De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 20:36

ruitje schreef:
24-2, pagina 45 en Ruitje denkt nu: Told Ya So :') . Ik ga even mijn potten rode kool aaien terwijl de rest in de rij staat bij de Jumbo :+

:') :') _/-\o_

Verder:
Heel netjes opgelost voor nu, van Pathe en Vue.

Whale

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 20:37

Hier wordt er gelukkig nog steeds niet gehamsterd :=

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 20:38

cursebreaker schreef:
ruitje schreef:
24-2, pagina 45 en Ruitje denkt nu: Told Ya So :') . Ik ga even mijn potten rode kool aaien terwijl de rest in de rij staat bij de Jumbo :+

:') :') _/-\o_

Verder:
Heel netjes opgelost voor nu, van Pathe en Vue.

Haha!!!!!

timokyana

LWDaisy schreef:
Hier zijn we zonet naar de winkel geweest. He-le-maal gestoord daar, nog nooit zo veel klanten gezien! Lege rekken, lege diepvriezen, volle parking, heel lange rijen aan de kassa. België wordt gek!

Ik moet in ieder geval een tijdje niet naar de winkel :+

In Breda ook heel veel lege schappen, geen paracetamol etc... echt bizar

k_m

Iemand vroeg hoe het in belgie zat met adviezen.

Wij hebben hier echt heel veel verschillende niveaus, dus in principe kunnen ze federaal alleen advies geven. Maar nu zijn ze dus aan het kijken, of ze het rampenplan gaan afkondigen. Dan kunnen ze wel algemeen beslissen. Momenteel geven ze advies, en kan er dan per provincie beslist worden. Beetje wat hier op deze afbeelding staat momenteel

Afbeelding

dus het rampenplan lijkt mij heel goed. Duidelijke maatregelen voor iedereen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 20:39

LiannePuthzy schreef:
Ook vue blijf gewoon open/films draaien
[ [url=m/xnoTzx.png]Afbeelding[/url] ]

Misschien komen ze nooit aan de 100 bezoekers per keer haha

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 20:39

Jolien87 schreef:
Basisschoolleerkracht hier. :wave:
Ik ben blij dat er tijdens het debat toch ook wel de nodige kritiek wordt geuit op de motivatie om de scholen open te houden.
Natuurlijk moeten we allemaal water bij de wijn doen en natuurlijk is het belangrijk dat de maatschappij draaiende blijft. Daarbij pleit ik er zelf ook voor om de doorgaande lijn in het onderwijs in stand te houden dus wat dat betreft hoop ik ook dat de scholen niet eerder gesloten zullen worden dan nodig is. Maar om het erop te gooien dat het openhouden van scholen nodig is zodat ouders kunnen blijven werken, schoot bij mij toch ook wel in het verkeerde keelgat.
Nergens wordt gesproken over het belang van het onderwijs, dat het überhaupt belangrijk is om goed onderwijs te blijven geven om de toekomst van de maatschappij te kunnen garanderen. Het feit dat kinderen opgevangen kunnen worden, is blijkbaar van groter belang dat hetgeen waar het onderwijs in eerste instantie voor bedoeld is.

Hoewel ik me je gevoel heel erg kan voorstellen; het ís momenteel ook van groter belang de rest vd maatschappij draaiende te houden. Denk aan zorgpersoneel, supermarkten, politie, banken etc. Al die Key beroepen momenteel moeten zoveel mogelijk doorgaan. Het kwam er dan misschien banketstaaf uit, maar ik snap wel wat Rutte bedoelt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 20:40

Maar wat als je niet hamstert? Ga je dan dood van de honger omdat er niets meer is en tja, had je maar naar de winkel moeten gaan toen het nog kon.

k_m

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 20:41

Ik hoor hier op televisie dat de schabben leeg zijn, maar dat er geen voorraad problemen zijn momenteel. Ze krijgen het gewoon niet bijgevuld momenteel omdat het alle hens aan denk is..

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 20:42

Wat enorm netjes van KLM.

Ik, die bij China Airlines een reis naar Taiwan heet geboekt, moet gewoon 200 euro per tikker aftikken als ik wil annuleren. Belachelijk.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 20:42

Gini schreef:
Maar wat als je niet hamstert? Ga je dan dood van de honger omdat er niets meer is en tja, had je maar naar de winkel moeten gaan toen het nog kon.

Hier in Nederland gaat echt niemand verhongeren.

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 20:43

Onali schreef:
Ik werk ook in zorg en had na aanleiding van de persconferentie (vorige week al) een mail verwacht vanuit de organisatie.

Maar tot op heden is mn inbox leeg. Toen met de mazelen kregen we een mail dat we moesten aangeven geënt te zijn (en bewijs laten zien) was je niet geënt mocht je niet werken.

Wij krijgen juist bijna dagelijks een update m.b.t. richtlijnen en adviezen voor werknemers die in direct contact staan met patiënten.
Sommige regels vind ik wel tricky, dat je bijvoorbeeld moet komen werken als een van je huisgenoten besmet is met Corona (maar je zelf geen ziekteverschijnselen vertoont). Gelukkig bij mij niet van toepassing, maar vind dat idee toch niet zo prettig.

Ik wilde net toiletpapier kopen, niet om te hamsteren maar omdat ik het nodig had. Viste toch mooi achter het net. :')

cursebreaker

k_m schreef:
Ik hoor hier op televisie dat de schabben leeg zijn, maar dat er geen voorraad problemen zijn momenteel. Ze krijgen het gewoon niet bijgevuld momenteel omdat het alle hens aan denk is..

Ik denk dat de supermarkten hun DC's wel goed vol hebben zitten idd en nog steeds zoveel mogelijk voorraad laten komen naar DC's om erna naar de supermarkten te kunnen sturen, maar het gaat idd natuurlijk vooral tricky zijn om nu alles in de schappen te krijgen - ook daar zijn natuurlijk veel mensen voor nodig ja.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 12-03-20 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

SimoneeM schreef:
Jolien87 schreef:
Ik ben blij dat er tijdens het debat toch ook wel de nodige kritiek wordt geuit op de motivatie om de scholen open te houden.
Natuurlijk moeten we allemaal water bij de wijn doen en natuurlijk is het belangrijk dat de maatschappij draaiende blijft. Daarbij pleit ik er zelf ook voor om de doorgaande lijn in het onderwijs in stand te houden dus wat dat betreft hoop ik ook dat de scholen niet eerder gesloten zullen worden dan nodig is. Maar om het erop te gooien dat het openhouden van scholen nodig is zodat ouders kunnen blijven werken, schoot bij mij toch ook wel in het verkeerde keelgat.
Nergens wordt gesproken over het belang van het onderwijs, dat het überhaupt belangrijk is om goed onderwijs te blijven geven om de toekomst van de maatschappij te kunnen garanderen. Het feit dat kinderen opgevangen kunnen worden, is blijkbaar van groter belang dat hetgeen waar het onderwijs in eerste instantie voor bedoeld is.

Hoewel ik me je gevoel heel erg kan voorstellen; het ís momenteel ook van groter belang de rest vd maatschappij draaiende te houden. Denk aan zorgpersoneel, supermarkten, politie, banken etc. Al die Key beroepen momenteel moeten zoveel mogelijk doorgaan. Het kwam er dan misschien banketstaaf uit, maar ik snap wel wat Rutte bedoelt.

En ik ook.

Tuurlijk is school uitermate belangrijk. Ook doorlopende lijnen etcetera.
Maar in principe geen werkelijke ramp als dat eens een week of wat op zijn gat gaat.
Daar komt dan wel een oplossing voor.

Het is wél een ramp als zorgmedewerkers, ambu, politie, brandweer etc nu niet zou kunnen werken omdat kinderen thuis zijn.

Er wordt nergens gezegd dat school niets meer is dan een verkapte kinderopvang.

Er wordt nu wél gezegd dat we enige cruciale beroepen echt niet kunnen missen, en dat scholen/docenten daaraan hun steentje kunnen bijdragen.

En já, ik ken het onderwijs.
Ben docent van achtergrond.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 20:44

Ik heb ook niet gehamsert en zie zondag of zo wel. (wij doen altijd boodschappen op zondag)
Elke dag word er bevoorraad. Dus ik heb zoiets van laat die hamsteraars lekker hun slag slaan.
Dat ze maar lekker allemaal te gelijk gaan de vandaag en morgen. Dan heb ik er zondag geen last meer van. :D

Ik kan me niet voorstellen dat alles steeds op is. Misschien wat je liever hebt, maar alles?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 20:45

Imo is onderwijs zeker onwijs belangrijk. Maar het is, vind ik dan ook, niet iets waar kinderen niet van bovenop kunnen komen als ze het een aantal weken, zelfs maanden zouden missen. Er gaat zeker een achterstand zijn, wat bizar lastig gaat zijn om in te halen. Maar in dit geval vind ik het belangrijker dat er in het grotere belang wordt gedacht en gehandeld.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 20:45

_Penotti schreef:
Ik heb ook niet gehamsert en zie zondag of zo wel. (wij doen altijd boodschappen op zondag)
Elke dag word er bevoorraad. Dus ik heb zoiets van laat die hamsteraars lekker hun slag slaan.
Dat ze maar lekker allemaal te gelijk gaan de vandaag en morgen. Dan heb ik er zondag geen last meer van. :D

Ik kan me niet voorstellen dat alles steeds op is. Misschien wat je liever hebt, maar alles?

Haha, als die nu inderdaad gewoon allemaal gaan hamsteren, hoeven ze de rest van de tijd de deur niet uit. Kan de rest gewoon normaal boodschappen doen :+

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 20:46

Jolien87 schreef:

Denk dat deze persconferentie daar gewoon niet het moment voor was. Was informering over maatregelen en motivarie daartoe en verder zo kort en bondig mogelijk. Tenzij het onderwijs ertoe in staat is dat door de lessen de basisschoolkinderen de komende weken de oplossing voor deze corona-uitbrak gaan vinden en implementeren, dan neem ik mijn woorden terug.
Iedereen weet hoe belangrijk onderwijs is en qua regeringsbeleid is die sector de afgelopen tijd meer gewaardeerd dan de gezondheidszorg.
Jammer dat je de huidige communicatie ziet als een devaluering van je beroep. De onderwijzers zijn juist nu ook heel hard nodig zodat broodnodige processen en functies door kunnen gaan.

Wistaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 20:46

PSvanLot schreef:
Gini schreef:

Hier in Nederland gaat echt niemand verhongeren.

Ik zeg vraag het aan die man in Groningen die net is gestopt na een maand hongerstaking. Volgens mij gaat het nog helemaal prima met hem en is hij alleen gestopt omdat hij (gedeeltelijk) zijn zin krijgt. :')

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 20:47

SimoneeM schreef:
Jolien87 schreef:

Hier ben ik het mee eens. Ik snap juist heel goed dat de kinderen opgevangen moeten worden zodat de essentiele beroepen uitgeoefend kunnen worden. En dat is geen disrespect naar het onderwijs. Maar momenteel hebben we de mensen die in het ziekenhuis werken harder nodig dan het onderwijs.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 20:48

Sheran schreef:
Voor mij komt het dus over alsof wij alleen goed zijn als kinderoppas en dat het niet uitmaakt of we het virus oplopen.

En voor mij als verpleegkundige voelt het ook zo als ik gewoon moet komen werken, ik mag ook gewoon het virus oplopen in de frontlinie zoals de koning het zegt. En zo heeft iedereen wel ergens een gevoel bij.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 20:48

SimoneeM schreef:
Jolien87 schreef:

Ik ben het met je eens hoor, daarom noem ik ook dat de maatschappij draaiende gehouden moet worden. Maar ik vind de woordkeuze wel wat ongelukkig, helemaal nu het onderwijsimago zo onder vuur licht. We proberen juist om het beeld van de leerkracht weer terug te krijgen naar onderwijzer in plaats van opvoeder en dan wordt even heel kort door de bocht gezegd dat we als kinderopvang fungeren.

Nogmaals: ik begrijp het belang hiervan, in dit soort tijden is er geen enkele ideale oplossing voor alle instanties en zullen her en der concessies gedaan moeten worden. Maar zoals jij ook zegt: het komt er wat ongelukkig uit.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 20:49

cursebreaker schreef:
Imo is onderwijs zeker onwijs belangrijk. Maar het is, vind ik dan ook, niet iets waar kinderen niet van bovenop kunnen komen als ze het een aantal weken, zelfs maanden zouden missen. Er gaat zeker een achterstand zijn, wat bizar lastig gaat zijn om in te halen. Maar in dit geval vind ik het belangrijker dat er in het grotere belang wordt gedacht en gehandeld.

Ik ben zelf docent en vind onderwijs uiteraard extreem belangrijk.

Maar ik ben ook nuchter en reëel genoeg dat je soms in je eigen belang een stapje terug moet doen.

Mijn lessen kunnen echt wel gemist, aangepast en opgevuld worden in een bijzonder tijd als nu.
Hebben papa en mama een belangrijke baan in een sector waarbij ze niet thuis kunnen blijven, laat de kinderen maar bij mij komen. Ik ken ze, het is vertrouwd voor ze en leren is niet alleen maar onderwijskundig onderwijzen...

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 20:50

Vala schreef:
Sheran schreef:
Voor mij komt het dus over alsof wij alleen goed zijn als kinderoppas en dat het niet uitmaakt of we het virus oplopen.

En voor mij als verpleegkundige voelt het ook zo als ik gewoon moet komen werken, ik mag ook gewoon het virus oplopen in de frontlinie zoals de koning het zegt. En zo heeft iedereen wel ergens een gevoel bij.

Deze vond ik ook heftig! En vooral ook als je ziek bent maar geen koorts hebt gewoon komen werken

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 20:51

Citaat:
a. Any fare/tax differences incurred by rebooking on different travel date/booking class /rerouting shall be paid by passengers and the reissue charge shall be waived only once.

Dit staat er op de site van China Airlines. Mijn Engels is belachelijk slecht en Google translate maakt er ook wat geks van. Wat staat hier? :=