Bewust kinderloos.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 17:56

Oei, wat is dit topic qua stemming omgekeerd sinds vanmiddag!

Kinderen zijn nu eenmaal op de wereld. Ik doe erg mijn best dat mijn zoon niemand lastig valt. Maar ik kan niet zeggen dat het nooit eens gebeurt.
Zo stond ik laatst in de rij van de kassa mijn boodschappen op de band aan het laden en mijn zoontje zat in de kar en zegt vriendelijk hallo tegen de mevrouw achter ons. En hij kreeg toch een zuur gezicht van haar, niet normaal. Je hoeft mijn kind heus niet leuk te vinden, maar zeg hallo en negeer het verder. Sommigen overdrijven dan wel zeg. Kinderen van 3 vinden het heel moeilijk stil te zitten en die neem ik niet mee naar een restaurant. Nou vind die van ons dat toevallig prachtig en dan gaan we wel eens ergens luchen in de zomer, hij blijft braaf zitten en verder neem ik wat speelgoed mee.
Niet alle moeders vallen onder een noemer, net als alle bewust kinderlozen niet onder 1 noemer vallen. Ik respecteer mensen die geen kinderen willen, de meeste van mijn vriendinnen hebben geen kinderen, no problem. Maar ik ga mijn kind niet doodzwijgen, daar is hij een te belangrijk onderdeel van mijn leven voor, maar ik heb ook genoeg andere onderwerpen. Ik wil ook gerespecteerd worden, ik wil ook met fatsoen met mijn kind de stad in kunnen. Dieren gaan niet achter slot en grendel hier, omdat er kinderen komen. Als ik een hond bij een ander niet vertrouw, neem ik mijn kind niet mee. Ook al kan het dan wel eens voor komen, dat ik dan niet komen kan.
Een beetje wederzijds respect doet wonderen.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 17:59

Ik zal van mezelf niet zeggen dat ik een leuke moeder ben, maar ben er wel eentje die alleen haar eigen kinderen leuk vind :o . Toen ze klein waren, vond ik andere kleine kindertjes niet leuk, en paste ook zelden tot nooit op. Vind een ander zijn/haar kinderen snel ongemanierd en ben en was niet het type moeder die altijd een huis gezellig vol met kinderen had. Nu zijn mijn kinderen, twee meiden, groot. 15 en 18, en ik ben zo ontzettend trots op ze. Allebei verschillend, maar elk met haar eigen talenten.

Ik vind het moeilijk uitleggen en eigenlijk ook absoluut niet aardig of leuk van mezelf, dat ik een ander kind maar gewoon een kind vind.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 18:08

Only_Hellen schreef:
Ik zal van mezelf niet zeggen dat ik een leuke moeder ben, maar ben er wel eentje die alleen haar eigen kinderen leuk vind :o . Toen ze klein waren, vond ik andere kleine kindertjes niet leuk, en paste ook zelden tot nooit op. Vind een ander zijn/haar kinderen snel ongemanierd en ben en was niet het type moeder die altijd een huis gezellig vol met kinderen had. Nu zijn mijn kinderen, twee meiden, groot. 15 en 18, en ik ben zo ontzettend trots op ze. Allebei verschillend, maar elk met haar eigen talenten.

Ik vind het moeilijk uitleggen en eigenlijk ook absoluut niet aardig of leuk van mezelf, dat ik een ander kind maar gewoon een kind vind.

Dat gevoel heb ik ook hoor. Eigen kinderen lijkt me erg leuk, maar van andere kinderen moet en kan ik vaak niet veel hebben. Dat gevoel heb je nou eenmaal, is lastig om dat te veranderen denk ik.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 18:11

Kukkie schreef:
Waarom ik juist wel kinderne wil is niet iets heel logisch, denk ik. Ik zie mezelf niet dolblij in alle kinderwagens koekeloren, vind de meeste babies helemaal niet mooi, ben echt vies van kwijl en snotneuzen en ken genoeg kindjes waaraan ik me makkelijk kan ergeren.
Ik ben geen type om tussen andere moeders om een schoolplein te staan roddelen, ben niet iemand die elke dag een nieuw knutselding bedenkt en daar dan ook de spullen voor in huis haalt enzo. Ben niet iemand die zichzelf graag 'mama van huppeldepup' gaat noemen in topics en ik hou waarschijnlijk ook niet van gebroken nachten en veel van mijn leven in moeten leveren omdat het kind vóór gaat.

Het is best grappig dat de meeste mensen zo'n stereotyp moedertje in hun hoofd hebben :D
Je kan het zo zwart-wit niet beschrijven, niet alle moeders zijn oversociaal en pronken dagelijks over hun kind, niet alle kinderen krijsen tot ze erbij neervallen.
Maar wat je zegt over de verandering in een leven voor één kind, dat is voor elke moeder zo, zo denk ik er ook over.
En dat zou ik (nog) helemaal niet kunnen. Die opoffering en bekerkingen.

Wat ik minder begrijp zijn mensen die geen kinderen willen omdat ze ze niet leuk vinden. Je gaat je eigen kinderen heus wel leuk vinden hoor, er zijn maar héél weinig moeders die dat niet doen. En je kan het bovendien ook niet weten als je er nog geen hebt.
Dat je geen kinderen neemt omwille van rust, verantwoordelijkheid, vrijheid, carrière, voldoening enz.. dàt snap ik juist heel goed.
Laatst bijgewerkt door unicorn_kiss op 08-03-10 18:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 18:13

Sim0ne schreef:
Only_Hellen schreef:

Dat gevoel heb ik ook hoor. Eigen kinderen lijkt me erg leuk, maar van andere kinderen moet en kan ik vaak niet veel hebben. Dat gevoel heb je nou eenmaal, is lastig om dat te veranderen denk ik.

et voila, precies wat ik iig ook probeer te zeggen. En dan betekent niet dat je de elementaire fatsoensnormen kunt vergeten (zoals dat voorbeeld van dat kind en de zure mevrouw in de supermarkt) maar dat geldt niet zo hard andersom.

mambobeach, negeer je me nou gewoon of wil je echt niet op mijn vraag ingaan?

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 18:20

Wat jammer dat de sfeer zo is omgeslagen. Ik vond het juist zo'n prettig topic waarin men respectvol met elkaar omging. Maar als er dan toch ergens een stukje verwijt naar een ander toe insluipt, dan worden de verwijten over en weer steeds heviger.
Waarschijnlijk gevoed door een stukje oudzeer n.a.v. verwijten die men irl ook al meer dan eens te horen heeft gekregen en die toch gevoelig liggen?

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 18:21

Lielle schreef:
et voila, precies wat ik iig ook probeer te zeggen. En dan betekent niet dat je de elementaire fatsoensnormen kunt vergeten (zoals dat voorbeeld van dat kind en de zure mevrouw in de supermarkt) maar dat geldt niet zo hard andersom.

mambobeach, negeer je me nou gewoon of wil je echt niet op mijn vraag ingaan?

Ja, als een kindje in de supermarkt blij zwaait of hallo zegt, zwaai ik / zeg ik dat ook wel terug, ook al heb ik er soms helemaal geen zin in. Haha, dat kind moet ook weer niet het idee krijgen dat de wereld vol zure mevrouwen is.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 18:22

Sim0ne schreef:
Ja, als een kindje in de supermarkt blij zwaait of hallo zegt, zwaai ik / zeg ik dat ook wel terug, ook al heb ik er soms helemaal geen zin in. Haha, dat kind moet ook weer niet het idee krijgen dat de wereld vol zure mevrouwen is.

Hier hetzelfde :)

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 18:24

Only_Hellen schreef:

Kijk, dit vind ik nou een eerlijk antwoord en waarom zou je daardoor jezelf minder aardig en leuk moeten vinden???
Je geeft gewoon eerlijk je mening zonder eromheen te draaien, chapeau hoor. ;)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 18:24

unicorn_kiss schreef:
Wat ik minder begrijp zijn mensen die geen kinderen willen omdat ze ze niet leuk vinden. Je gaat je eigen kinderen heus wel leuk vinden hoor, er zijn maar héél weinig moeders die dat niet doen. En je kan het bovendien ook niet weten als je er nog geen hebt.
Dat je geen kinderen neemt omwille van rust, verantwoordelijkheid, vrijheid, carrière, voldoening enz.. dàt snap ik juist heel goed.

Maar wat valt er niet te snappen aan 'ik wil geen kind want ik vind kinderen niet leuk'?

Ik wil niet op wintersportvakantie, want ik vind sneeuw en kou niet leuk. Ik wil geen baan waarbij ik veel van huis ben, want ik vind het niet leuk dat ik mijn dieren/vriend/familie/vrienden dan te vaak moet missen. Ik wil geen jas met rode stippeltjes, want ik vind rode stippeltjes niet leuk.

Van zulke onbenullige dingen wordt het geaccepteerd dat je het niet doet omdat je het niet leuk vindt. Maar onomkeerbaars als aan een kind beginnen... het is vreemd als je dat niet leuk vindt 'want hoe weet je dat nou en je gaat ze vanzelf wel leuk vinden'? Nee, dat is nou iets wat IK niet snap. :n

Maar gelukkig denken we niet allemaal hetzelfde. ;)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 18:26

Sim0ne schreef:

http://www.pasopaardig.nl

Aardige mensen, hoe ga je ermee om? ;)

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 18:28

Het gekke is dat ik op de een of andere manier een enorme aantrekkings kracht op kinderen heb, don't ask me why.
En dat vidn ik ook best leuk.
Misschien juist omdat ik heel direct ben.
Vind ik iets niet leuk of verkeerd, dan ben ik daar héél duidelijk in.
Op mijn vorige stal was een keer een mooi voorbeeld.
Een van die jonge meisjes kwam eens naast me op het hek bij de wei zitten en zei toen tegen me...."jij kunt best heel boos worden he....maar toch vind ik jou de liefste van allemaal".
Tja en ik kan niet ontkennen dat me dat dan niks doet.
Ook met pubers is dat zo....ze komen altijd naar me toe en vertellen van alles en nog wat.
Soms zelf dingen die ze thuis niet willen bespreken.
Nu moet ik ook eerlijk zeggen dat ik pubers dan ook meestal wel weer heel erg leuk vind! :D

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 18:30

Karin schreef:
Sim0ne schreef:

http://www.pasopaardig.nl

Aardige mensen, hoe ga je ermee om? ;)

Jaaaaa, die reklame, die vind ik zoooo geweldig en zo waar!
Vooral die boer met dat accent die de mensen op de fiets wegwijs wil maken. :D

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 18:34

MM ik vind persoonlijk dat je sneeuw écht niet kan vergelijken met een eigen kind.
Als je nog geen gehad hebt, kan je dat niet op voorhand weten te vertellen. Een bloedeigen kind is zó anders dan het kind van de buren.
Ik vind dat zo'n zwak argument feitelijk... want ik ken zóveel mensen die een hekel hebben aan kinderen,
maar de wereld is voor hen opengegaan omdat hun eigen kind hun leven compleet maakte. Jammer dat iemand die kans mist omdat die 'kinderen niet zo leuk vindt'
Maar zoals je aangeeft, daar denkt iedereen nu eenmaal anders over

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 18:38

unicorn_kiss schreef:
MM ik vind persoonlijk dat je sneeuw écht niet kan vergelijken met een eigen kind.
Als je nog geen gehad hebt, kan je dat niet op voorhand weten te vertellen. Een bloedeigen kind is zó anders dan het kind van de buren.
Ik vind dat zo'n zwak argument feitelijk... want ik ken zóveel mensen die een hekel hebben aan kinderen,
maar de wereld is voor hen opengegaan omdat hun eigen kind hun leven compleet maakte. Jammer dat iemand die kans mist omdat die 'kinderen niet zo leuk vindt'

Feitelijk gezien klopt die argumentatie gewoon. Een eigen kind voelt gewoon heel anders, daar zorgen de hormonen ook wel voor.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 18:39

unicorn_kiss schreef:

Maar je kunt toch niet het risico maar effe gaan lopen om dat uit te dokteren of dat echt zo is???
Ik denk dat de meesten hier uit wel overwogen beslissingen heel duidelijk weten waarom ze geen kinderen willen.
En dat is niet alleen uit het niet leuk vinden, er zijn genoeg voorbeelden aan gedragen.
Ik denk dat je ten aller tijden je eigen gevoel moet volgen , die heeft het immers meestal ook bij het juiste eind.
Ik moet er niet aan denken zeg.....nouja...ik vind er wel niks aan en zie er als een berg tegenop maar er word gezegt dat ik het toch wél leuk ga vinden.
En wat nou als dat niet zo is?????
Wie is er dan de dupe van???
Juist....een onschuldig kind die er niet om gevraagt heeft in een gezin te komen die dat eigenlijk niet wilde.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 18:40

Nogmaals, welk gedeelte van 'ik wil X niet want ik vind X niet leuk' is er nou zo onduidelijk?

Mijn leven is iig heel compleet zonder kind.
Laatst bijgewerkt door Karin op 08-03-10 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

unicorn_kiss schreef:

Ik vind het persoonlijk dan juist weer niet kunnen om het er dan maar 'op te wagen' terwijl je kinderen eigenlijk niet leuk vindt. Natuurlijk zal het bij veel mensen wel goed komen met die liefde.
Maar ook bij veel mensen niet, vergis je er niet in. Het resultaat daarvan loopt regelmatig bij jeugdzorg rond.
Zeggen dat je spijt hebt van je keuze voor kinderen hoort niet. Maar reken maar dat er mensen rondlopen die er wel degelijk spijt van hebben. En wie is dan de dupe? Juist ja.

Onassa

Skygirl schreef:
unicorn_kiss schreef:

Feitelijk gezien klopt die argumentatie gewoon. Een eigen kind voelt gewoon heel anders, daar zorgen de hormonen ook wel voor.

Dan heeft er tochj al een kinderwens gezeten.
Ik ken iemand die heeft het voor zijn partner gedaan.....zal ik je de details maar besparen???

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 18:41

Wat mij betreft is dit topic ook geen topic om elkaar vooral over te halen om kinderen te 'nemen' of ze weg te willen doen. (niet dat iemand dat zou willen. Maar een topic voor mensen die geen kinderen willen en her en der tegen onbegrip daarover aanlopen.

Mijn beste vriendin - die echt geen kinderen wil - zou ik niet graag overhalen of toch in de positie zien dat ze zwanger is. Ik laat haar. En zij weet hoe graag ik het wel wil. Ze laat me. Je kunt je wens of ervaring niet opdringen aan een ander. Wel delen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 18:41

Skygirl schreef:
unicorn_kiss schreef:

En dat is een feit?

Zoals ik al eerder aanhaalde: dat geldt dus niet voor iedereen. Maar dat is een taboe.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 18:42

Karin schreef:
Nogmaals, welk gedeelte van 'ik wil X niet want ik vind X niet leuk' is er nou zo onduidelijk?

Mijn leven is iig heel compleet zonder kind.

Omdat jij niet kan weten of je je eigen kind niet leuk gaat vinden..

Mijn leven is trouwens ook compleet zonder kind ;)

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 18:42

Kukkie schreef:
Wat mij betreft is dit topic ook geen topic om elkaar vooral over te halen om kinderen te 'nemen' of ze weg te willen doen. (niet dat iemand dat zou willen. Maar een topic voor mensen die geen kinderen willen en her en der tegen onbegrip daarover aanlopen.

Mijn beste vriendin - die echt geen kinderen wil - zou ik niet graag overhalen of toch in de positie zien dat ze zwanger is. Ik laat haar. En zij weet hoe graag ik het wel wil. Ze laat me. Je kunt je wens of ervaring niet opdringen aan een ander. Wel delen.

Mijn complimenten dat heb je heeeel mooi verwoord!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 18:43

Kukkie schreef:

Hmm ik merk hier weinig posts met het doel om iemand te overhalen...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 18:44

Kukkie schreef:

Als meer mensen zo zouden denken, dan zou de wereld er een stuk mooier uitzien. Live and let live is niet voor niets mijn levensmotto. ;)