Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 08:06

Ik heb ook al een halfuurtje gelopen! Best benauwd inderdaad, het ging niet vanzelf. Maar blij dat ik geweest ben en nu onderweg naar werk.

Oh en m’n grafiek is terug! Bij jou ook Suliko?

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 08:45

Wat een vroege lopers allemaal! Jullie zijn goed bezig :D
Ik moet vanavond nog en ik zie er best een beetje tegenop met die warmte. Wilde vanmorgen eens proberen voor het werk te gaan lopen, maar er hadden een aantal collega's besloten om de 1e meeting om 8 uur te plannen en ik ben niet zo'n vroege vogel als Sherivey :')

Goof, Samantha en Sherivey fijn om te horen dat ik niet de enige ben die het lastig vind om langzaam te lopen. Steeds probeer ik het wel (want iedereen zegt altijd, begin laaaaaaangzaam zodat je het makkelijker volhoudt), maar tijdens het lopen loopt het echt niet fijn zo langzaam.

Samantha succes met de trainingsgroep vanmorgen, jij gaat dat tempo echt wel halen dat weet ik zeker.

Supervixen en Suliko wat super leuk dat jullie samen op pad zijn geweest! Jullie zien er blij uit op de foto's :D Wat een mooie omgeving ook weer <3

Hiraeth wat ben je gestart met een super goede tijd al joh, super goed! Leuk dat je de smaak te pakken hebt :D Die marathon in 2026 gaat je gewoon lukken, wat een mooi doel.
Aan de foto's te zien kon je gelijk trainen voor een triathlon :=

Tiggs ik ben benieuwd hoe je het fietsen straks vindt. Wel een mooie fiets :j (al heb ik er 0 verstand van). Jij was er ook vroeg bij vanmorgen.

Puera super goed dat je toch hebt gelopen met de warmte! Heel fijn dat je geen last hebt van zeurende spieren.

Busymissy volgens mij zijn die startnummers van Wings for Life wereldwijd (evenement is natuurlijk overal op de wereld hetzelfde tijdstip), dus ik denk dat het "meevalt" met de lopers in Breda.

Sherivey wat een mooie ochtend foto zo <3

Sherivey

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 09:14

Muppetmayo, een betere tip vind ik om te lopen op een tempo wat voor jou comfortabel voelt.
En dat is bij mij dus ook best verschillend. De ene keer loop ik rond de 7:00 min/km lekker, de andere keer rond de 6:30.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 09:25

Lekker vroeg weer op pad, Sherivey! Altijd leuk als je een leuke interactie met iemand hebt.
Ben het even kwijt, waar ben jij voor aan het trainen?

Wij gaan morgenochtend voor een training van 2:20 met een aantal tempoblokken. Wil eigenlijk ook wel vroeg de deur uit, al zou het de komende dagen wat koeler worden.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 10:16

Ik had eigenlijk moeten trainen voor de Koning van Spanje. Ik loop daar de vrijdagavond de nighttrail van 18 km en zaterdagochtend de 22 km trail.

Maar mn voorbereiding is niet echt geweldig geweest. Oplevering van mn huis, ziek geweest, klussen...
Heb nog maar 2 weken, dus daar ga ik nu niks meer aan veranderen.
Goed voor mezelf zorgen en gewoon lekker gaan lopen. :)

Grappig genoeg heb ik ook geen zenuwen, ondanks de slechte voorbereiding. Mezelf gek maken helpt toch niet en heb gelukkig mn basisconditie wel gewoon.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 11:12

Ik was vorig jaar altijd zenuwachtig voor een run. Had het dit jaar met die marathon vreemd genoeg helemaal niet. Terwijl dat echt geheel nieuw was. Als ik wel wat tegen een run opzie ben ik sneller zenuwachtig.

Heb me net opgegeven voor de TT run. Was vorig jaar wel heel warm op dat asfalt (en windstil). Maar mijn zusje woont in Assen en dan combineer ik dat even. Ik loop na de run gewoon die 6.5km weer terug naar de auto. Als je niet omloopt is het 6km. Dus dan kom je op 16 uit en dat is prima te doen, vorig jaar was dat mijn record.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 12:00

Lekker gelopen Sherivey! Het is inderdaad benauwd.
Wij gingen om 8:45 pas lopen, ik vond het echt super warm. Ik heb m’n horloge niet stil gezet bij spoorwegovergang en stoplicht etc, m’n gemiddelde was 5:56 op 16,32 km.
Het was echt benauwd, van de 6 lopers zijn er 3 halverwege afgehaakt. Dus ik was wel trots dat ik m heb uitgelopen!
Nu lekker gedoucht en zo met kids naar de dierentuin.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-25 13:28

Goed gedaan Samantha en Sherivey, het is aardig benauwd.
Ik heb een half uurtje kracht gedaan. Morgen misschien een kort rondje hardlopen en zondag wordt het lekker koel, dus ik denk dat ik er dan een flink lange afstand van maak.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-25 15:22

Eindelijk zijn de hoge resolutie foto's binnen, blij mee! Ik ga er een paar laten afdrukken.

Spoiler:
ik zie dat ik de stokken minder vaak goed vast had dan ik dacht :=

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 02-05-25 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 15:22

Die eerste vind ik het gaafst <3

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 15:34

Wat een toffe foto's! Ze geven ook wel de sfeer goed weer imho, want je ziet dat het een hele uitdaging is, maar toch kijk je heel voldaan. :D

Dat lijkt me vroeg of laat ook heel leuk om te doen, maar ik moet eerst maar even een solide conditie kweken. Voorlopig kijk ik dus nog vanaf een veilige afstand. :Y)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 15:40

Wel mooie foto's.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 16:34

Prachtige foto’s zeg!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 16:39

Heel gaaf SV!!

Forbiddenpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 16:49

Hi!
Ik zou mij hier graag willen melden en met jullie mee willen kletsen :j
Jaren geleden liep ik veel hard, helaas gebeurden er een aantal dingen waardoor ik zo'n zes jaar niet meer heb gelopen.
Recentelijk weer opgepakt en ik geniet er weer zo van. Zit nog heel duidelijk in de opbouwfase maar 'slow and steady wins the race' :Y)
Mijn droom is een marathon te kunnen rennen, het lijkt me zo tof om de mentale en fysieke uitputting te kunnen overwinnen.
Vooralsnog is mijn eerste doel een 10 km race die gepland staat voor September. Ik houd me niet zo bezig met tijden en hoe snel ik ben, zolang ik maar werk aan mijn kilometers en vooral blessurevrij blijf genieten. *\o/*

Ben het hele topic aan het doorlezen, nu ongeveer bij pagina 90 en bewonder al jullie inzet en goede tips die worden gegeven! +:)+

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 17:07

Welkom :wave:

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 18:23

Supervixen schreef:
zondag wordt het lekker koel, dus ik denk dat ik er dan een flink lange afstand van maak.

Ja! Echt een fijn vooruitzicht ja gezien het feit dat ik dan in Austerlitz loop. Laat de temperatuur maar goed zakken :j
Gave foto' s zeg en wat staan ze er snel op ook.

Wat is er vanmorgen vroeg al lekker gelopen, fijn! Mooie foto' s ook Sherivey.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-25 18:37

Ohh dat is een heerlijke temperatuur om Austerlitz te lopen, veel plezier alvast!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 20:14

Klinkt pittig, twee van die flinke afstanden dag op dag, Sherivey. Maar dat gaat je vast lukken, je loopt zo steady!

Leuk dat je de TT-run gaat lopen, germie. Die zou ik ook nog wel eens willen lopen.

Pfoe, wat een tempo, Samantha, respect! Hebben jullie het leuk gehad in de dierentuin?

Gave foto’s, SV!!

Welkom, Forbiddenpie! Leuke naam. :D Ook al van die mooie doelen!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 20:32

Hey hallo allemaal! Ik was even onder een steen die vakantie heet gekropen :o
Ga vanaf hier weer lekker meeposten maar wil nog wel even hierop reageren:

BusyMissy schreef:
Ik weet niet hoe ik dit op moet schrijven zonder betuttelend over te komen, want dat is echt niet mijn intentie, maar ik lees met schrik en verbijstering jouw berichten Leonie. Ik snap dat je enorm baalt dat dit jou nu net in je vakantie overkomt, maar als je echt een tweedegraads spierscheur hebt dan ben je (naar mijn mening) nu inderdaad niet zo slim bezig. Zelfs belasten is dan de eerste weken al teveel. Mijn man heeft het in zijn kuit gehad. Hem werd verteld dat hij, vooral de eerste weken, heel voorzichtig moest zijn en zo min mogelijk moest belasten omdat hij de schade aan zijn spier anders zou verergeren.
Dus ik hoop voor jou dat het niet zo ernstig is dan je dacht, want dan is zelfs wandelen nu geen goed plan.
De omgeving is inderdaad prachtig!
En ik denk/vrees dat dit en beetje tegen dovemansoren is, maar pas een beetje op jezelf :knuffel:
Wat een lief bericht van jou! Ik vat het zeker niet verkeerd op.
ik vermoed dat het een geen 2de graads spierscheur is want daarvoor kan ik te veel. Maar goed is het zeker nog niet! Maandag wordt er een echo gemaakt. Dan weet ik meer.

De verslagen van SV en Suliko heb ik ook met plezier gelezen!

Degene die dit weekend de wings for life gaan lopen. Heel veel plezier. Het was mijn eerste event ooit en ik wil hem absoluut nog eens lopen. Erg leuk event! Succes!

Ook veel plezier op de Austerlitz!

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 21:45

Echt heel fijn dat de blessure mee lijkt te vallen Leonie, hopelijk wordt dat maandag bevestigd. Ik hoop dat je snel weer hersteld bent en het lopen weer lekker op kunt gaan pakken! Want niet hardlopen is voor jou gelijk aan straf geloof ik :=

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 21:55

Heel mooie foto’s SV! Je ziet dat je hard moet werken maar tegelijk geniet, mooi en waardevol <3

Spannend die echo, Leonie!

Sherivey, gaat je vast lukken!

Samantha, bikkel dat je mee hebt gelopen. Netjes tempo! Is dat via een atletiekvereniging? Ik heb me ook opgegeven. Ben benieuwd in wat voor groep ik word ingedeeld.

Ik heb net voor het eerst op een loopband gelopen. Ik had zo veel excuses om niet te gaan maar ik heb ze getrotseerd. Vanmorgen al een flink intensieve krachttraining gedaan en de rest van de dag heel veel met de kinderen bezig geweest. Sociale dingen zuigen me echt leeg :=
Ik vond de loopband heel pittig voelen. De data klopte niet helemaal met mijn horloge. Ik was echt zeiknat van het zweet.

En 1 juni ga ik weer werken! Ik heb een lange pauze gehad waardoor ik ook wat vaker lang kon gaan trainen. Ik heb besloten tot juli de La Chouffe door te trainen en daarna doorga om sneller te worden. Dan laat ik de lange afstanden even voor wat het is. Ik ben benieuwd hoe dat bevalt want ik ben toch wel een trail-liefhebber geworden en ik vind dan toch hoe langer hoe beter <3

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 22:06

Welkom terug Leonie! Fijn dat het mee lijkt te vallen.

Welkom Forbiddenpie!

Lisitano, nee is via een hardloop trainer. Die heeft allerlei loopgroepen. Ik heb van de winter op maandagavond meegelopen. Hij heeft op vrijdagochtend een groep die traint voor halve marathon, maar ik werk dan normaal dus kan niet mee. Mocht nu keertje mee, gratis zelfs, dus leuk.
De tempo’s zijn voor iedereen anders, dus je loopt met 2-3 personen ongeveer in je eigen tempo. Als je het niet trekt kan je nog afzwakken. Nu door vakantie was het rustig dus waren met 6 totaal. De snelste liepen op 4:30 en de langzaamste op 5:50.

Ja ik ben ook blij dat het zondag koeler wordt, wel zin in Austerlitz.

Ik loop ook leeg op sociale dingen haha. Vind verjaardagen dus ook heel vermoeiend.

Puera, ja was leuk in de dierentuin. Gelukkig vinden ze dat nog wel leuk haha.
Morgen is het wat koeler dus prima weer voor je tempo run denk ik!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 07:14

Leuk, Austerlitz morgen. Hoop dat het volgende week in Leiden ook lekker koel is (lijkt er nog niet op).

Spannend Lisitano, om weer te gaan werken. Wat ga je doen?

Ik ben niet fit/verkouden (icm hooikoorts) en toch is Garmin tevreden, lagere rusthartslag, hogere HRV en een hoge body battery.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 09:18

Zon groep voor een afstandsdoel lijkt me ook wel wat. Hier is er geen doel op de loopgroep. Gewoon uurtje per week gezamelijk trainen. Geen schemas, geen zgn. loopscholing.

Hebben nog mensen meegeloot met de marathon van Londen? Daar komt natuurlijk pas in juni uitslag van.
Duikmaatje wel, die heb ik aangestoken. Ze is nu in 3 weken van 14km naar 28km. Die loopt heel gemakkelijk.