Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-25 10:08

Vanmorgen rond 7 uur de deur uitgegaan voor een kort loopje (5.4km) met 800-400-200m versnellen.

Afbeelding

Gisteren nieuwe trailschoenen binnengekregen van New Balance. Ik heb geloof ik wel 6 paar hoka speedgoat versleten, maar op één of andere manier zit mijn laatste paar niet meer lekker en heb ik er zelfs rechts een blaar mee gelopen toen ik met Suliko liep.
Dus ik ga over op New Balance nu. Ik heb al een paar voor het trailen en nu dit paar erbij. Hopelijk zitten ze lekker met trailen.

Afbeelding

Succes morgen voor de Austerlitzers!
Is een leuke trail.

Lisitano leuk dat je weer gaat werken, wat voor werk ga je doen?

Benieuwd wat er uit je echo komt Leonie.

Lisitano

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 11:13

Die zien er goed uit SV, en ook wel vergelijkbaar met de Speedgoat. Ik heb toevallig vandaag voor het eerst gelopen met mijn 5e paar :D Ik verslijt ze heel snel, er komen gaten in langs de bal van mijn voet. Ik vind ze ook wat strakker worden op de voorvoet. Laat het maar weten hier wat je van de schoenen vindt, ik ben heel nieuwsgierig!
Ik heb voor op de weg New Balance en ik vind die echt heerlijk zitten.

Ik ga weer terug naar mijn vorige werkgever, weer in sales met allerlei uitdagingen rondom groente- en fruitverpakkingen. Met de nieuwe wetgevingen heel interessant en lekker veel leren over duurzaamheid. Ik ben toch 2 jaar weg geweest, dus zal wel even wennen worden met de routine maar ik heb er heel veel zin in!

Vanochtend vroeg heb ik lekker met Meeko gelopen. Nu 39,5 km in de benen deze week, morgen nog even die 10,5 aan plakken, dinsdag laatste duurloop en dan rustig naar de KvS toe.

Meeko is het niet altijd eens met rustig tempo :D
Afbeelding

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 12:01

Ah zo'n leuke hond is het ook!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 12:05

Waarom loop je dan ook niet gewoon door _O-
Mooie schoenen SV. Gek he, dat je na zoveel jaar op dezelfde schoenen ineens klachten krijgt. Waar zit hem dat dan in he?

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 12:40

Mooie schoenen SV!

Leuk Lisitano, weer aan het werk. En lekker gelopen!

Heb je nou veel voordeel van trail schoenen? Ik loop bos etc gewoon op mn normale schoenen altijd.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 13:06

germie schreef:
Zon groep voor een afstandsdoel lijkt me ook wel wat. Hier is er geen doel op de loopgroep. Gewoon uurtje per week gezamelijk trainen. Geen schemas, geen zgn. loopscholing.

Hebben nog mensen meegeloot met de marathon van Londen? Daar komt natuurlijk pas in juni uitslag van.
Duikmaatje wel, die heb ik aangestoken. Ze is nu in 3 weken van 14km naar 28km. Die loopt heel gemakkelijk.

Nope, voor mij geen loting. Ik zwaai de (weg)marathons even uit na de Kustmarathon. :)
Tijd voor andere doelen en avonturen.

SV, gave schoenen!
Ik zag laatst bij iemand dus een uitleg over dat Hoka het een en ander heeft aangepast in de trailschoenen, waar ze niet op vooruit zijn gegaan. :=

Lisitano, ahhh Meeko is geweldig <3

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-25 16:07

Samantha_ schreef:
Mooie schoenen SV!

Leuk Lisitano, weer aan het werk. En lekker gelopen!

Heb je nou veel voordeel van trail schoenen? Ik loop bos etc gewoon op mn normale schoenen altijd.

Als er modder ligt vind ik trailschoenen altijd fijner, veel meer grip. Maar ook op stenige paden lopen ze fijner, doordat de zool wat stugger is.
En als er water in komt, loopt het er via gaatjes in de zool weer uit.
Maar op de normale droge Nederlandse paden kun je ook prima op gewone hardloopschoenen trailen.

Lisitano ik heb al een paar New Balance trailschoenen, het oudere type van deze en daar heb ik de trail du grand ballon op gelopen. Heel erg vergelijkbaar met de speedgoats zijn ze.
Bij mij gaan de speedgoats ook het snelst kapot bij de bal van de voet.
Lekker gelopen met Meeko en mooie kilometers in de benen.

Sherivey dat is ook een reden dat ik niet voor de nieuwe speedgoats ga.

Forbiddenpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 16:33

Hele gave schoenen SV _/-\o_ hoop dat je er veel mooie kilometers op mag maken!

Ik ben er vandaag ook weer even op uitgeweest, kan nog niet zover maar heb genoten van het weer en de omgeving. Zelfs twee nieuwsgierige koeien mogen begroeten. }:0

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 16:45

Goed bezig Forbiddenpie, toch lekker een half uur bewogen én genoten.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-25 16:49

Goed gedaan forbiddenpie!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 17:08

Hopelijk kom je meer te weten met de echo, Leonie, en valt het mee. Heb je nu nog veel last?

Mooie schoenen, SV, lekker kleurtje!

Die Meeko, heerlijk zo fanatiek! :))

Zeker met gladde ondergrond zoals modder, heb ik meer grip met m’n trailschoenen dan met mijn gewone hardloopschoenen.

Grote evenementen zoals London staan (nog?) niet op mijn lijstje. Collega van me heeft vorige maand de halve van Berlijn gelopen en dat was een absolute aanrader volgens hem. Komt misschien nog wel eens op mijn lijstje maar zo’n trailweekend lijkt me ook heel gaaf om ooit nog eens te doen.

Lekker bezig, Forbiddenpie! Strava is ook dik tevreden, zo te zien. :D

Vanochtend de training met tempoblokken gedaan. Was toch warmer dan ik dacht… ik leer het ook nooit. }:0 8)7
Eerst een halfuur langzaam, ging niet lekker, ademhaling weer veel te hoog. Toen 10 minuten op tempo. Vlak daarvoor had ik al bedacht om in de rust m’n shirt uit te doen en verder te lopen in m’n hemdje. Zo gezegd, zo gedaan en toen liep het een stuk fijner. De tempoblokken gingen lekker. Wilde proberen om tijdens die 10 mintuten telkens rond de 6:00/km te halen en dat kon ik goed vasthouden.
Al met al een fijne training. De route was zeer geslaagd: heerlijk weer en allemaal fluitende vogeltjes. Prachtig, deze tijd van het jaar!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Forbiddenpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 19:36

Wat loop jij in een mooi gebied Puera, dat zal genieten zijn!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 19:40

Mooie training Puera!
Lekker bezig Forbiddenpie.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 20:01

Spannend weer werken Lusitano. Klinkt wel als een toffe uitdaging. :D En helemaal met je eens hoor, trails zijn echt heel tof! En die Meeko :=

Beterschap Tiggs

Lekker rondje weer Sv met goede afwisseling. En nieuwe schoenen *\o/* Toch apart hoe dat soms wisselt. Om die reden bestel ik eigenlijk nooit online.

Samantha_ schreef:
Ik wilde er ook nooit aan maar wat Sv zegt, in de modder is het wel echt een meerwaarde. De trail opde veluwe heb ik toen ook gewoon op mijn normale schoenen gelopen maar in Geldrop en Limburg was ik heel blij met mijn trailschoenen.

Goed bezig pie! Zolang je er van geniet en er plezier in hebt, dat is het belangrijkste.

Puera die warmte, tja. Wel prachtige plaatjes hoor!

BusyMissy schreef:
Echt heel fijn dat de blessure mee lijkt te vallen Leonie, hopelijk wordt dat maandag bevestigd. Ik hoop dat je snel weer hersteld bent en het lopen weer lekker op kunt gaan pakken! Want niet hardlopen is voor jou gelijk aan straf geloof ik :=

Ja dat klopt wel een beetje, Zeker met dit weer wil ik gewoon echt heel graag.
Puera schreef:
Hopelijk kom je meer te weten met de echo, Leonie, en valt het mee. Heb je nu nog veel last?
Het varieert een beetje. Wel heel duidelijk, hoe minder ik doe, hoe minder last. Opzich best logisch. Vandaag weer echt te veel gedaan dus dan heb ik non stop pijn eraan :( Maarja eigenwijs... ik doe het mezelf aan. Ben heel benieuwd naar maandag. Wil gewoon graag weten wat de status echt is en het medische advies daarbij.
Wel is er echt heel duidelijk iets gaande. Op de dag van de rode pijl ben ik gevallen:
Afbeelding
Het zou ook de ontstekingsremmers kunnen zijn die ik heb genomen. Daar heeft mijn lijf/darmsysteem een flinke tik van gehad. Ook bijster slecht geslapen de afgelopen 2 weken. Dus geen idee wat precies de bepalende factor is. Ben nog nooit zo laag geweest. Ik zie nu wel heel langzaam de trend omhoog dus hopelijk kunnen we weer naar groen met een blessure vrij been :+

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-25 20:48

Leonie je zegt dat je nooit online bestelt, waarom niet?
Ik bestel alles online. Scheelt zoveel geld.
In die paar minuten in de winkel merk je toch niet of je na 15, 20 of meer kms je last krijgt van de schoenen.
Dit paar speedgoats staat nu ruim 500km op. Na ongeveer 450km begon ik pas last te krijgen.

Wat een heftige reactie van je hrv zeg! Lijkt idd wel of hij nu weer aan het stijgen is ja. Slecht slapen helpt niet mee voor je hrv in ieder geval. Misschien een combi van alles bij elkaar.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 07:18

Ik bestel ook online, maar heb wel bij de 2 modellen die ik dus heb de eerste keer in een winkel gepast en gekocht. Zeker wegens de enorme verschillen in de carbonschoenen was ik blij dat ik naar een winkel gegaan ben. Het werden uiteindelijk wel de schoenen waarvan ik dacht dat die voor mij geschikt zouden zijn, maar de 2e keuze bleek absoluut niet goed te zitten. Ook zijn er carbonschoenen waar de binnenzool er niet uit kan en dat staat niet altijd online vermeld. Dus daardoor vielen er ook modellen af.

Maar ik heb ook een keer de gok genomen om 'nep' Hoka's te bestellen op Ali, staat 'Hokz' op. Zijn op vele punten echt wel even anders in het uiterlijk, maar om eerlijk te zijn, na 400km lopen ze nog steeds goed. En dat met mijn moeilijke voeten. De kwaliteit van de zool is wat beter qua slijtage dan bij Hoka, maar de vulling bij de hak is echt wel wat minder dik. Zolang ik daar geen last van krijg blijf ik er op trainen. Ik doe op deze schoenen wel mijn kortere trainingen en wat snelheidswerk.

Mijn trailschoenen zijn van Merrell en kon je op een trailrun uitproberen. Dat waren rondjes van 7km, dus zou het niet gaan dan kon ik na 1 ronde de schoenen weer wisselen voor m'n eigen. Heb er toen m'n hele trail op gelopen, dus 22.5km. Je kreeg een bon (kon ze daar niet kopen) van een bepaalde webwinkel met 10% korting. Dat was ik van plan, maar kwam mijn maat tegen op een online veiling en was toen 75 euro inclusief verzenden kwijt voor de schoenen, nieuw. Tja, dan betaal ik ook niet de normale prijs min 10%. Ook alleen mijn maat en maar in 1 kleur was bij die toko met die veiling te koop. Had er ook nog nooit van gehoord, maar reviews waren goed, dus durfde ik het aan.
Als het nat is in het bos heb je voordeel van trailschoenen, maar zoals nu heb je ze echt niet nodig. Het is droog zat.

Mijn hrv zit nu ook weer iets te laag vindt Garmin, maar ik heb ook veel gedaan sinds donderdag (elke dag gesport, en vandaag weer).
Gisteren is mijn Garmin vastgelopen tijdens het mountainbiken. Kreeg hem niet meer gestopt of uit. Rij ik 3km richting huis met de auto, ineens een trilling, toen kon ik de mtb tocht alsnog killen. Dat gedaan, en de hele route was wel opgeslagen, inclusief dus 3km met de auto. Helaas de route wel in moeten korten, want het begon echt hard te regenen. Bij de auto was het natuurlijk weer droog.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 09:30

Lekker gelopen Forbiddenpie!

Top gelopen Puera!

Wow bizar hoe je HRV zo inkakt Leonie!

Goof hoe laat start jij vandaag?

Thanks voor de tips mbt trail schoenen. Ik houd het voorlopig nog op mn gewone schoenen.
Mijn HRV is al een poosje groen, 2 weken terug was ie ineens in rood.
Kijken jullie ook naar je rust hartslag? Die van mij was vannacht 37 haha. Meestal 40-44.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 10:20

Jeetje, die HRV van jou Leonie! :wow:

Rusthartslag kijk ik meestal niet naar. Afgelopen week toevallig met een collega zitten vergelijken die niet hardloopt. Zij zat rond de 10 slagen per minuut hoger.
Vannacht was ie 58. Meestal zit ie net onder de 60 bpm, soms ietsje lager.

Mijn partner gaat altijd naar een hardloopwinkel, die wil verschillende modellen passen. Ik kom meestal uit bij Mizuno en die durf ik ook wel online te bestellen. Een model schoen die ik totaal niet ken, durf ik niet online te bestellen. Stel dat ie niet voldoet, zit ik met een paar dure schoenen die ik niet gebruik. Zonde van m’n centen. Dan liever even naar een fysieke winkel om wat te proberen.
Kleding koop ik wel hoofdzakelijk online, vaak probeer ik een leuke aanbieding te vinden.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 10:43

Samantha, ik kijk alleen naar mn gemiddelde rusthartslag over een aantal dagen. Dat geeft een aardig beeld van hoe fit ik op dat moment ben :)

Ik koop zowel schoenen en kleding meestal online. Heb een hekel aan naar de winkel gaan. :o

Vanochtend eindelijk weer eens het bos in gekund (mag hier niet voor zonsopgang, dus als ik vroeg loop gaat het niet).
Heerlijke trail van 12 km gelopen over verschillende ondergronden.
En een hoop reeën gezien. <3

Afbeelding
Afbeelding

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 11:23

Genieten Sherivey! <3

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 12:16

Sv, ik moet mezelf corrigeren. :+ Ik bestel nooit blind online :+ . Want als er een nieuwe schoen uitkomt zijn die toch vaak weer anders en ik koop zelden hetzelfde paar. Ik ga dus altijd naar de winkel om meerdere schoenen en merken te proberen. Ik kijk dan vaak ook even online hoe groot het prijsverschil is. Vaak is dat helemaal niet zo groot tenzij je een iets ouder model kiest. Dan bestel ik wel online.
Beide winkels in Tilburg waar ik heen ga mag je de schoenen 1 a 2 weken uitproberen en mits in nette staat, omruilen. Dat zal een online winkel niet accepteren en vind ik echt top service. Heb er pas 1 keer gebruik van gemaakt.

Heerlijk Sherivey!

Samantha_ Bij mij gaf de sportarts tijdens mijn smo aan dat eht echt een goede indicatie is voor mij of ik te veel gedaan heb. Momenteel is deze gemiddeld 6 tot 10 slagen hoger dan normaal. Nog een duidelijke indicatie dat mijn lijf niet blij is.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 13:44

Samantha, sorry. Ik zie je vraag nu pas.
Ik startte net na 10 uur, jij?

Ik heb echt genoten van de run in Austerlitz <3
Mooie omgeving, goed georganiseerd en goed uitgepijlde routes (ik kan al wandelend nog verdwalen op een paaltjesroute, maar heb hier niets gemist).
Er lagen 3 lussen van ieder iets meer dan 10km. Ik heb er 2 gelopen en kwam uit net onder 21km totaal.
Ik heb het tempo gelopen dat ik voor ogen had (en vorig jaar niet dacht ooit te lopen, zeker op zo'n afstand), dus ik ben echt onwijs blij. En ik vind het dus echt tof dat die gerichte trainingen echt zoveel hebben opgeleverd (maar ik val in herhaling).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Samantha, hoe heb jij gelopen en hoe vond je het?
Sherivey, die ree <3

Ik zag trouwens nog een hazelworm (een grote!), maar ik denk dat er net iemand op was gaan staan, want hij deed niet veel meer. Echt sneu.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 14:35

Oh, en het weer vandaag!!!
Op de heen weg in de auto echt hele flinke regenbuien. Lekker motiverend, maar so be it.
Maar ik heb de hele run geen druppel gehad en de temperatuur was ook top.
En toen ik met de auto terug weer de snelweg op draaide kwam de regen weer met bakken uit de hemel!
Echt geluk gehad vanmorgen :D

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 14:49

Gaaf Goof! Ik heb 1 trail run gelopen en die was inderdaad ook echt heel duidelijk uitgezet.

Een hoge rusthartslag vind ik altijd wel een teken dat ik niet fit ben. Maar nu ben ik niet fit en zijn m'n rusthartslag en hrv juist goed... Weet dus ook niet echt waar ik nu goed aan doe: rust houden of gewoon lopen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 14:50

Hazelwormen zijn gaaf. Meestal zijn ze best schuw.

Wel mooie trail zo te zien Goof.

Hier 5km in het bos gelopen in Drenthe. Ik moest wat tijd doden, dus dacht, dan is vlakbij waar ik moet zijn wel leuk. Moet nog eens terug met de mtb.
Heb de heuvels nu gelopen, was helemaal niemand.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding