Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 18:58

Apart dat jij dit voelt als een zeer lichte training, terwijl je zoveel in het rood loopt. Bij mij voelt zo lang in het rood lopen als een zware training.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 19:00

Nee dat was het niet ik had per ongeluk op 1 gedrukt

Ik kon het nog aanpassen. Dat wist ik niet. Heb dat even gedaan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 19:10

Lekker gelopen Ieris. Knap dat je 40 minuten in zone 1 kan lopen zeg.
Thanks for asking. Mijn nek gaat goed!! Op dit moment wat vermoeid, maar ik ben al even pijnvrij nu en ik wil ook wel weer van 2x lopen naar 3x lopen in de week.

Ook een pr Befunny, lekker gelopen.

Ik vind mijn hartslag nog steeds erg hoog vergeleken met jullie. Mijn hartslag zat vanmorgen binnen anderhalve minuut op 140, dus ik vind het knap dat jullie überhaupt in zone 1 kunnen lopen.
Ik heb vanmorgen het overgrote deel in rood gelopen (en ik vond dat dus wel echt zwaar!!).

Afbeelding

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 19:12

Kijk Goof van mij net zo hoor
Afbeelding

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 20:05

Gefeliciteerd BeFunny!

Ik liep vandaag niet zo lekker, maar toch weer ietsje sneller.

Afbeelding

Vrijwel alles in hartslagzone 5 trouwens, gemiddeld 177 bpm.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 20:22

BeFunny schreef:
Nee dat was het niet ik had per ongeluk op 1 gedrukt

Ik kon het nog aanpassen. Dat wist ik niet. Heb dat even gedaan.

Ah ok duidelijk!

Dit is mijn 8e hardloopjaar en ik loop veel kilometers, dus daarom is mijn hartslag zo laag denk ik.
Als ik in zone 5 wil komen moet ik echt flink tempo maken.
170 haal ik nooit eigenlijk.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 20:30

Ik zit er toch ook snel aan of ik moet er echt bewust op letten en dan dus nog langzamer gaan lopen maarja als je je aan het voorgestelde tempo wil houden wordt dat dan lastig. Vandeweek ga ik weer een trailtje lopen en dan wandel ik dus ook best veel dan probeer ik de hartslag sowieso lager te houden.

Mijn drempel ligt wel net iets hoger dan van Goof dus ik kan op iets hoger getal in zone 4 lopen.

Mijn conditie is gewoon niet zo geweldig dus ben echt al blij en ook dankbaar dat ik kan lopen.

En Tiggs, je bent toch geweest. Bij mij gaan er ook wel loopjes echt minder. Ik heb geaccepteerd dat het erbij hoort. Ik vind het toch goed gedaan :j

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 21:06

Ik liep eerst ook alles in rood en zie nu langzamer een verschuiving naar oranje en groen. Kwestie van conditie opbouwen denk ik..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 21:15

Ik heb nooit een sporttest o.i.d. gedaan om te kijken wat mijn max hartslag is, deze zones zijn gebaseerd op leeftijd en zijn wellicht niet eens correct.

Tiggs, lekker gedaan!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 21:29

BeFunny: ja precies, en dat ik 'm dan toch gewoon uitloop (en zelfs iets harder dan de vorige keer) geeft ook een goed gevoel.

Namiro: ah, dat geeft hoop!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 21:41

Tiggs schreef:
BeFunny: ja precies, en dat ik 'm dan toch gewoon uitloop (en zelfs iets harder dan de vorige keer) geeft ook een goed gevoel.

Namiro: ah, dat geeft hoop!

Maar dan heb je juist goed gelopen.
En is het juist goed gegaan. Ik heb wel eens loopjes dat ik denk. Nou ik had beter thuis kunnen blijven :j

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 00:22

Hartslagen zijn toch ook niet te vergelijken. Het hangt zo af wat je Max hartslag is. Zo haal ik in een zware training makkelijk 200 en loop probleemloos een uur rond de 180.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 06:47

Dat vind ik wel heftig en erg hoog hoor.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 10:07

@BeFunny, volgens mij is 86% de waarde van hoe goed je de training hebt gevolgd.
Misschien ben je ergens wat sneller/langzamer gegaan dan gepland. Het je iets te ver doorgelopen.
Of ben je misschien juist iets te vroeg ergens gaan wandelen. Is je hartslag misschien wat hoger geweest dan de training voorschrijft of wat dan ook. Volgens mij is 86% een hele mooie score :j

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 10:36

MuSLi schreef:
@BeFunny, volgens mij is 86% de waarde van hoe goed je de training hebt gevolgd.
Misschien ben je ergens wat sneller/langzamer gegaan dan gepland. Het je iets te ver doorgelopen.
Of ben je misschien juist iets te vroeg ergens gaan wandelen. Is je hartslag misschien wat hoger geweest dan de training voorschrijft of wat dan ook. Volgens mij is 86% een hele mooie score :j

Ik heb helemaal niet gewandeld en ik heb alleen na de eerste ronde iets sneller gelopen toen kreeg ik een piep dat ik te snel liep en dat meteen zachter gaan lopen. In de rondetijden zie ik dat ook niet terug. Vandaar dat ik het niet snap. Wat hartslag betreft weet ik niet of dat telt. Het was een voorgestelde workout op 7:25. En tijdens het lopen hoorde ik bij 6:45min/km dat dat ik in de juiste zone zat. Dus denk dat alles tussen 6:45 en 7:25 goed was want ik ben daartussen gebleven en geen piepjes meer gehad op dus dat ene moment na. Ik snap dus niet hoe dat persentage werkt zeg maar ;)

Ook apart vind ik het mini verschilletje in werkelijke tijd (ik heb dus nergens stil gestaan) enkel een keer bij een stoplicht een soort rechtsomkeert gemaakt en weer terug om niet stil te hoeven staan. Misschien kom dat verschil daardoor?

Afbeelding

Als ik wel tussendoor stil sta en dat komt vaak voor dan is daar natuurlijk wel een verschil want mijn horloge pauzeerde dan zeg maar :j en let daar nooit op. Maar juist nu ik nergens heb stil gestaan vind ik dat toch wat vreemd al is het maar minimaal.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 30-06-23 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 10:40

BeFunny schreef:
MuSLi schreef:

Ik heb helemaal niet gewandeld en ik heb alleen na de eerste ronde iets sneller gelopen toen kreeg ik een piep dat ik te snel liep en dat meteen zachter gaan lopen. In de rondetijden zie ik dat ook niet terug. Vandaar dat ik het niet snap. Wat hartslag betreft weet ik niet of dat telt. Het was een voorgestelde workout op 7:25. En tijdens het lopen hoorde ik bij 6:45min/km dat dat ik in de juiste zone zat. Dus denk dat alles tussen 6:45 en 7:25 goed was want ik ben daartussen gebleven en geen piepjes meer gehad op dus dat ene moment na. Ik snap dus niet hoe dat persentage werkt zeg maar ;)

Dit zegt Garmin er zelf over:
https://www8.garmin.com/manuals/webhelp ... ut%2083%25.

Dus blijkbaar heb je 14% buiten de voorgestelde waarden gelopen.

:)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 10:50

Dat zal vast zijn maar dat zie ik dus niet terug in de ronde tijden. Maar is verder ook niet boeiend. Het viel me op en dacht hoe zit dat dan eigenlijk ;)

Ik weet ook niet hoe of waar ik die workout kan terug zien. Ik bedoel niet mijn prestatie maar de workout. Ik zag op mijn horloge alleen. Workout 1:10 minuten. 7:25min/km en die ben ik gestart :j

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 11:16

In de connect app kun je eigenlijk altijd wel de workout bekijken :j

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 11:21

MuSLi schreef:

Nou blonde ik kan hem dus niet vinden :')

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 11:49

BeFunny schreef:
MuSLi schreef:

Nou blonde ik kan hem dus niet vinden :')

Als je bij je agenda kijkt en dan naar gisteren gaat.
Dan kun je daar de workout bekijken die gepland stond.
En jouw activiteit zoals je hem uitgevoerd hebt.

Als het een dagelijkse suggestie was, dan geen idee eigenlijk :')

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 11:57

Ja dagelijkse suggestie. Als ik nu zou hardlopen is dit de suggestie

Afbeelding

Dat is dan het enigste wat je ziet.en gister stond daar dus 7:25/km en 1.10 min.

En meestal druk ik dat dus weg en ga een eigen workout of gewoon zonder plan lopen. Maar soms denk ik nou prima.

En die vind ik dus niet terug in Garmin connect. Terwijl dat wel handig zou zijn voor het inzicht.

In mijn ogen is het zo dat als de rondetijden kloppen met wat Garmin voorstelt. Of als dat juist om hartslag gaat als dat klopt hoe kan daar dan toch een mindere score voor gegeven worden?

Nou is 86procent een goede Uitvoeringsscore dat haal ik echt niet altijd. Maar ik vond het ineens interessant om te weten hoe dat dan berekend wordt.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 30-06-23 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 11:59

BeFunny schreef:
Ja dagelijkse suggestie. Als ik nu zou hardlopen is dit de suggestie

[ [url=m/kMsqvb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat is dan het enigste wat je ziet.

En die vind ik dus niet terug in Garmin connect. Terwijl dat wel handig zou zijn voor het inzicht.

In mijn ogen is het zo dat als de rondetijden kloppen met wat Garmin voorstelt. Of als dat juist om hartslag gaat als dat klopt hoe kan daar dan toch een mindere score voor gegeven worden?

Nou is 86procent een goede Uitvoeringsscore dat haal ik echt niet altijd. Maar ik vond het ineens interessant om te weten hoe dat dan berekend wordt.

Het idee is dus dat je 8:25/km loopt voor 30 minuten. Er zit niks anders achter.
Daar zit vast een kleine marge op, omhoog en omlaag.
Waarschijnlijk heb je enigszins buiten die marge gezeten in je workout.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 12:05

Ja bij 6:45/km zat ik in de goede zone gaf Garmin aan tijdens het lopen. Ik had shoks op en muziek via het horloge dus kan dan ook een stem horen . Ik liep heel even 6:25 en toen hoorde ik Pace High. En bij 6:45 pace in Range dus goed. En toen ben ik tussen 6:45 en 7:25 gebleven. En die 6:25 was zo kort dat je het niet terug ziet in ronde tijd. Dus daarom dat ik mij erover verwonder.
Maar daar zal het dan van komen. En bij stoplicht waar ik een rechtsomkeert maakt heb ik 2 of 3 sec in 9;05 gelopen dus te traag maar ook dat zie je niet terug in de ronde tijden.

Ik denk echt nu bij mezelf mens lekker belangrijk allemaal _O-

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 12:07

BeFunny schreef:
Ja bij 6:45/km zat ik in de goede zone gaf Garmin aan tijdens het lopen. Ik had shoks op en muziek via het horloge dus kan dan ook een stem horen . Ik liep heel even 6:25 en toen hoorde ik Pace High. En bij 6:45 pace in Range dus goed. En toen ben ik tussen 6:45 en 7:25 gebleven. En die 6:25 was zo kort dat je het niet terug ziet in ronde tijd. Dus daarom dat ik mij erover verwonder.
Maar daar zal het dan van komen. En bij stoplicht waar ik een rechtsomkeert maakt heb ik 2 of 3 sec in 9;05 gelopen dus te traag maar ook dat zie je niet terug in de ronde tijden.

Ik denk echt nu bij mezelf mens lekker belangrijk allemaal _O-

Vooral dat laatste :')
Snap het wel hoor, beetje analyseren en kijken waar het vandaan komt.
Ik hou daar ook altijd wel van. Super nutteloos, maar toch :Y)

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 12:07

Ja, en zelfs GPS die een beetje springt kan je al af en toe een paar tellen buiten die range brengen. Als de GPS snel weer je terug vind piept je horloge niet omdat je weer snel genoeg terug in de gezette range bent maar het telt over 70 minuten wel op...