Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 06:38

Trailrunnen, op woensdagen ben ik vrij en loop ik mijn lange duurlopen in het bos.

Als je maar max 24u pijn mag hebben, doe je dus nu teveel lijkt me.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 06:45

Geniet van je run vandaag SV! Het weer hierbij er ideaal voor. Heerlijk afgekoeld en het regent af en toe een paar druppen.

Gisteravond 15 gerend. Tempo lag lekker hoog, maar ging lekker. Vanochtend zo stijf als een plank.. heb ik al lang niet meer gehad.
Vanavond dus even wat aan mobiliteit (yoga/stretchen) doen.

Doe jij dat ook SV? Met die kilometers die jij maakt kan ik me voorstellen dat je dat merkt in je lijf?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 07:30

Supervixen schreef:
Trailrunnen, op woensdagen ben ik vrij en loop ik mijn lange duurlopen in het bos.

Als je maar max 24u pijn mag hebben, doe je dus nu teveel lijkt me.

Zo, 30km, dat is heeel ver. Haha. Die plannen heb ik niet, bij 30km hou ik het bij wandelen.

En ik doe al niks, dat is het ergste. Wat wel of wat niet kan, men weet het niet. Maar ik geef niet op. Zodra ik denk dat het weer kan ga ik het gewoon weer proberen. De vorige keer had ik meer pijn dan nu. Dus dat betekent dat er wel verbetering in zit. En ik had nu iets langere stukjes 'gejogd'. Het gewenste tempo is er nog lang niet. Ik denk niet dat ik nu 2 weken moet wachten, zo voelt het nu niet gelukkig.
Het ergste is dat ik normaal zo 5km doe, maar ja, dit is geen blessure. Dit komt door antibioticagebruik en daarom werkt alles wat normaal werkt niet helaas.

Yoga om leniger te worden? Ik rek alleen die pees nu op omdat dat moet (excentrische oefeningen ofzo). Heb er wel eens naar gekeken, ook wel eens wat yoga oefeningen gedaan. Maar het nooit echt doorgezet. GA je dan echt met een matje in de woonkamer bezig?

Ik heb wel mijn balance board in de woonkamer, daar sta ik af en toe wel op te vergaderen. Dan ben ik aan het rollen terwijl ik een overleg heb. Werkt prima samen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 08:06

Veel succes vandaag SV met een beetje geluk heb je wat regen. Dat vind ik heerlijk na die warmte ;)

@Namiro lekker gelopen. 15Km is ook wel een afstand hoor dus niet gek dat je stijf bent. Ik doe soms als ik terug kom op de trap op mijn Tenen staan en dan weer mijn hakken naar beneden en wat strek oefeningen met de benen dat helpt vaak wel.

En ik heb ook een fitness mat waar ik ook wel wat oefeningen als de plank etc op doe :j

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:46

Heerlijk weer om te lopen vandaag, eindelijk wat regen.

Mooie afstand, Namiro! Hopelijk is je stijfheid weg na je oefeningen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:35

Ik zit eraan te denken om me in te schrijven voor start to trail bij de trcu hier wordt ook heuveltraining en zandtraining enz gegeven wat mij zeker kan helpen denk ik. Alleen even kijken waar het start adres dan is en of dat haalbaar is voor mij met OV elke donderdag avond v.a 23augustus. Dat is 10 weken en daarna is de Maarten Maartens trail.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:59

Wat een drukte hier! Gezellig.

Ben alleen niet zo goed in het onthouden van alles. Chaos deze laaste schoolweken. Al mag ik niet klagen met gisteren een bezoek aan de efteling en deze ochtend als touwschouwers in een rechtzaal. Laatste activiteiten en dan volgende week nog veel vergaderingen en dan lekker vakantie. Al zal meer reageren er dan ook niet inzitten want dan heb ik mijn laptop nauwelijks aan :Y)

Rekken en strekken doe ik ook wel, een massagegun werkt ook fijn.

Germie, misschien verkeerd onthouden/gelezen, maar als het geen blessure is en het door antibioticagebruik komt dan is het toch ook over als je stopt met antibiotica, bedoel je kan niet je hele leven antibiotica blijven gebruiken. Zorg dan eerst dat je medisch weer ok bent voor je wil gaan hardlopen. Scheelt een hoop frustraties gok ik zo.

Veel plezier SV vandaag, al ben je vast al bijna terug. Heerlijk weer om te lopen vandaag *\o/*

Puera, winkelen is ook een soort van sport toch, je loopt dan ook veel :j En als je goed shopt dan train je ook nog even je armspieren :Y)

Fenn, lekker bezig hoor! Fijn dat je zelf ook de vooruitgang merkt!

Mijn Garmin werkt ook goed naar behoren, ben er echt heel blij mee, wil nu een iets luxere versie met een goede kaartfunctie.

Morgenochtend vertrek ik naar de Belgische Ardennen met vriendinnen, hoop er lekker veel te gaan wandelen en misschien nog een stuk te gaan hardlopen. 1 van de vriendinnen loopt ook hard, maar nooit meer dan 5 - 8 km, de andere niet, dus dat wordt even zoeken naar een goed moment.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 13:50

Gaaf suusje, de ardennen zijn zo mooi! Hopelijk kom je nog toe aan een stukje rennen.

Rekken en strekken doe ik niet aan, ik heb in de slimmer presteren podcast zelfs gehoord dat het nadelig kan zijn voor je hardloopprestaties. In de winter probeer ik een uurtje krachttraining per week te doen, maar in de zomer komt het daar niet van.

Mijn 30km werd iets langer :+

Afbeelding

De laatste kilometers was even verstand op nul zetten, maar (ultra)marathon nummer 29 is in the pocket. De zesde van dit jaar.

Het was koel, maar ik was net zo doorweekt door het zweten als afgelopen zondag.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 14:03

Mooi stuk op de veluwezoom, veel lekkerder met dit weer, ondanks het zweet.
Mijn man (fysio en sportleraar) adviseerde mij om niet te rekken en strekken op hardloopdagen, maar wel op andere dagen. Dan kan het wel een positief effect hebben op je mobiliteit. Maar op de dag zelf kan het inderdaad nadelig zijn, iig zeker niet voor de training. Redenatie weet ik niet meer zo goed, ik voer alleen braaf uit.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 19:15

Niet te stoppen SV!! *\%/*
Goed bezig!!

Veel plezier in de Ardennen Suusje! Hopelijk kun je het rennen inpassen. Lekker hoogtemeters maken daar! :j

Stretchen zijn de meningen over verdeeld hier dus.. ik ga even wat yoga doen..

Jacquelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 19:21

Afbeelding
https://strava.app.link/kIjbCzXj0Ab
Vandaag de 5km onder de 40 minuten gelopen *\o/*
Nog 1.5 te gaan voor de Gemert city run. Hoop dat ik 'm dan ook onder de 40 minuten haal. Stiekem hoop ik rond de 38 minuten uit te komen, maar dan moet ik echt minder lopen tussendoor, maar dat heb ik echt nog wel even nodig om op adem te komen.
Ik snap alleen niet echt hoe ik die tempo analyse moet lezen.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 19:23

Yoga with adriene heeft een paar fijne yoga for runners online staan. Die pak ik wel eens mee. En krachttraining doet me, met hypermobiliteit in de heupen, enkels en voeten, ook goed.

En mooie toevoeging Sv aan je rijtje met trails. Je bent echt in vorm?! Tof zeg.

En op donderdagavond ga ik helaas al klimmen BeFunny, anders hadden we misschien iets met carpoolen kunnen opzetten. Hopelijk lukt het met ov.

En veel plezier in de ardennen Suusje! Klinkt leuk.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 19:24

Goed bezig Jacqueline!!
En SV natuurlijk ook weer.

Ik doe ook yoga, voornamelijk voor kracht en balans, core sterker maken.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 19:37

Toppie, Jacqueline! Die city run komt helemaal goed!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 19:48

Jacquelinee_ schreef:
[ [url=m/3ZJQ4P.jpg]Afbeelding[/url] ]
https://strava.app.link/kIjbCzXj0Ab
Vandaag de 5km onder de 40 minuten gelopen *\o/*
Nog 1.5 te gaan voor de Gemert city run. Hoop dat ik 'm dan ook onder de 40 minuten haal. Stiekem hoop ik rond de 38 minuten uit te komen, maar dan moet ik echt minder lopen tussendoor, maar dat heb ik echt nog wel even nodig om op adem te komen.
Ik snap alleen niet echt hoe ik die tempo analyse moet lezen.

Komt goed joh. En stukjes wandelen doe ik ook nog wel eens zeker sinds het warme weer.

@SV wauw weer een afstand om u tegen te zeggen. Idd niet te stoppen. Wat een conditie zul jij hebben echt heel knap hoor en denk dat velen net als ik zo iets hebben van, hoe dan?
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 28-06-23 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 19:49

Fenn ik heb juist het gevoel dat ik wat minder in vorm ben de laatste tijd door de warmte en door drukte op het werk :+
Gelukkig over twee en halve week vakantie.

Goed gedaan jacquelinee_, dat geeft vertrouwen richting je city run.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 21:22

Goed gedaan @Jacquelinee. Wat snap je niet aan de tempo analyse? Hij geeft aan dat je 7 minuut 49 per kilometer hebt gelopen. Of bedoel je een andere tempo analyse?

Hier vandaag de benchmark run van Garmin gedaan voor het 10km schema. Aangezien die benchmark maar 9 minuten duurt heb ik daarna nog een rondje eraan vastgeplakt. Kon ik mooi doen tijdens mijn zoon z'n sportles :D

Jacquelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 21:25

MuSLi schreef:
Goed gedaan @Jacquelinee. Wat snap je niet aan de tempo analyse? Hij geeft aan dat je 7 minuut 49 per kilometer hebt gelopen. Of bedoel je een andere tempo analyse?

Afbeelding
Dit stukje wat ik bedoel,wat houden die blauwe staven in en die grijze pieken.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 21:36

Jacquelinee_ schreef:
MuSLi schreef:

[ [url=m/DzPk1D.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit stukje wat ik bedoel,wat houden die blauwe staven in en die grijze pieken.

De blauwe staven zijn de gemiddelde snelheden per km, het grijze is het grafiekje van de hoogteverschillen. Die grijze kunnen wat vertekenen want daar staat geen schaal bij

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 22:16

suusje26 schreef:
Germie, misschien verkeerd onthouden/gelezen, maar als het geen blessure is en het door antibioticagebruik komt dan is het toch ook over als je stopt met antibiotica, bedoel je kan niet je hele leven antibiotica blijven gebruiken. Zorg dan eerst dat je medisch weer ok bent voor je wil gaan hardlopen. Scheelt een hoop frustraties gok ik zo.

Medisch is er niets aan de hand. Dus geen antibiotica meer. Maar de peesontsteking heb ik dus puur gekregen door antibioticagebruik en nu een jaar later nog steeds elke stap pijn. Is dus een bijwerking. Maar geen blessure door overbelasting. En dat maakt het juist lastig om er weer van af te komen. Alles al geprobeerd, en de fysio zei in januari al dat ik hardlopen weer mocht gaan proberen. Dat ging niet, maar hij blijft er bij dat ik het moet proberen, hoe klein de stukjes ook zijn. Dus van gewoon een kwartiertje om door de pijn te lopen zijn we nu aan het kijken naar stukjes van 45-60 seconden.
Shockwave geprobeerd, helpt niets. Laseren geprobeerd, ook niet over. Excentrische oefeningen. Ik heb niets gedaan wat overbelasting veroorzaakt heeft (het is zelfs ontstaan in een periode van echt absoluut niets doen). En het staat op de bijwerkingenlijst van die rotzooi, maar ja, je belt dan op zaterdag als voet 1 met opstaan pijndoet met een huisartsen post en dan zeggen ze wacht even tot maandag. Eh stoppen? Nee, doe maar niet. Zondags doet voet 2 pijn. Achteraf gezien had ik die rommel dus nooit mogen hebben, want als je ooit een peesontsteking gehad hebt ben je er vatbaarder voor. En ik heb ooit een hielspoor gehad (nou ja, peesplaatonsteking). En als je dan het als bijwerking krijgt moet je acuut stoppen. Dus verkeerd advies gehad aan de telefoon. Maar nu moet je er weer van af. En tja, niemand die weet hoe dat te doen is. Het is dus een trial and error. Niet hardlopen is geen optie. Ik wil dat gewoon weer kunnen, want er is geen andere sport wat een alternatief is. Voor tennis moet je hardlopen, voor padel, voor triathlon, voor run-bike-run, voor hardlopen, voor volleybal, voor basketbal, voor voetbal. Dus er blijft geen sport over als je niet kunt hardlopen. Dan ben je letterlijk dus gehandicapt. En dat wil ik absoluut niet zijn. Dus ik ga voor hardlopen als sport om conditie op te bouwen (en af te vallen). :P Fietsen blijkt saai te zijn, geprobeerd. Wandelen doe ik wel graag, maar dan kom je niet in de hogere hartslagzones die je wel zou moeten halen ofzo. Zwemmen doe ik af en toe, maar ik vind het naar het zwembad gaan een opgave qua tijd. Hardlopen kan zo vanuit huis en kost geen reistijd.

Maar ik heb nu ongeveer een maandje dus nieuwe hardloopschoenen. Ze zijn al 2 trainingen gebruikt (en 2 wandelingen). Ik weet nog niet of ik dat zachte fijn vind, maar die kwamen er uit met zo'n loopsessie in een winkel met camera en weet ik veel wat. Maar ik krijg soms het gevoel of ik energie verlies omdat de schoenen zo enorm veren. Nu loop ik niet voor snelheid, dat scheelt wel.

Jullie wandelen wel eens tussendoor? Ik doe dat in principe dus niet, maar nu kan ik niet anders. Ik ben een stayer en ga gewoon voor een rondje, vertrek bij huis, terug bij huis. En dat hele stuk moet ik dan hardlopen. Maar nu is het dus wandelen :(

En 42km is echt te ver, dat heb ik ook ooit gedaan. Weet ook niet of ik dat wil. Als je die afstanden wilt lopen kost het ook meteen zo veel tijd en de tijd ontbreekt ook. :P Maar ik vind het knap dat je dat kunt. Ik doe het je dus niet na. :o
Doe je dan ook wel eens marathons als wedstrijd?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 23:43

Ja. ik als beginnende hardloper loop soms een stukje. Hier hoeft het niet maar met de warmte vind ik even lopen en drinken toch wel lekker. Maar met trails moet ik echt wel wandelen stukken want dat gaat anders echt niet. Maar door het gewoon te blijven doen zal dat vast ooit wel lukken om bijv een 15km over de heuvelrug te lopen zonder te wandelen. Dus we blijven oefenen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 06:56

Germie waarom wandel je niet?
Ik wandel altijd wel stukjes tijdens het trailen. Gisteren met mijn marathon in de tijd dat ik onderweg was bij elkaar 13 minuten gewandeld. Om wat te eten, een foto te maken, even naar herten en zwijnen te kijken, te herstellen na een heuvel, enz.

Zeker als je net begint is wandelen tussendoor heel belangrijk voor je lijf om even te kunnen herstellen tussendoor. Je beperkt er spierschade mee.

Ja ik loop ook wel eens een marathon of ultra wedstrijd, in oktober bijvoorbeeld 50km in Drenthe.
Maar niet op de manier zoals jij hem denk ik voor ogen hebt.
Ik loop graag kleinschalige trailmarathons en ultra's. Het gaat daarbij niet om je eindtijd of een pr neerzetten (op een enkeling na), maar vooral om het genieten van de mooie route door de natuur.
Snelheid is niet belangrijk.
Grote stadsmarathons vind ik vreselijk, veel te massaal. Daar zul je mij niet zien.

Als ik jou was zou ik trouwens een andere fysio ook eens laten kijken. Eentje die echt verstand heeft van hardlopen. Het klinkt echt alsof je heel onverstandig bezig bent als je met veel pijn en napijn loopt. Dat is nooit goed.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 08:21

Ik ben gewend om normaal dus gewoon door te gaan, puur een tijd en afstand te lopen. Niet te rusten, en als het lastig is, dan ga ik gewoon wat eerder terug naar huis.
Zo heb ik altijd getraind, dat vind ik wel fijn. Dus geen foto's maken onderweg, maar ik loop dan ook geen trails. Gewoon een stuk over de verharde weg. Sowieso vind ik het niet fijn als iemand mij ziet wandelen terwijl ik aan het hardlopen ben. ;)
Nu moet het wel, ik wandel dus voor 99.9% helaas. Dat is niet wat ik fijn vind. DAn ga ik persoonlijk liever geheel wandelen (kan dat mooi met een normale broek aan e.d.)
Een ander punt van wandelen tussendoor is, is dat het voor mij altijd heel lastig is om weer op gang te komen. Ik moet me er dan echt toe zetten en het eerste stuk loopt ook niet fijn meer.
Hebben jullie dat dan niet?

Sinds een aantal jaren is triallopen meer in. Dus in de natuur. Dat is op zich ook leuker dan door een dorp of stad te gaan hardlopen. Maar je moet wel meer oppassen op je enkels e.d.
Met wat ik nu dus doe, dan ga ik door het bos.

Ik ben sinds deze week met de fysio gestopt in overleg met de fysio. Dit komt omdat ik niets hoor van de rechtsbijstand en ik al 500 euro fysio kosten gemaakt heb dit jaar. En dat potje is nu leeg. Dit was overigens wel een sportfysio, zit in een fitnesscentrum. Maar het is niet te doen om elke week 40 euro te betalen. Er zit ook al maanden geen verbetering meer in qua pijn. En dat is iets wat ik zelf moet aangeven immers. Alles wat zou kunnen werken is geprobeerd. Maar er is genoeg rust genomen dus om het weer op te pakken, ondanks dus nog pijn. Je kunt niet meer rust nemen dan ik gedaan heb. Ik sport al een jaar niet echt meer (ik heb besloten dat ik geen alternatief wil zoeken, ik wil hardlopen naast paardrijden en duiken en wandelen). Het is dus een focus volledig op hardlopen, dat moet weer gaan.

Maar het positieve punt vandaag is dat ik zojuist ben opgestaan zonder dat ik amper de trap af kon komen. Het is niet goed, het is wel pijnlijk, maar ik liep redelijk normaal de trap af. Dat betekent dat de training van maandag dus begint te herstellen. En dat ik mogelijk geen 2 weken hoef te wachten op een volgende training. En gisteravond na een wandeling van 5km kon ik met de linkervoet de excentrische oefeningen bijna pijnvrij uitvoeren, rechts helaas niet. Maar een stuk beter dan 's morgens als ik uit bed kom (dan gaat het niet zeg maar).

Doe je ook mee met de 7 heuvelentrail? Want dat is ook een trail door de natuur, maar wel vrij massaal. Ik heb hem vorig jaar gewandeld als test, de 14km toen. Als ik dit jaar weer meedoe wordt het een langere afstand. Maar wandelen.

Karin_deBJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 08:58

@Namiro, en minder stijf opgestaan vandaag :D

@germie, ik lees een heleboel red flags en het klinkt alsof je structureel over je grenzen gaat en de signalen van je lichaam negeert..
Ik snap dat je iets heel graag wilt maar als het (nog) niet kan moet je daar wel naar luisteren voordat je chronische pijn en/of klachten ontwikkelt.

Ik gooi mijn loopje van vandaag weer om, dochter weer ziek (spugen en diarree). Het is niet haar week geloof ik :=

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 09:00

Ik ben aan het opbouwen, het doel is om op 30 km te zitten half augustus. Begin september loop ik een georganiseerde trail van 27 km. Daarna rustig proberen door te trainen naar de hele marathon, volgend jaar juni.

Op dit moment wandel ik in de langere afstanden (20+ km) ongeveer ieder uur even, of na zo’n 10 km. Even de spieren wat rust gunnen en dat werkt heel goed. Afgelopen zaterdag zelfs even een kleine stop gehad en daarna weer lekker verder gelopen. Eerst vond ik ook dat ik niet mocht wandelen maar tegenwoordig sta ik daar heel anders in.

Op dit moment ligt mijn focus bij het opbouwen, kijken of ik een hele marathon kan lopen. De evenementen die ik nu loop, loop ik voor m’n plezier. Dat zijn momenteel vaker trails dan loopjes over de weg.
Volgens Garmin kan ik m’n PR’s nog wel verbeteren maar dat zie ik later nog wel eens. Een ding tegelijk. :j

Ben nu ook heel anders aan het opbouwen dan voor m’n eerste halve marathon. Vooral meer analyseren en uitproberen.