[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 14:56

Smee__ schreef:
Voor de meiden met een Mirena. Duurde bij jullie de eerste menstruatie ook zo lang? :+ Ik ben 5 mei voor het eerst ongesteld geworden en dat ben ik dus nog steeds :=

Nope... Tijdens t zetten was ik ongesteld (dat moest) en ik heb die menstruatie afgemaakt zoals normaal... Ik liet m op dag 2 zetten en na dag 5 geen bloed meer.
De menstruatie daarna duurde 3 dagen, en vanaf dan is er elke maand een halve dag af gegaan. Na een half jaar niet meer ongesteld geworden en dat heeft 4 jaar geduurd. :D

Smee__

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 15:32

Oh daar hoop ik toch zo op he. Ben er nu wel klaar mee :')

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 16:04

En dan aan diegenen die niet meer ongesteld worden met dank aan de spiraal maar wel seksueel actief zijn: krijgen jullie het niet spaansbenauwd steeds? Ik bedoel, ook bij een spiraal kan het misgaan. En kun je die uitzondering zijn die zwanger raakt. En met heel veel pech kom je daar veel te laat achter en kun je dus (eventueel) niets meer doen. Ik vrees dat ik dwangneurotisch gedrag zou gaan vertonen....

Ikzelf heb de Jaydess spiraal en ben heel blij dat ik toch iedere maand ongesteld ben. Veel minder, maar wel ongesteld. :)

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 16:10

Palmera schreef:
En dan aan diegenen die niet meer ongesteld worden met dank aan de spiraal maar wel seksueel actief zijn: krijgen jullie het niet spaansbenauwd steeds? Ik bedoel, ook bij een spiraal kan het misgaan. En kun je die uitzondering zijn die zwanger raakt. En met heel veel pech kom je daar veel te laat achter en kun je dus (eventueel) niets meer doen. Ik vrees dat ik dwangneurotisch gedrag zou gaan vertonen....

Ikzelf heb de Jaydess spiraal en ben heel blij dat ik toch iedere maand ongesteld ben. Veel minder, maar wel ongesteld. :)

Ik ben daardoor juist aan de spiraal gegaan. Ik zat ervoor aan de prikpil en daardoor stopte me menstruatie ook. Werd altijd heel zenuwachtig als ik sex had gehad wanneer ik bijna voor een nieuwe prik moest. Daarom aan het spiraaltje gegaan omdat die gewoon voor 5 jaar werkt en ik dan maar in het laatste jaar ergens druk over hoef te maken. :)
Ik vertrouw erop dat die werkt zoals die hoort te werken.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 16:17

Palmera schreef:

Spaans benauwd, ja om eerlijk te zijn wel :')
Er gaan wat testjes doorheen elk jaar bij mij... Dus al met al ben ik nog niet goedkoper uit... In principe vertrouw ik mn spiraal, maar soms kan t wel ineens door mn hoofd schieten. 'Wat als ik zwanger ben' en dan race ik dus naar kruitvat voor een test. Gemiddeld eens elke 2 maanden :=

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 17:15

Maava, maar dat weet je dus gewoon niet, dat is het probleem.

Voor mij was dat, samen met andere, de reden om een koper spiraal te nemen.
Ben ik wel ongesteld, gelukkig steeds minder, en hoef ik geen testjes.
Hoor genoeg vrouwen die toch bleken zwanger te zijn zonder het te weten.

Nu heb ik normaal wel een ontsteking op mijn eierstokken, dus kans is al klein, maar toch.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 17:39

Tja, ik vertrouw erop dat ie werkt. Met de mirena is het ook dat de hormonen de baarmoeder in een stand houden waarvoor het enorm moeilijk is om zich te nestelen, zaadcellen kunnen stukken moeilijker door de baarmoeder heen komen en het vreemde voorwerp erin help ook bij het niet laten nestelen van het bevruchte eitje.
Ik voel me hierbij veel zekerder dan bij de pil of de prikpil die ik eerst had.
Ik nam mijn mirena ook meer zodat mijn ongesteldheid weg blijft dan tegen de bevruchting.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 17:52

Dat is ook absoluut zo, het is enorm veilig en ik denk dat je geen betere keuze kunt maken, als je baarmoeder het aanvaardt.
Maar ik zou me ook continue onzeker voelen. Het gebeurt en er zijn incidenten dat er toch zwangerschap is.
Vandaar. Maar gelukkig is een testje snel gedaan.

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 18:05

Toevallig vorige week hoorde ik er nieuws over waar ik het ook even benauwd van kreeg!

Een familielid van een familielid (andere kant dus familie van haar) is dus mooi wel zwanger door de spiraal geraakt. Kwam ze met 20 weken achter! De spiraal was "opgelost" volgens de HA. Ga me niet vragen hoe... Maar goed, zij is dus nu 20 weken zwanger! :=

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 18:53

Dat neurotische trekje heb ik ook :D maar dat zou ik ook hebben bij elk ander voorbehoedmiddel :') de spiraal staat wat dat betreft aan de top qua betrouwbaarheid

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:33

Wij gebruiken alleen condooms en grootste nadeel vind ik de angst of ie niet kapot gaat :') ik ben eerste dag van de menstruatie altijd even opgelucht haha

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:43

Sorry ik ben geen anticonceptie expert maar was al eens aan het twijfelen om een spiraal te laten steken, je krijgt je regels gewoon niet meer? En is het waar dat je van een spiraal ook meer puistjes kan krijgen?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:26

CalipsoLover schreef:
Sorry ik ben geen anticonceptie expert maar was al eens aan het twijfelen om een spiraal te laten steken, je krijgt je regels gewoon niet meer? En is het waar dat je van een spiraal ook meer puistjes kan krijgen?

Dan heb je het (meestal) over een hormonen spiraal, Mirena.
Daar stopt vaak de menstruatie mee, maar niet bij iedereen.
Dit komt soms ook bij een koper spiraal voor, maar mag je niet van uitgaan.

Bij een hormonen spiraal heb je minimale hoeveelheid die inderdaad invloed kunnen hebben op bv je huid, maar ook dit gebeurt niet noodzakelijk en hangt van je lijf af.

Zo'n spiraal heb je meestal voor 5 jaar en kan simpel verwijderd worden wanneer nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 08:45

Pfff, spiraal zo laten inbrengen. Ik weet dat het maar een minuutje kost en het uiteindelijk alleen maar voordelen geeft, maar nu toch een beetje bang voor de pijn.

Ik ga een half uur van tevoren naproxen innemen. Iemand nog meer tips?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 08:57

Succes, komt vast goed!
Nee, meer dan een beetje pijnstilling kan je niet doen... Probeer te ontspannen, het is echt zo voorbij :j

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 10:06

Ik snap wel dat sommige angstig blijven voor zwangerschap, zelf had ik dat met de pil. Na zo'n 15 jaar pil bloedde ik niet meer. En ondanks dat ik me ervan bewust was dat die bloedingen sowieso geen menstruatie is, werd ik toch héél nerveus. En kocht ik maandelijks een test. :+

@CalipsoLover: je komt uit België zag ik, vraag je gynaecoloog dan naar de Jaydess spiraal. Is kleiner dan de Mirena met minder hormonen. Ik heb hem ook, en heb absoluut geen huidproblemen gekregen en de menstruatie is er (mijn zeer geliefde garantie :D ) maar is drastisch verminderd.

@Resistance: succes, het is echt zo voorbij. :(:)

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 10:16

Ik gebruik de pil al meer dan tien jaar inmiddels, ik slik standaard door zodat ik eens in de 2 à 3 maanden "ongesteld" ben (wanneer mijn lijf het aangeeft met doorbloedingen en krampen, dan neem ik een keer een stopweek).

Ik kan niet goed tegen condooms en ik ben ook bijna standaard angstig dat ik toch zwanger raak. Bij mijn laatste stopweek kwam het toch maar niet, dus ik volledig in de stress naar de winkel voor een test, toen ik thuis kwam en 'm wilde gaan gebruiken toen kwam het toch nog net. Ik heb nu wel mooi een test liggen voor als de stress weer te hoog oploopt.

Ik heb het er na die stress van mijn laatste stopweek met vriendlief over gehad om een spiraal te laten zetten, maar wij zijn het er eigenlijk ook wel mee eens dat wij ruim binnen die vijf jaar wel graag kinderen zouden willen krijgen en het idee van een spiraaltje laten zetten beangstigt mij zoveel dat we het toch zo laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 10:43

Pffff, het is gebeurd. Wat voel ik me belazerd. Misselijk, duizelig en ik zweet overal. :( Het plaatsen zelf was niet zo erg.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 10:50

Resistance schreef:
Pfff, spiraal zo laten inbrengen. Ik weet dat het maar een minuutje kost en het uiteindelijk alleen maar voordelen geeft, maar nu toch een beetje bang voor de pijn.

Ik ga een half uur van tevoren naproxen innemen. Iemand nog meer tips?

Ik heb hem vorige week laten zetten. Ik kreeg als tip om paracetamol en ibuprofen te slikken. Daarna enkel paracetamol tot de dag na het zetten i.v.m. napijn. Ik ben zelf erna gewoon weer gaan werken, zetten was even vervelend maar daarna ging het wel. Heb nu wel nog steeds een klein zeurtje in mijn buik...

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 11:36

Ik heb een vraagje!
De afgelopen 3 maanden zit ik niet meer aan de pil, omdat het mij niet zo goed beviel. Nu heb ik zojuist mijn nieuwe lichtere pil, ethinylestradiol levonorgestrel, bij de huisarts opgehaald. Bijsluiter gelezen, alles duidelijk, behalve 1 ding en ik hoop dat jullie daar antwoord op kunnen geven.

Op de strip staat bij iedere pil een dag. In de bijsluiter staat dat je op de eerste dag van je menstruatie moet beginnen. Wat nou als je niet op een maandag (1e pil in de strip) ongesteld wordt? Moet je dan de eerste pil van de goede dag pakken? En dan de strip opmaken of moet je dan ook bij een volgende strip verder gaan tot de 21 dagen? Ik hoop dat jullie het weten!

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 11:59

NadjaNadja: die pil heb ik ook, als je op een woensdag ongesteld word moet je hem ook gewoon op woensdag nemen en de strip opmaken, dan begin je bij de volgende strip ook gewoon weer op de woensdag

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 12:01

Dus dan hou je steeds 2 pillen in een strip over als ik het goed begrijp?

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 12:07

Nee hoor, je moet wel alle pillen slikken.
Woensdag tot en met dinsdag dus, als je op woensdag ongesteld wordt.

Vervolgens 7 dagen niet slikken en weer op woensdag de nieuwe strip beginnen.

Alle pillen in die strip zijn hetzelfde, de dagen op de strip staan er om het makkelijker te maken voor ons :D

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 12:09

xSannee schreef:
Nee hoor, je moet wel alle pillen slikken.
Woensdag tot en met dinsdag dus, als je op woensdag ongesteld wordt.

Vervolgens 7 dagen niet slikken en weer op woensdag de nieuwe strip beginnen.

Alle pillen in die strip zijn hetzelfde, de dagen op de strip staan er om het makkelijker te maken voor ons :D

Dankjewel, zo is het duidelijk! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 17:12

Dames, even een korte vraag.

Ik slik al jaren de pil en slik deze standaard een maand of twee maanden door.
Nu heb ik de pil geloof ik twee maanden doorgeslikt en zaterdag de laatste genomen van deze strip. Heb buikpijn alsof ik ongesteld moet worden, maar er komt niks. Neem aan dat dit nog gaat komen en er geen reden tot paniek is?