Het corona vaccin

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

BigOne

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:05

Nikass, ik snap dat het krom is maar die gezonde familie loopt alleen op basis van hun leeftijd net zoveel risico. Dat neemt niet weg dat ook ik vind dat je vriend allang de prik had moeten krijgen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:06

sureido schreef:
Maar die gezonde mensen van 60 lopen nu eenmaal ook genoeg risico om op de Ic te belanden, lijkt misschien niet zo maar is wel.

Dit. Leeftijd is gewoon een belangrijke reden.

En ja ik vond het ook belachelijk toen mijn nicht, die secretaresse is in een zorg instelling en volledig vanuit huis werkt, begin februari al ingeënt werd :+

Maar goed hoe meer mensen hoe beter en soms is het gewoon krom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:11

Inderdaad. En waar iemand uit een risicogroep zich heel bewust is van het gevaar, is een gezonde 60er dat misschien een stuk minder. Dus die laatste groep eerder vaccineren kan druk op de zorg mogelijk verminderen. Maar ja, krom klinkt het wel. En liefst zouden we beide groepen allang gevaccineerd hebben. Helaas lukt dat niet -O-

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:16

purny schreef:
Jester_ schreef:
Nou de hele nacht flink slecht geweest hoor. Nu nog hoofdpijn en moe, spierpijn. Geen koorts meer gelukkig

En hoe is het met het wazig zien?

Dat is wel weg! Nog wel beetje hoofdpijn, spierpijn en bovenal moe

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:22

higgins schreef:
Ik kreeg de tip om voldoende water te drinken
Beterschap voor iedereen !

Klopt wij ook en staat zelfs op een affiche met daarbij slikken van paar paracetamol, vlak ervoor en paar keer erna.

madeliefw

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:36

Bij ons worden echt alleen de zorgmedewerkers die direct patientencontact hebben gevaccineerd en verder niet, dus geen secretaresses, teammanagers. Maar wel schoonmakers.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 16:44

lenaa_tje schreef:
sureido schreef:
Maar die gezonde mensen van 60 lopen nu eenmaal ook genoeg risico om op de Ic te belanden, lijkt misschien niet zo maar is wel.

Dit. Leeftijd is gewoon een belangrijke reden.

En ja ik vond het ook belachelijk toen mijn nicht, die secretaresse is in een zorg instelling en volledig vanuit huis werkt, begin februari al ingeënt werd :+

Maar goed hoe meer mensen hoe beter en soms is het gewoon krom.

Sorry maar de gezonde van 59 loopt niet net zoveel risico als iemand van 57 met chronisch hartfalen.

Dank je Bigone, dat weet ik :)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 16:49

Dat snap ik wel :) maar dat maakt de situatie voor de 59 jarige niet in eens niet gevaarlijk.
Verder is het nou niet zo dat er maanden tussen de 59-57 jarige in gaan zitten.
Ze hebben beslissingen genomen die soms nou eenmaal krom lijken en sommige mensen vallen daar dus buiten.

Ik had ook liever gezien dat ze mijn vriendin van 28 met verschillende auto immuunziektes hadden ingeënt en op locatie moet werken dan m’n nicht. Het is gewoon niet zo

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:05

Dat zeg ik ook niet hè, dat de situatie voor een 59 jarige niet gevaarlijk is...

Kijk, als dit ooit allemaal achter de rug is, en al mijn dierbaren het hebben overleefd, dan zal ik wellicht milder gestemd zijn, en me er bij neerleggen dat dingen soms inderdaad krom geregeld worden.
Maar nu ik elke dag het risico loop dat mijn vriend het niet overleefd, mede omdat hij geen prioriteit is volgens het beleid van de overheid, heb ik geen begrip voor dat beleid, niet voor mensen die koste wat kost op een terrasje willen zitten, en niet voor mensen die lopen te klagen dat ze te weinig vrijheid hebben.
Zo zit ik in elkaar :) ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:13

Het is ook gewoon rot dat er in alle opzichten mensen buiten de boot vallen. Het rotte met covid is vooral dat je ook nooit precies weet wie eigenlijk echt concreet risico loopt. Sommige mensen waarvan men dacht dat covid het einde zou zijn hebben 2x gekucht en zijn weer klaar terwijl sommige ogenschijnlijk gezonde mensen ineens het hoekje om gaan.
Het blijft een beetje behelpen.

Wat ik dan wel omgekeerd ook heftig vind is een vader van een collega die nu al vast treurig gestemt is dat de maskers en afstanden weer verdwijnen. Nu loopt hij komende herfst weer risico om aan influenza te sterven of een andere virus lonontsteking.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:14

Nikass ik snap dat ook wel. Ik vind dat ook wel logisch. Wat ik nl een enorm voordeel vind van covid is dat onze kleinkinderen en kinderen amper of geen risico lopen. Dat maakt het al erg ontspannen en relaxed voor mij deze ziekte. Iedereen kijkt gewoon naar zijn eigen omgeving.
Dus dat al die mensen met kwetsbaren gezinsleden daar boos over worden dat snap ik heel goed, want iedereen wil gewoon die spuit in zijn donder. Logisch zat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:17

pien_2010 schreef:
Wat ik nl een enorm voordeel vind van covid is dat onze kleinkinderen en kinderen amper of geen risico lopen.

Dit is beslist niet juist. Sterftecijfers liggen lager maar langdurige klachten zijn ook bij jonge mensen en kinderen behoorlijk hoog. Het is niet 'amper of geen risico.' Ik wil je vertrouwen niet afpakken, maar zolang de misinformatie rond blijft gaan dat het voor jongere mensen niet gevaarlijk is, zullen er nog heel veel mensen bijkomen die daar langdurig de prijs voor moeten betalen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:20

Shadow0 schreef:
pien_2010 schreef:
Wat ik nl een enorm voordeel vind van covid is dat onze kleinkinderen en kinderen amper of geen risico lopen.

Dit is beslist niet juist. Sterftecijfers liggen lager maar langdurige klachten zijn ook bij jonge mensen en kinderen behoorlijk hoog. Het is niet 'amper of geen risico.' Ik wil je vertrouwen niet afpakken, maar zolang de misinformatie rond blijft gaan dat het voor jongere mensen niet gevaarlijk is, zullen er nog heel veel mensen bijkomen die daar langdurig de prijs voor moeten betalen.

Dat klopt gewoon echt niet. Als je de percentages kijkt van kinderen die in het ziekenhuis komen of echt ziek worden valt dat heel erg mee. Alle ouderen in onze omgeving die covid hebben gehad zijn zo ziek geweest, dood of IC verleden. Alle jongeren zijn een week ziek geweest en die gaan goed. De kinderen onder de 15 jaar, hebben tot nu toe niets gehad.
Tuurlijk komen er ook jongeren op de IC, maar verhoudingsgewijs komt dit ook omdat daar het virus enorm rondwaart want die jongeren kijken nergens naar. Dus natuurlijk komen er ook mensen op de IC of houden restklachten. Maar niet te vergelijken met de 70 en 80++ of 60++. Ik heb begrepen dat dit gewoon een bewezen feit is.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:21

Shadow0 schreef:
pien_2010 schreef:

Hoewel ik denk dat dit jou persoonlijk raakt en dat dus vervelend is.
Kom jij ook niet met concrete cijfers die dat bewijzen.

Genoeg mensen die minder ziek zijn van Corona dan ik momenteel van mijn luchtweginfectie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:28

pien_2010 schreef:
Dat klopt gewoon echt niet. Als je de percentages kijkt van kinderen die in het ziekenhuis komen of echt ziek worden valt dat heel erg mee.

Als je met 300 kinderen op schoolreisje gaat en je komt met 299 kinderen weer thuis valt het verlies ook 'heel erg mee' ofzo?

Citaat:
Tuurlijk komen er ook jongeren op de IC, maar verhoudingsgewijs komt dit ook omdat daar het virus enorm rondwaart want die jongeren kijken nergens naar. Dus natuurlijk komen er ook mensen op de IC of houden restklachten. Maar niet te vergelijken met de 70 en 80++ of 60++. Ik heb begrepen dat dit gewoon een bewezen feit is.

Het is een bewezen feit dat de sterfte voor jongeren aanzienlijk lager ligt, dat klopt. Maar ook voor jongeren zijn de risico's groot, VEEL groter dan we normaal zouden accepteren voor wat dan ook. Er is bv een behoorlijke toename van een ernstige autoimmuunreactie, met ontstekingen aan het hart bv tot gevolg.

En dat is dan nog zonder dat we weten wat de langetermijngevolgen zijn (verhoogde risico's op andere aandoeningen zoals longproblemen of hartproblemen of diabetes of kanker.) Doordat de aandacht steeds naar de absolute afgrond gaat (gefeliciteerd, het is ons gelukt om zoveel mensen ziek te krijgen dat de ziekenhuizen nu echt een heleboel normale zorg moeten afbouwen) zijn die langzamere effecten niet in beeld. Maar het is een verkeerde redenatie om dan te denken dat het dus niet gevaarlijk is voor jongere mensen. Ook voor mensen die niet van middelbare leeftijd zijn of ouder is corona iets wat aanzienlijk meer risico op complicaties geeft dan andere zaken.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:31

Kom je nog met bronnen Shadow?
Of moeten we nu met dingen gaan smijten die gewoon zo zijn en die we accepteren?
Bijna ieder meisje in mijn mentorklas zit aan de pil, kind en ouders accepteren toch liever die risico’s dan een zwangerschap. Snap ik.
Tja het leven heeft bepaalde risico’s. Voor jongeren heeft totale opsluiting ook nogal wat grote gevolgen, groter dan Corona.
Hoe vervelend ook, we hebben een pandemie en met bepaalde gevolgen daarvan moeten we omgaan

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:32

Citaat:
Als je met 300 kinderen op schoolreisje gaat en je komt met 299 kinderen weer thuis valt het verlies ook 'heel erg mee' ofzo?

Bah wat naar dit zeg. Laten we mijn opmerking maar vergeten want het is het vaccinatie topic en deze opmerking vind ik onverteerbaar.

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/kinderen
Leesvoer over risico bij kinderen en jongeren. April 2021

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:36

Ik vind covid voor jongeren op dit moment haast veiliger lijken dan dan bijv. ziekte van pfeiffer welk bekend staat om zijn mogenlijke lange termijn schade zoals kanker, orgaan schade (milt), chronische vermoeidheid, autoimmuun trigger, ademnood etc.
Toch laten we dat iedereen krijgen (90% van de bevolking).

Ik hoop ergens dat dankzij covid weer mee aandacht en onderzoek gaat naar het ‚normale‘ postvirale vermoeidheidssyndroom waar niemand begrip voor heeft. Als jij na een verkoudheid chronische klachten overhoudt (ja dat komt zeker voor) kun je het vergeten bij het uwv en je werkgever.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:44

lenaa_tje schreef:

Die cijfers heb ik al een paar keer gegeven. Minimaal 10%, ook bij kinderen en jongeren, naar alle waarschijnlijkheid meer. Ernstige ziekte bij een aantal kinderen: MIS-C is toegenomen en die kinderen komen daar niet uit. Op geen enkele manier zouden we normaal toelaten dat kinderen zoveel risico lopen en zoveel negatieve gevolgen dragen. Weet je aan hoeveel keurmerken een kinderbedje in een dagverblijf moet voldoen? Maar hier is blijkbaar alles wat geen massale sterfte is goed genoeg.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:46

Shadow0 schreef:
lenaa_tje schreef:

Die cijfers heb ik al een paar keer gegeven. Minimaal 10%, ook bij kinderen en jongeren, naar alle waarschijnlijkheid meer. Ernstige ziekte bij een aantal kinderen: MIS-C is toegenomen en die kinderen komen daar niet uit. Op geen enkele manier zouden we normaal toelaten dat kinderen zoveel risico lopen en zoveel negatieve gevolgen dragen. Weet je aan hoeveel keurmerken een kinderbedje in een dagverblijf moet voldoen? Maar hier is blijkbaar alles wat geen massale sterfte is goed genoeg.

Waar is je bron dan :) dat jij zegt 10% zegt mij dus helemaal niks.
Net zoals het jou dus niks zegt dat al onze leerlingen met Corona gewoon online lessen konden volgen maar in het griepseizoen normaal plat liggen. Geluk? Misschien, misschien ook niet. Het volledig opgesloten zitten met je gezin had ingeval meer impact.

Terug naar het vaccin. Ik lees net dat de gene van het Pfizer vaccin aangeeft dat het ook werkt tegen de Indiase mutatie.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 29-04-21 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:52

Over welke leeftijdsgroep precies wat en hoe is niet heel veel bekend, maar Shadow heeft wel een punt. In augustus/september werd er al een onderzoek gepubliceerd dat ongeveer 10% van de covidpatiënten na maanden nog 'uitgeput' is. https://www.trouw.nl/nieuws/tien-procen ... ~b7afc85d/ en https://www.ntvg.nl/artikelen/langdurig ... 9/volledig

Dat werd ook gezien door bedrijfsartsen en dan gaat het dus over de beroepsbevolking, dus niet per se ouderen. https://nvab-online.nl/actueel/nieuws/b ... a-covid-19

In februari 2021 werd dit artikel gepubliceerd over de nazorgpoli en de patiënten die daar komen https://www.nemokennislink.nl/publicati ... an-corona/
Waarin je dus ziet dat een groot deel (2/3) van de patiënten op de nazorgpoli voor langdurige klachten niet in het ziekenhuis opgenomen is geweest maar wel nog veel klachten ervaart.

Ook werd het volgende gepubliceerd: https://frieschdagblad.nl/2021/1/11/ach ... t-covid-19
Citaat:
Patiënten die aan deze studie meededen hadden een gemiddelde leeftijd van 44 jaar en behoorden dus voornamelijk tot de jonge, werkende bevolking. Slechts 18 procent was in een ziekenhuis opgenomen geweest met Covid-19, wat betekent dat orgaanschade zich ook kan voordoen bij een niet-ernstige infectie. Ziekten die kunnen leiden tot een ernstiger verloop van Covid-19, zoals diabetes type 2 en ischemische hartziekte, bleken geen voorspeller voor orgaanschade.

Dus nee, Shadow heeft wel degelijk een punt.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:54

Zolang zij met 100% zekerheid durft te beweren dat dit het geval is onder jongeren. Vind ik helemaal niet dat ze een punt heeft.
Dat Corona rest gevolgen kan hebben ontkent verder niemand. Ik vind het wel twijfelachtig of die 10% ook is tot 25 jaar.
Even terug komend op Astra zenica het is niet voor niks dat er gesteld wordt dat de gevolgen van het vaccin voor de jongere groep erger kunnen zijn dan van de Corona besmetting zelf.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 29-04-21 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:55

Ik heb het niet over die groep. Ik heb het over kinderen en jongeren. Jongeren ben je imo tot ongeveer 22 - 26 jaar

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:59

Sizzle schreef:
Ik vind covid voor jongeren op dit moment haast veiliger lijken dan dan bijv. ziekte van pfeiffer welk bekend staat om zijn mogenlijke lange termijn schade zoals kanker, orgaan schade (milt), chronische vermoeidheid, autoimmuun trigger, ademnood etc.

Dat is een denkfout, want we hebben geen informatie om te bepalen of het 'haast veiliger' is dan Pfeiffer. Ik vind wel dat de gevolgen van virusinfecties, zeker de langdurige, stelselmatig onderschat worden, en ook daar is inderdaad veel leed.

Maar het is raar om aan te nemen dat een virus dat zoveel malen dodelijker en ontwrichtender is voor in elk geval de oudere mensen al de effecten die Pfeiffer kan hebben zeker niet heeft voor jongeren en dat covid daarmee 'haast veiliger' is. Nee, dat is een gevolg van een gebrek aan data en onderzoek en het volstrekt geen aandacht geven aan dat onderwerp.

Als je een auto van 20 jaar oud heeft die 16x een aanmerking bij de APK heeft gekregen maar verder dus ook al 20 jaar rijdt, en je neemt een nieuwe waarbij er voor je van het terrein af bent het linkerwiel van de as loopt, zeg je toch ook niet dat de oude auto gevaarlijker is dan de nieuwe omdat die meer aanmerkingen heeft op de APK?

De aanwijzingen dat corona ernstig zijn, zijn niet te missen. Het idee dat een virus dat een hele gang in een verpleeghuis in een keer weg kan vegen, op magische wijze helemaal NIETS doet met kinderen is bizar. Er is gewoon vooral geen onderzoek gedaan, ook niet op alle aanwijzingen dat het voor kinderen en jongeren wel degelijk gevolgen heeft.

Citaat:
Ik hoop ergens dat dankzij covid weer mee aandacht en onderzoek gaat naar het ‚normale‘ postvirale vermoeidheidssyndroom waar niemand begrip voor heeft. Als jij na een verkoudheid chronische klachten overhoudt (ja dat komt zeker voor) kun je het vergeten bij het uwv en je werkgever.

DAT hoop ik ook, van harte. Al vanaf het begin toen er gesproken werd over de langdurige klachten leek het me een uitgelezen moment om vooral ook meer kennis te krijgen over hoe dat eigenlijk werkt bij postvirale vermoeidheidssyndromen. Maar vanaf het begin af aan lijkt daar bijna geen aandacht voor te zijn, ik heb ook geen echte onderzoeksopzetten gezien die daar nieuwsgierig naar lijken. Dat vind ik echt heel jammer.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:02

lenaa_tje schreef:
Zolang zij met 100% zekerheid durft te beweren dat dit het geval is onder jongeren. Vind ik helemaal niet dat ze een punt heeft.
Dat Corona rest gevolgen kan hebben ontkent verder niemand. Ik vind het wel twijfelachtig of die 10% ook is tot 25 jaar.
Even terug komend op Astra zenica het is niet voor niks dat er gesteld wordt dat de gevolgen van het vaccin voor de jongere groep erger kunnen zijn dan van de Corona besmetting zelf.

Google ik op MIS-C dan zie ik meteen dat er tijdens de eerste en tweede golf 80-100 kinderen zijn opgenomen met MIS-C na een corona-infectie, wat me een behoorlijk risico lijkt en zeker groter dan het risico van complicaties van een AZ-vaccinatie. https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/236994 ... a-infectie https://www.ntvg.nl/artikelen/covid-19- ... e/volledig