Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

The_Cat

Re: Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 11:36

Hoe zit zo'n no sugar challenge eigenlijk in elkaar? Bewust eet ik geen suiker (hiermee bedoel ik, ik doe nergens suiker bij of in). Ga je dan elk voedingswaar af en kijk je waar er dan toegevoegde suikers zijn en laat je dat ook?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 11:39

bente12 schreef:
Ik heb van body & fitshop zoetstof in de smaak karamel die doe ik vaak door mn koffie/kwark <3

Dat klinkt waanzinnig! _/-\o_

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 11:42

Jolien87 schreef:
The_Cat, ik houd ook echt niet van yoghurt met stukjes, daarvan ga ik op voorhand al over mijn nek. Gelukkig was het wel lekker.

bente12, en je broertje zich nu maar suf zoeken naar zijn lunch. :')

Maanlicht, wat een heerlijk lijstje heb je! :9

Ik vind zoetstof echt heel vies, vroeger dronk ik het wel in de thee maar sinds ik een paar jaar geleden de sugarchallenge heb gedaan gebruik ik het nooit meer. Naast dat het op langere termijn niet veel beter voor je is dan suiker, vind ik het ook niet lekker meer sinds ik een tijd echt suikervrij heb gegeten.
Het enige wat wel prima schijnt te zijn is pure stevia, maar dat is zo duur dat de stevia in de supermarkt vrijwel altijd geraffineerd is en dus nog steeds niet beter dan suiker.
Ter vergelijking: een potje pure stevia betaal je zo €50,- voor, kun je nagaan hoe 'puur' de zoetstof is die je in de supermarkt koopt. Tuurlijk, je zult er niet meteen dood aan gaan maar als je echt verantwoord bezig wilt zijn kun je beter zoeten met honing (het liefst van merken zoals de Traay, hiervan is bekend dat de bijen niet extra gevoed worden met suikerwater) en voor in recepten zijn bananen en dadels een voorbeeld van natuurlijke zoetstoffen.
Om nog even een voorbeeld te noemen: een collega van mij komt regelmatig met 'suikervrije' lekkernijen op school. En onder suikervrij verstaat zij dan: vervang de suiker door een halve liter vloeibare canderel. Het eerste ingrediënt wat je ziet staan als je achterop de pot kijkt: maltodextrine. Dat is een ander woord voor suiker. Op de site van diabetesfonds staat een lijst van schuilnamen voor suiker. Je schrikt als je ziet wat daar allemaal staat en hoeveel suiker er eigenlijk verstopt zit in producten.
Enfin, dan ga je verder kijken naar de ingrediëntenlijst van canderel en dan staat er als tweede genoemd 'zoetstoffen (aspartaam en acesulfaam-K). Ik weet niet hoe bekend iedereen hier is met aspartaam maar daar zitten kankerverwerkende stoffen in. Je kunt nog beter een glas gewone cola wegdrinken dan de zogenaamde suikervrij 'cola Zero' of Crystal Clear.

Uiteindelijk moet het ieders eigen keuze blijven wat hij of zij nuttigt maar de gedachte dat zoetstof (anders dan pure Stevia) beter/gezonder/verantwoorder is dan suiker is flauwekul.

Oooh I agree hoor... Ik vind zoet alleen te lekker om het me te ontnemen :P Dus geen excuus.
In het geval van mijn overnight oats vind ik de zoetstof die ik gebruik gewoon smakelijker dan gewone suiker :j

Wat betreft aspartaam moet je er wel echt extreme hoeveelheden van nemen wil je daadwerkelijk een risico lopen. Ik heb iets dat geen aspartaam bevat iig.
Ach, uiteindelijk worden we overal wel ziek van, als ik dat allemaal serieus moet nemen word ik ziek van de stress denk ik dan maar weer.

Afijn, thee met suiker of zoetstof of wat dan ook aan zoetigheid is gewoon vies :r

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 11:47

Mwah, dat ben ik toch echt niet met je eens Jolien. Al helemaal niet dat pure stevia zo goed voor je is. Er is echt nog vrijwel geen onderzoek gedaan naar wat pure stevia (dus echt de blaadjes) met je lichaam doet. Wat op dit moment gebruikt wordt in levensmiddelen onder de naam Stevia is Stevioglycoside (E960), een stof die gewonnen wordt uit Stevia. Het nadeel aan Stevia is dat het een hele bittere nasmaak heeft. Daarom wordt in de praktijk maar 1/3 van de hoeveelheid suiker vervangen door stevia.

Het verbaasd me echt hoe mensen goed onderzochte stoffen zoals aspartaam en andere zoetstoffen kunnen veroordelen, maar stevia (waar dus nauwelijks onderzoek naar is gedaan) bestempelen als gezond met als argument dat het “natuurlijk” is. Pure Stevia is niet voor niets nog niet goedgekeurd in de EU en heeft ook geen E-nummer. Natuurlijk betekend niet meteen dat het goed is voor je lichaam. Ook in de natuur komt genoeg troep voor waar je dood aan kunt gaan.

Dat je je niet prettig voelt bij zoetstoffen is verder prima. Het is uitgebreid wetenschappelijk bekend dat zoetstoffen niet giftig zijn en ook voor het grootste deel van de claims die bijvoorbeeld bij aspartaam worden gelegd zijn geen goede wetenschappelijke bronnen. Wel kun je je afvragen of producten waar zoetstof aan toegevoegd wordt echt zo gezond voor je zijn: light frisdrank e.d. hoort gewoon geen onderdeel te zijn van je normale voedingspatroon in mijn ogen maar dat is ook heel persoonlijk.

Over zoetstof kun je hele boeken schrijven en je moet vooral doen waar je je goed bij voelt. Maar de claim dat (pure) stevia zo gezond is vind ik gewoon vreemd en is niet te beargumenteren.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 11:50

The_Cat schreef:
Hoe zit zo'n no sugar challenge eigenlijk in elkaar? Bewust eet ik geen suiker (hiermee bedoel ik, ik doe nergens suiker bij of in). Ga je dan elk voedingswaar af en kijk je waar er dan toegevoegde suikers zijn en laat je dat ook?

De cursus was destijds gratis via Voedzo.nl maar inmiddels kost het geloof ik best een hoop. Simpelweg was het 12 dagen zonder geraffineerde suikers eten. Iedere dag kreeg je een tekst toegestuurd over allerhande zaken omtrent suikervrij eten, waaronder dus over natuurlijke en niet-natuurlijk zoetstoffen maar ook over het verschil tussen natuurlijke en geraffineerde suikers en de verschillende schuilnamen voor suiker. Zo zie je vaak bij het tabelletje met voedingswaarden staan: "koolhydraten waarvan suikers ...", dit zijn dan weer natuurlijke suikers en dus weer heel anders dan toegevoegde (geraffineerde) suiker. Het is dus vooral raadzaam om het lijstje met ingrediënten te checken op suiker en niet het tabelltje met voedingswaarden.
Al met al was de cursus enorm leerzaam en ik ben me een stuk bewuster geworden van verantwoorde voeding. Ik heb dan ook inderdaad 12 dagen lang uren in de supermarkt gespendeerd met het lezen van etiketten maar op een gegeven moment word je er heel handig in. Toch gaf het ook wel een hoop gedoe, op een gegeven moment wisten we van gekkigheid niet meer wat we nu weer moesten eten met als gevolg dat we uiteindelijk om half 10 's avonds maar een boterham met kaas op de bank aten.
Na de cursus besloot ik om over te gaan op een suikerarm dieet, dit om het mezelf vooral niet al te moeilijk te maken, want zelfs in een pakje vleeswaren zit al suiker. Je moet dan dus al naar de keurslager gaan, wil je zeker zijn dat er ook geen suiker in je vlees zit. Naast dat het veel gedoe is, kost het je flink wat extra centen. Hier zat ik echt niet op te wachten en ik wilde ook weleens onbezorgd een gebakje of een koekje kunnen pakken zonder mezelf schuldig te voelen.
Deze boeken geven dezelfde informatie maar mikken op een sugarchallenge van 30 dagen: https://www.sugarchallenge.nl/

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 11:51

Maar Sec, is frisdrank niet sowieso iets dat niet per se in het normale eetpatroon hoort?
En in hoeverre is spa rood beter dan gewone frisdrank?

Ik drink elke dag een glas spa rood, als vervanger voor frisdrank (en ik vind frisdrank meestal niet eens lekker), maar vraag me af of het zoveel beter is dan gewoon water.
Frisdrank vind ik persoonlijk ook meer een extraatje dan gewoon drinken.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 11:59

secricible schreef:
Mwah, dat ben ik toch echt niet met je eens Jolien. Al helemaal niet dat pure stevia zo goed voor je is. Er is echt nog vrijwel geen onderzoek gedaan naar wat pure stevia (dus echt de blaadjes) met je lichaam doet. Wat op dit moment gebruikt wordt in levensmiddelen onder de naam Stevia is Stevioglycoside (E960), een stof die gewonnen wordt uit Stevia. Het nadeel aan Stevia is dat het een hele bittere nasmaak heeft. Daarom wordt in de praktijk maar 1/3 van de hoeveelheid suiker vervangen door stevia.

Het verbaasd me echt hoe mensen goed onderzochte stoffen zoals aspartaam en andere zoetstoffen kunnen veroordelen, maar stevia (waar dus nauwelijks onderzoek naar is gedaan) bestempelen als gezond met als argument dat het “natuurlijk” is. Pure Stevia is niet voor niets nog niet goedgekeurd in de EU en heeft ook geen E-nummer. Natuurlijk betekend niet meteen dat het goed is voor je lichaam. Ook in de natuur komt genoeg troep voor waar je dood aan kunt gaan.

Dat je je niet prettig voelt bij zoetstoffen is verder prima. Het is uitgebreid wetenschappelijk bekend dat zoetstoffen niet giftig zijn en ook voor het grootste deel van de claims die bijvoorbeeld bij aspartaam worden gelegd zijn geen goede wetenschappelijke bronnen. Wel kun je je afvragen of producten waar zoetstof aan toegevoegd wordt echt zo gezond voor je zijn: light frisdrank e.d. hoort gewoon geen onderdeel te zijn van je normale voedingspatroon in mijn ogen maar dat is ook heel persoonlijk.

Over zoetstof kun je hele boeken schrijven en je moet vooral doen waar je je goed bij voelt. Maar de claim dat (pure) stevia zo gezond is vind ik gewoon vreemd en is niet te beargumenteren.

Daarom ook dat ik 'schijnt' erbij heb gezegd en ik aanraad om te zoeten met honing, want er is inderdaad nog niets bewezen over de goedheid van Stevia. Ik ben het volledig met je eens hoor, het punt dat ik alleen wilde maken is dat veel mensen denken dat de Stevia die je in de supermarkt koopt puur is, maar daar is absoluut niets puurs aan.
Ik heb ooit 2 kookboeken gekocht (Natuurlijk gezond koken en Natuurlijk gezond bakken) en die recepten hingen aan elkaar van Stevia. Ik heb ze dan ook direct weer de deur uit gedaan want het idee alleen al moest ik niets van weten.
Ik hoop dus niet dat je nu het idee hebt dat ik pure Stevia aanraad.

Janine1990: het enige verschil met spa blauw/kraanwater en spa rood is dat er aan dat laatste koolzuur is toegevoegd. Hier zitten geen voedingsstoffen in en is noch gezond, noch schadelijk voor je lichaam. Het is puur de prikkel van de bubbeltjes die het verschil maakt. Ikzelf vind spa rood ook erg lekker, bij voorkeur met een schijfje citroen of limoen.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:00

Jolien87 schreef:
The_Cat schreef:

De cursus was destijds gratis via Voedzo.nl maar inmiddels kost het geloof ik best een hoop. Simpelweg was het 12 dagen zonder geraffineerde suikers eten. Iedere dag kreeg je een tekst toegestuurd over allerhande zaken omtrent suikervrij eten, waaronder dus over natuurlijke en niet-natuurlijk zoetstoffen maar ook over het verschil tussen natuurlijke en geraffineerde suikers en de verschillende schuilnamen voor suiker. Zo zie je vaak bij het tabelletje met voedingswaarden staan: "koolhydraten waarvan suikers ...", dit zijn dan weer natuurlijke suikers en dus weer heel anders dan toegevoegde (geraffineerde) suiker. Het is dus vooral raadzaam om het lijstje met ingrediënten te checken op suiker en niet het tabelltje met voedingswaarden.
Al met al was de cursus enorm leerzaam en ik ben me een stuk bewuster geworden van verantwoorde voeding. Ik heb dan ook inderdaad 12 dagen lang uren in de supermarkt gespendeerd met het lezen van etiketten maar op een gegeven moment word je er heel handig in. Toch gaf het ook wel een hoop gedoe, op een gegeven moment wisten we van gekkigheid niet meer wat we nu weer moesten eten met als gevolg dat we uiteindelijk om half 10 's avonds maar een boterham met kaas op de bank aten.
Na de cursus besloot ik om over te gaan op een suikerarm dieet, dit om het mezelf vooral niet al te moeilijk te maken, want zelfs in een pakje vleeswaren zit al suiker. Je moet dan dus al naar de keurslager gaan, wil je zeker zijn dat er ook geen suiker in je vlees zit. Naast dat het veel gedoe is, kost het je flink wat extra centen. Hier zat ik echt niet op te wachten en ik wilde ook weleens onbezorgd een gebakje of een koekje kunnen pakken zonder mezelf schuldig te voelen.
Deze boeken geven dezelfde informatie maar mikken op een sugarchallenge van 30 dagen: https://www.sugarchallenge.nl/

Hmm, op zich zit ik dan eigenlijk al best ok denk ik; buiten dan misschien de producten in verpakking. We gaan momenteel eigenlijk al ons vlees vers halen bij de slager, en ons groeten en fruit bij de fruitboer x) dus misschien enkel nog wat letten op de verpakking in de winkel :p

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:09

Je kunt inderdaad eens kijken naar de pakjes en zakjes die je in de supermarkt hoop, vooral mixjes kunnen vol suiker zitten maar wij laten ze echt niet staan. We gebruiken het alleen wat minder vaak dan voorheen, maar ook wij genieten nog weleens van een Wereldmaaltijd of boemboe van Conimex. Alleen voorheen aten we het wekelijks, nu hooguit 2x in de maand.
Wat ook raadzaam is, als je graag suikervrij eet, is om witte producten te vervangen door volkoren. Eet bijvoorbeeld zilvervliesrijst in plaats van witte rijst en bruin brood in plaats van wit. Kijk voor de grap eens naar de ingrediëntenlijst van een bruin brood, vaak is tarwebloem het eerste wat je ziet staan. Dan kun je nog denken dat je een lekker bruin brood hebt maar tarwebloem is niet beter dan gewone bloem. Hetzelfde geldt voor speltbloem en speltmeel. Het is niet per definitie goed voor je omdat het spelt is en omdat het een hype is om spelt te eten.
Ga op zoek naar producten waar meel in zit in plaats van bloem. Bloem is wat je overhoudt wanneer je meel gaat zeven, hierdoor verlies je de vezels die juist zo goed voor je zijn. Simpelweg kun je zeggen dat bloem even geraffineerd is als suiker. Het doet dus niets voor je lichaam, sterker nog: het is ongezond.

Ik heb een stukje tekst van een site gekopieerd die in Jip & Janneketaal uitlegt waarom geraffineerde suiker zo slecht voor je is:

Bron: http://www.natuurwinkel-maastricht.nl/nadelen-suiker/
Wat is het verschil tussen geraffineerde en ongeraffineerde suiker? Ongeraffineerde suiker is suiker in zijn natuurlijke vorm, het is nog niet ‘schoongemaakt’ in de fabriek. De suiker wordt schoongemaakt om de suiker wit van kleur te maken, met een neutrale smaak en lange houdbaarheid. Door het raffineren van de suiker worden allerlei stoffen uit de suiker gehaald die je lichaam nodig heeft om de suiker goed te verwerken. Witte suiker bevat geen goede stoffen meer.

Ongeraffineerde suiker bevat allerlei vezels, mineralen, enzymen en vitaminen. Deze stoffen heeft je lichaam nodig om suiker goed te verteren. Al deze ‘goede’ stoffen worden tijdens het raffineren uit de suiker gehaald, waardoor je lichaam ze uit z’n eigen reserves moet halen. Die stoffen slaat je lichaam eigenlijk op voor onder meer een goed werkend immuunsysteem. Door het eten van geraffineerde suiker moet je lichaam die stoffen echter gebruiken voor het verwerken van de suiker. Hierdoor kan je immuunsysteem verzwakt raken. Bovendien brengt de onttrekking van deze stoffen uit het lichaam allerlei andere processen in je lichaam door de war, zoals de hormoonhuishouding.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:13

Jolien87 schreef:
Janine1990: het enige verschil met spa blauw/kraanwater en spa rood is dat er aan dat laatste koolzuur is toegevoegd. Hier zitten geen voedingsstoffen in en is noch gezond, noch schadelijk voor je lichaam. Het is puur de prikkel van de bubbeltjes die het verschil maakt. Ikzelf vind spa rood ook erg lekker, bij voorkeur met een schijfje citroen of limoen.

Zou het? Ik neem vaak die met een smaakje. Aardbei, munt, citroen etc.
Niet die gekleurde rommel hoor, dat is me echt te zoet.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:13

Janine1990 schreef:
Maar Sec, is frisdrank niet sowieso iets dat niet per se in het normale eetpatroon hoort?
En in hoeverre is spa rood beter dan gewone frisdrank?

Ik drink elke dag een glas spa rood, als vervanger voor frisdrank (en ik vind frisdrank meestal niet eens lekker), maar vraag me af of het zoveel beter is dan gewoon water.
Frisdrank vind ik persoonlijk ook meer een extraatje dan gewoon drinken.

Mee eens hoor, dat bedoelde ik oo te zeggen. Dingen die door zoetsyof "gezond" zijn gemaakt horen niet in mijn standaard voedingspatroon in mijn ogen. Idem voor zoete yoghurtjes ed.

De rest kom ik later op terug :)

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:14

Ik maak men drinken zelf wel met een smaakje :p gooi er lekker zelf een citroen/lemoen/wat dat ik liggen heb in; smaakt beter dan die brol kant en klaar :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:17

Ik denk dat frisdrank heel persoonlijk is en dat het afhankelijk is van je eigen behoeften. Voordat ik begon met afvallen dronk ik enorm veel Red Bull (meerdere blikjes op een dag soms) en daar ben ik ondertussen vanaf, maar een groot deel van dat 'er vanaf komen' was voor mij toch wel dat ik eens in de zo veel tijd nog een blikje sugarfree haal, of een cola light. Ik vind het tegenwoordig enorm zonde om m'n kcal te drinken, maar voor af en toe..

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:22

Ik heb nu tentamens, heb dan altijd meer honger.. maar tot nu toe gaat het goed en ik wil me ook vandaag weer aan mn lijstje houden :)

O: 2 zuurdesem bh met pindakaas en een halve banaan
T: 1 appel met wat pindakaas (lekkere combi!)
L: zilvervliesrijst met gewokte brocolli, champignon en palmkool
T: 2 mandarijnen
A: volkoren spaghetti aglio e olio :9 met wat doperewten een een linzenburger
D: water / thee
B: Paard even dressuren

geen idee hoeveel kcal dit is, vind het al knap als ik in de tentamenweek van de toegevoegde suikers af kan blijven :P

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:24

Emmaa_ schreef:
Ik denk dat frisdrank heel persoonlijk is en dat het afhankelijk is van je eigen behoeften. Voordat ik begon met afvallen dronk ik enorm veel Red Bull (meerdere blikjes op een dag soms) en daar ben ik ondertussen vanaf, maar een groot deel van dat 'er vanaf komen' was voor mij toch wel dat ik eens in de zo veel tijd nog een blikje sugarfree haal, of een cola light. Ik vind het tegenwoordig enorm zonde om m'n kcal te drinken, maar voor af en toe..

Redbull en al die rommel is gewoon pure verslaving. Als je 1 glas frisdrank op een dag neemt, lijkt me dat ruim voldoende zoete rommel in vloeibare vorm.
Moet je dwangmatig meerdere blikjes per dag? :n Is geen natuurlijke behoefte meer :n

Als je een bovengemiddelde behoefte aan suiker hebt, is dat in mijn ogen weinig persoonlijks, maar gewoon een verslaving.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:26

The_Cat schreef:
Ik maak men drinken zelf wel met een smaakje :p gooi er lekker zelf een citroen/lemoen/wat dat ik liggen heb in; smaakt beter dan die brol kant en klaar :p

Dat doe ik ook. :j Mijn favoriet blijft citroen of limoen met munt maar in de zomer doe ik er ook vaak diepvriesfruit doorheen.

Secricible: dat is ook mijn gedachte. Producten die worden aangeprijsd omdat ze 'natuurlijk gezoet' zijn loop ik op voorhand al met een grote boog omheen.

Janine: koolzuur zou slecht zijn voor je tanden maar in spa rood zit zo'n kleine hoeveelheid dat het te verwaarlozen is. Het punt is dat mensen denken dat producten als cola slecht voor je gebit zijn door het koolzuur, maar dit komt door de grote hoeveelheid suikers/zoetmiddelen die erin zitten. De kleine hoeveelheid koolzuur in de frisdrank doet feitelijk niets voor je lijf, je gaat er hooguit wat meer van boeren. := En ik heb begrepen dat het voor mensen met PDS vervelend is om te drinken.

Emma: als dat is wat je nodig hebt om van de Red Bull af te blijven dan heb je denk ik nog een prima alternatief gevonden, als je kijkt waar Red Bull allemaal uit bestaat. ;) Ik vind het knap van je dat je nu nog maar af en toe wat drinkt en een bewustere keuze maakt.

Voor nu ben ik streng voor mezelf en moet ik echt weer afkicken van het ongezonde snacken, maar eenmaal meer richting mijn streefgewicht wil ik mijzelf ook echt geen ongezonde dingen ontzeggen. Het moet wel leuk blijven hoor.

Lekker lijstje Julia! Ik heb nog nooit pindakaas met appel gehakt maar ik ga het toch eens proberen. := Succes met je tentamens! Wat voor opleiding/studie doe je?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:28

Janine1990 schreef:
Emmaa_ schreef:

Redbull en al die rommel is gewoon pure verslaving. Als je 1 glas frisdrank op een dag neemt, lijkt me dat ruim voldoende zoete rommel in vloeibare vorm.
Moet je dwangmatig meerdere blikjes per dag? :n Is geen natuurlijke behoefte meer :n

Als je een bovengemiddelde behoefte aan suiker hebt, is dat in mijn ogen weinig persoonlijks, maar gewoon een verslaving.

Veel mensen hebben ongemerkt een suikerverslaving en kunnen serieuze afkickverschijnselen krijgen, gelijk aan de verschijnselen van iemand die stopt met roken of drinken.
Per 1 januari ben ik weer begonnen met een suikerarm eetpatroon. Ik had de eerste week van dit jaar enorme hoofdpijn (nee, niet door de hoeveelheid drank op oudjaarsavond :') ) en het zweet brak me constant uit, ik had last van trillende handen en had zo nu en dan de neiging om iemand de nek om te draaien. Na een week of anderhalf was dit over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:30

Janine1990 schreef:
Emmaa_ schreef:

Jeetje, een iets minder denigrerend toontje mag ook wel. Ik WAS er verslaafd aan, ondertussen drink ik eens per week een blikje sugarfree gewoon omdat ik het lekker vind.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:32

Ha ik ken het emmaa, ik vind de smaak van zo de gele monster energy drank ook best wel lekker. Dat het niet gezond is ja dat weet ik ook. Ik drink hem dan soms eens (lees; 1x in de 3 maanden ofzo, als ik zelf nog eens naar de winkel ga :') ) voor ik ga sporten. Onder het mom van, dan sport ik het er wel terug af :') flauw ik weet, maar soms vind ik het wel eens smaken :p

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:33

Ik gebruik nu her en der wel wat zoetstoffen, maar dat doe ik eigenlijk alleen als ik af wil vallen, echt voor de calorie beperking, niet voor gezond oid. Ik kom bij lange na niet aan schadelijke hoeveelheden, dus daar kan ik me nu niet druk om maken.

Ik drink iedere avond een glaasje cola zero, vind ik erg lekker dus dat gun ik mezelf. Moet al zoveel laten staan, moet ook een beetje leuk blijven.

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:33

Jolien87 schreef:
Lekker lijstje Julia! Ik heb nog nooit pindakaas met appel gehakt maar ik ga het toch eens proberen. := Succes met je tentamens! Wat voor opleiding/studie doe je?

Dankje! Ik zit nu in mijn examenjaar van het VWO :)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:34

Ik begrijp dat je, je persoonlijk aangevallen voelt maar om heel eerlijk te zijn lees ik het niet zozeer als denigrerend. Feitelijk moet ik Janine gelijk geven over dat het een verslaving is/was, maar daar ben jij echt geen uitzondering in geweest. Veel mensen zijn verslaafd aan suiker zonder dat ze daar erg in hebben. Anders dan alcohol en nicotine zit suiker nu eenmaal verstopt in veel producten waardoor je lijf er ongemerkt verslaafd aan kan raken.
Wees trots op datgene wat je bereikt hebt, het is goed dat die tijd nu achter je ligt. Red Bull is nu eenmaal troep waar je moeilijk vanaf raakt als je eraan verslaafd bent.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:34

Jolien87 schreef:
Veel mensen hebben ongemerkt een suikerverslaving en kunnen serieuze afkickverschijnselen krijgen, gelijk aan de verschijnselen van iemand die stopt met roken of drinken.
Per 1 januari ben ik weer begonnen met een suikerarm eetpatroon. Ik had de eerste week van dit jaar enorme hoofdpijn (nee, niet door de hoeveelheid drank op oudjaarsavond :') ) en het zweet brak me constant uit, ik had last van trillende handen en had zo nu en dan de neiging om iemand de nek om te draaien. Na een week of anderhalf was dit over.

Ik weet het, had een klasgenootje die verslaafd was aan Redbull. Naast dat haar gebit er echt afschuwelijk uit begon te zien, was ze niet te genieten als haar moeder het niet had gekocht (16 jaar) en klaagde ze vaak over verschrikkelijke hoofdpijn. Niet alleen wanneer ze een gebrek aan redbull had hoor... :n
Vrijwel elke dag nam ze ibuprofen, soms 2 per dag... WTF...

Goed, dan ben je puber. Maar dan nog vraag ik me af: Wat doe je jezelf aan!
Zeker als je er gevoelig voor bent, zoals jij aangeeft... Oké in december geef ik je groot gelijk :D

Ik eet ook erg zoet de hele decembermaand, gelukkig kan ik in januari cold Turkey over naar gewoon zeg maar... Zoiets als mijn lijstje van vandaag bijvoorbeeld. Geen enkel probleem. Zowel lichamelijk als geestelijk niet. Besef wel dat ik er veel geluk mee heb hoor!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:35

JuliaKamm schreef:
Jolien87 schreef:

Dankje! Ik zit nu in mijn examenjaar van het VWO :)

Oeh pittig, niet zo gek dat je daar meer trek van krijgt. ;) Vergeet niet dat nadenken ook energie kost.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:36

Jolien87 schreef:
Ik begrijp dat je, je persoonlijk aangevallen voelt maar om heel eerlijk te zijn lees ik het niet zozeer als denigrerend. Feitelijk moet ik Janine gelijk geven over dat het een verslaving is/was, maar daar ben jij echt geen uitzondering in geweest. Veel mensen zijn verslaafd aan suiker zonder dat ze daar erg in hebben. Anders dan alcohol en nicotine zit suiker nu eenmaal verstopt in veel producten waardoor je lijf er ongemerkt verslaafd aan kan raken.
Wees trots op datgene wat je bereikt hebt, het is goed dat die tijd nu achter je ligt. Red Bull is nu eenmaal troep waar je moeilijk vanaf raakt als je eraan verslaafd bent.

Thanks, jij hebt het goed gelezen ;)
Niets denigrerends aan, ik zeg alleen dat een bovengemiddelde behoefte aan suiker geen persoonlijke behoefte is maar een verslaving.