Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 21:42

Wat gaan jullie hard! Zowel in topic als in loopjes. Lekker bezig allemaal *\o/*

Germie, als je wilt moet je natuurlijk gaan lopen. Ik kon ook niet lopen door pijn en was wel echt gestopt om alternatief te trainen en zo sterker te worden. Hardlopen helpt blessures meestal niet vooruit, krachttraining wel. Is dat niet eerst handig?
Grappig wat je ziet in de training Namiro, mooi loopje ook.
Lekker op weg naar de marathon Ninus! Knap ook met het weer.
Wat een heerlijke foto's Befunny, jammer dat het niet top voelde. Maar rustig aan doen voegt echt wel wat toe :)

Ik ben ondertussen op de 10 keer 1 minuut aangekomen. Deze keer vond ik ook zwaarder dan vorige week, zou het in het weer zitten? Met die korte tijden is nog niet echt iets te zien qua constante tempo's en ik ren ook heuvels op en af. Wel heerlijk om weer meer het bos in te gaan :) Hertje gezien ook nog!

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 21:44

Supervixen schreef:
Namiro ik had deze zelf bedacht en aangemaakt, dus was geen garmin suggestie. Ik merk wel dat ik nog wat voorzichtig ben met de tempo's, ik schat mezelf soms wat laag in.

BeFunny deze was best pittig ja.

Ik wil nog maar niet nadenken over de hitte in het weekend. De horror.

Oeps.. Verkeerd gelezen!
Lijkt me ook lastig om in te schatten.. nou heb jij wel een bak ervaring inmiddels.. maar toch!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 21:49

Niet hardlopen is wel een optie Germie.

Ik heb een hardloopvriend die een achillespeesruptuur had en hieraan geopereerd is. Hij mocht van de week na 18 maanden voor het eerst hardlopen op de weg. Zes keer een minuut met wandelen tussendoor.
Maar voordat hij dit mocht heeft hij een paar maanden in een speciaal apparaat, de alter g, op de loopband gelopen. Dat apparaat wordt ook gebruikt om astronauten te laten wennen aan zwaartekracht als ze terug zijn op de aarde. Je loopt dan maar op bijvoorbeeld 50% of 70% van je lichaamsgewicht.

Waarom ik dit zeg? Omdat dit wel aangeeft hoe voorzichtig je om moet gaan met blessures aan je achillespees!
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 04-07-23 21:59, in het totaal 3 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 21:53

germie schreef:
Als ik niet door pijn heen ga lopen, dan kom ik niet meer van mijn stoel af. Want elke stap doet pijn. Ook met wandelen. Al meer dan een jaar inmiddels. Dus ik moet wel. En het is wel iets beter dan wat het al geweest is. Dus dan is er doorheen gaan met mate wel goed. Maar nu komt de volgende stap dus, dat is weer beginnen met hardlopen. Alleen, de fysio weet ook niet wat hierin verstandig is, althans niet hoe veel. Dus proberen we wat. Maar alles lijkt weer extra pijn te geven, maar niet hardlopen is ook niet langer een optie. Daar word ik dan ook gewoon boos om. Ik ben iemand die het nu na meer dan een jaar tijd vindt worden om niet langer gehandicapt te willen zijn. Want zo voelt het. Ik kan elke keer in tranen uitbarsten als ik iemand zie hardlopen. Zij wel, en ik niet denk ik dan. Zelfs hele dikke vrouwen zie je soms hardlopen, dus dan vind ik dat ik het ook gewoon moet kunnen. Ik wil niet m'n leven lang gehandicapt blijven en nooit meer kunnen hardlopen. Dus de focus ligt ook echt op hardlopen, dat is de sport die ik weer wil kunnen. En daarmee kan ik dan ook weer alle andere sporten. DUs zo zie ik het.
Als 10 kleine stukjes van een minuut nog niet gaan, dan kan niets. Het is ook geen conditie opbouwen, mijn hartslag komt niet eens boven de 120, dus het stelt niets voor. Dat is in mijn ogen wel opbouwen. En het is ook de afstand die de fysio geadviseerd heeft. Alleen dat niet langer extra pijn dan 24 uur wordt nooit gehaald. Ik was zelf begonnen en zat op 2 keer 300m. Dat leverde geen extra pijn op, maar de fysio zag meer heil in 'intervalletjes'. Misschien moet ik toch maar gewoon zoals ik gewend ben met hardlopen langere afstanden lopen. Maar normaal begin ik als ik het een tijd niet gedaan heb gewoon met 3km aan 1 stuk. Maar ik doe wat een maand geleden bij de fysio is afgesproken (dat was eerst laatste bezoek, want ik kan geen 250 euro per maand missen, en ik krijg geen antwoord van de rechtsbijstand dat ik naar de fysio kan gaan). Dus nu moet ik het ook op gevoel doen, maar het is dus wel in lijn met wat geadviseerd is, en dit keer volg ik eens een advies op. ;)

Ja, het wordt warm in het weekend. Ik zie wel hoe warm. Zaterdag paardrijden, dat doe ik dan lekker vroeg. Hardlopen ben ik in het weekend niet van plan, pas op z'n vroegst volgende week maandag weer. Dus ik ben niet zo bang voor de warmte zeg maar. Ik ga wel onder water liggen. Maar als je een loop hebt, dan wens ik je veel sterkte. Ik kan echt niet hardlopen in hitte.

Zelfs 'hele dikke vrouwen' zie je hardlopen?
Weet je waarom? Die luisteren naar hun lijf zodat daadwerkelijke opbouw mogelijk is.

Je zou je ogen uit je kop moeten schamen voor wat je zegt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 22:14

Nee, dat is geen optie. Ik ben al 12 maanden gehandicapt omdat ik niet kan hardlopen. Niemand heeft een oplossing. Als ik 18 maanden niets zou mogen doen stapte ik er gewoon uit, want zo lang wachten is mij het leven niet waard. Ik ben er vorig jaar lange tijd uit geweest en dat trauma raak ik nooit meer kwijt (ook omdat je door corona in de bloei van je leven belemmerd bent in leuke dingen doen). Dus ik heb gezegd dat ik nooit meer voor een operatie of wat dan ook rust zal nemen, dat kan ik gewoon niet nog een keer. Er is mij te veel leven al afgepakt. Ik kan niet genieten van thuiszitten en niets doen. Ik ben ook iemand die elke 5 minuten bij een wond kijkt of die al genezen is zeg maar. Maar bij die pezen weet ik dat de pijn er gewoon is, dus dat hoef ik niet meer te proberen en dat doe ik ook niet.
Ik ben juist heel voorzichtig. Ik heb geen blessure, het is ontstaan als bijwerking door antibiotica. Dus het is geen overbelasting. Dat maakt wel veel uit. Feitelijk zou ik gewoon volledige belasting moeten aankunnen, maar het doet zo'n enorme pijn. Ik kan soms niet op de tenen staan.
Ik doe wat de fysio zegt. Die had het over intervalletjes. Daar ben ik mee bezig. Maar het lijkt of je niets kunt doen wat extra pijn oplevert. Maar als je niet kunt trainen kun je ook niet sterker worden. Wat de fysio zei doe ik dus. Alleen die niet langer pijn dan 24 uur weet hij ook niet op te lossen. Nog minder doen betekent dat je alleen kunt verzwakken en niet kunt versterken.
Maar voorzichtig ben ik zeker. Ik doe al een jaar niets. Ik duik wel, wandel veel, en rij wel paard (ook dan voel ik de pezen), maar mijn zinnen zijn gezet op hardlopen als sport er bij. Als ik probeer te hardlopen, ja, dan kun je zien dat ik pijn heb. Dat weet de fysio ook, maar die had het ook over een soort van gewenning door juist het wel te proberen. En daar zijn we dus mee bezig.
Maar het is dus geen blessure, want dan was het wel over geweest, dan was er een oplossing. Nu weet men niet hoe je hier weer vanaf kunt komen, want wat normaal werkt, werkt bij mij dus niet helaas.
Shockwave werkt niet, laseren werkt niet. Excentrische oefeningen probeer ik wel, maar soms kan ik ze uitvoeren, soms niet wegens de pijn. In januari was ik gaan wandelen naar de pijn, dus ik wikkelde mijn voet niet meer af. Daardoor was de kuitspier slapper geworden, maar dat is allemaal weer terug getraind inmiddels. Maar het is dus erg complex en wat normaal werkt, werkt hier niet helaas omdat de oorzaak anders is vermoedelijk.

Maar het doet mij zo'n pijn om anderen te zien hardlopen. Ik wil dat ook gewoon weer kunnen. Daar doe en laat ik alles voor en doe wat er gezegd wordt hoe ik het weer moet opbouwen.

Maar 1 ding weet ik wel, bij 30 graden ga ik niet hardlopen. Dat zou ik nooit doen, dus nu ook niet, dat is me gewoon te warm. Dan lig ik onder water. Het is heerlijk om met een winterklofje je droogpak in te stappen, je prive sauna laat je zweten en dan ga je duiken en vervolgens is het water op diepte 4 graden. Dan krijg je het koud, maar ach, je weet ook dat je weer zweet voordat je bij de auto bent. :P Met hardlopen zou ik echt oververhit raken vrees ik. Ik vind het knap dat iemand het wel kan.
Laatst bijgewerkt door germie op 04-07-23 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 22:16

@Germie, je houdt er een volledig eigen manier van omgaan met je beperkingen op na. Die is misschien niet zo geschikt voor een algemeen hardlooptopic als deze..

Mijns inziens doe je er alles behalve goed aan om door de pijn heen te lopen. Blijkbaar is hardlopen niet meer geschikt voor jouw lichaam. Alternatieve sporten onderzoeken en kijken wat je lichaam wel aan kan.

Ik mag morgen voor de eerste training van mijn samengestelde 10km schema. Op de planning staat:

10min warming up
8x 100m versnellen/100m herstellen
2:30 herstel
8x 100m versnellen/100m herstellen
10min cooling down

Het wordt een zware denk ik..

Fenn

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 22:24

Tof Musli! Pittig wel. Doe jij je herstel al hardlopend? Dat vond ik zo cool tien ik dat kon. Anders alsnog een pittige hoor :)

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 22:26

Fenn schreef:
Tof Musli! Pittig wel. Doe jij je herstel al hardlopend? Dat vond ik zo cool tien ik dat kon. Anders alsnog een pittige hoor :)

Ik doe het herstel hardlopend inderdaad. Op een rustig tempo. Althans dat probeer ik :')

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 22:30

MuSLi schreef:
@Germie, je houdt er een volledig eigen manier van omgaan met je beperkingen op na. Die is misschien niet zo geschikt voor een algemeen hardlooptopic als deze..

Mijns inziens doe je er alles behalve goed aan om door de pijn heen te lopen. Blijkbaar is hardlopen niet meer geschikt voor jouw lichaam. Alternatieve sporten onderzoeken en kijken wat je lichaam wel aan kan.

Zoals gezegd is hardlopen de sport die ik weer wil kunnen. Alternatieve sporten doe ik al, ik rij paard, ik duik, ik wandel, en soms zwem ik, maar die laatste vind ik momenteel niet veel aan. Maar weer kunnen hardlopen is voor mij heel belangrijk. Je kunt geen volleybal doen, geen circuittraining, niet tennissen, niet veldrijden, enz. Dat heb ik ook aangegeven bij de fysio. En dat snapt hij tenminste wel. Ik heb net 150 euro geinvesteerd in nieuwe schoenen na een loopanalyse. Het is geen blessure, maar het gevolg van een bijwerking. Natuurlijk zou ik blij zijn als wandelen eerst weer pijnvrij zou zijn, maar ook daar lijkt niet echt verbetering in te zitten, hoewel ik de laatste weken iets minder stijf en kreupel van bed kom. Ik kan nu 's morgens de trap af komen zonder beide handen te moeten gebruiken ter ondersteuning. De fysio heeft dus zelf gezegd dat ik moest proberen om er voorzichtig doorheen te lopen. Dat heb ik gedaan. Ik deed eerst te weinig. Het is niet dat ik dingen forceer. Maar op het moment dat je gaat hardlopen, dan is de pijn niet erger dan met wandelen. Ik moet mezelf enorm afremmen om niet gewoon 2minuten ofzo te gaan lopen. Ik moet echt klokken, want het stelt conditioneel niets voor. Maar je merkt pas na of tijdens een nachtrust dat de pijn toegenomen is. Niet als je dus het probeert. En ja, dat proberen moet wel. En we zoeken dus uit wat wel kan zonder extra pijn zodat je eigenlijk i.p.v. 1 keer per 2 weken naar 1 keer per week of 2-3 keer per week kunt gaan. Want dat is wel het doel natuurlijk. Mijn idee was dus om afstanden te verlengen, maar de fysio dacht in intervalletjes. Want 2 keer 300m ging wel goed. Ik kan afstanden i.p.v. intervalletjes nog wel eens aankaarten.
Maar goed, deze week loop ik toch niet meer hard. Ik heb net wel 6km gewandeld en die excentrische oefeningen gedaan. Dat lukte voor het wandelen niet, daarna wel (en nu na even zitten en theedrinken weer niet vrees ik).
Je moet overigens ook kunnen hardlopen voor iets heel simpels als een paard monsteren. Of als je even mee moet lopen in draf met iemand die het nog niet goed beheerst. Daar loop ik echt vaak tegenaan.

Van die marathons van 42km kan ik voorlopig alleen maar dromen en dat blijft mogelijk ook bij dromen. Ik heb die ambitie ook niet. Ik heb vroeger wel eens gezegd dat ik de marathon van New York wilde lopen, maar daar heb je geen maximale tijd geloof ik, dus die zou ik zelfs nu kunnen lopen zeg maar. Maar dat echt hardlopen, respect voor degenen die dat kunnen. Net als de 21km. Ik ga eerst voor 1km en dan voor 5 en 10km. En verder hoeft van mij niet. Dan ga ik wel weer voor lange wandelingen. :+

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 22:39

germie schreef:
Als ik niet door pijn heen ga lopen, dan kom ik niet meer van mijn stoel af. Want elke stap doet pijn. Ook met wandelen. Al meer dan een jaar inmiddels. Dus ik moet wel. En het is wel iets beter dan wat het al geweest is. Dus dan is er doorheen gaan met mate wel goed. Maar nu komt de volgende stap dus, dat is weer beginnen met hardlopen. Alleen, de fysio weet ook niet wat hierin verstandig is, althans niet hoe veel. Dus proberen we wat. Maar alles lijkt weer extra pijn te geven, maar niet hardlopen is ook niet langer een optie. Daar word ik dan ook gewoon boos om. Ik ben iemand die het nu na meer dan een jaar tijd vindt worden om niet langer gehandicapt te willen zijn. Want zo voelt het. Ik kan elke keer in tranen uitbarsten als ik iemand zie hardlopen. Zij wel, en ik niet denk ik dan. Zelfs hele dikke vrouwen zie je soms hardlopen, dus dan vind ik dat ik het ook gewoon moet kunnen. Ik wil niet m'n leven lang gehandicapt blijven en nooit meer kunnen hardlopen. Dus de focus ligt ook echt op hardlopen, dat is de sport die ik weer wil kunnen. En daarmee kan ik dan ook weer alle andere sporten. DUs zo zie ik het.
Als 10 kleine stukjes van een minuut nog niet gaan, dan kan niets. Het is ook geen conditie opbouwen, mijn hartslag komt niet eens boven de 120, dus het stelt niets voor. Dat is in mijn ogen wel opbouwen. En het is ook de afstand die de fysio geadviseerd heeft. Alleen dat niet langer extra pijn dan 24 uur wordt nooit gehaald. Ik was zelf begonnen en zat op 2 keer 300m. Dat leverde geen extra pijn op, maar de fysio zag meer heil in 'intervalletjes'. Misschien moet ik toch maar gewoon zoals ik gewend ben met hardlopen langere afstanden lopen. Maar normaal begin ik als ik het een tijd niet gedaan heb gewoon met 3km aan 1 stuk. Maar ik doe wat een maand geleden bij de fysio is afgesproken (dat was eerst laatste bezoek, want ik kan geen 250 euro per maand missen, en ik krijg geen antwoord van de rechtsbijstand dat ik naar de fysio kan gaan). Dus nu moet ik het ook op gevoel doen, maar het is dus wel in lijn met wat geadviseerd is, en dit keer volg ik eens een advies op. ;)

Ja, het wordt warm in het weekend. Ik zie wel hoe warm. Zaterdag paardrijden, dat doe ik dan lekker vroeg. Hardlopen ben ik in het weekend niet van plan, pas op z'n vroegst volgende week maandag weer. Dus ik ben niet zo bang voor de warmte zeg maar. Ik ga wel onder water liggen. Maar als je een loop hebt, dan wens ik je veel sterkte. Ik kan echt niet hardlopen in hitte.

Hoi germie, ik heb een poos geleden blijven rondlopen met een voetblessure, waarbij ik ook probeerde door te zetten want ik vond het ook belachelijk dat iedereen gewoon kan hardlopen dus waarom ik niet? Dat was echt geen goede instelling van mezelf. Ik heb een jaar lang pauze gehad en daarin gewoon gewandeld en niet hardgelopen, en nu ik weer opnieuw begin heb ik geen last meer van die voet. Soms is rust toch echt wat nodig is, ookal voelt het belachelijk.

@Fenn: goedzo die 10x1min! Met hoeveel keer 1min begon je als eerste?

Morgen ga ik een rondje 6x 1min + 1x 2min doen, ik merkte dat het voor m'n kuiten toch weer te snel gaat dus ik doe ook een stapje terug

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 22:44

Jezus Germie. Je bent niet gehandicapt omdat je niet kunt hardlopen. Maar het heeft geen zin om jou tips te geven want daar doe je niks mee. Je bent ook niet eerlijk. In een ander topic zeg je dat je te jong bent om kinderen te krijgen. Hier heb je 30 jaar geleden een halve marathon gelopen. Voor mij ben je een trol die een heel toppic kaapt.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 22:56

MuSLi schreef:
Fenn schreef:

Ik doe het herstel hardlopend inderdaad. Op een rustig tempo. Althans dat probeer ik :')

Dat vind ik ook pittig. Ik doe dat ook maar enkel bij 5km en dan 2 min versnellen max en ook 2 min herstel langzaam dribbelen maar had laatst wel een paar stops nodig voor drinken en even de hartslag te laten zakken dus het lukt me niet volledig.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 23:22

Ik doe herstel vaak nog wandelend, alleen bij echt kort sprinten is tussen rustig hardlopen ook wel ok om te herstellen. Of direct na de interval/tempo eerst even wandelen om hartslag snel te laten dalen en dan weer rustig joggen.
Denk dat vanzelf makkelijker wordt naarmate je meer getrained bent.
Hier korte sprinttrainkng gehad vanavond

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 06:30

Emma, ik startte met 10 keer 30. Nu kom ik van een situatie met veel pijn en weet ik dat ik heel rustig moet opbouwen. Ik heb wel veel krachttraining gedaan het afgelopen jaar en dat merk ik wel in het opbouwen. Dus dat is fijn. En ik heb een paar keer eerder 'opnieuw ' moeten beginnen en dit is de eerste keer dat ik al zoveel plezier beleef aan het rennen in deze fase.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 06:58

Joh Germie, ik ben altijd positief in dit topic, maar jij bent zó eigenwijs. Je bent niet gehandicapt, doe eens even normaal zeg.
Je wil geen tips van mensen die je proberen te behoeden voor het vernielen van je lijf. Je wil alleen horen dat je gewoon kunt hardlopen.
Dus bij deze: succes, ga ervoor en die pijn negeren en opbouwen naar die 10km, dan komt het helemaal goed.

Bar weer op komst voor vandaag. Ik loop meestal meteen in de ochtend, maar ik denk dat ik vanmiddag pas ga. Dan schijnt het wat rustiger te worden.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 08:22

Hier is het nu nog rustig, de storm komt einde van de ochtend. Vannacht heeft het lekker geregend :j Ik had vandaag een rustige 5km op de planning, maar met windkracht 7 weet ik het zo net nog niet :D

En verder heb ik niet zoveel te zeggen over de berichten van Germie, behalve dan dat ik je gun dat je leert waarderen wat je wel kan in plaats van zo'n groot drama te maken over het feit dat je niet kunt hardlopen. De enige die hier wat aan kan doen ben je zelf, het maakt het leven een stuk mooier. Ik sluit me zeker aan bij Goof over de misselijke opmerking die je maakt, maar gelukkig zegt dat meer over jou dan over anderen.

Ben heel benieuwd hoe snel je uiteindelijk gaat zijn MuSLi :):) Ik had ooit nog eens het idee om onder de 50 minuten te lopen (mijn PR is nu 51:57 en daar zat nog wel wat rek in), maar dat kost mij in verhouding zoveel meer moeite dan langere duurlopen dat ik het idee snel weer vergeet :')

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 08:30

BeFunny schreef:
Jezus Germie. Je bent niet gehandicapt omdat je niet kunt hardlopen. Maar het heeft geen zin om jou tips te geven want daar doe je niks mee. Je bent ook niet eerlijk. In een ander topic zeg je dat je te jong bent om kinderen te krijgen. Hier heb je 30 jaar geleden een halve marathon gelopen. Voor mij ben je een trol die een heel toppic kaapt.

Waar heb ik die halve marathon geschreven? Dat heb ik niet geschreven. En te jong voor kinderen ja, dat kan altijd nog. Ik geloof er in dat iemand van 50 eventueel met wat kunstgrepen nog prima moeder kan worden als de vrouw dat wil. Er is in Italie bij een arts al een vrouw van in de 70 nog zwanger geraakt. En tussen de 50 en de 70 zit een heel gat. Dus te jong zijn kan. En ik ben nog lang geen 50. Gelukkig worden er geen misselijke opmerkingen door mij gemaakt, want het is gewoon erg pijnlijk om te zien dat iedereen kan hardlopen en ik niet. Dat kwetst mij echt heel erg. Ik heb ook nog steeds een blijvend trauma aan die hondenbeet en de gevolgen daar van. Er is zonder mijn schuld mij tijd afgenomen. Kostbare tijd. En verloren tijd krijg je nooit meer terug. Zo kijk ik er tegenaan. Ik heb gewoon geen zomer gehad vorig jaar, niet kunnen zwemmen, 3 maanden niet kunnen paardrijden. Allemaal dingen waar ik nog steeds mee zit. En het is verzekeringstechnisch ook niet afgerond, want die pezen vallen onder restklachten. En ook het feit dat mensen in een zwembad of massagesalon je vragen wat er gebeurd is, is heel vervelend. Dan schiet ik elke keer weer in tranen. Dan ben ik even vergeten dat er littekens zitten, maar anderen zien ze toch. Ik werk er dus hard aan om weer de oude te worden. Dat is gewoon het doel. <3

Dat lopen doe ik dus zoals de fysio het zegt. Daar heb ik vertrouwen in. Niet kunnen hardlopen is echt wel een beperking, gewoon simpel een paard monsteren lukt dan al niet. En voor mij is het dus met opbouwen extra lastig omdat de spieren een hogere belasting aan kunnen en conditioneel ook. Ik ben dus totaal niet moe. En als je gaat hardlopen neemt de pijn juist af, die komt later dus harder terug. Ook dat maakt het lastig. Dat zegt de fysio ook. Er moet een balans gevonden worden wat nu kan en dan opbouwen. Dus er staat niets over vernielen van m'n lijf. Dat kan zo dus helemaal niet. Het is immers geen overbelastingsblessure.

Hier ish et momenteel best rustig met het weer, wel lagen er wat planten om vanmorgen. Dus vannacht heeft het toch wel wat geregend en gewaaid. Maar ik denk dat duikles geven vanavond niet door gaat. Ik heb afgesproken met de cursist om daar vanmiddag over te beslissen.
Hardlopen doe ik vandaag in ieder geval niet. Als het droog is ga ik nog wel even wandelen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 08:59

Ninus laat je 5km verderop afzetten op een fietspad en loop 5km met de wind mee, dan heb je een lekker relaxt loopje :+

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 09:09

Supervixen schreef:
Ninus laat je 5km verderop afzetten op een fietspad en loop 5km met de wind mee, dan heb je een lekker relaxt loopje :+

:D Top idee SV! Haha

Hier vandaag rustdag maar wij (in het zuiden) zouden er goed vanaf komen..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 09:10

Supervixen schreef:

Hier is het nu vrij rustig, dus je moet dan nog echt lopen. :P

RSLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 09:28

't is wel bar en boos he, poeh!

Loop ze aan iedereen die het wel aandurft!

Ik had een vraag. Eind augustus eindigt mijn huidige triathlon experiment, ik train nu naar de laatste wedstrijd toe maar ben ook al aan het nadenken over wat erna. Wat mij heel tof lijkt (mede dankzij jullie) is om dit najaar/deze winter te gaan trailen. Handig worden op verschillende ondergronden en ondertussen gestaag doorbouwen aan een lijf dat langere afstanden aan kan. Vraag aan jullie: waar begin ik? Ik heb trailschoenen die voorlopig voldoen, maar dan? Ik woon in Delft, kan hier goed de duinen in. Maar paardlief woont op de Veluwe, dus dat is ook goed te doen zo nu en dan. Utrechtse heuvelrug is goed aan te rijden. Waar start ik? Wie heeft er tips voor routes? Clubs? Clinics (ik zat al verlekkerd te kijken naar de vakanties van bv bergtrails.nl en zag dat zij ook weekends en clinics in NL organiseren)? Wie kan mij goed leren trailen? Ik loop overigens graag alleen, dus hoef niet per se bij een club voor de gezelligheid, maar wil het wel graag goed leren/goed doen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 09:44

Ik vind trailen heel erg leuk. Denk dat SV je de beste tips kan geven erover.

Maar om te beginnen kun je gewoon naar een bos gaan en daar gaan lopen (dat had ik gedaan) ik vind het bos bij Baarn/Hollandsche rading een leuk om te beginnen, niet heuvelig en toch prima. Je zou ook een keer met zo'n zondag trail mee kunnen doen bij TRCU. Als je 15km op fietspad/weg kunt lopen dan kun je ook met de relaxte trail mee komen. Als je 10kunt dan zou je voor de Hike en run kunnen gaan. Die is ook leuk als je meer kunt. Je hebt dan wat meer ruimte om te genieten van wat je ziet. En is een kleiner groepje.

Zowel Utrechtse heuvelrug als de Veluwe zijn prachtig. En heb je echt heel veel keuze.

Als je zelf gaat lopen moet je vooral bedenken dat je vooral goed moet kijken waar je loopt. Wortels bijvoorbeeld waar je met je voet achter kan blijven haken maar die ook glad kunnen zijn als je eroverheen loopt en dan ga je onderuit en je kunt ook in het bos een flinke klapper maken. En iets te eten mee nemen voor onderweg ik heb veel meer mee als ik het bos in ga dan als ik op de weg loop.

O ja. Ik maak routes op Garmin Connect en dat werkt eigenlijk heel goed. Je kunt ook paaltjes routes lopen.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 05-07-23 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 09:54

Supervixen schreef:

Beste idee ooit :)) Mijn man is thuis, dus het is ook nog best uitvoerbaar {:}

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 10:04

BeFunny schreef:
Tiggs schreef:
Oh bah, wordt het weer zo warm?

Alleen het weekend :j

Oh dat valt nog enigszins mee dan.
Zaterdag ben ik op/rondom de Bosbaan en dan zondag misschien heel vroeg gaan trainen.

Ik ga -afhankelijk van het weer en of ik zin heb- vanavond weer en anders morgen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 10:05

RSLevi gewoon je trailschoenen aantrekken en gaan!
Hou er rekening mee dat trailen ongeveer anderhalf tot twee keer zo zwaar is als op het asfalt lopen en dat je er wat langer over doet dan op de weg.
Dus pak dan een wat kortere afstand dan dat je normaal loopt op de weg.
Misschien kun je eerst eens een uitgepijlde route lopen, met paaltjes aangegeven, of een pad dat je goed kent.
Als je een horloge hebt waarop je gpx kunt zetten kun je op afstand meten bijvoorbeeld wel routes halen. Veel mensen gebruiken ook wikiloc of komoot, maar dat ken ik niet.

Persoonlijk vind ik clinics echt dikke onzin als je gewoon in Nederland in de bossen loopt.
Gewoon de ene voet voor de andere zetten en genieten van de omgeving. Niet te moeilijk over doen.