Hardlopen deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Denica

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 08:30

Oeh naar die blessures!! Hopelijk zijn jullie snel weer klachtenvrij. Ik wil in oktober graag op woensdag meedoen aan een loopje van mijn atletiekvereniging en op zondag een wedstrijdje in de buurt. Vraag me wel af of het verstandig is zo dicht op elkaar.... Gaat om 6,7 en 10km.

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 08:31

Op welke dagen is dat dan? Als er twee dagen tussen zit kan dat makkelijk hoor! :) Zo lang je maar goed opbouwt. :)

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 14:01

Zaterdag 7 kilometer obstakelrun gelopen en pfoeh... wat had ik het zwaar. De eerste kilometer ging ik te snel van start en ik heb geen idee meer hoe ik de laatste 2 kilometer ben doorgekomen. Maar het was ontzettend leuk! Leuke sfeer in de groep, fantastische support en uitdagende hindernissen. Ben uiteindelijk als laatste gefinisht maar heb wel alle hindernissen gedaan, mijn voorganger had de laatste twee overgeslagen. Geen pijn, blessures en bijna geen spierpijn, dus ik ben tevreden. :)
Volgend jaar willen ze deze run voor het goede doel weer organiseren en dan ben ik zeker weer van de partij. :D

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 16:04

Hoe kom je over al die hindernissen heen? :=

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 16:35

Het waren er maar acht, dus viel mee. Hoe ik er over heen gekomen ben? Kruipend, hangend, klimmend en glijdend. ;) Was heel veel met touw en balken, wel zere handen nu.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:41

Zit te twijfelen om 27 september mee te doen aan de Color Obstacle Run van Strong Viking. Aanrader?

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 17:36

Ben ik ook weer eens! Mijn 5km doel (onder 23) heb ik eindelijk gehaald, dus nu door voor 22:45 :')

Maar ik heb jullie advies nodig, please!

Ik loop 18 October een marathon (mijn eerste -- en laatste! :P), maar ik loop helaas al een maand met een MCL sprain. Natuurlijk heb ik hiervoor een sports medicine dokter gezien en mijn knie is verder stabiel, dus ik mag gewoon rennen al waarschuwde hij wel dat ik waarschijnlijk steeds mijn pijn zal krijgen.

Anyway, nu doe ik dus 1xpw een lange afstandsloop en verder alleen 1x upper body kracht training en 1x zumba/kracht mix -- veel minder sport dan ik gewend ben. Na het lopen, stretch ik en dan neem ik een ice bath ( :brr:). Mijn knie doet nog steeds af en toe pijn, maar gek genoeg heb ik er steeds minder last van, alleen de rest van mijn spieren voelen zo stijf! Ben bang dat ik daardoor gevoeliger ben voor blessures ...

Ik weet niet of het door het gebrek aan sporten of door het ijsbadderen komt, maar ik wil er graag vanaf!! Wat zal ik doen? Geen ice baths meer? Toch meer cross-training? Iets anders?

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 17:42

Denica, ik zou zelf het loopje op woensdag overslaan als je op zondag op je fitst wil zijn. Als je gewoon voor de lol meeloopt dan kan het natuurlijk wel, maar anders is het beter om je benen te rusten.

Leuk shirt, Kiwipitje! 8-)

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 18:00

Guinevere, eet je voldoende eiwitten? En neem je whey na je training? :)

Je eerste en laatste, jaja. :P

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 22:28

Hoe is je slaappatroon? Als ik minder regelmaat in mijn dagen en nachten heb, 'zeuren' mijn spieren meer.

Miran88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 22:35

Ik heb afgelopen zaterdag aan een obstacle run meegedaan. 7km met 40 obstakels. Super leuk! Maar heb me maandag verstapt en nu last van mijn heup. Morgenochtend naar de Fysio en hopelijk kan ik zaterdag de 7km van de ladiesrun lopen. Zou het wel heel erg vinden als ik niet mag lopen. Duimen maar!

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 03:25

Nee, echt! :P De training neemt me te veel tijd in beslag en ik vind het lastig met de sportschool te combineren. Doe mij maar 5Ks!

Normaal eet ik vrij veel eiwit, maar nu een stuk minder omdat ik niet zo vaak krachttraining kan doen. Misschien toch maar weer iets opvoeren? Vandaag sowieso voornamelijk carbs, maar dat is met opzet om te carb loaden. Ik zal morgen een shake nemen na het lopen en kijken of dat helpt.

Mijn slaapritme is altijd prut doordat ik nachtdienst werk, maar op het moment niet echt slechter dan normaal. Vaak voel ik het inderdaad wel als ik slaap te kort heb. :j

Balen, machotjuh! Hopelijk voelt het morgen alweer een stuk beter en anders heb je gelukkig nog een paar dagen om te rusten.

Votti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 08:06

Guinevere, ik heb ook een marathon gelopen en het vraagt gewoon veel van je spieren. Na de lange afstands trainingen had ik vaak rusteloze benen en erg vermoeide kuiten, ook als ik liep met compressie kousen. Op een gegeven moment kreeg ik ook last van mn schenen, ging gelukkig met de kousen en betere looptechniek over. Kortom, voor een marathon wordt veel van je lichaam gevraagd en heb je dus vaker last van je spieren. Ondanks je ijsbaden en krachttraining zul je daar dus gewoon last van blijven houden.
Wat ik wel verontrustend vind is dat je maar 1x per week hardloopt. Het vergt veel van je pezen om de klappen van 42,195 km vol te houden, en het is aan te raden toch minstens twee á drie keer per week hard te lopen. Op die manier krijg je minder last van je spieren (c.q. pezen) en kun je dus veel lekkerder hardlopen. Goed dat je veel eiwit eet, met lange afstands trainingen verbrand je enorm veel, dat moeten je lichaam wel weer aanvullen (tijdens mijn marathon heb ik 2500 kcal verbrand en dat hakt er wel in!).
Nog een goede tip: zorg dat je de dagen voor je marathon koolhydraten gaat stapelen (AA sportdrank drinken, pasta eten, electrolytendrank etc). Het helpt echt, want op die manier kunnen je spieren ook weer langer door. Bereid je ook voor op de mentrale kracht die je nodig gaat hebben, bij mij was het eerste dal rond de 30k en daarna rond de 37k. Het is belangrijk om door te gaan, ook al is het maar dribbelen. Zeker als je last hebt van je knie kan het het namelijk ineens in schieten als je gaat lopen (daar heb ik -jammer genoeg- ervaring mee...).
Wat zijn de afstanden die je nu traint? En heb je nog een doel of wil je m gewoon uitlopen? In ieder geval, respect dat je het gaat doen, het vergt zoveel tijd en zelfdiscipline om hiervoor te trainen! You're on fire, super cool dat je het gaat doen! *\o/*

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 09:16

Pfoe respect voor de marathon lopers hier! Lijkt mij echt een oneindige afstand.. Vinden jullie het dan serieus ook nog leuk tijdens wedstrijd? Of meer de kick om het gedaan te hebben naderhand?

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 10:31

Votti, dat koolhydraten stapelen (refeeding?), is dat ook aan te raden voor een halve marathon? :)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 10:37

Koolhydraten stapelen moet je eerst een paar keer in je trainingen proberen.... Ik krijg van koolhydraten namelijk de hongerklop dus ik bouw juist proteïne en vet op

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 10:39

Ik eet in principe altijd al veel koolhydraten :j Zo'n 5/6 boterhammen per dag en vaak ook havermout. Voor een training moet ik KH eten, als ik op eiwitten ga lopen gaat m'n training echt slecht. := Maar dat is ook wel logisch natuurlijk :+

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 13:30

Vanavond de damloop by night lopen. Ik ben echt benieuwd hoe het gaat. Is mijn eerste loop. Gelukkig hoef ik niet alleen en lopen er 2 collega's met mij.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 13:37

Heel veel plezier en succes!!

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 13:38

Heb je toevallig nog tips voor herstel? Ik loop vanavond de Damloop by Night 6,4 km en morgen de Trailrun N70 7 km. Geen top afstanden maar moet ik iets speciaals doen om te herstellen?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 13:44

Zorg dat je vandaag en morgen voor de wedstrijd voldoende hebt gedronken, uitdroging bij deze warmte is killing voor je spieren.

Verder kan je vanavond na de wedstrijd gelijk iets met koolhydraten en proteïne eten, denk aan een banaan en een gekookt ei. Tot 20 min na het sporten zit er een stofje in je maag en darmen die het mogelijk maakt de voedingsstoffen direct naar je spieren te transporteren, zo voorkom te tekorten.

Een wisseldouche is goed voor je doorbloeding, daardoor worden afvalstoffen afgebroken. Masseren of foamrollen voorkomt dat afvalstoffen ophopen in je spieren

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 13:47

Top. Neem een banaan / rozijnen en een proteïne shake mee zodat ik die naar binnen kan kachelen op de terugweg.

Drinken ben ik al donderdag mee begonnen om wat extra te drinken.

Bedankt!!

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 22:38

Ik kom even binnen vallen !
Wie gaan er morgen ook de dam tot dam loop doen ? Het is mijn eerste grote afstand met zo'n evenement. Wel met qmusic santa run, halloweenrun, 8km hypotheker beekloop en een survivalrun meegedaan. Maar ben erg benieuwd naar de sfeer met zo'n groot evenement :)
Ik hoop dat ik de tijd ga halen maar ga iig voor de ervaring en lol !

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 23:37

Ikke! Voor mij ook de eerste keer en eigenlijk is het verstandiger om niet te gaan vanwege een zere knie, maar dit zou zo'n mijlpaal zijn. Mijn vader loopt hem al jaren en het leek altijd zo onbereibaar, maar morgen ga ik het gewoon proberen! Tijd maakt me niet uit, ga echt puur voor mezelf, de ervaring en de gezelligheid! :)

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 09:45

Zo dat was echt leuk om mee te maken. 4 mile in 36.10 min