inderdaad het verstandigst is om gewoon eerst een oude strip af te maken, een stopweek in te lassen en dan meteen beginnen met de nieuwe strip. Zo blijf je veilig.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 01:20

heeft iemand van jullie weleens een ontsteking aan de baarmoedermond/eierstokken/eileiders gehad?

t komt weleens voor dat het van het spiraaltje komt, niet veel maar goed die van mij was dus aan t rondwandelen.

toen ik mijn spiraal eruit liet halen had ik een lichte ontsteking aan mijn baarmoeder mond, maar ik heb vaak (ook op dit moment) hele erge buikpijn onderin mijn buik, ook rechtsonder, het kan met geen mogelijkheid de blindedarm zijn, maar t zit op ongeveer dezelfde plek, en dan weer in het midden, t voelt alsof je heel erg nodig moet plassen maar t ophoudt en dan pijn in je buik krijgt, alsof er een bubbel inzit die je wilt kapotprikken.

ik word trouwens ook niet ongesteld.
iemand die dit herkent? de dokter vond t niet nodig om me te laten komen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 14:21

Mijn dokter dacht dat ik het misschien had, ik had alle symptomen behalve de buikpijn. Ik moest toen een afspraak maken bij de gyn, dat kon pas een maand later maar als ik buikpijn zou krijgen, zou ik meteen een spoedafspraak voor de volgende dag krijgen.

Vreemd dat ze er bij jou zo makkelijk over doen...

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 19:33

Ja, ik vind het ook wel raar dramaqueen dat jou huisarts het niet nodig vind om je langs te laten komen. Kan je de gynaecoloog niet bellen voor een afspraak?
Misschien heb je inderdaad wel een lichte baarmoedermond/hals ontsteking wat niet vanzelf overgaat na het verwijderen van het spiraaltje en dan zou je naar mijn idee toch medicijnen moeten krijgen om het te bestrijden.. Liever voor niets naar de gyn dan te laat ;) Sterkte :(:)
Heb zelf ooit een cyste gehad in mijn rechter eierstok en dat deed ook regelmatig flink pijn kon dan bijna niet meer lopen. Alleen al door te zeggen wat voor buikpijn ik had kreeg ik direct een afspraak. Ok, kon niet gelijk terecht het is natuurlijk druk bij de gyn ;) maar toen ze zag met de echo dat het een cyste was kreeg ik medicijnen mee. Moest toen na een paar weken weer terug om te kijken of ie weg was of geslonken.

Ik ben vorige week trouwens nog voor een extra controle geweest :o deze x is het bij mij helemaal goed, spiraaltje zit netjes op zijn plek mooi hoog in de baarmoeder en ook mijn regels houden zich binnen de perken.. Eindelijk een beetje opgelucht.

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 21:27

Deze vraag zal wel veel vaker gesteld zijn... maar toch: Hoevaak achter elkaar aan hebben jullie de pil doorgeslikt in de stopweek?

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 21:31

Meestal 3 maanden voorheen. Nu helemaal niet meer.

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 21:39

lillytjuh schreef:
Meestal 3 maanden voorheen. Nu helemaal niet meer.

Okee, nooit problemen gehad met doorbraakbloedingen?

Het maakt toch niet uit hoevaak je 'm doorslikt toch?(mbt betrouwbaarheid) Omdat je met de pil eigenlijk een soort 'nep' bloeding hebt, toch?

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 21:41

Geen last gehad van doorbraakbloedingen nee. Tja gezond is het natuurlijk niet om continu door te slikken. Langer dan 3 maanden zou ik zonder advies van de huisarts niet doen.

Ik heb gisteren nog eens met de huisarts gesproken. Denk dat mijn talgklieren blijven ontsteken onder andere door de hormonen. Heb de 24+4 dus opzich zou het daar niet van moeten komen, als de klachten aanhouden ga ik een tijdje over op iets anders, een goed alternatief moeten we nog zoeken dan. Of ik stop er tijdelijk gewoon helemaal mee....... lijkt me ook heerlijk!

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 11:36

kom ook even binnenvallen met een vraag...

Ik ben nu aan de pil, maar door mijn medicatie werken mijn darmen niet zo als het moet, dus is de werking van de pil ook niet zo betropuwbaar meer. Ik denk er daarom over om een spiraal te laten plaatsen. maar hoe gaat dat in zijn werk... Kun je gewoon je Ha bellen voor een afspraak?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 12:06

Pff zit in dilemma. Heb nu 3 maanden de nuvaring, kan niet zeggen dat ik aantoonbaar me anders voel. Toch vind ik het 'iets' in me hebben met het idee op seks echt niks. Ik heb ook wel weer wat pukkels gekregen en het kost toch elke maand wat geld. Nu belde ik mijn huisarts, ik dacht misschien is er een pil met dezelfde samenstelling maar de komende 3 weken zijn ze dicht. Fijn maar nu moet ik beslissen wat ik wil.

Volgende week donderdag moet de ring eruit. de donderdag erop ga ik op vakantie en wil ik niet ongesteld zijn.

Wat is wijsheid: weer 3 ringen halen voor 21 euro en meteen doorgaan. (kan dat zonder recept)?

of

Meteen starten met mijn oude pil (diane) en na de vakantie afspraak maken.

Een stopweek inlassen en dan met Diane beginnen met dat ik ongesteld ben in mijn vakantie en begin vd vakantie in griekenland.

Pfff...zo lastig.

Ik ben bang om aan te komen als ik weer naar diane ga (waarom weet ik niet :+) Raakt mijn lijf niet van slag? Dadelijk voel ik me toch slechter...

Renskeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 16:50

Sinelia schreef:
kom ook even binnenvallen met een vraag...

Ik ben nu aan de pil, maar door mijn medicatie werken mijn darmen niet zo als het moet, dus is de werking van de pil ook niet zo betropuwbaar meer. Ik denk er daarom over om een spiraal te laten plaatsen. maar hoe gaat dat in zijn werk... Kun je gewoon je Ha bellen voor een afspraak?

Ja je kunt je HA bellen. Sommige HA's plaatsen 'm zelf en andere verwijzen door naar gyn. Je moet eerst langskomen voor een gesprek (tenminste dat moest ik) en ook nog een SOA-test laten doen. Dan kan je een afspraak maken voor plaatsing in de eerste dagen van je menstruatie. Het is dus niet zo dat je vandaag kan bellen en 'm morgen kan laten zetten ;)

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 22:03

Ik heb gister m'n spiraaltje laten zetten. Het viel opzich allemaal reuze mee! Alleen het zetten zelf deed ff pijn. Daarna nog wel wat licht in m'n hoofd geweest, was wat trillerig.
Gister nergens last van gehad, alleen vandaag wat last van buikpijn! Een beetje het menstruatie gevoel! :=

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 22:08

@Renskeeee: Ik hoefde geen SOA-test te doen.
Ik heb alleen een afspraak gemaakt bij de HA, moest de reden opgeven, heb toen een verwijsbrief en het spiraaltje mee gekregen, verder moest ik zelf bellen voor een afspraak bij de gyn in het ziekenhuis. :)

Renskeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 22:31

Oh ok zal wel verschillen per HA/gyn dan. Want ik moest dus wel die test doen en meerdere vriendinnen van mij ook die er ook een hebben laten zetten :) En bij mij werd ie geplaatst door de HA. En spiraaltje moest ik ophalen bij de apotheek.

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 22:48

dan zal het idd daaraan liggen dat het per HA verschillend is :P ! Mijn huisarts zei dat hun het niet zelf deden maar sommige anderen idd wel! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 00:29

Kan ik zwanger zijn?
Vandaag heb ik de pil om half 11 's avonds ingenomen, terwijl het 8 uur 's ochtends had moeten zijn (derde week). Meer dan 12 uur te laat dus.
Maandagmiddag heb ik nog seks gehad, dus dat is meer dan 72 uur geleden dan dat ik vandaag de pil heb geslikt. Loop ik dan een risico. Er staat me namelijk iets bij van 72 uur.. of geldt dat van die 72 uur alleen als ik bijvoorbeeld nu seks zou hebben en dat ik dan binnen 72 uur de MAP moet slikken?
Verder ben ik geen pil vergeten..

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 08:46

Ik heb mijn ring er na 2 weken maar eruit gehaald. VOlgende week met stip diane beginnen. Dan ben ik op vakantie iig niet ongesteld en hopelijk zijn de pukkels snel weg en blijf ik me gewoon voelen zoals ik me voel.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 08:47

Nueve, zal wel meevallen. Maare hoeveel dagen moet je nog van je strip.

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 10:21

Nueve: Ik denk het niet hoor! :)
De werking van de pil is trouwens zowiezo niet meteen weg, hij verminderd volgens mij alleen! :)
Verder moet de MAP wél binnen 72 uur worden ingenomen. :)
Ik denk dat de kans erg klein is dat je zwanger bent hoor! :j