Hardlopen deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Denica

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 22:27

Lijkt mij inderdaad raadzaam om naar je lichaam te luisteren en te rusten. Op werk dan ook maar zo minimaal mogelijk belasten!

Ik heb vandaag mijn PR op de 4mijl even met bijna 3 minuten aangescherpt :) Oude PR was bijna een jaar geleden en ben in jaar erg verbeterd!

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:05

Hey ik meld me ook!
Voor de zomer ben ik begonnen met hardlopen met de mp3'tjes van Evy.
Het beviel super goed en ik vind het heerlijk om te lopen.
Ik ben nu alleen 7 weken weg geweest waarbij ik niet de mogelijkheid had om hard te lopen dus ik ga vanaf deze week weer beginnen.
Ik ben voor de vakantie 4 kilo afgevallen, waarbij ik denk dat het hardlopen ook een rol heeft gespeeld.
Dit was echter absoluut niet de bedoeling dus ik moet nu wel even kijken hoe ik mijn gewicht goed ga houden en toch lekker te kunnen lopen.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:24

ik meld mij ook.... vanavond info avond voor een hardloop cursus... (5 km in 3 maanden) ik ben benieuwd of ik het vol hou... :P

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 18:10

Ik heb dus enkelbanden geleend en ze zijn heerlijk <3 merk zoveel verschil! Ik ben trouwens ook afgevallen! Ga vanavond weer zwemmen en dat helpt ook wel denk ik. Woeoe! :)

Lundj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 18:38

Hey!
Mag ik me ook melden? :D
Ik ben Romy, 14 jaar.
Ik loop nu al een jaar, ik doe af en toe mee met wedstrijden en ik loop 3 à 4 x per week.
Ik loop dan ook een aardig snel tempo, ik ben aan het opbouwen naar de 10 km, maar aangezien ik in de vakantie niet heb gelopen start ik nu met 4. Eind september heb ik een run van school, ik twijfel dan of ik de 5 km kies of de 2,5 die ik dan met een vriendin doe.
Zag laatst ook een bord een run staan, die over 2 weken is, dus misschien dat ik dan ook daaraan mee wil doen. In oktober is er weer een run, dus ik heb het lekker druk hiermee als 14 jarige :D
Soms vraag ik wat te veel van mezelf, want ben een echte doorzetter hierin en wil vaak te veel van het goede. Maar goed, dat merk ik dan vaak wel de volgende dag haha

Ik heb wel een probleempje, als ik aan het hardlopen ben, hoor je als ik afzet elke keer een knak in mijn enkel. Ik heb hier geen last van, maar vraag me wel af wat dit misschien kan zijn?

Edit: Ik loop trouwens met de runtastic app, zeeeer goede app :)

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 10:36

Vraagje... wat is nou een goed en makkelijk ontbijt voor het lopen?
Ik loop meestal s ochtends als ik ong. Een half uur op ben. (Kan niet eerst ontbijten en dan 2 uur wachten)
Van de week had ik 1 cracker, banaan en een danoontje maar kreeg gigantische zijsteek.
Nu heb ik een banaan + danoontje genomen en wil zo gaan lopen maar vraag me af of ik t daar op kan volhouden.

Wie heeft er tips voor deze beginner?

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:00

Als ik voor het ontbijt ga lopen eet ik vaak wel wat melk met cornflakes, geen idee of het echt helpt of dat het tussen mijn oren zit, maar ik zweet vrij veel en dan heb ik in ieder geval alvast wat vocht binnen en voor mijn gevoel werkt dat :Y)
Hebben er trouwens meer mensen last van dat als je hebt hard gelopen en je vrij veel gezweet hebt dat het dan bijna niet meer bij te drinken is?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:03

Bouillon drinken de dag voordat je gaat rennen, in combinatie met isotone dranken.

Annemiek, wat loop je een wat is je doel? Je kan ook Nuchter lopen aangezien je lijf toch niet kan verbranden wat je ervoor eet.. Ook een goede training de echte duur sporter of wanneer je wilt afvallen

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:29

Ik ben een echte beginner hoor zit nu op 3 km in 25 min. Met de schema's uit de openingspost en dus veel wandel stukken er tussen.
Mijn doel is om conditie op te bouwen en af te vallen.
Wie weet in de toekomst nog eens een wwedstrijdje...

Ik ben bang dat als ik nuchter ga lopen dat ik flauw val..?
Misschien toch eens proberen en dan voor de zekerheid dextro meenemen. ..
Net weer zijsteken gehad al na 3 minuten, dat loopt gewoon niet fijn...

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:51

Waarom zou je flauw vallen? Er zit voor sowieso 25 min suikers in je spieren die eerst verbruikt worden en alles wat je eet komt pas 4 uur daarna in je bloed

Je kan dus beter nuchter lopen en daarna goed eten

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 12:15

Als ik smorgenvroeg opsta heb ik altijd vreselijke honger. Zo erg dat ik er misselijk van word. Vaak eet ik wat havermoutpap voor ik ga lopen, dat is voor mij goed te doen zonder zijsteken.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 16:10

Had ik vroeger ook, door regelmatiger te eten en minder suikers heb ik dat niet meer.. Door het sporten wordt er trouwens ook een stofje aan gemaakt waardoor je hongergevoel minder word!

Kameleon94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 16:39

Ik heb één keer op een nuchtere maag gelopen, maar dat beviel me totaal niet. Ik geef er echt de voorkeur aan eerst te ontbijten en dan 1,5 a 2 uur te wachten voor het hardlopen/sporten. Romy, wat ik me wel afvraag over dat nuchter lopen: zorgt dat juist niet voor spierafbraak? Meende zoiets een keer gelezen te hebben. Mij is sowieso ook altijd verteld dat je beter eerst (licht) kunt ontbijten en niet op lege maag moet gaan lopen, maar ik hoor graag andere meningen zodat ik ervan kan leren en eventueel mijn mening kan bijstellen!

Lundj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 16:49

Kameleon94 schreef:
Ik heb één keer op een nuchtere maag gelopen, maar dat beviel me totaal niet. Ik geef er echt de voorkeur aan eerst te ontbijten en dan 1,5 a 2 uur te wachten voor het hardlopen/sporten. Romy, wat ik me wel afvraag over dat nuchter lopen: zorgt dat juist niet voor spierafbraak? Meende zoiets een keer gelezen te hebben. Mij is sowieso ook altijd verteld dat je beter eerst (licht) kunt ontbijten en niet op lege maag moet gaan lopen, maar ik hoor graag andere meningen zodat ik ervan kan leren en eventueel mijn mening kan bijstellen!

Hoe bedoel je nuchter lopen?
Ik wissel het temp af, en heb bv. op bepaalde stukken dat ik daar loop.
Elke keer doe ik er dan gewoon een klein stukje bij, en dat gaat heel goed, ik heb nog niet zo vaak last van mijn spieren gehad. Ja een x nadat ik in een keer ben overgestapt naar de 10, en na een run. Heb ik zelf ook van geleerd en daarom begin ik gewoon weer een stap lager. Ben begonnen met de 2,3.
Ik heb nu een week niet gelopen, ik ga vanavond weer voor de 4 met loopstukken, en dat loop ik dan ook makkelijk.

Hier een stukje dat ik had gevonden in een boek:
De intensiteit van de training wordt bepaald door dat deel van het organisme dat het slechtst getraind is; de ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Heb je een aardige conditie, maar gaan je spieren opspelen, dan zul je de training tijdelijk moeten stoppen en kun je pas weer verder gaan als je spieren hersteld zijn.

Wordt een lichaam voor een grote inspanning geplaatst wanneer het nog niet volledig hersteld is, dan vindt er geen aanpassing plaats, maar juist afbraak.
Gevolg is pijn, irritatie, minder prestatievermogen, verminderde voedselopname. Het lichaam is dan overbelast

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 17:07

Ik loop pok geregeld s ochtends voor het eten, bevalt mij prima! Alleen n glaasje water en gaan. Nog nooit honger gehad onderweg, ik vind het zelfs het fijnst eigenlijk!

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 21:08

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 22:22

Lees graag met jullie mee....
Ben wel geen super tijd loper maar ideeën tips ed zijn altijd welkom natuurlijk :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 22:32

Over nuchter lopen zijn de meningen verdeeld.
Ik doe het niet.
Als ik vroeg ga lopen dan splits ik mijn ontbijt, voor het hardlopen de helft en als ik terug ben eet ik de rest van m'n havermout. Ik ben ook wel eens begonnen met een banaan en dan ontbijten na het lopen.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 10:14

Ik loop ook niet nuchter. Heb het wel eens gedaan en vond het totaal niet fijn. Nu vaak een banaan en dan loopt het al een stuk lekkerder. Maar voorkeur blijft toch om smiddags vóór het avondeten te lopen.

@Devica: Ook de 4mijl? En wat is nu je PR? (en mocht je door groningen lopen, ik ben nog wel op zoek naar een loopmaatje, maar dan moet je ff een PB sturen)

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 11:55

Ik meld me ook hier, alhoewel ik meer zal lezen dan reageren hihi.

Ik loop ook sinds een tijdje. Ik heb weinig vrije tijd op het moment en zwem twee keer per week baantjes. Maar omdat ik vroeger veel meer bewoog, wandelen met mijn hond, meer paardrijden, fietsen etc etc. Was het voor mijn gevoel niet voldoende om alleen te zwemmen. De sportschool heb ik echt te weinig tijd en motivatie voor (shame on me :o ) maar rennen kan altijd, dat sprak mij er zo in aan.

Dus heb ik kleren en schoenen aangeschaft, het gaat steeds iets makkelijker, met kortere wandelpauzes en langere afstanden, dus ik ben blij en best fanatiek hihi..

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 14:18

Nog een vraagje, ik ben een leek op hardloopgebied en nou lees ik hier veel over intervaltrainingen. Wat houd dat precies in?
Aankomende zaterdag ga ik mijn eerste run lopen, 7 kilometer met hindernissen voor het goeie doel. Heb daar de afgelopen 3 maanden naartoe getraind; zo'n 2 a 3 keer in de week hardgelopen dus hopelijk gaat het lukken. Het gaat me dan ook niet om een hele snelle tijd, maar gewoon een lekker hardloopgevoel zonder pijn o.i.d. En hopelijk krijg ik de smaak dan echt goed te pakken want ik vind hardlopen naast paardrijden wel een leuke bezigheid zo tussen het studeren door. :D

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 17:57

Intervaltraining houdt in dat je je tempo's afwisselt. Dus stukken snel lopen, afwisselend met stukken dribbelen of zelfs wandelen. Je kan ook met verschillende tempo's werken.

Ik heb het idee dat zo'n hindernissenrun prima geschikt is als je nog niet zo'n doorgewinterde hardloper bent, veel succes en plezier alvast!

Ik heb vandaag poging tot nieuwe hardloopschoenen kopen ondernomen. Ik had maar een zeer beperkte keus omdat ik smalle voeten heb en schoenen met een 2A leest/die smal vallen moet. Uiteindelijk bleven er alleen spierwitte asics over. Vond de schoen echt niet mooi... Verkoper probeerde me nog te overtuigen dat functionaliteit voor looks gaat, ben ik het natuurlijk mee eens maar dit was bijna de lelijkste schoen uit de hele winkel haha. Al met al even gegoogled en toen ontdekt dat de betreffende schoen ook in een andere kleur uitvoering bestaat, al stukken beter dus die is nu besteld! Voelde me wel een beetje een zeur maarja schoenen zijn duur genoeg dus beetje leuk eruit zien is dan wel prettig!

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 10:45

Welk type Asics heb je? Ik wissel de GT2000 af met de Kayano's. Gaat prima :j

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:54

Haha Denica, ik was stiekem ook wel blij dat mijn schoenen waar die verkoper mee aan kwam best mooi waren :o

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:15

Over het algemeen hebben schoenen per soort een kleurvoering.. Zo kan je dus zien: uit welk jaar de schoen komt, wat voor een soort schoen het is ed. Aangezien mensen nooit de doos bewaren en zn verkoper het dus op een andere manier moet achterhalen. Dus zou heel goed checken of het echt dezelfde schoen is wanneer je hem op internet in een andere kleur hebt gevonden....