Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:12

Ik kreeg van TurdusMerula laatst de tip om eens in dit topic te kijken en zo gezegd, zo gedaan. Ik heb al heerlijk de eerste paar pagina's gelezen en ik wordt er helemaal blij van. Mijn plannen hebben nog totaal geen vorm, dromen zijn het, maar ik zie mezelf nergens anders belanden dan op een plekje waar ik mezelf kan voorzien in het meeste wat ik nodig heb. De stress van het stadsleven wordt me nu al bijna teveel, laat staan als ik straks mijn eigen hypotheek moet betalen en me zal moeten redden in een drukke baan. Dat wordt hem niet, ook ik ben boogschutter (pagina 2 :Y) ) en wat daar voor mij bij hoort is weten wat ik wil en een sterke eigen mening hebben. Ik kan geen dingen doen waar ik het niet mee eens ben, en dat is moeilijk in te delen in deze samenleving. Natuurlijk zul je altijd dingen moeten doen die je niet wilt, maar het wordt nogal lastig als zo goed als de hele samenleving je niet aan staat :')

Er is echter een plan dat al wel vorm aan heeft genomen, ik ga namelijk een jaartje (of langer) richting Australie en het plan is om daar eerst 3 maanden te werken voor wat zakcentjes en om me daarna voor een half jaar 'geheel' van de samenleving te onttrekken. In dat halve jaar wil ik van Alice Springs naar Melbourne lopen en in de tussentijd wil ik in mijn eigen behoefte voorzien. Ik wil mijn eigen vuurtjes maken, mijn eigen voedsel vinden en bereiden, ik wil mijn eigen weg vinden en ik wil mijn eigen vlees en vis vangen en bereiden. Dit wil ik niet doen met luxe, maar zoals het vroeger allemaal ging. Alhoewel dat natuurlijk ook niet helemaal klopt, aangezien ik wel een mooie backpack heb met bijbehorende spullen. Maar een GPS zal je in mijn tas niet vinden bijvoorbeeld, daar heb ik een kompas en kaart voor. En dan kan ik ook eindelijk eens die klok aan de kant leggen, wat moet dat heerlijk zijn :+:

Maargoed, dus, ik dacht laat ik even hallo zeggen, misschien kan ik jullie helpen om het stof van het topic te blazen? :)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:37

Colorado schreef:
ook ik ben boogschutter (pagina 2 :Y) )

Dat zijn de beste :Y) :D

Citaat:
In dat halve jaar wil ik van Alice Springs naar Melbourne lopen en in de tussentijd wil ik in mijn eigen behoefte voorzien. Ik wil mijn eigen vuurtjes maken, mijn eigen voedsel vinden en bereiden, ik wil mijn eigen weg vinden en ik wil mijn eigen vlees en vis vangen en bereiden. Dit wil ik niet doen met luxe, maar zoals het vroeger allemaal ging.

Euh ambitieus.. vooral dat lopen + vuur maken + voedsel vinden. Zonder luxe zal geen probleem zijn! Ik wil niet overdreven kritisch zijn, maar ben je al eens in Australië geweest?
Ik was een paar jaar geleden in Alice Springs en omgeving, en heb de trein genomen vanaf de kust, dus ik heb wel een beetje een idee van het landschap en de ecosystemen waar je dan door zal moeten wandelen. Als je wil kan ik je daar wel wat meer info over bezorgen. Ik kan me eigenlijk met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat je dat solo kan doen zonder voedsel en water mee te nemen, want aan het oppervlak ga je dat niet vinden (water vooral, eten tja..mieren zijn in principe ook eetbaar ;) ).
Wat ik wel als een mogelijkheid zie is dat je gebruik gaat maken van 50.000 jaar kennis en ervaring met het hartland van Australië, en eerst een leuke Aboriginal man trouwt :D
Grapje.. maar ik meen eigenlijk wel dat je volgens mij daar de lokale kennis voor nodig zal hebben.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:49

Het topic leeft weer joepie. Een aantal van jullie zijn al hard op weg met de dromen te verwezelijken :j .

Een trektocht, daar kunnen we alleen maar van dromen, al hebben we wel een mogelijke alternatieve oplossing daarvoor gevonden. Santiago mannetje loopt met de honden, ik rij de auto steeds vooruit. Of een busreis :o ja zo n suffe met bejaarden erheen. Helaas laat mijn lijf niet meer toe.

Maar ook wij zijn alweer wat verder. Op dit moment brandt de houtkachel lekker. Het hout komt van verschillende plekken uit de buurt (max 20 km en luchtgedroogt) of van ietsje verder maar volledig hergebruik ( biologische fruitteler die zijn bomen rooit, droogt en verkoopt). De aanmaakhoutjes worden nu langzaam van pallets gemaakt. Brood en heet water komen als de kachel aan is zoveel mogelijk van de kachel. En ook ons snoeihout wordt er voor gebruikt.

We koken nu bijna 2 jaar op propaangas en dat bevalt heel erg goed :j . We doen ongeveer 3 tot 4 maanden met 1 gasvulling van 10 euro. Bijgevuld door een klein bedrijfje in de buurt. koffie malen we met een oude handmolen van douwe egberts. Zo n echte ouderwetse dus. Eitjes van eigen kip. Appels en peren en een deel van de noten van eigen tuin of van een boer in de buurt. De vriezer zit vol met appelmoes en de droge appels zijn ook nog niet op.

Dit jaar hoop ik ons aardbeienveldje zo te krijgen dat ik voldoende potjes jam kan maken. En hopelijk gaan de abrikozen nectarines en perzikjes genoeg erbij geven voor gedroogd fruit. Voor en achter regentonnen voor ruim 500 liter water. De moestuin ( tje) begint te werken nu. Nu alleen nog sparen voor zonnepanelen, zonneboiler en wie weet nog een eigen waterpunt in de toekomst. Maar dat zal nog wel even duren.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:52

Dat klinkt goed allemaal Karuna. Ik hoop dat ik ooit de tijd ga hebben om een eigen tuin en boomgaardje te onderhouden. Maar zo lang als ik werk zoals ik dat nu doe zit dat er gewoon niet in..
Ik vind dat een mini-moestuin dan weer wel moet lukken, dus ik ga toch wel iets kleinschalig en makkelijk in onderhoud proberen aanleggen deze lente. Ik ben nogal gefascineerd door mengculturen, dus als iemand daar ervaring mee heeft, alle tips welkom!

karuna schreef:
We koken nu bijna 2 jaar op propaangas en dat bevalt heel erg goed :j . We doen ongeveer 3 tot 4 maanden met 1 gasvulling van 10 euro. Bijgevuld door een klein bedrijfje in de buurt.

Dat heb ik ook een tijdje gedaan, en dat hoop ik in de toekomst ook weer opnieuw te gaan doen. Het is toch echt niet te vergelijken, elektrisch koken of op gas.. Momenteel zit ik wat vast aan het elektrisch fornuis dat al in dit huis zat toen ik het kocht. Er zijn dringendere kosten aan andere dingen ;)

Na mijn verhuis uit Wallonië had ik hier op de nieuwe plek welgeteld één brood gebakken. Duidelijk nog niet erg slow-life.
Maar er is beterschap, deze winter heb ik alweer één gebakken, vorige week, en dat smaakte zo goed, nu ben ik wel vertrokken, morgen komt nummer twee :D
Speltbrood met zonnebloempitten, met de deskundige online-hulp van het lief van HC, want een korst is nog niet zo makkelijk als het er uit ziet, zeker niet als er pitjes aan plakken :P Maar goed, al doende leren we dus :Y)

karuna schreef:
Nu alleen nog sparen voor zonnepanelen, zonneboiler en wie weet nog een eigen waterpunt in de toekomst. Maar dat zal nog wel even duren.

:j Ook op het verlanglijstje hier..

Afbeelding

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:59

Ik hoop dat die net zo lekker smaakt als het eruit ziet, mjam!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:02

TurdusMerula schreef:
Ik hoop dat die net zo lekker smaakt als het eruit ziet, mjam!

Smaakte.. die was heel lekker ja.

TurdusMerula

Re: Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:11

Zelf brood bakken staat nog op mijn 'lijstje'. Voor nu haal ik regelmatig brood bij de biowinkel. :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 09:49

Brood ziet er mjammie uit. Spelt wil ik nog steeds een keer proberen. Lief van HC je te helpen op afstand. Wij bakken iedere dag brood ivm voedselallergie. Dat is veel goedkoper en lekkerder ook nog. De verse gist halen we vlak over de grens. 1 euro voor 1 kilo verse gist.

Het propaan koken is hier ontstaan uit frustratie van een erg snel defecte inductieplaat. We hebben geen gas in de keuken en moesten eigenlijk weer electrisch gaan koken. Omdat we een tijd in een caravan hebben gewoont bij gebrek aan woning bedacht ik me dat flessengas ook goed gaat. Maar ja in huis mag dat wel? Ik heb de vezekering gebeld en die zagen geen probleem ivm brandverzekering mits de fles niet zwaarder was dan 5 kilo. Gaan zoeken op internet naar een knappe kookplaat en. Nu hebben we een 5 pits rvs plaat die precies in het gat van de vorige plaat paste. Plekje gemaakt in het keukenkastje eronder en koken maar.

Bandita ons tuintje is ook niet zo groot 500m2 maar met de goede fruitboomkeus en goed advies van een stichting oude fruitrassen hebben we toch 12 fruit en noot kunnen planten. Groentetuintje is ook niet groot maar het aardbeienveld wordt wel groter, ik heb flink wat jonge stekjes gekregen en ik hoop een stuk van 5 bij 2 te kunnen beplanten, het gras is toch verdwenen.

We hadden al zonnepanelen kunnen hebben nu maar door een mogelijke financiele tegenslag hebben we dat in de wacht gezet voor de zekerheid.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 09:52

Hier is het leven nog niet heel slow, maar fruit hebben we in overvloed!
Mini moestuintje van grofweg 6 m2 maar de opbrengsten zijn wisselend.
Maar mijn fruit dat verspreid in de tuin staat doet het super, druiven, rode bessen, frambozen (2 kleuren) bramen...
Bergen eigen gemaakte jam!
We haden ook enorme hoeveelheden perziken, maar die hebben we iets te rigoureus gesnoeid 8)7 dus vorig jaar deed die niets... Ben heel benieuwd of komende jaar wel wat geeft...

Broodbakken hebben we al tijdje niet meer gedaan, maar dat moet nodig weer eens gebeuren.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:31

Bandida schreef:
Euh ambitieus.. vooral dat lopen + vuur maken + voedsel vinden. Zonder luxe zal geen probleem zijn! Ik wil niet overdreven kritisch zijn, maar ben je al eens in Australië geweest?
Ik was een paar jaar geleden in Alice Springs en omgeving, en heb de trein genomen vanaf de kust, dus ik heb wel een beetje een idee van het landschap en de ecosystemen waar je dan door zal moeten wandelen. Als je wil kan ik je daar wel wat meer info over bezorgen. Ik kan me eigenlijk met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat je dat solo kan doen zonder voedsel en water mee te nemen, want aan het oppervlak ga je dat niet vinden (water vooral, eten tja..mieren zijn in principe ook eetbaar ;) ).
Wat ik wel als een mogelijkheid zie is dat je gebruik gaat maken van 50.000 jaar kennis en ervaring met het hartland van Australië, en eerst een leuke Aboriginal man trouwt :D
Grapje.. maar ik meen eigenlijk wel dat je volgens mij daar de lokale kennis voor nodig zal hebben.

Ik ben ook niet van plan om vanuit het niets zomaar even te gaan lopen hoor hihi, het is de bedoeling dat ik eerst inderdaad lokale kennis op doe. Ik hoop(te) het voor elkaar te krijgen om een tijdje bij de aboriginals te verblijven, nu weet ik dat dat ook niet zo 1, 2, 3 gaat, maar als het zou lukken *droomt weg*. Maar ik zit toevallig nu op satteliet te kijken (nog niet eerder gedaan) en ben er net ook achtergekomen dat de lakes die ik wilde gaan volgen allemaal zout zijn :') En dat precies dat stuk het droogste gebied is van Australie, dus ik zit er nu inderdaad over na te denken om een andere route te kiezen (of eigenlijk, dat is bij deze besloten, alleen nog even zoeken naar een route :) ). Die ik dan denk ik af ga laten hangen van de plek waar ik die eerste 3 maanden zal kunnen werken. Ik ben overigens inderdaad nog niet eerder in Australie geweest en mijn enige reden om van Alice Springs naar Melbourne te lopen was het feit dat ik in Melbourne een meisje ken die me uitgenodigd heeft om langs te komen en ik zo min mogelijk toeristen tegen wil komen. En daarbij heb ik een boek liggen van een vrouw die van Alice Springs naar de westkust is gelopen, ik dacht, nou mooi, de zuidkust is dichterbij :D Uuh ja, hehe. Ach, ik heb nog genoeg tijd om het echt goed uit te zoeken :) Maar ik wil graag heelhuis aankomen op de plek van bestemming, dus alle info en waarschuwingen zijn welkom!

Hier helaas geen plek voor moestuintjes e.d., maar brood bakken kan natuurlijk wel. Ooit een keer gedaan en dat beviel erg goed (wel met een broodmixer en een broodbakboek :P ), misschien dat ik me daar ook weer eens aan waag. Het brood van hierboven ziet er in ieder geval prima uit! :9

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:57

:wave:

Het duurde écht even voordat ik het brood-met-zonnebloem-pitten herkende. Ik dacht een grote steen met daarop naaktslakken/bloedzuiger achtige beesten te zien... Kon me ook niet voorstellen dat dat lekker was.

Anyway, iets te veel survival programma´s gezien denk ik zo _O-

Als slowlife aanpassing heb ik geen zender ontvangst meer op mn tv (ik kan er nog wel dvd´s mee kijken). Scheelt wel reclame´s, kan geen dingen zien waar ik niet bewust voor heb gekozen en doordat ik slechts een zeer beperkt aantal dvd´s heb kijk ik weinig tv :)

Australië lijkt me ook een super mooi land!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:27

Kijk je wel via de pc dan of volg je geen nieuws ed meer ? Een grote steen met beestjes hihi. Kan ook lekker zijn als ik Bear Grylls of die amerikaanse survivalman soms zie. :Y) .

Australie idd mooi maar mij teveel giftige beestjes. Dat zou me toch echt tegenhouden erheen te gaan. Giftige spinnen en slangen die ook in je huis komen en niet te vermijden zijn.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:10

karuna schreef:
Kijk je wel via de pc dan of volg je geen nieuws ed meer ? Een grote steen met beestjes hihi. Kan ook lekker zijn als ik Bear Grylls of die amerikaanse survivalman soms zie. :Y) .
Australie idd mooi maar mij teveel giftige beestjes. Dat zou me toch echt tegenhouden erheen te gaan. Giftige spinnen en slangen die ook in je huis komen en niet te vermijden zijn.

Hier ook geen tv. Wel wifi, dus ik lees de krant online 's ochtends op mijn telefoon (jaja..) en radio in de auto.. 't is niet dat ik onder een steen zit nu.
Australië zit inderdaad vol vreemde en dikwijls giftige planten en dieren..anderzijds wel fascinerende natuur daar, niet te vergelijken met de andere continenten.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:17

Wij kijken hier ook niet erg vaak tv, als in programma's, wel films. Heerlijk 's avonds op de bank onder een slaapzak :) Alhoewel helemaal geen tv me heerlijk lijkt eerlijk gezegd, na het kijken van een film heb ik toch vaak een vreemd gevoel, ik had in die tijd ook iets 'nuttigers' kunnen doen. Ik kan de laatste tijd helaas niet echt lekker relaxen tijdens het kijken van een film, maar dat wordt al weer beter, anders ga je ook je doel zo voorbij.

Die giftige dieren en planten neem ik wel voor lief, het lijkt me zo'n gaaf land om in rond te zwerven :+: Dan let ik wel extra op hoor, met liefde zelfs haha :)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:17

Giftige /gevaarlijke beesten lijken me ook echt niet prettig. Mensen die in Australie wonen zijn daar gewoon aan gewend en geven er volgens mij verder weinig om. Die toeristen die goed geinformeerd op reis gaan weten er wellicht meer over te vertellen/ zijn erg op hun hoede.

Ik blader wel eens door de krant (vooral voor de strips en het weer), verder kijk ik geen nieuws. Belangrijke dingen krijg ik toch wel te horen (via bokt of anders) en de rest van de nieuws-onzin kunnen ze houden.
Het enige journaal wat me heerlijk lijkt om te kijken zou ongeweer zo gaan:
Ting-dong dit is het nieuws van 8 uur met ... `Vandaag was een erg mooie en rustige dag. Het was heerlijk weer, mensen hebben genoten, hun verantwoordelijkheid genomen en met hun hart en een helder hoofd de juiste dingen gedaan. Voor heel wat mensen was dit nieuw, en het is iedereen zo goed bevallen dat ze er allemaal mee doorgaan. Morgen belooft dus wederom een prettige dag te worden. Wij wensen u nog een prettige avond.´

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 12:35

laura1986 schreef:
Giftige /gevaarlijke beesten lijken me ook echt niet prettig. Mensen die in Australie wonen zijn daar gewoon aan gewend en geven er volgens mij verder weinig om. Die toeristen die goed geinformeerd op reis gaan weten er wellicht meer over te vertellen/ zijn erg op hun hoede.

En er is natuurlijk ook een groot verschil tussen lange afstands-trektochten zonder bevoorrading (en in een woestijn of halfwoestijn) en backpakken in (schaars) bewoond gebied. Je kan de tocht volgens mij best aanpassen aan je niveau van kennis bij de start. Als je zes maand weg gaat en je leert veel onderweg, kan je nog steeds beslissen om eens een paar weken wat moeilijkers te gaan doen.

Citaat:
Voor heel wat mensen was dit nieuw, en het is iedereen zo goed bevallen dat ze er allemaal mee doorgaan.

Wat me gelijk herinnert aan het feit dat kunnen kiezen voor een slow life luxe is..
Zowel in de westerse wereld als op andere plekken.. het geld moet toch van ergens komen, en dat gaat meestal in ruil voor een groot deel van je tijd.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 12:47

Ik zie dit topic verschijnen.
Weet niet meer wanneer ik voor het laatste gereageerd heb en hoe het er toen voor stond, maar wij wonen inmiddels op de boerderij en het bevalt ons allemaal super. Heerlijk hier. Brood bakken deed ik sowieso al dagelijks, de kipjes raken nu goed aan de leg *\o/* en nieuwe fruitbomen ("soorten uit de regio") zijn in het najaar geplant.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:09

hier ook geen TV. Nieuws gaat via streaming :-)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:25

Bandida schreef:
Laatse bericht twee jaar geleden?! Woooow wat vliegt de tijd.

Het is weer langzaam aan het eind van de winter, en ik wordt er helemaal melancholisch van. Ik wil lente en zonnestralen. En geen nattigheid en modder meer. :j
Gezien ik vermoed dat dat bij de andere slow-life-ers ook wel zo zal zijn, probeer ik dit topic nog eens onder het stof vandaan te halen.
Hoewel, mogelijk hebben de woestijnbewoners hier allemaal minder last van, bedenk ik nu :+

Hoe gaat het met iedereen?

Hier is niet zo veel veranderd op vlak van slow-life. Ik heb nog steeds een te drukke job, en on-af huis en veel meer plannen als tijd :D
Er staat nu wel een stalgebouw achter mijn huis, maar daar wonen nog steeds geen paarden. De bijhorende omheiningen worden nl. pas in de komende twee maand geplaatst.
Verder nog één paard om voor te zorgen, mijn oude ruin. De twee hengsten wonen nog steeds bij mijn ex-vriend in Wallonië in hun privé paardenparadijs. Mogelijk gaat dat nu deze lente veranderen als ik eindelijk de mogelijkheid thuis zal hebben om ze hier te houden. Er is nog wat denkwerk te doen op dat vlak.

Qua ecofarm helaas ook weinig vooruitgang. Ik heb twee katten bij, maar dat telt niet echt als boerderijdier :P Kippen durf ik nog steeds niet goed aan beginnen wegens de vossen.. Heb wel een enorme stapel hout om het huis mee te verwarmen, en met wat geluk kan ik eind volgende maand ook eindelijk IN mijn huis gaan wonen, in plaats van in de veranda die er tegen aan plakt. Die is nu woonkamer, en hoewel dat erg gezellig en licht is, is het niet zo ecologisch/economisch, want al dat glas is natuurlijk niet zo isolerend.
Vanavond alvast aan de slag om de sokkel waar de nieuwe kachel op komt met tegels te bekleden :D Op de badkamer na de laatste verbouwklus!! *\o/*

Goeiemorgen iedereen, even dit topic nog eens vanonder het stof halen, met een quote van mezelf.. ;)
Mijn bokt naam is veranderd zoals je kan zien, en zegt nu eindelijk iets over mijn twee rooie mannen, in plaats van over een ondertussen overleden Braziliaanse rodeostier :D

Weer bijna een jaar verder, weer klaar voor de winter!
Ondertussen woon ik hier in de woonkamer, die er nu ook echt uit ziet als een woonkamer, hele vooruitgang.. De schouw en de houtkachels zijn schoon gemaakt, het hout ligt alweer gestapeld (zelfs een hele wand in huis dit jaar).

De grootste verandering is dat mijn paarden weer 'thuis' zijn *\o/* . Mijn hengst heeft een vriendinnetje gekregen, en die twee staan deze week voor het eerst hier aan huis (voor langer dan een dagje dan, ze waren wel al op bezoek ,-)). Heb dus drie paarden nu..
Heerlijk is dat, de paarden in de tuin, en ik vind het eigenlijk niet zo leuk dat ik ze volgend weekend weer moet wegbrengen, maar ik heb winterstalling voor ze geregeld in de buurt die voor hen wel veel leuker gaat zijn als mijn paddock aan huis. Daar hebben ze nog een half hectare hoog gras en een grote inloopstal met wat verharding er voor. Als het sneeuwt neem ik ze wel weer thuis, dan hoef ik de weg niet op en op dat moment zal de weide daar toch ook kaal gegeten zijn.

Mijn ruin is een maandje geleden op één dag vijf jaar ouder geworden. Van 22 naar 27 jaar.. doordat ik er eindelijk achter gekomen ben wat zijn brandmerken (twee codes aan beide zijde van de hals) willen zeggen. Hij is geboren in 1985 8-) Leve het internet..
Hij was al zo min of meer met pensioen, wordt nog één avond per week bereden en heeft een verzorgster om hem te verwennen..dus die leeftijd verandert eigenlijk niets, en hij maakt het goed, zeker voor een 27 jarige :=

De nood aan een veel slower life is nog steeds groot hier, maar we doen ons best!
Meer tijd is nog steeds de grootste wens.

Hoe gaat het met jullie allemaal?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 12:05

Hee een berichtje... Wat fijn dat je paarden thuis zijn Ruga en jeetje, je zult maar in 1 dag 5 jaar ouder worden. Fijn dat je huis ook op begint te schieten, een woonkamer is natuurlijk lekkerder dan een veranda ;)

Hier nog geen slow life, hoewel... Ben sinds een paar weken m'n baan kwijt (nieuwe collega besloot dat ze niet met mij samen kon werken en helaas... zij was mijn leidinggevende dus ik mocht het veld ruimen) en afgelopen week met m'n auto tegen een boom gezeten dus ineens is de vaart er wel aardig uit...
Helaas financieel ook een strop en da's wat minder. Gelukkig heb ik voor Raya een fijne plek dicht bij huis gevonden waar nu nog flink gras staat en waar ik letterlijk 'bijna niks' voor hoef te betalen. Voorlopig staat zij dus wel goed. In januari krijg ik m'n ontslagpremie die bedoeld was om een WW uitkering mee aan te vullen maar ik ben bang dat de helft straks al op is om alle financiele tegenslagen op te vangen. Zaak dus dat ik toch wel vlot ander werk vind (tot eind dit jaar krijg ik nog doorbetaald dus voor nu zit ik 'safe').
Maar al die tegenslagen doen me wel steeds vaker verzuchten dat ik wel ergens in het buitenland een lief klein boerderijtje met grond wilde en verder met niemand wat te maken. Zo zwart/wit is't natuurlijk niet maar jongens wat is het vervelend dat je voor alles wat je wilt geld nodig hebt wat je dan niet hebt.
Gaat geheid veranderen, het stelsel wat we kennen staat op instorten en kan niet heel lang door gaan en dan zit je in je achteraf boerderijtje met grond en zelfredzaamheid nog helemaal niet zo gek.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 15:03

Francis schreef:
Hier nog geen slow life, hoewel... Ben sinds een paar weken m'n baan kwijt ... wat is het vervelend dat je voor alles wat je wilt geld nodig hebt wat je dan niet hebt.

Hey Francis, dat is geen leuk nieuws :(:) Ik duim alvast dat je snel wat nieuws kan vinden, en evenzeer dat je in het hele proces de moed niet te vaak verliest.
Zelf ben ik zelfstandige, al 12 jaar nu, en ik ben ondertussen 'gewoon' aan een constante onzekerheid over m'n inkomen. Ondanks veel werk gaat het hier ook met ups en downs in de cash-flow, waar je je met wat buffer wel op kan voorzien, maar toch, het gevoel dat een hoop dingen even niet kunnen omdat er geen rek is, of omdat je het een bepaalde tijd gaat moeten uitzingen met wat er is, is me helaas welbekend.
Wel goed dat je paard een leuke en goedkope plek heeft. Dat is bij mij gelukkig ook het geval.

Misschien moeten we het hier maar eens over eco-slow-life-recyclage-en-zuinig-leven tips gaan hebben ;)

Citaat:
en dan zit je in je achteraf boerderijtje met grond en zelfredzaamheid nog helemaal niet zo gek.

Tja, maar niets komt voor niks uiteraard.. ik heb wel het geluk dat ik zo'n plek kon vinden binnen werkafstand die met één inkomen afbetaalbaar is (gezien ik hier meestal ook alleen woon). Maar afbetalen is afbetalen, dus hier alleen wat in de zon zitten en een groetentuin aanleggen zal het niet gaan worden de eerste euh.. 20? jaar. :D

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 16:14

Dat bedoel ik dus precies Ruga, er is toch altijd geld nodig en een baan. Daarom is in mijn ogen 100% zelfredzaamheid zowat niet mogelijk in onze westerse maatschappij. Je moet een inkomen hebben om aan bepaalde zaken en verplichtingen te kunnen voldoen.
(oh, en ik weet maar al te goed dat 'zelfredzaamheid' alles behalve 'in de zon zitten en een groententuin aaanleggen' is ;) )
Een goedkoop boerderijtje in Tjechië ofzo is dan misschien nog haalbaar en met minder inmenging van de overheid kun je daar ook gewoon meer. Ik mag hier niet zomaar een houtkachel in m'n huis zetten, laat staan ergens een boom vellen (zelfs al staat'ie in m'n eigen tuin) om 's winters warm te blijven.

Ach, als het alleen om mezelf zou gaan zou het nog niet zo moeilijk zijn, maar ik heb nog een kind te verzorgen en groot te brengen. Dan worden dingen nog weer wat anders. Ik kan wel genoegen nemen met een snee brood en een appel maar voor hem zal er toch een volledige maaltijd op tafel moeten en schoolboeken zullen toch gekocht moeten worden enz.

Ik hoop juist in de toekomst weer zelfstandig te zijn zodat ik in dat opzicht 'zelfredzamer' ben dan wanneer ik voor een baas werk. Daarbij oefen ik dan ook een beroep uit wat ik overal ter wereld uit kan oefenen en waar alleen maar meer vraag naar komt.

Oh, in't kader van 'zelfredzaamheid' is deze video in dit topic ook wel op z'n plek. Even voor gaan zitten, 't duurt een uur ofzo maar wel bere interessant... http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/ ... eople.html

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 17:21

Francis schreef:
Ach, als het alleen om mezelf zou gaan zou het nog niet zo moeilijk zijn, maar ik heb nog een kind te verzorgen en groot te brengen. Dan worden dingen nog weer wat anders. Ik kan wel genoegen nemen met een snee brood en een appel maar voor hem zal er toch een volledige maaltijd op tafel moeten en schoolboeken zullen toch gekocht moeten worden enz.

Oh, in't kader van 'zelfredzaamheid' is deze video in dit topic ook wel op z'n plek. Even voor gaan zitten, 't duurt een uur ofzo maar wel bere interessant... http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/ ... eople.html

Ja zo is dat, streven naar mee zelfredzaamheid en meer slow-life moet je bij mij ook zien binnen de context waar ik nu eenmaal niet omheen kan (en wil) en die een voltijdse baan inhoudt waarmee ik dagelijks 10 of meer uur van huis ben. Beetje een mix van wensen en verantwoordelijkheden, en dat laatste is ook heel wat anders als je kinderen hebt waar je ook het leven van organiseert.

Het kan wel anders, ik zou kunnen stoppen met die baan, of halftijds werken enz, maar dan ga ik voor al de rest toch moeten samenwerken met iemand anders, klassiek gezien een levenspartner die dat ook ziet zitten, maar.. wij kiezen nu eenmaal om dat niet zo te doen, en mijn onafhankelijkheid op dat vlak is me toch ook wat waard.
En een boerderijtje in het buitenland, mwa.. nee voor mij geen streefdoel. Ik wil best nog eens verhuizen voor het avontuur, maar ik woon momenteel wel graag in de streek waar ik woon.
Dat soort kachel of boomplantproblemen hebben we hier gelukkig (nog) niet in een Belgische landelijke gemeente (maar dat is hier in wat drukkere woongebieden ook wel zo hoor).

Die video ziet er wel interessant uit, goed voor vanavond aan het vuur :D
En in het kader van meer slow-life is het plan om vanavond een groot brood en een ovenschaal vol pistolets te bakken :Y) Er gaat niet veel boven zelfgebakken brood met platte kaas met tuinkruiden van de zuivelboer in het dorp, heerlijk! En oven helemaal vol omwille van de :$ .. :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 18:11

Ja het topic komt weer tot leven. Ruga al een flink stuk gesetteld nu. Beetje jaloers :D . Francis, geen fijn nieuws. Dan zou selfsupporting wel fijn zijn. Scheelt een stuk geld.

Hier heeft de houtkachel de eerste broodjes al gebakken. Hout komt nu echt uit de directie regio en gewoon in alle rust gedroogd. Deels snoeihout uit eigen tuin ook. De offertes voor zonneboiler en zonnepanelen zijn opgevraagd. *\o/* dankzij mijn vader en schoonmoeder kunnen we dit veel eerder dan gepland waarmaken. De gasflessen kookplaat is ech een uitkomst. Zoveel goedkoper en sneller koken. En onze hooimadam (hooikist in de vorm van een theemuts) draait overuren.

Alleen moeten we nu even eitjes kopen bij een boer omdat de dames in legstaking zijn. :roll: maar ook dat is snel opgelost, we gaan een of twee echte legkipjes aanschaffen zodat we ook dat zelf kunnen maken. Alleen het probleem moestuin is nog niet opgelost. Zoals het nu staat geeft het veel te weinig af van wat geplant wordt. Staat niet lekker op de plek. Dat wordt van de winter omgegooid, de twee grote bakken gaan tegen de muur waar nu de kleinere bakken staan en op de plek van de bakken kunnen we een kasje van ongeveer 2 bij 2 plaatsen met de kleine bakken en rekken daarin. Ook dankzij mijn schoonmoeder. +:)+ .dan gaan de tomaten hopelijk meer hun best doen en ben ik minder weerafhankelijk. Maar dat zal volgend jaar pas gaan blijken.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 19:26

karuna schreef:
Hier heeft de houtkachel de eerste broodjes al gebakken.

Kijk daar ben ik dan weer jaloers op, ik moet dringend eens uitzoeken hoe ik best op (in?) mijn houtkachel kan koken

Citaat:
En onze hooimadam (hooikist in de vorm van een theemuts) draait overuren.

Dat ken ik enkel uit een documentaire denk ik :=
Heb je daar wat meer uitleg over?

Citaat:
Alleen moeten we nu even eitjes kopen bij een boer omdat de dames in legstaking zijn. :roll:

http://youtu.be/PaRg1PZGA2o Kippenlegtips op 45:15 min :D