Hardlopen deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:07

Ik ben sinds vorige week begonnen. Ik begon eerst met 4 x 5 minuten rennen en daar tussen in steeds 1 minuut lopen maar was misschien toch een beetje pittig want ik had best wel spierpijn. Qua conditie lukte het opzich wel maar ik ben bang dat mijn lichaam nog moet wennen en ik wil ook geen blessures. Dus ik ben nu eerst met een heel makkelijk beginnerschema begonnen. :)

Kiwipitje schreef:
Deetjeeuh schreef:

Zou je even kunnen vertellen waar ik moet beginnen met lezen? Want ik heb het even gescand en kan zo 1,2,3 niet vinden waar iets over hardlopen staat.. :Y)
Hardlopen zorgt voor een verhoging van het stresshormoon cortisol. Cortisol kan zorgen voor spierafbraak (hoe minder spieren, hoe minder je lichaam verbrand), diabetes en overgewicht.

Als je veel cortisol aanmaakt kun je dat terugzien in een relatief dikke buik ten opzichte van de rest van je lijf.

Heb je dit op meer plekken gelezen of alleen op deze site? Ik denk nl dat er wel enige nuance in zit. :P Ik denk niet dat dit nou zo hard zal gaan, anders liep niemand meer hard. Vraag me af hoe wetenschappelijk het stukje is. :)

Kiwipitje

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:10

Ik schrijf ook niet voor niks diverse malen 'kan' in plaats van 'zal' :)

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:15

Ja oké dat las ik. :D Ik vind het gewoon een beetje zo'n stukje als wat je wel vaker leest van 'schapen zijn kankerverwekkend' of 'shampoo is gevaarlijk voor de gezondheid' en dat dan blijkt dat dat dan maar in heel beperkte mate is of in 1% van de gevallen ofzo. :P

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:21

Er zijn wel wetenschappelijke artikelen over maar dat vind ik zo'n gedoe om die door te spitten. Het is wel genuanceerder dan 'als je hardloopt krijg je buikvet' in ieder geval.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 20:43

het was even zoeken, maar ik meld me ook weer. Ik ben alweer even aan het trainen voor een run over een paar weken. Geen idee of ik tegen die tijd fit genoeg ben om het aan een stuk te lopen (5,5km) maar ik ga mijn best doen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 22:39

@ WowAmigo, ik heb het opbouwen van 5 naar 10 zelf gedaan. Als het lekker ging en goed voelde liep ik gewoon een stukje verder en ik zat toen al vrij snel op 10 km. :)

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 07:52

Het voelt bij na 5 km ook goed, nu een beetje aan het opbouwen naar 10 km.
Ik loop twee keer in de week:
Dag 1 6 km
Dag 2 7,7 km
Dan:
Dag 1 8 km
Dag 2 5 km
Nu heb gisteren 6 km gelopen en wil zaterdag 8 km lopen.

Ik ga na elke record :D , weer even een stapje terug.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 08:49

Ik ga ook steeds sneller lopen, ik begon met gemiddelde van 8,7 en zit nu op een stuk van 6 km op een gemiddelde van 9,4. Toch wil ik niet dat de snelheid het belangrijkste is, maar ik merk wel dat ik me er toch mee bezig hou :\

Kameleon94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 08:50

Ik heb het ook zelf uitgebouwd van 5 naar 10 km. Voelen de benen en ademhaling goed, dan loop ik wat verder. Zo niet, dan een keer wat minder ver. Moet zeggen dat ik dat laatste nog wel moeilijk vind hoor, heb de neiging om mijzelf elke keer te willen verbeteren. Ik liep dan ook binnen een paar weken al 10 km. Maar ik denk dat het 't beste is om op je gevoel af te gaan en de afstand te lopen, waar je je die dag goed bij voelt.

Edit: sinds ik gebruik maak van Runkeeper, let ik ook steeds meer op de tijd hoor. Maar vind het ook wel een handig hulpmiddel, zodat je weet of je een beetje op schema loopt.

Miran88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 09:07

Ik merk ook dat ik te veel op mijn snelheid let. Ik ben teleurgesteld als ik hetzelfde rondje een keer langzamer dan daarvoor heb gelopen, terwijl ik eigenlijk gewoon tevreden moet zijn dat ik het hele rondje zonder wandelen volhoud.
Ik merk wel dat ik nu heel erg op de 6 km blijf hangen. Kom niet meer vooruit. Hebben jullie nog tips?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 09:11

Intervallen erbij doen om sterker te worden en uiteindelijk gewoon doen! Voeg er een blokje aan toe als je het fijn vind om te weten waar je loopt of ga anders gewoon rustig rennen en verdwalen in het bos

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 09:13

Ik ren ook weleens zo ver, dat het best nog een eind terug is. Maar als ik de stal ruik, gaat rennen wel wat beter :D , je weet dan waar het eind is.\ :j

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 11:59

Hahaha dat werkt idd, persoonlijk vind ik het fijn om te weten hoe ver ik nog moet, dus bv heen rennen en met een u turn dezelfde route terug te nemen

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 18:56

Ok ja dat kan natuurlijk ook, op eigen gevoel lopen ;) maar als t moet van de app ben ik ook eerder geneigd het te doen, haha. Maar nu komt de training ook vaak net niet uit en dan is heel t schema weer in de war en dat vind ik irritahaaaant! Volgens runkeeper loop je vaan n dag wat korter en de dag daarop de langere afstand (bv 3-8), is dat nog belangrijk?

BloodElf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 09:04

Hallo, zo nu en dan lees ik hier wel eens mee. Ik ben een maand geleden begonnen met start to run en ben helemaal verslaafd geraakt aan hardlopen. Daarnaast mountainbike ik en doe ik aan een vechtsport. Nu lijkt me het wel wat om met een hartslagmeter en/of sporthorloge te gaan werken. Wie doet dit ook en kan mij hierover adviseren? Ik zie door de bomen het bos inmiddels niet meer..

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 17:22

Ik kom ook even binnenvallen in dit topic. Loop al zo'n 4jaar hard. Lange tijd moeten stoppen wegens een hardnekkige scheenbeen blessure (shint splints). Ik train 1x per week bij een atletiekvereniging en probeer daarnaast 2x zelf te lopen (word vaak 1x). De laatste tijd loop ik met name korte afstanden (5km, 4mijl, 5mijl). Ik heb ook wel eens een 10mijl wedstrijdje gelopen en wil nog een halve marathon doen.

Ik zweer echt bij mijn GPS hardloophorloge. Ik heb de Garmin Forerunner 10, (http://www.garmin.com/nl/forerunner10). Is er in allerlei leuke kleurtjes en is betaalbaar. Bij elke km piept hij en zie ik hoelang ik over 1km heb gedaan. Zo kan ik van tevoren een wedstrijdplan maken en goed in de gaten houden of ik nog op schema loop! Ook leuk om naderhand te analyseren en veel gemakkelijker mee te nemen dan een telefoon. En oja, met zo'n horloge kun je ook leuk intervalletjes lopen of een tempo instellen waarmee je wilt lopen. Enige nadeel van deze is dat het soms even duurt voor hij het GPS signaal ontvangt. Door optijd aan te zetten levert dit mij geen problemen op.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 21:38

Pfft, vandaag was echt een regelrecht k*trondje. Normaal red ik het wel zonder medicijnen, maar nu klapte ik elke keer na max een minuut rennen al helemaal dicht en kreeg ik nog maar amper lucht. Ik begon met 5:30/km, uiteindelijk was mijn gemiddelde 7:30/km |(

Maar leuk nieuws: hartslagmeter als verjaardagskadootje van mama en papa is onderweg *\o/*

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 09:11

Welokm newby's *\o/*

BloodElf schreef:
Hallo, zo nu en dan lees ik hier wel eens mee. Ik ben een maand geleden begonnen met start to run en ben helemaal verslaafd geraakt aan hardlopen. Daarnaast mountainbike ik en doe ik aan een vechtsport. Nu lijkt me het wel wat om met een hartslagmeter en/of sporthorloge te gaan werken. Wie doet dit ook en kan mij hierover adviseren? Ik zie door de bomen het bos inmiddels niet meer..

Wat wil je ermee doen? alleen hartslag meten, of ook zones kunnen instellen? Wil je hem gebruiken voor het fietsen en rennen? wil je snelheid (GPS) erop? Hoeveel geld heb je in gedachte om eraan uit te gven?

Ik heb bv een triathlon horloge, kan je mee zwemmen, fietsen, rennen, skiën, multi sport ed. Die berekent exact mn verbruik, mn intensiviteit, aantal hoogtemeters, afstand, hartslag.. Ik kan andere apparatuur erop aansluiten zoals mn cadans meter, instellen op welke fiets ik zit (mn vriend en ik bezitten een volledig wagenpark :') met verschillende soorten racefietsen en mtb's) maar ook alle trainingen vergelijken en analyseren! Daar betaal je flink geld voor, maar ik train er 5x per week mee.... Terwijl ieder ander gewoon met alleen hartslag voldoende uit de voeten kan! kortom, je moet goed weten wat je wilt, dan kan je pas gaan zoeken :) Hier terugzoeken werkt ook, is al heel veel over gesproken.

Magrathea, wat super!!! Gefeliciteerd. Hoe kwam het dat je het zo benauwd kreeg? Luchtvochtigheid, te hard van start gegaan, verkeerde ademhalingstechniek, verkeerde/andere voeding? Naar is dat! Heb ik ook wel eens gehad (heb geen astma gelukkig, maar wel astmatische aanvallen gehad en hooikoorts waarbij alles dicht gaat zitten :+). Niets zo vreselijk als geen lucht hebben!

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 09:59

Magrathea schreef:
Pfft, vandaag was echt een regelrecht k*trondje. Normaal red ik het wel zonder medicijnen, maar nu klapte ik elke keer na max een minuut rennen al helemaal dicht en kreeg ik nog maar amper lucht. Ik begon met 5:30/km, uiteindelijk was mijn gemiddelde 7:30/km |(

Maar leuk nieuws: hartslagmeter als verjaardagskadootje van mama en papa is onderweg *\o/*

Ik heb dit ook alleen gisteren juist na lange tijd weer eens zonder pompje kunnen lopen. Hier was het lekker koel weer en helemaal niet zo vochtig (volgens mij heb ik het vooral als de lucht vochtig is). Mag ik vragen of jij hiermee al eens naar een HA bent geweest? Ik twijfel, neem nu steeds gewoon ventoline (allergie) maar weet niet of ik daar eigenlijk goed aan doe.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 10:11

Je neemt je ventoline prefentief of reactief? Je kan beter je flexotide of die andere (de een is paars, de andere oranje :+) nemen dan toch? Teminste, zo moet ik het altijd: als ik het heel erg benauwd heb, iedere dag 3x de paarse en max 6x de blauwe (ventoline) wanneer ik het nodig heb. Als het minder word vervang ik de paarse door de oranje en die bouw ik dan af. dit is de theorie hoor, die paarse en oranje vergeet ik structureerl hahahaha

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 13:10

Haha ik heb al een paar jaar astma ;) maar pas sinds een jaar merk ik dat het inspanningsgerelateerd is en niet alleen allergisch, wat ze eerst beweerden. Dus ik kan 500m heerlijk lopen en dan klap ik volledig dicht. Omdat mijn medicijnen (aerosol, ventolin en flexotide krijg ik verschrikkelijke uitslag van _-:( ) een halfuur inwerktijd hebben heeft reactief niet zoveel zin, dus ik moet altijd voor ik ga trainen effe een pufje nemen. That is, als ik het niet vergeet dus :=
Luchtvochtigheid zou het misschien wel te maken mee kunnen hebben! Ik merk in elk geval heel erg het verschil tussen hier hardlopen en in een bos in Limburg (waar ik van de zomer was) ... Ik kon daar echt na 2x trainen makkelijk zonder puffer (als in, ik kreeg het nog wel benauwd maar herstelde snel tijdens het wandelen). Gisteren gierde ik echt en was het meer wandelen dan hardlopen... Maar ik was wel in de stad.
Ik zal in elk geval eens gaan opzoeken of er een radar van is, wanneer astmaklachten erger worden :)* goeie tip, thanks!

Edit: volgens het Longfonds worden astmalongen geprikkeld door mist, kou, snelle overgangen van warm naar koud of andersom, en smog (logisch). Bij het sporten schijnt het te helpen om goed en vooral niet te snel op te warmen, zodat je longen aan de activiteit wennen :)*

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 13:45

Oke ik heb alleen die blauw/groene (ventoline 200) en dan neem ik 1 pufje preventief als ik door de dag merk dat ik snel kort word. Soms voelt het heel goed en dan neem ik hem niet maar dan gaat het pompje wel mee, als ik hem dan toch neem kan ik in iets van 2 minuutjes weer verder gaan. Ik neem hem echt max 3 keer per dag als ik last van allergien heb maar normaal 1 keer in de 2 dagen voor het hardlopen en meer niet. Eerst deed ik ook als ik paardrijles had (vond zonde van het geld om dat halverwege te moeten stoppen) maar die heb ik nu niet meer dus neem nu gewoon pauze tussendoor ;)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 16:15

Klopt, mist zorgt voor hestamine>dus benauwdheid. Bij kou wilt het ook wel helpen om bv een sjaal het eerste stuk voor je mond te doen zodat de lucht minder koud is (ik haat dit! maar zijn mensen die het wel trekken). Ik begin gewoon met eerst 5 min flink door wandelen, dan 5 min heel rustig dribbelen (nog neit eens rennen) en dan pas te starten als het kouder of vochtig is. Wat ook werkt is bv eerst 10/15 minuten te fietsen, in mijn geval fiets ik naar het strand toe. dan ben je ook op een rustige manier voldoende opgewarmd.

Inspanningsbenauwdheid is 99% ademhalingstechniek. Probeer daar dus goed op te letten, ik doe dit pas wanneer ik er last van heb maar doe ook met regelmaat ademhalingsoefeningen tijdens het rennen om hier bewust beter in te worden.

Flexotide werkt volgens mij preventief bij hestamine benauwdheid minder goed dan reactief... Maar dat weet ik niet zeker :+

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 16:37

Dat langzamer opwarmen ga ik eens proberen, heb geen idee of dat bij mij werkt.
Die sjaal heb ik al eens geprobeerd maar dat lukt me niet. Zo lukt het me ook niet door mn neus te ademen, ik adem normaal al bijna hele dag door mn mond en met inspanningen zeker.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 16:39

Ow, inademen via mn neus is ook geen optie!! Ik snap niet hoe mensen dat doen.. De KNO arts vertelde ook dat mijn luchtwegen zeker bij mn neus erg nauw waren, ik klinkt ook serieus als een mobshond met astma als ik voorbij ren terwijl ik een prima conditie heb! Soort connage ofzo lijkt het wel ;)