Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Puera

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 13:40

Heerlijk, BeFunny!

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 14:07

Prachtig die kalfjes :D

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 14:10

EmmaVZ schreef:
Prachtig die kalfjes :D

Ja. Heb er veel gezien ook alpacas tegengekomen bij een alpaca boerderij.

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 14:29

Het voegt altijd wat toe BeFunny.
Mooie wolkenluchten op je foto's!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 15:03

Valt mee toch, BeFunny? 16 km binnen 2 uur, ik hoop dat mij dat op de Dam tot Dam lukt :D

Ik sla vandaag even over, ben heel erg moe.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 15:06

Tiggs schreef:
Valt mee toch, BeFunny? 16 km binnen 2 uur, ik hoop dat mij dat op de Dam tot Dam lukt :D

Ik sla vandaag even over, ben heel erg moe.

Maar ik heb dus een pauze gehouden.
Ik was van plan om 21km te lopen had een koers gemaakt maar op een punt het verkeerde (kortere route pad) automatisch gepakt en horloge gaf veel te laat koersfout aan dat ik die maar door ben blijven lopen. Ik heb echt uitgebreid stil gestaan en foto's lopen schieten. met het idee dat ik daarna nog ruim 10 km ging lopen maar dat bleken er zes te zijn. Dus voelde niet bevredigend laten we het daar op houden.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 15:58

Tja dat gebeurt wel eens, gewoon achter je laten en door naar de volgende.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 16:00

Hier gisteren weer 10 keer 60-75 seconden. En nu heb ik weer echt veel pijn, kon er ook niet van slapen. Ik heb nu maar 1 week gewacht tussen de vorige keer. Ik moet opbouwen. Dus ik moet er wel doorheen. Maar het is zo pijnlijk, ik kan nu weer niet op mijn tenen staan, heb slecht geslapen van de pijn. Maar ja, ik heb mijn zinnen gezet op hardlopen, en wil weer gewoon 10km in een uurtje kunnen. Dus dat is mijn doel. Meer verlang ik helemaal niet.
Mijn GArmin zeurt dat ik te weinig in hogere hartslagzones train, maar ja, dat kan dus helemaal niet, want ik word niet moe van die kleine stukjes slenteren wat net wat harder gaat dan wandelen. Beweging krijg ik genoeg, dus sporten doe ik wel, maar in te lage hartslagzones (en heb ook een lage hartslag in rust, en volgens mij ook in beweging).

Maar als je zelf tevreden bent, dan is het toch goed? Of had je gewoon echt 21 willen lopen?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 16:07

Supervixen schreef:

Ja. En ik heb verder wel echt lekker genoten. Genoten van het weer. Lekker buitje dus dat is belangrijker eigenlijk want ik train toch niet voor een marathon ofzo.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 16:17

Lekker rondje Befunny!
Ik sla even een weekje over, ben helemaal dood deze laatste schoolweek.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 16:32

BeFunny schreef:
Supervixen schreef:

Ja. En ik heb verder wel echt lekker genoten. Genoten van het weer. Lekker buitje dus dat is belangrijker eigenlijk want ik train toch niet voor een marathon ofzo.

Het gaat er uiteindelijk om dat je er plezier aan beleeft. Al het andere is maar bijzaak. Laat je niet gek maken door afstanden, snelheden, wel of geen pauzes. Genieten...

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 16:47

Zo is het maar net BF! En zoals SV ook al zegt, het zijn nooit verloren kilometers, je hebt ze toch maar weer mooi gemaakt en genoten!

Ik had gisteren nog wel een mentale uitdaging, ik houd voor de laatste twee weken voor de marathon weer het runnersworld schema aan en ik dacht dat er 45 minuten gepland stond, maar net voordat ik vertrok keek ik nog even en zag ik 75 minuten staan, dat was even omschakelen :D Maar uiteindelijk 13km gemaakt. Was heerlijk, al waaide het wel een enorme storm.

Ik ben zó blij dat de marathon niet aankomend weekend is, ik haak bij 30 graden echt helemaal af :=

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 16:49

BeFunny schreef:
Supervixen schreef:

Goed zo!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 16:51

Goed gedaan Ninus +:)+ En een mooie afstand ook.

Ik dacht eraan om weer mee te lopen met TRCU. Die gaan weer naar Elst. Maar met dat plakweer laat ik dat toch maar gaan. Ga ik zelf op mijn eigen gangetje wel even lopen zo vroeg mogelijk. Al zou het zondag hier kunnen gaan regenen dus dat is ook niet verkeerd.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 16:53

Zaterdag staat hier op 31 graden %)

Zondag lijkt hier minder warm, beetje regen zou fijn zijn. En anders een Ierisje onderweg plannen :D

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 17:10

Hier zaterdag 30. Zondag 26 en ik zie twee druppels. Ik vermoed dat zondag heel benauwd wordt. En een weekend eens niet lopen is opzich misschien ook wel fijn. Of kort 5 km .

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 17:18

Oh bah, wordt het weer zo warm?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 17:24

Gadver, nou dan sla ik het weekend ook even over :+

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 17:30

Tiggs schreef:
Oh bah, wordt het weer zo warm?

Alleen het weekend :j

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 18:22

Wat een heerlijke weekendfoto's zijn hier weer langs gekomen. Iedereen is weer erg lekker op pad geweest.

Ik heb zelf (alweer) een triathlon gedaan zaterdag, de 2e en laatste OD afstand van het jaar. De hele week echt rust gehouden en stond redelijk fris aan de start. Met de regen en daardoor wat gladdere wegen was ik op een parcours gevuld met 90 graden bochtjes iets minder snel dan op het parcours waar ik een week terug was, maar omdat het parcours net iets korter was dan dat van een week eerder kwam ik ongeveer gelijk qua tijd van de fiets af. Even een Dixie pauze gehad voordat ik aan het hardlopen begon en echt super lekker gelopen. Voorzichtig begonnen aan het loopdeel, ik had vooraf het doel om de 10km in minder dan 7:30 min/km te lopen en heb iedere keer dat ik een km had gehad een korte wandelpauze tot het volgende 7:30 blokje qua tijd om was. Ik wilde eindelijk een keer een solide run neerzetten op deze afstand zonder in te storten, dat is me bij beide voorgaande keren op deze afstand niet goed gelukt. 1e km in een (voor mij) vliegende 6:17 voorbij. En elke volgende km ook onder 7:30 gelopen inclusief wandelstukjes aan het begin van iedere nieuwe km. Al met al dik tevreden gefinisht in 3:32:02 totaal met een run van 1:14:01 waarvan de 1e 2 minuten de toiletpauze waren. En dat op een parcours met een beetje hoogteverschil en 84 traptreden aan trap in het midden van de 5km loop die ik dus 2 keer op moest.

Nu de komende maand geen geplande evenementen meer. Vanavond maar een heel rustig rondje lopen om training weer op te gaan pakken.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 20:03

Germie je moet helemaal niets. Ja, oppassen voor je gezondheid, dat moet je. Zoveel pijn is echt niet goed.

IMAY weer een lekkere wedstrijd gehad zeg. Knap!

Hier na het werk een intervaltraining gedaan.
8x2 minuten op 4.45 min/km, met 1 minuut herstel ertussen. Totaal 7.5km.
En nog een extra 200m sprintje op het eind gedaan.

Afbeelding

Nog anderhalve week tot het Veluwezoomtrail weekend. Daar heb ik echt heel veel zin in. Wel even duimen dat het geen 30 graden wordt.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 20:20

Imay lekker bezig hoor en knap :j

SV jij hebt kwa tempo een pittige loop gehad dat vind ik ook knap :j

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 21:11

Ach BeFunny, niet meer aan denken en focus op wat je wel gerend hebt! Hartstikke prima toch!

Germie, ik val in herhaling maar ik vind je aanpak niet verstandig. Je lijf geeft zo duidelijk aan dat je te ver gaat.. soms kun je wel iets willen maar moet je je er bij neerleggen dat het niet gaat of in ieder geval niet zo gaat zoals jij dat wil..

IMAY, knap gedaan weer! :j

Lekker SV! Hier ook een Garmin training gevolgd. Drempel-training stond op het programma.
Hardloopmaatje liep met blaasontsteking en moest twee keer de bosjes induiken.. mooi te zien in de grafiek…

Afbeelding

Dit weekend wordt weer afzien met de temperaturen! Ikzelf heb zaterdag een festival.. Zomercarnaval. Compleet met pakje met veren en schmink.. en mijn vriend rent zondag de la Chouffe trail. 36 km met heel veel hoogtemeters..

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 21:14

Namiro ik had deze zelf bedacht en aangemaakt, dus was geen garmin suggestie. Ik merk wel dat ik nog wat voorzichtig ben met de tempo's, ik schat mezelf soms wat laag in.

BeFunny deze was best pittig ja.

Ik wil nog maar niet nadenken over de hitte in het weekend. De horror.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 21:33

Als ik niet door pijn heen ga lopen, dan kom ik niet meer van mijn stoel af. Want elke stap doet pijn. Ook met wandelen. Al meer dan een jaar inmiddels. Dus ik moet wel. En het is wel iets beter dan wat het al geweest is. Dus dan is er doorheen gaan met mate wel goed. Maar nu komt de volgende stap dus, dat is weer beginnen met hardlopen. Alleen, de fysio weet ook niet wat hierin verstandig is, althans niet hoe veel. Dus proberen we wat. Maar alles lijkt weer extra pijn te geven, maar niet hardlopen is ook niet langer een optie. Daar word ik dan ook gewoon boos om. Ik ben iemand die het nu na meer dan een jaar tijd vindt worden om niet langer gehandicapt te willen zijn. Want zo voelt het. Ik kan elke keer in tranen uitbarsten als ik iemand zie hardlopen. Zij wel, en ik niet denk ik dan. Zelfs hele dikke vrouwen zie je soms hardlopen, dus dan vind ik dat ik het ook gewoon moet kunnen. Ik wil niet m'n leven lang gehandicapt blijven en nooit meer kunnen hardlopen. Dus de focus ligt ook echt op hardlopen, dat is de sport die ik weer wil kunnen. En daarmee kan ik dan ook weer alle andere sporten. DUs zo zie ik het.
Als 10 kleine stukjes van een minuut nog niet gaan, dan kan niets. Het is ook geen conditie opbouwen, mijn hartslag komt niet eens boven de 120, dus het stelt niets voor. Dat is in mijn ogen wel opbouwen. En het is ook de afstand die de fysio geadviseerd heeft. Alleen dat niet langer extra pijn dan 24 uur wordt nooit gehaald. Ik was zelf begonnen en zat op 2 keer 300m. Dat leverde geen extra pijn op, maar de fysio zag meer heil in 'intervalletjes'. Misschien moet ik toch maar gewoon zoals ik gewend ben met hardlopen langere afstanden lopen. Maar normaal begin ik als ik het een tijd niet gedaan heb gewoon met 3km aan 1 stuk. Maar ik doe wat een maand geleden bij de fysio is afgesproken (dat was eerst laatste bezoek, want ik kan geen 250 euro per maand missen, en ik krijg geen antwoord van de rechtsbijstand dat ik naar de fysio kan gaan). Dus nu moet ik het ook op gevoel doen, maar het is dus wel in lijn met wat geadviseerd is, en dit keer volg ik eens een advies op. ;)

Ja, het wordt warm in het weekend. Ik zie wel hoe warm. Zaterdag paardrijden, dat doe ik dan lekker vroeg. Hardlopen ben ik in het weekend niet van plan, pas op z'n vroegst volgende week maandag weer. Dus ik ben niet zo bang voor de warmte zeg maar. Ik ga wel onder water liggen. Maar als je een loop hebt, dan wens ik je veel sterkte. Ik kan echt niet hardlopen in hitte.