Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 12:11

Iig bedankt voor het mee denken
Ik ga die score ook gewoon in de toekomst niet zo serieus nemen dan maar _O-

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 13:33

Ik vind dat ook heel hoog Lieke! Omstandigheden en het individu zijn altijd van invloed op je hartslag, maar 200 is in alle gevallen flink rood.

Hier merk ik ook echt verbetering naarmate je meer getraind bent, leuk om weer eens terug te kijken naar mijn eerste lange(re) lopen.

Ik had woensdag echt een akelig hoge hartslag voor mijn doen, zeker omdat ik veel langzamer liep dan gebruikelijk in een training. Ter vergelijking, ik liep in het rood en mijn man in het groen, normaal gesproken hebben we hetzelfde profiel. Het was warm, ik was moe, veel gewerkt, slecht gegeten. Dat heeft invloed. Maar dan nog kom ik niet boven de 170 als max (gemiddeld 156 over 15km, max. 169).

Hier net 13km gelopen, kon net mooi tussen mijn enige afspraak van vandaag en de hoefsmid. Ging weer als vanouds gelukkig, ik word wel wat onzeker van zo'n loopje als woensdag. Ik weet dat iedereen wel eens een rotdag heeft, maar toch.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 13:40

Het gaat hard hier! Het lukt me niet even om op iedereen te reageren.

Ik las dat nog iemand de Devils Trail Utrechtse heuvelrug gaat lopen. Leuk! Kunnen we zwaaien :)

Ik heb gisteren weer een rondje gerend (+ vooral gewandeld trouwens). 12x45seconden. En ik kwam echt lekkerder in de flow, zelfs voor die flutstukjes. Was ook heerlijk weer gisteren. Ondertussen luisterde ik een podcast over hardlopen en afzien (Naar de vaantjes) en daarin was bij aflevering 1 een wielrenner te gast :+ Los daarvan ging het ook even over hartslag en hoe daarop te trainen. Ze hadden het erover dat dit sowieso bij iedereen anders werkt. De fietser zei dat als hij uit vorm was hij een minder hoge hartslag had, omdat hij niet sterk genoeg was om goed kapot te gaan. Dat herken ik wel in mijn opbouwschema nu. Mijn hartslag raak net iets boven de 150 uit. Dat is een hogere hartslag en dus fijn, maar 'vroeger' kon ik in een training waarin ik bijvoorbeeld 5keer een km op tempo ging echt wel in het rood lopen. Dat deed ik niet te vaak, maar afwisselen zorgde wel voor steeds meer kunnen. Leuk om erover na te denken :)

Trouwens SV ze interviewen ook recreanten in die podcast en ik vind dat ze jou best mogen uitnodigen. Ik vind je hier ook zeer inspirerend. Even niet in vorm zijn en een marathon trailen...

Rest ook erg leuk om bij te lezen :) Ga zo door met de loopjes.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 14:01

Ik zal eens kijken wat mijn Garmin de volgende keer aangeeft als ik zeg dat ik ga hardlopen.

Velen hebben hier wel een Garmin zeg. Niet normaal. ;)

en de Devils trail, dat klinkt wel duivels, haha.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 14:31

Wat ontzettend lief dat je dat zegt Fenn.
Een van mijn doelen is wel dat ik mensen wil inspireren en motiveren om lekker naar buiten te gaan en te bewegen in de natuur, vaak dmv mijn foto's.
Maakt niet uit hoe hard of langzaam je gaat.
Nederland heeft zoveel mooie plekken om te lopen! Ga erop uit en kun je pas een paar minuten hardlopen, wandel dan lekker tussendoor.
Heb je het zwaar? Probeer altijd je gedachten om te buigen naar iets positiefs. Elke stap brengt je dichter bij je doel.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 14:42

Nederland is prachtig inderdaad! Als ik over een maand of wat beter in vorm ben doe ik ook graag een keer mee met een meeting hier in de buurt (Utrechtse Heuvelrug), maar juist op de Veluwe of ergens anders om te trailen :) (en geen probleem om iemand ergens op te halen hoor als iemand uit deze regio ook mee wil ;) )

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 15:21

Fenn schreef:
Nederland is prachtig inderdaad! Als ik over een maand of wat beter in vorm ben doe ik ook graag een keer mee met een meeting hier in de buurt (Utrechtse Heuvelrug), maar juist op de Veluwe of ergens anders om te trailen :) (en geen probleem om iemand ergens op te halen hoor als iemand uit deze regio ook mee wil ;) )

Mocht je een keer gaan na 20 augustus en iemand van een station kunt op pikken. Maakt niet uit welke. Dan loop ik graag op een weekend dag een x mee :j

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 18:07

BeFunny schreef:

Ik krijg die score niet eens >;)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 18:09

MuSLi schreef:
BeFunny schreef:

Ik krijg die score niet eens >;)

Volgens mij heb je dat dan ergens uitgeschakeld. Als ik weet waar dat kan doe ik dat ook :')

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 18:25

Ik deed net een basistraining van 45 minuten. Van garmin moest hij op 6.10 min/km. Mijn benen hadden er echter wel weer zin in na de marathon van woensdag. Dus ik liep hem sneller. Daardoor een score van 55% :+ .

Afbeelding

Juni was ondanks de temperaturen een aardig goede hardloopmaand.

Afbeelding

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 18:34

Is die score dan alleen bij de dagelijkse suggestie? Want ik liep vandaag een training uit het 10KM schema en die had dus niet die score...

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 18:34

Wat een tempo SV :j

Dit is wat ik in juni gelopen heb

Afbeelding

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 18:38

MuSLi schreef:
Is die score dan alleen bij de dagelijkse suggestie? Want ik liep vandaag een training uit het 10KM schema en die had dus niet die score...

Ik heb die score ook als ik zelf een koers (workout moet dat zijn) edit. maak. Alleen in hou me eigenlijk nooit zo strikt aan de workout. Dat heb ik nu wel gedaan vandaar dat me die score opviel.
Zeker de laatste weken heb ik nog wel eens stil gestaan even. Dan krijg je logischerwijs een mindere score. En mijn interval waarbij ik wat oefeningen nog deed op de grond daarbij heb ik het hardlopen veel sneller gedaan dan ingepland maar ook tussendoor dus stil gestaan even of gewandeld en die score was rond de 20procent maar dat vind ik dan goed verklaarbaar.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 30-06-23 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 18:42

MuSLi schreef:

Ook als je zelf een workout maakt.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 20:14

Supervixen schreef:
MuSLi schreef:

Ook als je zelf een workout maakt.

Maar dus niet bij een workout uit een schema. Denk ik althans. Ooit ga ik het testen. Nu even niet :P

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 20:18

Haha snap ik.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 22:25

De training uit het Garmin 10km schema was een redelijk uitgebreide met allerlei oefeningen erin. 4x30 seconden cadans oefening, 4x30 seconden acceleratie oefening en dan nog iets met "heuveltraining". Daar draaide de workout echt om, geloof ik.

Nu kijk ik naar de komende dagen in het schema en staan er serieus bij elke workout: die cadans oefening én die acceleratie oefening en daarna dan een trainingselement.. blijft dat zo? Zijn er mensen met ervaring met de Garmin schema's? :Y)

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 22:39

MuSLi schreef:
De training uit het Garmin 10km schema was een redelijk uitgebreide met allerlei oefeningen erin. 4x30 seconden cadans oefening, 4x30 seconden acceleratie oefening en dan nog iets met "heuveltraining". Daar draaide de workout echt om, geloof ik.

Nu kijk ik naar de komende dagen in het schema en staan er serieus bij elke workout: die cadans oefening én die acceleratie oefening en daarna dan een trainingselement.. blijft dat zo? Zijn er mensen met ervaring met de Garmin schema's? :Y)

Die van Jeff beginnen idd allemaal met die drills. Ik vond persoonlijk de interval training uitdagend maar leuk, de hill sprints qua training een beetje nutteloos maar dat kan liggen aan dat het voor mij 4 keer 15 seconde omhoog 15 seconde naar beneden was en that was it. Goal pace trainingen waren ook wel leuk maar het verschil in tempo met de interval trainingen was niet zo hoog. En de long runs zijn verkeerd geprogrammeerd als ik het internet mag geloven. De afstanden die in het plan in km hadden moeten zijn zijn in mijlen ingevoerd en worden dan weer omgerekend naar km en aan je voorgeschoteld. En Jeff is van de run-walk-run method maar met de long runs moet je "ineens" gewoon een x aantal km doen. Of zelf maar inschatten wanneer wandel breaks tussendoor zouden moeten.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 22:50

IMAY1990 schreef:
MuSLi schreef:

Die van Jeff beginnen idd allemaal met die drills. Ik vond persoonlijk de interval training uitdagend maar leuk, de hill sprints qua training een beetje nutteloos maar dat kan liggen aan dat het voor mij 4 keer 15 seconde omhoog 15 seconde naar beneden was en that was it. Goal pace trainingen waren ook wel leuk maar het verschil in tempo met de interval trainingen was niet zo hoog. En de long runs zijn verkeerd geprogrammeerd als ik het internet mag geloven. De afstanden die in het plan in km hadden moeten zijn zijn in mijlen ingevoerd en worden dan weer omgerekend naar km en aan je voorgeschoteld. En Jeff is van de run-walk-run method maar met de long runs moet je "ineens" gewoon een x aantal km doen. Of zelf maar inschatten wanneer wandel breaks tussendoor zouden moeten.

Thanks voor de info. Klinkt inderdaad bekend. Die drills vind ik best wel een beetje zonde van mijn training, eerlijk gezegd. De andere trainingen zagen er ook niet heel erg aantrekkelijk uit, dus ik denk dat ik een ander schema ga pakken en de workouts dan maar zelf in Garmin moet gaan invoeren. Hier word ik in ieder geval niet perse blij van -O-

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 22:58

MuSLi schreef:
IMAY1990 schreef:

Thanks voor de info. Klinkt inderdaad bekend. Die drills vind ik best wel een beetje zonde van mijn training, eerlijk gezegd. De andere trainingen zagen er ook niet heel erg aantrekkelijk uit, dus ik denk dat ik een ander schema ga pakken en de workouts dan maar zelf in Garmin moet gaan invoeren. Hier word ik in ieder geval niet perse blij van -O-

Je kan ook voor een andere trainer gaan. Amy of Greg. Ik heb nu een plan van Amy en dat bevalt me een stuk beter. Al ben ik daar in de base building phase nog dus vooral easy pace en een beetje tempo maar nog geen intervallen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 22:59

Ik heb die Garmin coach ook gestopt en maak zelf koersen of loop gewoon zonder doel of loop een suggestie.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 10:34

Hier geen ervaring met Garmin-trainers en work-outs. Ik moet me er nog steeds eens in verdiepen, maar nu eerst maar afbouwen volgens mijn eigen schema tot aan de marathon :j

Hier hebben we regen! Ik hoor het gras gewoon zuchten en groeien, heel fijn! Ik twijfel nog of ik eind van de dag een duurloop ga doen of morgen. Heb veel buitenklussen gepland, daar moet het eigenlijk wel droog voor zijn en lopen in de regen vind ik niet zo erg.

Terecht compliment van Fenn hoor SV! :j Je foto's en trainingen zijn inspirerend.

Maand juni was een goede maand voor veel mensen zo te zien, leuk! Ik kom op 200km, had ik niet zo gepland, maar ik ben wel tevreden met dit ronde getal!

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 13:35

zoonlief onverwachts al opgehaald door opa en oma en dus tijd om samen met mijn vriend rondje te lopen.
Eerlijk koel hier en in een miezer-buitje {:)-:(
Aan het einde nog wat sprietjes getrokken.. daar moet ik duidelijk nog aan wennen. Was de bedoeling om in de rode zone te komen en dan een minuut rode zone te rennen. Nou ik ben al op voordat ik in het rood zit.. :evaw:

Afbeelding

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 14:42

Nou toch ook lekker gelopen en mooie afstand :j

Ik hoop dat het morgen ochtend ook wat koel is nog. Ik ga dan lopen met TRCU weer. Dit keer heb ik me aangemeld voor de run and Hike omdat de laatste twee trails wat moeizaam gingen en ik niet wist hoe warm het zou zijn. En misschien ga ik me voor volgende week ook aanmelden.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 15:07

Geen idee waarom die smiley in mijn bericht staat! Was heerlijk koel en een lekker buitje :+

Veel plezier morgen BeFunny!