Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 21:09

pien_2010 schreef:
moonsparkle schreef:
Alle winkels? Is dat ook de supermarkt? Wel wat anders dat hier de scholen juist dicht zijn en daar open.
ja want niemand mag na 18 uur op straat dus ALLE winkels zijn dicht. Want je MAG niet op straat.

Macron is erg bezorgd over de jeugd. De scholen en creches zijn nu ook al open hoor.

Ik vind dat eigenlijk zo slecht niet alles dicht om 18.00 ( voor die paar weken ) doe je grote boodschappen in het weekend en je kan dan nog steeds iets wat je vergeten bent voor ,tijdens -middag - of meteen na je werk halen
Maar ik merk zelf ook wel dat 1 x per week grote boodschappen ook werkt als de diepvries ook netjes vol zit met brood ,bereide gerechten, soep enz
Jammer dat je geen pizza of afhaal kan regelen maar voor die 2 weken ga je daar ook niet dood van

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 21:10

secricible schreef:
Lijkt me loodzwaar voor alle werkende mensen in Frankrijk. Enige optie die je hebt voor boodschappen is dus het weekend, als álle werkenden wel moeten gaan. Leidt dat niet tot afgeladen supermarkten in de steden?

De supermarkten in Frankrijk zijn ook echt SUPERmarkten _O-

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 21:11

In Duitsland wordt het openbaar vervoer tijdelijk stil gelegd om reizen en verspreiding in te perken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 21:11

;( voor de post van Tienus.

Secrible, men kan ih weekend de bulk halen en door de week gewoon en natuurlijk online bestellen en dan in de drive ophalen.
Ik geloof niet dat het zo'n probleem is, want de wil om mee te werken is groot zo begreep ik vanmiddag van mijn Franse vriendin.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 21:13

Ik doe ook standaard 1x per week boodschappen en haal kleine dingetjes bij bij de buurtwinkel op dorp. Maar je wil hier op zaterdag niet naar de winkel als het niet hoeft. Regelmatig rijen buiten dat het gewoon te druk is binnen en je daarom moet wachten.Ik ga dus laat, of doordeweeks als dat met werk te doen is.
Als alles dat nu 's avonds komt ook naar het weekend moet dan ontstaat hier volledige chaos bij de supermarkt vrees ik. En wordt het zeker niet veiliger.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 21:15

secricible schreef:
Ik doe ook standaard 1x per week boodschappen en haal kleine dingetjes bij bij de buurtwinkel op dorp. Maar je wil hier op zaterdag niet naar de winkel als het niet hoeft. Regelmatig rijen buiten dat het gewoon te druk is binnen en je daarom moet wachten.Ik ga dus laat, of doordeweeks als dat met werk te doen is.
Als alles dat nu 's avonds komt ook naar het weekend moet dan ontstaat hier volledige chaos bij de supermarkt vrees ik. En wordt het zeker niet veiliger.

Wij willen in Frankrijk de covid blijven beheersen. Die motivatie is erg groot. Het persoonlijk ongemak nemen de meeste op de koop toe

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 21:15

Sansevieria schreef:
knollentuin schreef:
Er wordt al gehamsterd aldus de kids hier die een bijbaantje bij de supermarkt hebben... En weer de toiletpapier, meel pasta's en blik en potgroenten

Wat bezield mensen toch?
En de mensen die minder hebben grijpen straks weer naast de goedkopere producten.

Geen idee, ze konden het gisteren en vandaag niet bijwerken

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 21:16

Confronterend moment, zie bij de reportage over Ierland iemand die met handschoenen aan, aan het bed zit bij een covid patiënt. Patiënt met blote handen.
De laatste uren zat ik zo bij mijn vader.

De keus niet naar je paard kunnen omdat er misschien een avondklok wordt ingesteld of zo naast aan een bed zitten.

Doe mij de eerste maar.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 21:16

:knuffel: tienus

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 21:19

pien_2010 schreef:
secricible schreef:

Wij willen in Frankrijk de covid blijven beheersen. Die motivatie is erg groot. Het persoonlijk ongemak nemen de meeste op de koop toe

Stom van me, ik vergeet soms dat wij Nederlanders dat niet willen. Overvolle supermarkten in een tijd van sociale distancing noem ik geen "persoonlijk ongemak". Maar gewoon risicoverhoging. Maar ik vergat dat de Franse supermarkt ongeveer 20x zo groot is als ons dorpssupermarktje.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 21:21

Supermarkten zijn hier idd gewoon doorlopend open meestal dus tijdens de middagpauze wordt er driftig gewinkeld (en gevloekt op al die gepensioneerden die ook persé net dàn hun boodschappen willen doen, echt ik krijg er duwnijgingen van, soit ander debat).

Winkels moeten ook gewoon om 18u dicht, veronderstel dat wij dit nu ook moeten opvolgen, uitgezonderd spoed. Op zich verliezen we daar niet veel op (sluiten om 19u) maar er werd al half gedacht om dan ook tussen de middag open te zijn en daar ga ik toch niet aan meedoen. Ik heb mijn middagpauze nodig, als pauze, om boodschappen te doen en om de hond er uit te laten.
Verder gaat de avondklok niet veel veranderen hier. Het is nog steeds donker om 18u en op het platteland zit je dan thuis te wezen tenzij zeer gegronde reden :+ .

Verder ben ik het wel met HC en Pien eens dat beweren dat een avondklok in Nederland niet te handhaven zou zijn gewoon dwarse onwil is.

En ja, hier wordt ook gemopperd en gevloekt en gemiepd over corona en nog meer over de regels, heel internet staat er vol van. Maar in real life doet het gros van de bevolking braaf wat opgedragen wordt.
Als je een Fransman/Spanjaard/Duitser/Belg/Ier/you name it koest aan de leiband kan houden is dat best ook goed mogelijk met een Nederlander als ze echt willen :+ .

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 21:26

Citaat:
Stom van me, ik vergeet soms dat wij Nederlanders dat niet willen.

Er wordt een vraag aan me gesteld. Het leeft hier niet.
Ik heb vanwege Bokt vanmiddag tijdens telefoon gesprek gevraagd aan mijn vriendin hoe de maatregelen vallen en of mensen er problemen mee hebben. Misschien dat ik dit gemist heb.
Zij reageerde zeer verbaasd en zei:"Pien, nous avons une crise". Pien, wij hebben een crisis. En verder wat Thioro schrijft, zo gaat het hier.
Dus mensen volgen de regering.
Ik zit Nl niet te bashen, en ik word er gewoon boos over, verdorie.
Ik probeer gewoon weer te geven hoe het hier gaat.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 21:26

Weet je wat mij bevreemd?
De opmerkingen de avondklok gaat niet werken want er us te weinig controle en handhaving.
Dat is toch een kromme redenatie.
Men doet er niet aan mee want het heeft toch "geen" gevolgen.
Kijk om je heen, luister naar de verhalen van zorgmedewerkers Dhr.Gommers, kijk naar de televisie beelden.
Juist omdat je zo snel mogelijk uit deze oliebol wil komen, bolg je de regels op.
Met of zonder handhaving de gevolgen van niet opvolgen moeten toch zo langzamerhand wel zijn doorgedrongen.
Ja dan je paardje maar een paar weken alleen los in de paddock. Regel iets met stalgenoten.
De hond in de tuin of alleen naar het veldje om de hoek en dan weer naar huis.
Gewoon even schouders eronder met zijn allen, dan krijgen we weer lucht.
En daar zijn we allemaal aan toe
Laatst bijgewerkt door esje01 op 14-01-21 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 21:27

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 21:29

Duidelijk Thioro. Dat is dus echt anders als wat ik ken. Ik werk een uur rijden van mijn huis dus week boodschappen doen in mijn lunchpauze is hier echt onmogelijk, tenzij ik mijn ijs laat smelten achter in de auto :D maar dat is blijkbaar heel anders dan in Frankrijk, dankjewel voor de uitleg.

En ik denk dat dit
Citaat:
En ja, hier wordt ook gemopperd en gevloekt en gemiepd over corona en nog meer over de regels, heel internet staat er vol van. Maar in real life doet het gros van de bevolking braaf wat opgedragen wordt.
in NL echt precies hetzelfde is hoor :) niet voor niets laten de peilingen zien dat 72% gewoon nog achter het beleid staan.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 21:30

pien_2010 schreef:
Citaat:
Stom van me, ik vergeet soms dat wij Nederlanders dat niet willen.

Er wordt een vraag aan me gesteld. Het leeft hier niet.
Ik heb vanwege Bokt vanmiddag tijdens telefoon gesprek gevraagd aan mijn vriendin hoe de maatregelen vallen en of mensen er problemen mee hebben. Misschien dat ik dit gemist heb.
Zij reageerde zeer verbaasd en zei:"Pien, nous avons une crise". Pien, wij hebben een crisis. En verder wat Thioro schrijft, zo gaat het hier.
Dus mensen volgen de regering.
Ik zit Nl niet te bashen, en ik word er gewoon boos over, verdorie.
Ik probeer gewoon weer te geven hoe het hier gaat.

Maar jij bevind je op bokt he? Ik vind het online niet te vergelijken met in het echt.
Zoals ik schreef zijn de jagers op de Facebook groep ook niet zoals jij beschrijft over heel Frankrijk.
Inderdaad wat secrible zegt over dat percentage.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 21:32

Eerlijk gezegd gaat er met een avondklok voor mij niks veranderen. Ik zit al sinds maart elke avond op de bank chocola te eten. := Boodschappen worden gebracht met de AH-bus. (Die zullen vast ‘s avonds nog wel mogen komen hopelijk)

Ik kan me ook niet voorstellen wat er zo erg aan is? Als het echt een ramp is de avondklok, zijn die mensen dan nu niet al onderdeel van het probleem? :o

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 21:33

@knollentuin : Gisteren viel het bij ons wel mee. Moet morgenavond weer werken, zal jullie op de hoogte houden of het hier ook tot hamsteren is gekomen, maar denk het persoonlijk niet :) Want de vorige keren werd er toen meteen flink opgeschaald qua uren en dat is hier nog niet het geval.
Maar toch eigenlijk best gek dan, hoe dat zo regioafhankelijk kan zijn. Want de 1e x was het massaal, de 2ex toen de eerste 'harde' lockdown werd afgekondigd ook, maar nu dan niet?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 21:39

verootjoo schreef:
Eerlijk gezegd gaat er met een avondklok voor mij niks veranderen. Ik zit al sinds maart elke avond op de bank chocola te eten. := Boodschappen worden gebracht met de AH-bus. (Die zullen vast ‘s avonds nog wel mogen komen hopelijk)

Ik kan me ook niet voorstellen wat er zo erg aan is? Als het echt een ramp is de avondklok, zijn die mensen dan nu niet al onderdeel van het probleem? :o

Omdat het mij benauwd en omdat ik niet snap hoe ik kan bewijzen dat iets spoed is mocht het voorkomen dat ik de weg op moet.
En nee ik ben ook sinds maart nergens geweest voor de leuk maar wel een aantal keer voor spoed dingen... ook andersom.
Ik was erg blij dat m’n vader hier de cv kwam repareren op zondag avond

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 21:44

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 21:45

Oh maar mijn weekboodschappen doe ik op een vrije dag. Maar de dagelijkse sjips 'ik ben dit of dat vergeten/geen zin om te koken dus snelle maaltijd/geen flauw idee wat ik wil eten en heb toch niks in huis' boodschappen doe ik tijdens de lunchpauze. Ook best handig dat er een superette naast mijn werk zit.
En 2 superU (supermarkt van het formaat dat je een landkaart nodig hebt om er je weg in te vinden) op 15km van thuis.
Inkopen doen is hier echt geen probleem.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 21:46

secricible schreef:

Ja dat is hier dus ook. Al lang voor Covid kwam je liever niet op zaterdag in de supermarkt....
Het gaat mij niet om ongemak, maar om veiligheid. Maar goed, ik zag voor NL andere tijden voorbij komen dus dan is er toch wat meer ruimte.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 21:47

Ik kom vrijwel nooit buiten in de avond, alleen als ik 1 keer per week bij mijn ouders geweest ben

BigOne

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 21:52

O jongens, er is geen avondklok en iedereen maakt er zich al druk om terwijl de realiteit, extra koelinstallaties bij uitvaartondernemers gewoon voor kennisgeving word aangenomen ( op Pien na ) Mag ik dat heel erg confronterend vinden in hoeverre mensen aan hun eigen hachje denken? Ik vind het triest, heel triest.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 21:53

secricible schreef:
Dan moet je dus wel vlakbij je werk wonen, of je boodschappen op je werk koel kunnen bewaren? Of is dat zo anders in Frankrijk dan in NL?

NOS berichte hier idd dat je in Frankrijk na 18.00 nog wel op de weg mag zijn vanuit werk of om kinderen op te halen ja.

Grootste gedeelte werkt thuis.....