De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 20:23

Bij ons (uni Tilburg) gaan de tentamens door maar worden de studenten wel verdeeld over de collegezalen. Wordt een leuke opgave denk ik, haha.
Daarnaast zijn de meeste gezamenlijke ruimtes gesloten, en alle colleges met meer dan 100 studenten worden online aangeboden. Maar we moeten eerst nog zien of dat echt gaat gebeuren!

Astorga

capopjekop schreef:
Bij ons was de appie niet echt drukker dan normaal, ik kon zo doorlopen bij de handscanners. Heb ook niet meer boodschappen dan normaal gedaan.

Ieuw, handscanner. :')

k_m schreef:
In Belgie zit nu de veiligheidsraad samen, ze kondigen meer dan waarschijnlijk het rampenplan af. Ben erg benieuwd. Normaal vanavond nog meer maatregelen in BE.

Heb begrepen dat het bepalen van dergelijk beleid in België niet bij de regering ligt maar bij de gewesten oid?

BloemBloem

bigone schreef:
BloemBloem schreef:
Hier een luxe probleem, wij moeten voor de 18e onze vakantie naar Turkije helemaal betaald hebben. Weet eigenlijk niet zo goed wat te doen. Er is geen negatief reisadvies. Iemand anders hier daar nu ook mee te maken?

Wanneer zouden jullie gaan?

1 mei :-)

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 20:24

BloemBloem schreef:
Hier een luxe probleem, wij moeten voor de 18e onze vakantie naar Turkije helemaal betaald hebben. Weet eigenlijk niet zo goed wat te doen. Er is geen negatief reisadvies. Iemand anders hier daar nu ook mee te maken?

Soortgelijke situatie.. eind deze maand moeten we betaald hebben, reis staat gepland naar Samos (Griekenland)
Geen idee wat we gaan doen nog. Erg lastig.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 20:24

De KNHS last per direct ook alle wedstrijden af en wil dat de wedstrijdorganisaties dit ook doen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 20:25

Astorga schreef:
k_m schreef:
In Belgie zit nu de veiligheidsraad samen, ze kondigen meer dan waarschijnlijk het rampenplan af. Ben erg benieuwd. Normaal vanavond nog meer maatregelen in BE.

Heb begrepen dat het bepalen van dergelijk beleid in België niet bij de regering ligt maar bij de gewesten oid?

Tenzij het nationaal/federaal rampenplan afgekondigd wordt dus, dat telt voor het hele land.
Laatst bijgewerkt door Gini op 12-03-20 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

BloemBloem

Ik denk idd dat er nog veel meer mensen tegen aanlopen als ze in de aankomende schoolvakantie wat geboekt hebben.

PSvanLot

Shaggy09 schreef:
Hoe zit het vooralsnog met kroegen/bioscopen/uitgaansgelegenheden bij jullie?

In Tilburg en Eindhoven gaan er een aantal horecagelegenheden uit voorzorg dicht.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 20:26

Cer schreef:
Naar aanleiding van het debat vraag ik me wel af of geloofs organisaties niet zelf kunnen nadenken? of ben ik nu raar?

Ik kan het debat nu niet volgen, maar protestantse kerken met meer dan 100 bezoekers worden gesloten zondag en vanuit de rooms katholieke kant heb ik ook al gehoord dat er vieringen niet doorgaan dit weekend.

Jinte schreef:
BloemBloem schreef:

Soortgelijke situatie.. eind deze maand moeten we betaald hebben, reis staat gepland naar Samos (Griekenland)
Geen idee wat we gaan doen nog. Erg lastig.

Wat is jullie beroep? Dat maakt nl uit sinds vandaag qua vakanties.

Gini schreef:
Astorga schreef:

Tenzij het nationaal rampenplan afgekondigd wordt dus, dat telt voor het hele land.

Ahh, dank voor de verduidelijking.

PSvanLot

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 20:28

Astorga, ligt dat eens toe wat betreft vakantie?

MarJon

Fira schreef:
Bij ons (uni Tilburg) gaan de tentamens door maar worden de studenten wel verdeeld over de collegezalen. Wordt een leuke opgave denk ik, haha.
Daarnaast zijn de meeste gezamenlijke ruimtes gesloten, en alle colleges met meer dan 100 studenten worden online aangeboden. Maar we moeten eerst nog zien of dat echt gaat gebeuren!

Ik vraag me ook echt af hoe zit dit bij ons op de uni gaan doen. Er is nu al ruimtegebrek, waardoor de tijden waarop we tentamens hebben zijn verschoven. Dus waar ze iedereen gaan laten :+

Aroha

Shaggy09 schreef:
Hoe zit het vooralsnog met kroegen/bioscopen/uitgaansgelegenheden bij jullie?

Gister moest ik voor werk kijken hoe dat zat, naar mijn idee was het wel een stuk rustiger, maar ik zag nergens bordjes of iets, op een cafe na, die had bij de ingang iets van zeep hangen met een uitleg hoe je je handen moest wassen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 20:29

Bericht van Pathe

Afbeelding

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 20:29

Was gewoon in de supermarkt alleen bijv. Paracetamol was op.

Heb een pak wc papier mee genomen zag dat bij meerderen. Maar niemand d nam er 2 mee ofzo.

Ook geen volle wagens gezien.

Ik heb nog verjaardag van t weekend denk dat ik gewoon ga.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 20:30

ruitje schreef:
Bericht van Pathe

[ [url=m/qMhz7J.jpg]Afbeelding[/url] ]

Goed werk van ze!

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 20:30

PSvanLot schreef:

Met bepaalde essentiële functies waaronder in de gezondheidszorg wordt gevraagd om Nederland niet te verlaten.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 20:31

En ik had mail van KLM

Citaat:
Onze reactie op COVID-19.
Online versie

Geachte klant,

Als gewaardeerde klant van KLM vertrouwt u op ons om u veilig, comfortabel en verantwoord naar uw bestemming te brengen. Nu de wereld te maken heeft met een ongekende uitbraak van COVID-19 (coronavirus), realiseren we ons meer dan ooit hoe belangrijk het is dat wij uw vertrouwde reispartner zijn.

In deze onzekere tijden begrijp ik volledig dat u misschien aarzelt om een vlucht te boeken. Ik kan u verzekeren dat KLM alle nodige voorzorgsmaatregelen heeft genomen om uw gezondheid en die van uw dierbaren te beschermen. Graag wil ik u persoonlijk uitleggen welke stappen wij nemen om aan boord en daarbuiten aan de hoogste normen voor veiligheid en hygiëne te voldoen.

Voor vertrek
We reinigen en desinfecteren onze vliegtuigen altijd volgens de hoogste normen. Hieronder vallen uw persoonlijke ruimte zoals tafeltjes, armleuningen en hoofdsteunen, gespen van de veiligheidsgordel enz., en gemeenschappelijke ruimtes, zoals de keukens, tapijten en toiletten.

Eenmaal in de lucht
De kans op infectie met COVID-19 aan boord is minimaal. Toch doet ons cabinepersoneel er alles aan om de cabine schoon te houden. De lucht wordt continu ververst met buitenlucht en onze HEPA-filters van ziekenhuiskwaliteit vangen 99,99% van de ziekteverwekkers, waaronder COVID-19. Mocht een passagier symptomen van het coronavirus vertonen, dan treedt een strikt protocol voor infectieziekten in werking. Speciale coronakits, beschikbaar op elke vlucht, helpen de verspreiding van het virus te voorkomen. De bemanning zorgt voor de passagier met klachten en helpt degenen die in de buurt zaten.

Strikte hygiëneregels
Onze sterke focus op hygiëne geldt voor onze hele organisatie, inclusief onze cateringdiensten. Ingrediënten zijn vers en lokaal geproduceerd en onze cateringmensen zijn getraind om te voldoen aan de strengste richtlijnen voor hygiëne en veiligheid. Deze korte video geeft meer informatie over hygiëne bij KLM.

Ik kan u verzekeren dat we dagelijks nauw samenwerken met de experts van de Wereldgezondheidsorganisatie en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). We houden de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten en baseren onze beslissingen consequent alleen op feiten.

Kosteloos vluchten wijzigen
Ik begrijp ook dat u bezorgd bent over de situatie op uw bestemming. Daarom kunt u nu tijdelijk zonder wijzigingskosten uw ticket wijzigen. En natuurlijk zullen we u altijd onmiddellijk op de hoogte brengen van nieuwe reisbeperkingen voor uw overstap- en eindbestemming. Als u de KLM-app gebruikt, houden we u 24/7 op de hoogte met pushberichten. Voor meer info kunt u altijd onze latest flight information pagina bezoeken.

In 100 jaar KLM-geschiedenis hebben we voor veel uitdagingen gestaan. Door u, onze klant, centraal te stellen in onze activiteiten, zijn we daar altijd sterker uitgekomen. Met die inzet in gedachten, ben ik ervan overtuigd dat we ook deze uitdagingen zullen overwinnen. U kunt erop rekenen dat wij, 33.000 KLM-medewerkers, er alles aan doen om u een prettige reis te bezorgen.

Hartelijk dank voor uw keuze voor KLM. Ik wens u een goede reis!

Vriendelijke groet,

Pieter Elbers
President-directeur KLM

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 20:32

Astorga schreef:
PSvanLot schreef:

Met bepaalde essentiële functies waaronder in de gezondheidszorg wordt gevraagd om Nederland niet te verlaten.

O ja dat inderdaad. Ik dacht veel dieper dan nodig haha.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 20:33

Ik heb net een enorm lange mail van mijn werk gekregen (verzorgingstehuis) en ik vond het echt hartverscheurend wat er allemaal in stond. Best emotioneel!

Ik hoop op collegialiteit en gezondheid de komende weken.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 20:33

Afbeelding

Mocht het echt uit de hand lopen is dit ook nog een optie.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 20:35

Cookies schreef:
[ [url=m/ZbOy33.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mocht het echt uit de hand lopen is dit ook nog een optie.

Tijd om te gaan leren haken.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 20:35

pien_2010 schreef:
safina schreef:
Echt? Gaan jullie nou allemaal hamsteren? Nee toch? Lijkt mij niet nodig.

Wat jammer van je vakantie, Bo! Je zal wel stevig balen. -O-

Eens, wat jammer dat het topic deze kant opgaat. Ik vind het meer en meer een paniek topic worden.

De viroloog gaf die 2% als geruststelling, zoals ik hem ook neerzette,wat wordt er uitgehaald.....dat als het om grote groepen geinfecteerde gaat die 2% ,dat waarschijnlijk vele male lager is, toch een grote groep uiteindelijk geef.

Maar 2% van 100 betekent 98 mensen die beter worden. Dus relax mensen, en volg het gewoon en hou het in de gaten.

Citaat:
Nouja, ik mag toch gewoon zeggen dat ik hamster. Hoezo is het dan jammer dat het topic die kant op gaat?

Ik heb namelijk helemaal 0 paniek om het virus zelf.

Maar als ik de verhalen lees van lege supermarkten in Italie, of verplicht in quarantaine zitten: dan haal ik toch even graag wat extra's in huis.

Dat gaat dus meer om hoe ik denk dat andere mensen gaan reageren, dan dat ik bang ben voor het virus.

En ergste wat er kan gebeuren is dat ik mijn rode kool voor dit jaar al in huis heb :+

24-2, pagina 45 en Ruitje denkt nu: Told Ya So :') . Ik ga even mijn potten rode kool aaien terwijl de rest in de rij staat bij de Jumbo :+

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 20:36

Ook vue blijf gewoon open/films draaien
Afbeelding

LWDaisy

Hier zijn we zonet naar de winkel geweest. He-le-maal gestoord daar, nog nooit zo veel klanten gezien! Lege rekken, lege diepvriezen, volle parking, heel lange rijen aan de kassa. België wordt gek!

Ik moet in ieder geval een tijdje niet naar de winkel :+

Jolien87

Basisschoolleerkracht hier. :wave:
Ik ben blij dat er tijdens het debat toch ook wel de nodige kritiek wordt geuit op de motivatie om de scholen open te houden.
Natuurlijk moeten we allemaal water bij de wijn doen en natuurlijk is het belangrijk dat de maatschappij draaiende blijft. Daarbij pleit ik er zelf ook voor om de doorgaande lijn in het onderwijs in stand te houden dus wat dat betreft hoop ik ook dat de scholen niet eerder gesloten zullen worden dan nodig is. Maar om het erop te gooien dat het openhouden van scholen nodig is zodat ouders kunnen blijven werken, schoot bij mij toch ook wel in het verkeerde keelgat.
Nergens wordt gesproken over het belang van het onderwijs, dat het überhaupt belangrijk is om goed onderwijs te blijven geven om de toekomst van de maatschappij te kunnen garanderen. Het feit dat kinderen opgevangen kunnen worden, is blijkbaar van groter belang dat hetgeen waar het onderwijs in eerste instantie voor bedoeld is.