Mensen met een Burnout / Overspannen IV

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:19

Pffff...

Ik zat net weer flink tegen een woede-aanval aan maar ben een rondje met de hond gaan lopen. Ik had een flinke aanvaring met mijn vriend. Hij maakte zo'n k*topmerking toen hij thuis kwam en vond het raar dat ik er vervolgens heftig op reageerde. Ik zei er toen achteraan dat ik blij was dat hij vanavond weg is en dat vond hij weer niet leuk, dat vat hij dan weer zo zwaar op. Klotezooi, wat voel ik me ellendig zeg...

|( |(

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:25

_Lola_ schreef:
Goedemiddag :)

Op uitnodiging van Angela kom ik mij hier ook melden.

[LZP] Ik weet het echt niet meer. (borderline/rot baan)

Dat was mijn voorstel rondje ;)

Ik zal zo even een beetje bijlezen in het topic om te kijken wie waar mee zit en welke therapie volgt.. Ik heb al gehoord dat jullie wel veel steun aan elkaar bieden.. Nou hoop ik ook mijn steentje te kunnen bijdragen en in mijn donkere dagen het hier ook vinden :)

Welkom in het topic.
Ik hoop dat je hier herkenning zult vinden (of liever niet natuurlijk) en daardoor de nodige steun. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet in hoeverre borderline overeenkomt met onze psychische problemen en dat ik er daardoor nog een beetje sceptsich tegenover sta. Ik vind psychische problemen door borderline toch iets heel anders dan onze psychische problemen. Sorry daarvoor, het is niet vervelend bedoeld, maar ik denk dat je in het algemene borderline topic meer op je plek bent...

Anoniem

Re: Mensen met een Burnout / Overspannen IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:31

Even snel, aangezien ik totaal geen zin heb om te koken...

Wat ontzettend rot dat je een aanvaring met je vriend hebt gehad! Probeer er op een later tijdsstip op terug te komen als de gemoederen een beetje bedaard zijn?

Ik vond het verhaal van Lola erg op dat van mij lijken, en ik dacht dat ze met haar depressieve gedachten/gevoelens wel eens goed bij ons zou passen. Vandaar dat ik haar heb geadviseerd om eens een kijkje te nemen in ons topic. In haar eigen topic werd me toch hard en fel gereageerd, bah! Alsof je niks waard zou zijn, als je niet FT kan werken. Daar gaan me de nekharen van overeind staan.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:33

Ik heb alleen de beginpost gelezen en wat mij betreft is ze hier ook van harte welkom, ik vraag me alleen af in hoeverre het matcht, omdat ze oorzaak van de problemen toch heel verschillend is (depressie door burnout en bijbehorende problemen of borderline). Maar goed, we zullen zien.

Wel vervelend dat er in haar eigen topic zo hard gereageerd werd. Dat is niet de bedoeling waarmee je zo'n topic opent. Erg jammer dan ook als je zulke reacties krijgt.

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:36

Het is bij mij voornamelijk een combinatie van.. Ik begrijp je reactie :)

De dingen waar ik vooral tegen aan loop zijn:

Angsten voor verlating
Geen rem hebben op mijn emoties
Agressief
Eetproblemen
Verschrikkelijk heftige stemmingswisselingen..

Ik heb al medicatie gehad voor mijn depresiviteit.. Hier ben ik helaas 7 kilo van aangekomen en daardoor werd ik nog depresiever.. Morgen ga ik weer naar mijn psycholoog en ik ga kijken voor een behandel plan..

Dit zijn bij borderline de meeste verschijnselen:

Ze proberen krampachtig te voorkomen dat iemand ze in de steek laat. En alleen maar denken dat ze in de steek gelaten worden, is al genoeg om krampachtig te proberen dat te voorkomen.

Ze hebben intense relaties met anderen, maar die zijn ook heel instabiel.

Ze denken heel zwart-wit over hun relaties: of iemand is geweldig of hij is waardeloos.

Ze hebben steeds een ander beeld of gevoel van zichzelf. Dat wisselt sterk.

Ze zijn impulsief. Dat heeft negatieve gevolgen voor henzelf op minstens twee gebieden: geldverspilling, veel wisselende seksuele contacten, misbruik van alcohol en drugs, roekeloos rijden, vreetbuien.

Ze doen pogingen tot zelfdoding, dreigen daarmee, of verwonden zichzelf.

Ze hebben sterk wisselende stemmingen als reactie op gebeurtenissen. Dit geeft periodes van grote somberheid, prikkelbaarheid of angst. Dit duurt meestal enkele uren, en bijna nooit langer dan een paar dagen.

Ze hebben een blijvend gevoel van leegte.

Ze hebben last van intense woede, die niet past in de situatie en de situatie ook niet oplost. Of ze hebben moeite hun boosheid te beheersen. Ze hebben dan ook driftbuien, blijvende woede, of hebben geregeld vechtpartijen.

Ze hebben paranoïde ideeën. Dit is het idee achtervolgd of bedreigd te worden. Die ideeën komen in stress-situaties. De ideeën gaan ook weer voorbij. Of ze dissociëren ernstig. Dan hebben ze het gevoel er niet meer bij te zijn en als het ware weg te raken. Soms weten ze dan niet meer precies wat er gebeurd is.

Ik baalde inderdaad best wel dat er zo gereageerd werd. Borderline is geen aangeboren aandoening oid. Ik ben gewoon door een verot verleden van de kaart geraakt en in een negatieve spiraal gekomen.. Het is maar net welke naam je het beestje wilt geven.. Mijn klachten komen het meest over met die van borderline.. Maar het ontstaat alleen maar omdat er psychisch gewoon nog geen rust is..

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:40

Angela_ schreef:
Wat ontzettend rot dat je een aanvaring met je vriend hebt gehad! Probeer er op een later tijdsstip op terug te komen als de gemoederen een beetje bedaard zijn?

We komen er zeker later nog wel op terug. Misschien morgen zelfs wel tijdens het gesprek bij mijn behandelaar.

Waar ik nu vooral mee in mijn maag zit is mijn boosheid. Ik wil zo graag op een andere manier reageren, maar toch gebeurt het steeds weer. Ik ben zo bang (onder andere door de onderliggende gevoelens) dat ik het nooit zal leren, omdat het zulke hardnekkige opvattingen zijn die in mij vastgeroest zijn. Hoe kun je die ooit veranderen?? |( Ik heb er zelf even geen vertrouwen in...

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:41

Ik weet wat borderline is, maar bedankt voor je uitleg :j

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 19:53

Ik heb een rondje met Droef gelopen, dat was wel even goed. Even een frisse neus halen. Net een slaappil genomen. Ben wel even toe aan een goede nachtrust. Het is misschien wat vroeg, maar dat kan me niks schelen..Ik heb het gewoon even helemaal gehad...
Laatst bijgewerkt door Pollewoppy op 30-11-09 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 19:55

Lola, ik heb jouw nog even gepbt!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:26

Jeetje Lola, het is net of ik een van mijn beste vriendinnetjes 'lees' wanneer ik jou post zie! Zij heeft ook borderline door allerlei negatieve gebeurtenissen van vroeger, en worstelt met vergelijkbare punten als jij. Ik vind het soms heel lastig mee om te gaan, maar aan de andere kant weet ik dat zij mij zo waardeert omdat ik haar in haar waarde laat (en waar nodig afrem wat soms ook nodig is bij haar).

Ik hoop stiekem iets meer inzicht te krijgen in een borderliner via jou posts. Maar natuurlijk in de eerste plaats dat je in dit topic herkennen en een soort van rust kunt vinden. Lotgenoten in real life vinden is bijna niet te doen, en openhartig er over zijn al helemaal niet. Dit topic helpt mij regelmatig relativeren. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:29

Bwuk! Ik voel me zo beroerd de laatste dagen. Ik heb volgens mij iets onder de leden, want ik verdraag dus amper eten...

Hee Petulan! Hoe is het met jou?

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:12

Ja petulan dat is inderdaad belangrijk voor de mensen om mij heen.. Dat ze weten waarom ik zo doe, en dat het vaak niets met hun te maken heeft,.. En inderdaad het afremmen.. Mijn beste vriendinnetjes en ik hebben een singaal.. Zij geven mij of een knijpje of een psst en dan een knipoog.. Zo weet ik dat ik weer heftiger reageer dan de bedoeling is, of meer "lawaai" maak dan ik in de gaten heb..

Griepje Angela?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:24

Geen idee, ik dacht dat ik mijn portie ziek zijn wel had gehad eigenlijk..

Wat fijn dat je dat zo met je vriendinnetjes hebt kunnen bespreken en dat ze je erbij helpen! Heerlijk lijkt me dat.

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:28

Oh ik lees dat je je al een paar dagen niet zo lekker voelt.. En ik denk dat die onweerbui laatst ook niet echt goed is geweest voor je!

PW: Morgen is het weer dinsdag! Las dat je er naar verlangde dus dan hoop ik dat morgen weer een goede sessie op levert met de groep en dat je er iets aan hebt gehad om weer even door te kunnen!

Ik kan zelf ook niet wachten tot ik met de groeps therapie kan beginnen.. Om te kunnen praten en sparren met mensen die de zelfde verwardheid in hun hoofd hebben als ik zelf.. En door middel van begeleiding uit deze verschrikkelijk neerwaartse spiraal komen..

@angela
Het is inderdaad heel fijn. Ik heb 2 goede vriendinnen die mij er bij helpen en mijn vriend staat dus ook echt dag en nacht voor mij klaar.. (al heb ik toch vaak het idee dat ik er helemaal alleen voor sta.. Maar dat is dan weer een ander verhaal..) Zwart-wit denken.. Ene moment is alles TOP andere moment is alles zo kl*ote dat ik het liefst in bed zou kruipen en er maanden niet meer vandaan zou willen komen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:48

Het lijkt mij heel moeilijk, die stemmingswisselingen.. Vooral voor jezelf dan he, al lijkt het me voor buitenstaanders ook moeilijk te bevatten.

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 09:57

Het is inderdaad erg moeilijk.. En ik denk dat het voor alle mensen om mij heen en mij zelf gewoon heel verwarend is..
Vaak dan zijn we heel gezellig iets aan het doen ofzo, en als dan mijn aandacht ook maar even wordt afgeleid door iets wat niet positief of blij is, dan sla ik met een paar seconden om en zeg ik niets meer, zit ik helemaal in mijn eigen wereld..
Of gisteren ijvoorbeeld.. Ik had echt een hele slechte dag.. Ik had het met mijn moeder gehad over de toestand nu.. En zij deed een beetje erg lakoniek er over.. Terwijl zij zelf al een jaar of 6 thuis zit en niet meer mag werken vanwege psychische klachten.. (it runs in the family)
Maar goed, ik had dus een slechte dag.. En ik kwam bij mijn moeder om even te eten en toen voelde ik mij eigenlijk weer heel goed voor een half uurtje, toen ging ik even achter de computer voelde ik mij weer klote.. Stond ik later thuis af te wassen, dacht ik wat zit ik mij toch aan te stellen.. Ik moet gewoon niet zo zeuren en door gaan wat ben je nou zielig aan het doen.. Dan gaat er een kaas mesje door mijn handen heen en denk ik er achter aan wat zou het toch makkelijk zijn.. Laurie doe normaal hoppa depri stemming is weer terug.. Precies op dat moment kwam Bas thuis en die zag al meteen weer hoelaat het was..
Zo snel wordt er dus gewisseld op een dag.. Het is vooral erg vermoeiend...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:13

Dat lijkt me inderdaad echt heel moeilijk! Bij mij gaat het veel gelijkmatiger. Als ik me k*t voel, dan blijft dat de hele dag, soms wel de hele week. Het down zijn blijft, er zijn erg weinig ups bij een depressie heb ik ervaren. Maar ik moet zeggen dat er bij mij in de groep ook een paar zitten die zwieren van ontzettende up, dus super blij naar ontzettend down.

Ik ging zelf eigenlijk best goed, mijn stemming zat toch wel gemiddeld op een 6.5 ofzo. Maar nu ik ziek ben en mijn structuur weg is kelderd die weer naar een 5je.. En dat vind ik moeilijk te accepteren. Ik ben vandaag ook niet naar therapie geweest. Maar eens kijken of ik straks even naar Garuna kan gaan, misschien dat dat me wel opbeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:14

Trouwens, is je baas er weer? En heb je nog met hem gesproken?

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:19

Nee baas is er "gelukkig" nog niet.. Nu kan ik rustig eerst met het Riagg praten en dan kan ik morgen? een gesprek met hem aan gaan..

Hmm minder dat je nu op een 5je zit. Hopelijk kan Garuna je een beetje opvrolijken! Dat werkt meestal wel goed bij mij in ieder geval. En niet naar therapie omdat je je zo beroerd voelt?
Laatst bijgewerkt door _Lola_ op 01-12-09 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:45

Het gaat nu wel wat beter, maar vannacht kwam mijn hele avond eten eruit. Ik had daardoor behoorlijk beroerd geslapen, en voelde me super gammel vanmorgen. Ik ben op aanraden van vriendlief maar weer het bed ingekropen.

Mijn ontbijtje is er in gebleven, een sapje met een beschuitje met smeerkaas. Zo eens kijken of ik een soepje kan verdragen.

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 15:55

En is het soepje binnen gebleven?

Nou ik ben net bij Riagg geweest.. Ik ben er eigenlijk echt geen steek verder mee gekomen.. Ik dacht van als ik zelf maar aangeef dat ik nu echt wil dan komt er wel iets. Maar ik heb gewoon weer over 2 weken pas een afspraak en daarna pas over 3 weken.. Ik had alles op papier gezet en heb daar flink zitten janken.. Alles kwam er weer uit.
Ze zegt van nou eindelijk zie ik een keer de echte Laurie. En ja ik kan jou ook niet vertellen wat je nou moet. Als je op bent, dan ben je ziek. En verder zal je gewoon 40 uur door moeten zetten. Iets anders gaan doen is geen optie want daar heb je geen diplomas oid voor..
En ik moest dan maar wel nadenken waar ik mijn ontspanning kon vinden.
Ze zei nog van nou ik schrik hier wel even van hoor.. Maar het was wel goed voor mij.
Dus eigenlijk gewoon alles wat ik al wist is terug gekomen en ik ben nog geen steek verder. Ik weet nog steeds niet wat ik moet doen en welke stappen ik nu moet ondernemen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:19

Een psych mag je daarover ook geen advies geven he? Dat moet de arbo of het UWV doen. Als die contact opnemen met je psych (waar jezelf toestemming over moet geven) dan pas mag je psych zeggen wat er aan de hand is.

Ik vind het ontzettend knap dat je jezelf hebt durven laten zien bij je therapeut. Ergens heeft ze wel gelijk, als jij het gevoel hebt op te zijn, en dat alles je teveel is, dan moet je je ziek melden. Dat kan niemand anders voor je beslissen alleen jij.. Je kunt misschien niet nu, per direct iets anders gaan doen, maar je kan wel een carriereswitch overwegen. Ik weet bijvoorbeeld dat het land van horne altijd leerlingen zoekt per september, die zitten toch ook in weert. Dan heb je nog het ziekenhuis in weert, st. Anna, daelzicht, SGL, allemaal zoeken ze leerlingen. Als het echt iets is wat je wilt, zou ik als de donder een geweldige motivatie gaan schrijven en gaan reageren zodra de vacatures op de site komen. Hou er wel rekening mee dat je start met het minimumloon... Je krijgt er ieder jaar iets bij, en onregelmatigheidstoeslag. Ik weet niet wat je nu krijgt, maar ik verdiende bij Accent bar weinig.

Waar haal je nog je ontspanning uit? Uit je paarden? Of is dat misschien ook minder geworden? Bij mij was het zo, dat ik me nergens helemaal meer kon ontspannen. Mijn wereld draaide alleen nog maar om werk, en de rest (huishouden, hobby's) was me teveel. De uitzendbranche is een prestatiewereld, die keihard is. En voor mensen die perfectionistisch zijn is dat geen goede werkomgeving.

Ik kan alleen maar zeggen wat ik zou doen als ik in jou schoenen stond. Ik zou me ziek melden, en flink aan mezelf gaan werken. Zoals je zelf al zegt, je hebt het borderlinesyndroom, je kan er vanaf komen. Vind uit waar al die moodswings vandaan komen, je woedeaanvallen enz. Waarom ben je zo terughoudend in het onderhouden van relaties? Dit is waarschijnlijk de moeilijkste weg, en je zal door een heel diep dal gaan. Je relatie komt onder druk te staan, en je zal je heel vaak afvragen waarom ben ik hier aan begonnen. Maar je komt er wel uit, en verdomde sterk met een leger rugzakje.

Neem de tijd voor jezelf, om uit te vinden wat je mogelijkheden zijn op de arbeidsmarkt en wat je nou echt wilt.

Succes meid!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:30

Ik schrok vanmorgen trouwens best van het bericht dat Ramses Shaffy was overleden. Hij was al oud en ziek maar toch. Altijd vreemd als bekende mensen overlijden..

Je leeft maar heel kort, maar een enkele keer
En als je straks anders wilt, kun je niet meer
Mens durf te leven
Vraag niet elke dag van je korte bestaan:
Hoe hebben m'n pa en m'n grootpa gedaan?
Hoe doet er m'n neef en hoe doet er m'n vrind?
En wie weet, hoe of dat nou m'n buurman weer vindt?
En - wat heeft 'Het Fatsoen' voorgeschreven?
Mens, durf te leven!

De mensen bepalen de kleur van je das
De vorm van je hoed, en de snit van je jas
En - van je leven
Ze wijzen de paadjes, waarlangs je mag gaan
En roepen 'o foei!' als je even blijft staan
Ze kiezen je toekomst en kiezen je werk
Ze zoeken een kroeg voor je uit en een kerk
En wat j'aan de armen moet geven
Mens, is dat leven?

De mensen - ze schrijven je leefregels voor
Ze geven je raad en ze roepen in koor:
Zo moet je leven!
Met die mag je omgaan, maar die is te min
Met die moet je trouwen - al heb je geen zin
En daar moet je wonen, dat eist je fatsoen
En je wordt genegeerd als je 't anders zou doen
Alsof je iets ergs had misdreven
Mens, is dat leven?

Het leven is heerlijk, het leven is mooi
Maar - vlieg uit in de lucht en kruip niet in een kooi
Mens, durf te leven
Je kop in de hoogte, je neus in de wind
En lap aan je laars hoe een ander het vindt
Hou een hart vol van warmte en van liefde in je borst
Maar wees op je vierkante meter een Vorst!
Wat je zoekt, kan geen ander je geven
Mens, durf te leven!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:13

Heb niet bijgelezen, dat lukte me even niet.

Vanmiddag een heel moeilijk gesprek gehad met mijn behandelaar en mijn vriend. Zelfs mijn behandelaar wist het even niet meer |(
En ik nu dus ook niet...

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:29

PW een knuffel voor jou :(:) Mocht je vandaag weer wel de groep in? Wat heb je nu verder afgesproken? Als je wilt praten dan weet je me te vinden ;) :(:)