Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 17:41

Apart dat het elders wel toegestaan is, hier kom je bij de dierenarts en de huisarts echt niet binnen zonder mondkapje. (ook niet bij de meeste winkels, trouwens)

lorieneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 17:47

secricible schreef:
Een autogordel is je eigen veiligheid. Een mondkapje die van anderen. Het bewijst alleen maar weer egocentrisme

Wel de omgekeerde wereld.
Jij doet een mondkapje op voor een ander maar wanneer een mondkapje werkt zoals jij zegt doe je het toch voor jezelf?
Jij met een mondkapje verspreid geen virus dus ben je veilig.Want het mondkapje beschermd jou.En laat geen virus door.Binnenkant en buitenkant.

Waarom moet ik er dan 1 op?
Ik kies ervoor onbeschermd te blijven.Is toch mijn eigen risico?
Of zie ik dit verkeerd?

lorieneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 17:48

mysa schreef:
Apart dat het elders wel toegestaan is, hier kom je bij de dierenarts en de huisarts echt niet binnen zonder mondkapje. (ook niet bij de meeste winkels, trouwens)

Huisarts kom ik nooit.Dus dat weet ik hier niet.
DA ben ik vandaag nog geweest.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 17:55

loriene schreef:
secricible schreef:
Een autogordel is je eigen veiligheid. Een mondkapje die van anderen. Het bewijst alleen maar weer egocentrisme

Jij doet een mondkapje op voor een ander maar wanneer een mondkapje werkt zoals jij zegt doe je het toch voor jezelf?
Jij met een mondkapje verspreid geen virus dus ben je veilig.Want het mondkapje beschermd jou.En laat geen virus door.Binnenkant en buitenkant.

Of zie ik dit verkeerd?

Ja dat zie je verkeerd. Een niet medisch mondkapje werkt vooral om je eigen aërosolen bij je te houden en dus voor anderen.
Ffp2 werkt ook vooral voor jezelf en is volledig veilig voor de drager.

Het idee is dus dat als iedereen een mondkapje zou dragen we elkaar beschermen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 18:03

loriene schreef:
secricible schreef:

Of zie ik dit verkeerd?

Ja.

Juist omdat een mondkapje wél gedeeltelijk bescherming biedt, maar niet volledig.

Stel dat het voor 50% beschermd.

Dragen wij beide geen mondkapje (of niet correct) 0% bescherming

Draagt 1 van ons mondkapje: 50% bescherming voor ons beiden 50% risico voor ons beiden.

Dragen wij beiden een mondkapje
75% bescherming en 25% risico.
Voor ons beiden.

Kortom, jíj́ maakt dan de keus voor ons béiden om voor minder bescherming te kiezen.

En dat neem ik je dan wel kwalijk, omdat jouw keus dus ook op míjn bescherming invloed heeft.

BigOne

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 18:07

En het risico om besmette personen tegen te komen is blijkbaar groot. Las dat 50 % van mensen met klachten niet thuisblijven en van de andere 50 % gaat maar 1/3 testen. Dus 100.000 met klachten, 50.000 blijft even thuis en 17000 gaan wel testen. Zet dat af tegen de hoeveelheid dagelijks getesten dan knal je stijl achterover . Ik hoop dat Mizora zich even meld, ons cijfergenie

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-21 18:10

2/3 vd Nederlanders draagt het mondkapje niet goed waardoor het niet werkt. (En de werking was sowieso al laag) 7.8% draagt geen mondkapje, al dan niet om medische reden.

Ik kan de link even niet meer vinden maar was een artikel van een grotere NL nieuwssite. Parool? Rtl? Had te maken met oa. Te veel aanraken, niet verversen en op de kin zetten.

Als je dat zo leest, 70% zijn dus niet werkende mondkapjes, dan kunnen we er toch beter mee kappen?

Ik draag overigens ook geen mondkapje behalve als ik er niet onderuit kom, en zie hier veel winkeliers (en toevallig gister de fietsenmaker) die bij binnenkomst zelfs vragen of ze hun mondkapje af mogen laten _O- zal misschien ook flink schelen dat het hier nu dus enorm stil is, anders staan ze miss 5uur in hun uppie in een winkel met deur open (=lucht verversing) met een mondkapje op..

*edit: gevonden, metro, onderzoek via dresscode, (wel maar onder 1400 mensen afgenomen)
https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuws/binnenland/2021/03/nederlanders-dragen-vaak-hetzelfde-mondkapje/?utm_medium=Social&utm_source=Facebook#Echobox=1615494712
Laatst bijgewerkt door Dimphyl op 23-03-21 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 18:10

Waar haal jij die 50% vandaan bij een niet medisch mondkapje?

Medisch met keurmerk hebben de meeste mensen niet op, FFP2 al helemaal niet.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 18:11

DuoPenotti schreef:
Waar haal jij die 50% vandaan bij een niet medisch mondkapje?

Medisch met keurmerk hebben de meeste mensen niet op, FFP2 al helemaal niet.

Het was een rekenvoorbeeld :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 18:15

Begrijp ik wel, maar misschien een wat realistischer voorbeeld nemen.
Dan zie je dat het meteen minder opschiet....

lorieneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 18:27

secricible schreef:

Of zie ik dit verkeerd?[/quote]

Ja dat zie je verkeerd. Een niet medisch mondkapje werkt vooral om je eigen aërosolen bij je te houden en dus voor anderen.
Ffp2 werkt ook vooral voor jezelf en is volledig veilig voor de drager.

Het idee is dus dat als iedereen een mondkapje zou dragen we elkaar beschermen.[/quote]

Maar een mondkapje is toch veilig?
Geen virus uit geen virus in.Anders werkt hij gewoon niet.
Zo zie ik het.
Wanneer ik zie hoe veel hem verkeerd gebruiken werkt het helemaal niet.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 18:39

Er bestaat een theoretische binaire verdeling.
Ja nee
Goed kwaad
Zwart wit

100% bescherming 0% bescherming.

Zo werkt wetenschap echter zélden. Puur binair.
Meestal is het iets er tussenin.

Zo is het met mondkapjes ook.
Ze beschermen geen 100% en ook geen 0 %, maar iets ertussenin.

En twee keer gedeeltelijk beschermd is nu eenmaal per definitie méér dan 1x gedeeltelijk beschermd.

Hoeveel bescherming die mondkapjes bieden, daarover lopen de meningen uiteen. Van weinig tot veel.
De diverse wetenschappelijke publicaties zijn daar niet volledig eensluidend, en bovendien maakt ernst van besmetting en blootstellingsduur ook uit in die cijfers. En de kwaliteit van het kapje, en de wijze van gebruik

Maar dát ze een stuk bescherming bieden is zeker. Ik ken geen enkel onderzoek dat -op wetenschappelijke!- wijze aantoont dat ze 0 effect hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 18:42

Als ik heel eerlijk ben, ik heb toen 2 neopreen mondkapjes besteld en die zwerven echt overal. In mijn jas en in de auto en ze die steeds weer op :o moet ze misschien eens wassen :')

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 18:44

Maar ik geloof dat zogenaamd "verkeerd gebruik" of niet wassen etc niet uitmaakt voor de bescherming van de ander? En dat is volgens mij sowieso de voornaamste werking, niet zozeer de bescherming van de drager.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 18:45

@femke,
ja maar 2% en 2% is natuurlijk een ander rekenvoorbeeld dan 50% en 50%.
Dat is wat ik wilde aangeven.

En ik ben niet tegen de dingen, maar ook geen voorstander.
1 ze worden erg verkeerd gebruikt, welke ook.
2 je ziet de cijfers toch overal oplopen in Europa. Ondanks de verplichting.
3 onze eigen regering heeft zelf aangegeven ze onder politieke druk in te voeren omdat de niet medische te weinig doen.
4, niet voor niets dat veel landen medische invoeren
5 niet voor niets dat ziekenhuizen voortaan medische uitdelen bij de ingang, die verplicht op moet. Bij cohort en ic de FFP2.

Dan kun je toch zelf daaruit wel opmaken hoeveel de niet-medische werken?

Ik draag ze braaf, ga geen herrie lopen maken.
Maar het zou wel eens zo eerlijk zijn als er eens echte informatie over gegeven gaat worden.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 18:47

Eulogy schreef:
Maar ik geloof dat zogenaamd "verkeerd gebruik" of niet wassen etc niet uitmaakt voor de bescherming van de ander? En dat is volgens mij sowieso de voornaamste werking, niet zozeer de bescherming van de drager.

Klopt, dat maakt vooral voor jezelf uit.

De veiligheid naar de ander zit vooral in een gedeeltelijke barrière.
En die is er, of dat ding nou schoon is of niet.

Voor mijn eigen veiligheid gebruik ik wel steeds verse.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 18:48

loriene schreef:
Maar een mondkapje is toch veilig?
Geen virus uit geen virus in.Anders werkt hij gewoon niet.
Zo zie ik het.
Wanneer ik zie hoe veel hem verkeerd gebruiken werkt het helemaal niet.

Dat moet je zelf weten hoe je het ziet. Maar je ziet het iig verkeerd.

Een autogordel werkt ook niet in 100% van de gevallen. En mensen dragen hem vaak niet goed.
Als jij dan vindt dat een autogordel niet werkt dan is dat jou visie maar niet eentje die juist is.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 18:52

Tja iemand die ik ken vindt dat een autogordel niet om hoeft (doet hem liever niet om) omdat hij ooit een auto ongeluk heeft overleefd omdat hij er geen een om had. Natuurlijk kan je dat niet met zekerheid zeggen maar grote kans dat hij het dan niet na had kunnen vertellen.

Maakt dat ik nu geen gordel meer om doe? Nee.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 19:03

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 19:16

MarlindeRooz schreef:
Tja iemand die ik ken vindt dat een autogordel niet om hoeft (doet hem liever niet om) omdat hij ooit een auto ongeluk heeft overleefd omdat hij er geen een om had. Natuurlijk kan je dat niet met zekerheid zeggen maar grote kans dat hij het dan niet na had kunnen vertellen.

Maakt dat ik nu geen gordel meer om doe? Nee.

Mijn ex-schoonmonster was ook zo iemand, die wou geen gordel dragen omdat ze iemand kende die het water in gereden was en die wist redelijk snel uit de auto te ontsnappen. Dat diegene dus mazzel heeft gehad dat ze niet tegen de voorruit gelanceerd werd toen ze het water raakte doet blijkbaar niet ter zake. Evenals het feit dat ze veel vaker niet in de buurt van water reed dan wel :+

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 19:54

Mizora schreef:
Popstra schreef:
Heb je die dingen wel eens geroken na een paar x dragen :r

Daarom hoor je ze ook na iedere keer dragen te wassen. Dat maakt geen verschil uit voor de besmettingskans van anderen (eerder houdt het meer virusdeeltjes tegen door de verdichting van de stof), maar heeft wel impact op je eigen gezondheid. Een vers mondkapje is niet fysiek schadelijk, maar als je er al een week door hebt lopen ademen, kan er wel wat opbouw in zitten.

Dat is echter niet de fout van het mondkapje, maar van eigen slordig gedrag. Het is overigens voor mij een teken om weer eens die mondkapjes te gaan wassen. Ik ben er ook slordig in.
ja tuurlijk. Nou geloof me, ik ga ook op 1 dag niet 3x een schone op zetten. En velen met mij niet.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 20:27

Ik geloof dat direct, maar dat is dan niet de schuld van de mondkapjes. Veel mensen die ze veelvuldig dragen hebben er een stapeltje van en draaien eens in de 3-7 dagen een mondkapjeswas. Ze zijn, als je ze koopt, niet gratis, maar ook weer niet zo duur. Wegwerpmaskers zijn kostbaarder met voldoende verschonen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 20:41

Waarom heb je er dan drie nodig per dag? Gaan jullie zo vaak ergens heen waar je ze moet dragen dan :?

Ik draag ze op m’n werk non-stop en dan gebruik ik er drie per dag, maar buiten m’n werk kom ik nauwelijks ergens waar je ze op moet.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 20:51

Ik gebruik er 3 a 4 per week denk ik.

Altijd vers.

1 x boodschappen.
1x in de twee weken tanken.

Af en toe medische afspraken, zoals huisarts, optometrist, fysio (dat laatste voorlopig weer even niet, ik durf niet)

En dan ben je er wel ongeveer.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 20:53

Als ik iedere keer een nieuwe op moest doen als ik hem even af (mag) doen dan zit ik in de 20 per week. :+

Maar ja, je hebt ze nodig in winkels, medische afspraken en in de trein/OV. Aangezien ik geen auto heb gebruik ik het OV en ik haal mijn boodschappen meestal in 2 á 3 keer. Ga vaak ook naar meerdere winkels. Tevens elke week wel een andere (niet supermarkt) winkel die ik bezoek. Plus 2 tot 3 keer per week met de trein. Ook nog 2 dagdelen medische afspraken dat tikt aan.