Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:02

Wat een prachtig paard memuska. Met Winsor ging ik ook wekelijks aan de hand wandelen. Braver dan een hond! Ook altijd dikke vriendjes met alles en iedereen. Vaak hield mijn man hem vast en dat ging ook prima.

Ik heb nu Strava en runkeeper naast elkaar. Het synchroniseert toch automatisch van mijn horloge naar beide. Denk dat ik toch ga overstappen naar Strava. Zitten zoveel meer mensen op die ik ken. Ook leuk om routes te zien dan van mensen in de buurt.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 16:12

Ik heb ook veel gewandeld met mijn paard, erg gezellig.
Heb tot nu toe alle paarden daarin min of meer 'honds' opgevoed volgens een Martin Gaus televisie-cursus van ca 25 jaar geleden :D . Wat zoveel inhoudt als: 'ik verwacht van jou dat jij op mij let, in plaats van ik op jou'. Dussss ... hoofd komt niet voorbij mijn schouder en ik ben niet van plan aan je te gaan trekken om je in te houden. Als ik links of rechts wil, harder lopen, hardlopen of juist stilstaan, dan ga ik er vanuit dat je me daarin volgt.
(En tuurlijk, een paard is een vluchtdier dus kan een keer schrikken, maar in principe moet ze er vanuit gaan dat als ik niet schrik, er voor haar ook geen reden is.)

Na de drama-HM van zaterdag heb ik afgelopen dinsdag thuis weer een 12K rondje gedaan met de hond. Moeiteloos, gewoon lekker lopen en no oliebol :+ .
Gisteren met manlief naar Stuttgart gereden en vandaag hetzelfde rondje van vorige week maandag gelopen. Bedacht dat ik hem andersom zou lopen, want dan had ik het vervelendste stuk langs de Baustelle en drukke grote weg waar ik de vorige keer zo moest zoeken eerst, om daarna over de sluis aan de andere kant van de Neckar in de rust terug te kunnen rennen. Pfffff, dat was hem duidelijk ook niet! Het blijft gekl**t om daar de weg te vinden, tot tweemaal toe doodlopend en aan het eind van de route bleek de brug afgesloten (ook weer een nieuwe Baustelle), zodat ik een brug verder moest en er nog 2,7 km bij kreeg. Dus mijn runnetje van een goeie 10K werd weer 15K :x

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 16:55

Memuska schreef:
Toen ik nog op een school stond ging ik ook met de fiets! 36 km enkel, ik vond dat wel fijn. Ik merkte dat ik veel minder gestresseerd thuiskwam... Was ook een slechte verbinding, met de auto reed ik 50 à 60 minuten en met de fiets 70-75 dus voor dat beetje extra...

Rijd je met een gewone fiets?

Ik mag morgen ook weer lopen. Jippie.

Memuska, nee met een hybride van stevens bikes.

Afbeelding

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 08:27

SV sterkte met je vader. Dat is allemaal niet niks zeg Y;(

Haha ja met 1 vriend wandelen, dan zou ik ook mijn paard meenemen. Maar gelukkig kan ik nog gewoon rijden, we rijden veel in het bos. Ik merk dat ik de wedstrijden niet meer ambieer. Ik wilde nog niet helemaal mijn startkaart/lidmaatschap opzeggen bij de KNHS. Na 35 jaar kost me toch moeite ofzo :') .
Ik kan nog wel een dag-startkaart doen.

Ik had hier een slechte dag woensdag met lopen, kwam niet vooruit ...zware benen,...de 5km volgemaakt en klaar. Ik hoop dit weekend beter te kunnen lopen.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 08:41

Toch maar weer mooi 5 km gelopen Morris!
Ik moet eigenlijk vandaag weer, maar ben zo stijf als een hark... Maar even aanzien hoe dat zit, mss dat ik wel ga fietsen in de plaats. In een schemaloze week moet dan kunnen, toch?

Leuke fiets SV!
Ik heb een gewone, maar wel een extra licht kader en dunne bandjes. Was ideaal om naar school te fietsen maar nu is het wat minder, omdat ik naar al m'n vrienden wel een zanderige binnendoor heb. Ik twijfel dus tussen andere banden onder deze of gewoon weer een MTB er bij, want eigenlijk vind ik dat ook wel leuk. Hmpf.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 13:19

Toch maar een klein rondje gaan lopen, poeh, echt zware benen. In combinatie met de wegen die ik uitgekozen had was het geen sinecure - ik koos speciale de brede zandwegen, zodat ik zelf goed opzij kan bij een tegenligger, maar die brede zandwegen, tja, die bestaan dus uit zand hé :+ En dat ligt momenteel door de droogte héél erg los en mul. Auwauwauw m'n beentjes.

Elke keer loop ik wel op 't zelfde, 2 dagen na een langer loopje (voor mij dan toch langer, ik liep woensdag 10K) gaat het moeizaam met m'n beentjes...
Dingen om te testen:
- kousen uit laten (soms lijkt het moeizamer te voelen mét compressiekousen dan zonder)
- deftiger eten na het lopen (nu ja, mss gewoon algemeen) i.f.v. herstel
- dagje langer tussen laten

Hmmmm. Andere inzichten welkom.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 14:19

Ik durf daar niet veel op zeggen. Tweede dag is ook altijd ergste bij mij. Zou dan zeker niet meer dan een herstelloopje of crosstraining doen.

Vanmorgen ook al gelopen. Lekker fris nog en ook rustig buiten.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 14:48

Memuska, tweede dag spierpijn is toch ook vaak het ergst zeggen ze. Is het niet gewoon dat je spieren nog niet voldoende hersteld zijn? Weet niet hoelang je die afstanden al loopt, op termijn moet dat wel beter gaan :) Maar op voeding letten kan uiteraard geen kwaad.

Ik heb vandaag lekker door het bos gestruind :D Plan was 1.5 uur maar werd ietsje langer, ik heb nieuwe stukken bos ontdekt en wist even niet hoe ik daar weer weg kwam. Niet erg, had eten en water bij me en gister maar 20 min gelopen. Morgen rustdag en dan zondag weer een kort loopje.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 16:43

Ik heb net ook heerlijk gelopen, 12.5km genieten.
Zondag hopelijk weer een halve trailmarathon, maar dan weer erg vroeg, want half NL zal wel het bos in willen.

Afbeelding

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 18:03

Tja, ik moet in m'n nieuw schema 4 keer per week lopen, dus dat wordt nog even kijken... 't Is wel aan een heel lage hartslag en 45 min, dus dat scheelt allicht ook nog... Hmpfffffffff mss toch meer dagen in m'n week steken?
Of gewoon vaker in de IR gaan zitten!

Leuke foto SV!

Bij ons in 't bos is het terug normaal intussen, gelukkig. Af en toe eens iemand tegenkomen maar meestal ben ik alleen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 09:41

Ik ben geweest maar vond al super druk op de weg en best aardig wat mensen in bos gezien
Ging matig weer maar wel lekker om te looen

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 10:35

Ik ben nooit zo goed in reageren in topics maar lees zeker stilletjes alles mee!

SV, sterkte voor jou en familie. Wat een moeilijk situatie hopelijk is hij er snel weer boven op!
Fijn dat het hardlopen een uitlaatklep voor je is.

Morris, soms heb je van die dagen dat het gewoon even niet wil. Dit weekend weer beter!

Memuska, misschien even wachten met een stapje vooruit zetten in je schema. Blijkbaar heeft je lichaam hier nu moeite mee en heeft het meer tijd nodig om te herstellen. Lijkt mij dan niet verstandig om nog meer/vaker/langer te gaan lopen nu. Voeding speelt een belangrijke rol bij je herstel, denk aan je eiwitten na het lopen (liefst binnen 30 min na je training tot max 2 uur). Maar zorg er oook zeker voor dat je goed gevoed bent voor het lopen zodat je brandstof voorraad is gevuld.

Ik had vorige week beetje een off week, afgelopen week ging wat beter maar nog niet geweldig. Dinsdag intervallen 15x 400m maar toen was halverwege de batterij van mijn klokje op dus moest een groot deel op gevoel doen. Afgelopen donderdag moest ik weer op hartslag lopen wat ik echt stom en moeilijk vind, Hoe langzamer ik ga hoe hoger mijn hartslag en alles voelt zwaar. Zodra ik wat mag versnellen zakt mijn hartslag. Ik snap niks van mijn lijf :+
Vandaag duurloopje op de planning, ben benieuwd of ik deze keer de route goed kan volgen die ik heb uitgestippeld. Heb daar nogal eens moeite mee haha

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 15:57

Dank je Venthe, ik zag op insta dat het goed was gegaan met je loopje, klopt dat?

Ik wilde vanmorgen een kort rondje op de weg en dan morgen trailen, maar ik liep zo lekker dat ik ruim 16km heb gedaan. Morgen sla ik het trailen dus even over en ik denk dat dat ook beter is ivm drukte en het weer.
Ik ga maandag dan vroeg op pad.

Mijn vader is gisteren thuis gekomen trouwens. Hij is heel erg moe door die lekkende hartklep. Zal hij binnenkort wel een afspraak voor krijgen om te kijken wat ze daar aan doen.
Heb al heel veel meegemaakt met hem, hij is sinds mijn 15e al ziek (auto immuunziektes) en is vorig jaar 40 keer in het ziekenhuis geweest (afspraken met artsen en ook een paar keer opgenomen). Vorig jaar heeft hij twee zelfmoordpogingen gedaan, dus ik ben inmiddels al heel veel gewend. En het rare is dat je het bijna normaal vindt.

Hardlopen en buiten bewegen helpt me enorm, zonder dat was ik allang ten onder gegaan.

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 16:29

Pfoe SV heftig allemaal zeg... Jullie hebben flink wat voor de kiezen gehad. Fijn dat hij nu in ieder geval weee thuis is.

Ja mijn duurloop ging echt heerlijk!! 22,4 km over de dijkjes hier echt een prachtige route. Heb van iedere stap genoten.
En het was opvallend rustig! De fietsers/wandelaars die ik tegenkwam hielden ook goed afstand tijdens het passeren.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 16:58

Venthe en Memuska, zou het gewoon aan de week liggen, allemaal ff wat minder.
Hoe herstel beter kan met goed eten, heb ik geen ervaring mee. Ik kan helaas geen tips geven hierover.

SV, wat een heftige situatie, en geschiedenis ook. Nogmaals sterkte.

Vanochtend 6 km gelopen, ging stukken beter dan woensdag gelukkig. Morgen rustdag en maandag misschien weer lopen.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 16:59

Venthe schreef:
Pfoe SV heftig allemaal zeg... Jullie hebben flink wat voor de kiezen gehad. Fijn dat hij nu in ieder geval weee thuis is.

Ja mijn duurloop ging echt heerlijk!! 22,4 km over de dijkjes hier echt een prachtige route. Heb van iedere stap genoten.
En het was opvallend rustig! De fietsers/wandelaars die ik tegenkwam hielden ook goed afstand tijdens het passeren.

Genieten dan hè, lekker lopen en een prachtige route :j

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 19:06

SV veel sterkte! Blij dat hij terug thuis is, maar waarschijnlijk wel een dubbel gevoel ivm het vervolg dat nog komt ivm zijn lekkende hartklep. Wat een medische voorgeschiedenis, auto-immuunziektes zijn vreselijk! En dubbel zo lastig als zijn hoofd ook geen zin meer heeft om ertegen te vechten...

Heerlijk zo'n duurloop Venthe!! Ik volg je nog niet op Instagram geloof ik. Het was me op strava wel al opgevallen dat hartslag super wisselend is. Is je meting wel goed? Loop je met band of polsmeting?

Morris goed dat het beter ging!
En SV cool dat je ook zo genoten hebt van je rondje op de baan! Wat een heerlijk weer is het ook!
S1993 ook heel super lang toertje gedaan, goed bezig!

Memuska ik ga mee met Venthe, opbouwen lijkt me pas nuttig als je geen spierpijn meer hebt. Misschien doe je dat lange duurlopen nog iets te snel? En je voeding een beetje afstemmen is ook een goede tip!
Laatst bijgewerkt door Katharinaa op 11-04-20 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 19:17

Even ook een post over mezelf.

Ik heb vandaag een HM gelopen in 1:38:48! Ik ben supertrots!
Via Trenara kan je meedoen aan een virtual race. De bedoeling is om je voorspelde tijd te verslaan. De tijd die Trenara voorspelde was 1:42:43, dus ben er dik onder gegaan. Had dit echt niet verwacht, het ging van in t begin gewoon goed, dus ben superblij!!
Ik had nog maar 1x in november een HM op tijd gelopen (wel een natuurloop met beetje hoogtemeters) en m'n tijd was toen 1:46:50 ofzoiets, dus dit is een hele verbetering!!!

En ik voel me nu eigenlijk heel goed! Heb nog stallen uitgedaan enzo, beetje zware benen, maar verder totaal geen pijntjes!

Volgende week wat minder lopen en eindelijk weer paardrijden denk ik. Zit al een dikke maand met een gebroken ringvinger, denk dat hij het nu weer gaat aankunnen (met spalk).

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 19:19

Katharinaaa wat een mooie prestatie, een met recht dat je trots bent. Lekker van nagenieten hoor.

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 19:22

Katherina, ik loop met de polar m600 zit hartslag meting in pols. Geen idee hoe betrouwbaar en eerlijk gezegd maakt me dat ook niet zo uit. Hartslag zegt me niet zoveel aangezien hij altijd hoog is als ik op hartslag moet trainen want dan let ik er op en raak ik gefrustreerd. Als ik er niet op let en gewoon lekker loop is ie altijd lager.

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 19:39

Venthe schreef:
Katherina, ik loop met de polar m600 zit hartslag meting in pols. Geen idee hoe betrouwbaar en eerlijk gezegd maakt me dat ook niet zo uit. Hartslag zegt me niet zoveel aangezien hij altijd hoog is als ik op hartslag moet trainen want dan let ik er op en raak ik gefrustreerd. Als ik er niet op let en gewoon lekker loop is ie altijd lager.

Ja het is inderdaad ook zo die omhoog gaat als je gefrustreerd raakt, heb ik ook vaak last van, echt een visieuze cirkel he!
Maar hartslagmeting op de pols blijkt veel minder betrouwbaar dan deze met een band. Dus als je volgende keer nog eens op hartslag moet lopen en hij gaat te hoog, kan je wel denken dat het een foutieve meting is en kan je er misschien meer rust in vinden.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 20:16

Katharinaa wat een prachtige tijd, daar kun je trots op zijn!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 21:52

Wauw wat een tijd. Daar kan ik alleen maar van dromen.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 09:04

@ SV, fijn dat je papa weer naar huis is. Ik kan me wel voorstellen dat het een beetje een dubbel gevoel is. Hij heeft zo te lezen al een hele weg afgelegd - en jij en de rest van jullie familie dan uiteraard ook. Gelukkig kan je met het lopen je gedachten wat verzetten!

@ Venthe: die uitgestippelde routes, da's voor mij ook een dingetje. Ik vertrek soms met een route in m'n hoofd of in m'n telefoon, en bij het einde van de straat ga ik dan al de andere kant op :+ Meestal "doe ik maar wat", maar het gekke is: ik kom vrijwel altijd bij de vooropgestelde tijd weer thuis aan (op de enkele keer na dat ik hier het bospaadje nog eens op en neer moet lopen natuurlijk :D

@ Morris: goed bezig!!!!

@ Katharinaa: waaaauw! Super gelopen, proficiat!! Daar mag je trots op zijn. Hopelijk gaat het rijden even vlot.

Ivm mezelf: het is niet zo echt spierpijn, maar eerder "lastige benen" (ik zou het zelfs niet zwaar durven noemen), wel vervelend. Intussen via Skype oefeningen gedaan met de kine (ik kreeg er weer nieuwe *\o/* ), ook even mijn rugprobleem er bij aan gegooid...

Ik ben een aantal jaar geleden met mijn paard achterover geslagen en heb daarbij een wervel gebroken, daarnaast zitten er ook nog 5 hernia's. Op zich gaat dat altijd redelijk, als ik voldoende beweeg en zwemmen helpt énorm. Tja, dat kan nu dus niet en dat heeft uiteraard ook z'n weerslag. Zeker vandaag, gisteren de wederhelft geholpen van 11-23u en nu zit m'n rug echt vast.

Doordat ik meer last dan anders heb, ga ik natuurlijk ook anders wandelen / lopen / whatever. Dus, volgens de kine kan dat er ook mee te maken hebben. Klinkt ook aannemelijk.

Dus, ik ga braaf mijn oefeningetjes doen en ik heb de loopcoach (klinkt kei professioneel hé?) een mailtje gestuurd met mijn bedenkingen. Eens kijken welke aanpassingen hij doorvoert.

Qua eten, tja jullie weten dat dat een dingetje is hé. Ben nu in elk geval wat aan het opzoeken, en mss dat ik de diëtiste ook maar weer eens mail. Die heeft natuurlijk heel wat betere inzichten dan ikzelf ivm hoe ik bepaalde dingen het beste vervang. Ik doe m'n best... :+

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 09:51

Memuska, ah ik wist niet van je ongeval van je paard en de gevolgen daarvan. Wat een naar ongeluk kan ik mij zo voorstellen. Verstandig dat je (weer) professionals inschakelt. Hopelijk kun je met wat oefeningen weer lekker lopen.