Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Jolien87 schreef:The_Cat, ik houd ook echt niet van yoghurt met stukjes, daarvan ga ik op voorhand al over mijn nek. Gelukkig was het wel lekker.
bente12, en je broertje zich nu maar suf zoeken naar zijn lunch.
Maanlicht, wat een heerlijk lijstje heb je!
Ik vind zoetstof echt heel vies, vroeger dronk ik het wel in de thee maar sinds ik een paar jaar geleden de sugarchallenge heb gedaan gebruik ik het nooit meer. Naast dat het op langere termijn niet veel beter voor je is dan suiker, vind ik het ook niet lekker meer sinds ik een tijd echt suikervrij heb gegeten.
Het enige wat wel prima schijnt te zijn is pure stevia, maar dat is zo duur dat de stevia in de supermarkt vrijwel altijd geraffineerd is en dus nog steeds niet beter dan suiker.
Ter vergelijking: een potje pure stevia betaal je zo €50,- voor, kun je nagaan hoe 'puur' de zoetstof is die je in de supermarkt koopt. Tuurlijk, je zult er niet meteen dood aan gaan maar als je echt verantwoord bezig wilt zijn kun je beter zoeten met honing (het liefst van merken zoals de Traay, hiervan is bekend dat de bijen niet extra gevoed worden met suikerwater) en voor in recepten zijn bananen en dadels een voorbeeld van natuurlijke zoetstoffen.
Om nog even een voorbeeld te noemen: een collega van mij komt regelmatig met 'suikervrije' lekkernijen op school. En onder suikervrij verstaat zij dan: vervang de suiker door een halve liter vloeibare canderel. Het eerste ingrediënt wat je ziet staan als je achterop de pot kijkt: maltodextrine. Dat is een ander woord voor suiker. Op de site van diabetesfonds staat een lijst van schuilnamen voor suiker. Je schrikt als je ziet wat daar allemaal staat en hoeveel suiker er eigenlijk verstopt zit in producten.
Enfin, dan ga je verder kijken naar de ingrediëntenlijst van canderel en dan staat er als tweede genoemd 'zoetstoffen (aspartaam en acesulfaam-K). Ik weet niet hoe bekend iedereen hier is met aspartaam maar daar zitten kankerverwerkende stoffen in. Je kunt nog beter een glas gewone cola wegdrinken dan de zogenaamde suikervrij 'cola Zero' of Crystal Clear.
Uiteindelijk moet het ieders eigen keuze blijven wat hij of zij nuttigt maar de gedachte dat zoetstof (anders dan pure Stevia) beter/gezonder/verantwoorder is dan suiker is flauwekul.
The_Cat schreef:Hoe zit zo'n no sugar challenge eigenlijk in elkaar? Bewust eet ik geen suiker (hiermee bedoel ik, ik doe nergens suiker bij of in). Ga je dan elk voedingswaar af en kijk je waar er dan toegevoegde suikers zijn en laat je dat ook?
secricible schreef:Mwah, dat ben ik toch echt niet met je eens Jolien. Al helemaal niet dat pure stevia zo goed voor je is. Er is echt nog vrijwel geen onderzoek gedaan naar wat pure stevia (dus echt de blaadjes) met je lichaam doet. Wat op dit moment gebruikt wordt in levensmiddelen onder de naam Stevia is Stevioglycoside (E960), een stof die gewonnen wordt uit Stevia. Het nadeel aan Stevia is dat het een hele bittere nasmaak heeft. Daarom wordt in de praktijk maar 1/3 van de hoeveelheid suiker vervangen door stevia.
Het verbaasd me echt hoe mensen goed onderzochte stoffen zoals aspartaam en andere zoetstoffen kunnen veroordelen, maar stevia (waar dus nauwelijks onderzoek naar is gedaan) bestempelen als gezond met als argument dat het “natuurlijk” is. Pure Stevia is niet voor niets nog niet goedgekeurd in de EU en heeft ook geen E-nummer. Natuurlijk betekend niet meteen dat het goed is voor je lichaam. Ook in de natuur komt genoeg troep voor waar je dood aan kunt gaan.
Dat je je niet prettig voelt bij zoetstoffen is verder prima. Het is uitgebreid wetenschappelijk bekend dat zoetstoffen niet giftig zijn en ook voor het grootste deel van de claims die bijvoorbeeld bij aspartaam worden gelegd zijn geen goede wetenschappelijke bronnen. Wel kun je je afvragen of producten waar zoetstof aan toegevoegd wordt echt zo gezond voor je zijn: light frisdrank e.d. hoort gewoon geen onderdeel te zijn van je normale voedingspatroon in mijn ogen maar dat is ook heel persoonlijk.
Over zoetstof kun je hele boeken schrijven en je moet vooral doen waar je je goed bij voelt. Maar de claim dat (pure) stevia zo gezond is vind ik gewoon vreemd en is niet te beargumenteren.
Jolien87 schreef:The_Cat schreef:Hoe zit zo'n no sugar challenge eigenlijk in elkaar? Bewust eet ik geen suiker (hiermee bedoel ik, ik doe nergens suiker bij of in). Ga je dan elk voedingswaar af en kijk je waar er dan toegevoegde suikers zijn en laat je dat ook?
De cursus was destijds gratis via Voedzo.nl maar inmiddels kost het geloof ik best een hoop. Simpelweg was het 12 dagen zonder geraffineerde suikers eten. Iedere dag kreeg je een tekst toegestuurd over allerhande zaken omtrent suikervrij eten, waaronder dus over natuurlijke en niet-natuurlijk zoetstoffen maar ook over het verschil tussen natuurlijke en geraffineerde suikers en de verschillende schuilnamen voor suiker. Zo zie je vaak bij het tabelletje met voedingswaarden staan: "koolhydraten waarvan suikers ...", dit zijn dan weer natuurlijke suikers en dus weer heel anders dan toegevoegde (geraffineerde) suiker. Het is dus vooral raadzaam om het lijstje met ingrediënten te checken op suiker en niet het tabelltje met voedingswaarden.
Al met al was de cursus enorm leerzaam en ik ben me een stuk bewuster geworden van verantwoorde voeding. Ik heb dan ook inderdaad 12 dagen lang uren in de supermarkt gespendeerd met het lezen van etiketten maar op een gegeven moment word je er heel handig in. Toch gaf het ook wel een hoop gedoe, op een gegeven moment wisten we van gekkigheid niet meer wat we nu weer moesten eten met als gevolg dat we uiteindelijk om half 10 's avonds maar een boterham met kaas op de bank aten.
Na de cursus besloot ik om over te gaan op een suikerarm dieet, dit om het mezelf vooral niet al te moeilijk te maken, want zelfs in een pakje vleeswaren zit al suiker. Je moet dan dus al naar de keurslager gaan, wil je zeker zijn dat er ook geen suiker in je vlees zit. Naast dat het veel gedoe is, kost het je flink wat extra centen. Hier zat ik echt niet op te wachten en ik wilde ook weleens onbezorgd een gebakje of een koekje kunnen pakken zonder mezelf schuldig te voelen.
Deze boeken geven dezelfde informatie maar mikken op een sugarchallenge van 30 dagen: https://www.sugarchallenge.nl/
Jolien87 schreef:Janine1990: het enige verschil met spa blauw/kraanwater en spa rood is dat er aan dat laatste koolzuur is toegevoegd. Hier zitten geen voedingsstoffen in en is noch gezond, noch schadelijk voor je lichaam. Het is puur de prikkel van de bubbeltjes die het verschil maakt. Ikzelf vind spa rood ook erg lekker, bij voorkeur met een schijfje citroen of limoen.
Janine1990 schreef:Maar Sec, is frisdrank niet sowieso iets dat niet per se in het normale eetpatroon hoort?
En in hoeverre is spa rood beter dan gewone frisdrank?
Ik drink elke dag een glas spa rood, als vervanger voor frisdrank (en ik vind frisdrank meestal niet eens lekker), maar vraag me af of het zoveel beter is dan gewoon water.
Frisdrank vind ik persoonlijk ook meer een extraatje dan gewoon drinken.
Emmaa_ schreef:Ik denk dat frisdrank heel persoonlijk is en dat het afhankelijk is van je eigen behoeften. Voordat ik begon met afvallen dronk ik enorm veel Red Bull (meerdere blikjes op een dag soms) en daar ben ik ondertussen vanaf, maar een groot deel van dat 'er vanaf komen' was voor mij toch wel dat ik eens in de zo veel tijd nog een blikje sugarfree haal, of een cola light. Ik vind het tegenwoordig enorm zonde om m'n kcal te drinken, maar voor af en toe..
The_Cat schreef:Ik maak men drinken zelf wel met een smaakje :p gooi er lekker zelf een citroen/lemoen/wat dat ik liggen heb in; smaakt beter dan die brol kant en klaar :p
Janine1990 schreef:Emmaa_ schreef:Ik denk dat frisdrank heel persoonlijk is en dat het afhankelijk is van je eigen behoeften. Voordat ik begon met afvallen dronk ik enorm veel Red Bull (meerdere blikjes op een dag soms) en daar ben ik ondertussen vanaf, maar een groot deel van dat 'er vanaf komen' was voor mij toch wel dat ik eens in de zo veel tijd nog een blikje sugarfree haal, of een cola light. Ik vind het tegenwoordig enorm zonde om m'n kcal te drinken, maar voor af en toe..
Redbull en al die rommel is gewoon pure verslaving. Als je 1 glas frisdrank op een dag neemt, lijkt me dat ruim voldoende zoete rommel in vloeibare vorm.
Moet je dwangmatig meerdere blikjes per dag?Is geen natuurlijke behoefte meer
![]()
Als je een bovengemiddelde behoefte aan suiker hebt, is dat in mijn ogen weinig persoonlijks, maar gewoon een verslaving.
Janine1990 schreef:Emmaa_ schreef:Ik denk dat frisdrank heel persoonlijk is en dat het afhankelijk is van je eigen behoeften. Voordat ik begon met afvallen dronk ik enorm veel Red Bull (meerdere blikjes op een dag soms) en daar ben ik ondertussen vanaf, maar een groot deel van dat 'er vanaf komen' was voor mij toch wel dat ik eens in de zo veel tijd nog een blikje sugarfree haal, of een cola light. Ik vind het tegenwoordig enorm zonde om m'n kcal te drinken, maar voor af en toe..
Redbull en al die rommel is gewoon pure verslaving. Als je 1 glas frisdrank op een dag neemt, lijkt me dat ruim voldoende zoete rommel in vloeibare vorm.
Moet je dwangmatig meerdere blikjes per dag?Is geen natuurlijke behoefte meer
![]()
Als je een bovengemiddelde behoefte aan suiker hebt, is dat in mijn ogen weinig persoonlijks, maar gewoon een verslaving.
Jolien87 schreef:Veel mensen hebben ongemerkt een suikerverslaving en kunnen serieuze afkickverschijnselen krijgen, gelijk aan de verschijnselen van iemand die stopt met roken of drinken.
Per 1 januari ben ik weer begonnen met een suikerarm eetpatroon. Ik had de eerste week van dit jaar enorme hoofdpijn (nee, niet door de hoeveelheid drank op oudjaarsavond) en het zweet brak me constant uit, ik had last van trillende handen en had zo nu en dan de neiging om iemand de nek om te draaien. Na een week of anderhalf was dit over.
JuliaKamm schreef:Jolien87 schreef:Lekker lijstje Julia! Ik heb nog nooit pindakaas met appel gehakt maar ik ga het toch eens proberen.Succes met je tentamens! Wat voor opleiding/studie doe je?
Dankje! Ik zit nu in mijn examenjaar van het VWO
Jolien87 schreef:Ik begrijp dat je, je persoonlijk aangevallen voelt maar om heel eerlijk te zijn lees ik het niet zozeer als denigrerend. Feitelijk moet ik Janine gelijk geven over dat het een verslaving is/was, maar daar ben jij echt geen uitzondering in geweest. Veel mensen zijn verslaafd aan suiker zonder dat ze daar erg in hebben. Anders dan alcohol en nicotine zit suiker nu eenmaal verstopt in veel producten waardoor je lijf er ongemerkt verslaafd aan kan raken.
Wees trots op datgene wat je bereikt hebt, het is goed dat die tijd nu achter je ligt. Red Bull is nu eenmaal troep waar je moeilijk vanaf raakt als je eraan verslaafd bent.