Hardlopen deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 15:09

Djilna schreef:
:wave: Mag ik me ook melden? :D
Ben vorig najaar begonnen met hardlopen, maar door een rug- en enkelprobleem niet doorgezet. Inmiddels recent weer eens gaan hardlopen en dat wil ik weer gaan uitbouwen. Leek me dus leuk om in dit topic een beetje met 'soortgenoten' :+ te kletsen :D

Welkom, maar kletsen mag hier niet daar is een speciaal topic voor:
[HK] Hardlopen, wie nog meer? #3

egnie schreef:
Wat betreft Evi. Ik ben een tijd terug (ong 4-5 mnd) bezig geweest om de 0-5 km te downloaden maar er bleek een slot om te zitten ivm kosten/rechten. Uiteindelijk wel wat gevonden wat gratis was, maar het was een hele zoektocht. De links in dit toppic waren dus niet meer correct.

De links uit mijn eerste post in dit topic werken nog steeds hoor! :j

Djilna

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 15:29

Oh -O- :))
Goed dat je het zegt KarinvdM :oo

Dank voor de link ook!
Dus dit topic is dan vooral voor technische vragen enzo hè?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 15:34

Ja, dit is een informatief topic. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 17:52

Hai allemaal!

Binnenkort krijg ik weer nieuwe zooltjes voor in mijn schoenen. Omdat ik van plan ben het hardlopen weer op te pakken ben ik dus ook van plan nieuwe, en betere, hardloopschoenen aan te schaffen. Uiteraard vraag ik in de winkel zelf al om hulp, ook heb ik van mijn pedoloog/podoloog (?) nog tips gekregen om te zien of de schoen genoeg steun bied. Maar, waar letten jullie verder nog op?

Verder ben ik de vorige keer begonnen met hardlopen met evy. Dit werkte voor mij ontzettend goed! Toch had ik telkens weer last van mijn knieen en onderbenen, mijn conditie daarintegen was super verbeterd. :D
Hoe vaak lopen in de week is handig om mee te beginnen? Wat kan ik aanpassen in het schema om weer dezelfde klachten te voorkomen? En ook heel belangrijk, wat is een goede warming up? Het lukt me zelf namelijk niet om even goed te doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 17:56

-valt binnen- Sport schoenen heb ik het stof afgeblazen :P (kroop een heerlijke dikke spin uit mijn sokken die ik normaal gebruik voor skeeleren :=) , gister rondje geprobeerd ze lopen heerlijk ! Gister stevig doorgewandeld en wat stukjes rennen , even opbouwen :) hoe vaak mag ik per week?

Heb namelijk helemaal geen ritme , ik ga graag rond bedtijd nog even snel een rondje om uur of 12 dan ziet niemand me en kan ik mijn hoofd leeg krijgen en kan ik slapen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 17:58

Takkie_muis, ik vind hardlopen voor het slapen ook heerlijk. Helaas mag dat niet/heeft de dokter me dat afgeraden. Dus misschien ben ik van plan mijn leven 'radicaal' om te gooien. :') Eerder naar bed en dus hardlopen voor school. :+

Zelf ging ik eigenlijk altijd om de dag.. Na ongeveer 4 trainingen nam ik dan 2 dagen rust.

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 23:52

Het is het verstandigst (volgens mijn oefentherapeut) om je lichaam 48 uur rust te geven na een training. Loop je echter een rondje wat je al kan qua afstand en tempo mag dat opzich best elke dag. Een loopschema zoals evy verlegt steeds je grenzen dus dan is die 48 uur wel t meest verstandig om aan te houden.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 09:22

Het beste is om je training af te stemmen op je rusthartslag. Als dir na een paar dagen rust smorgens in bed bv 60 is en na een dag zwaar trainen 65 doe je een hersteltraining. Als dir 60 is of lager doe je een opbouw of interval training

mellen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 09:27

Na in maart lichamelijk maar ook geestelijk te zijn "afgeknapt" gaat het nu weer goed.
Ik heb evy 5-10 km weer afgerond en loop nu ongeveer 32 km per week (8.5-7.5-16km).
Dit bevalt mij goed en ik wil na mijn vakantie (5 weken rondreizen in Amerika) gaan trainen voor een halve marathon.
Nu wil ik die 5 weken toch wel lopen, en zelf zat ik te denken aan 2x 30 min en 1x 45 min in de week.
Zou ik zo mijn conditie op peil houden.
Ik ga natuurlijk veel wandelen inde parken die we bezoeken.
Is dit een goed idee of gaat mijn conditie te ver achteruit?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 09:42

Dacht even dat je 19 was (vanwege de 95 in je nickname) hihi

Nee, daarmee hou je je conditie wel op pijl hoor! Misschien in die 5 weken nog 1/2x je 16 km (puur mentaal dat die afstand vertrouwd blijft), maar dat is geen noodzaak.

Heb je al eens een halve gelopen? Je zou er nu namelijk klaar voor zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 14:36

Dan is een hartslag meter dus geen overbodige luxe? , ik mag van mezelf vanavond weer een rondje maken . Hopelijk kan ik stukje verder rennen , lekker voor het slapen even :P . Hopelijk houden mijn knieën het , ik knak er nog weleens door omdat ze vrij ver naar achter kunnen.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 14:45

Volgens mij hadden ze nu de Garmin Forerunner 210 op Groupon staan mensen dus..

Edit: inclusief hartslagband.

mellen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 15:47

Romyv nee ik ben geen 19 maar Mellen mijn paard wel haha.
Ja die halve wil ik graag lopen, maar ik wil het niet te snel gaan, maar stiekem ga ik het voor de vakantie wel proberen, ik heb nog 4 weken dus wie weet.
Het zou voor mijn een grote psychische mijlpaal zijn die 21 km, ik kan van mezelf nog steeds niet zeggen dat ik sportief bezig ben.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 18:21

Ni sportief!? Haha zo niet waar, 32km per week red ik niet voor, en heb 6 halve gelopen :')

mellen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 18:58

Romyv dat is ook mijn probleem, ben ook 33 kilo afgevallen en zie er goed uit, maar dat dringt nog niet zo tot mij door.
Beetje laag zelfvertrouwen, maar daar werk ik aan.
Daarom wil ik graag de halve lopen, dat vind ik een afstand voor sporters. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 18:59

Hoever is een halve? , rond de 5 a 10 km?

Kameleon94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 19:02

Wauw, 33 kilo afgevallen. Wat een top prestatie! Daar mag je echt héél trots op zijn. Wat betreft dat zelfvertrouwen, dat herken ik (en vast vele mede-bokkers met mij) wel hoor, maar dat is inderdaad iets om aan te werken. Ik merk dat sporten wel echt goed is voor mijn zelfvertrouwen. Als ik een paar dagen niet sport, dan voel ik me direct dikker en daalt mijn zelfvertrouwen enorm, ook al zullen omstanders waarschijnlijk helemaal geen verschil zien.

En de halve marathon is inderdaad een geweldige uitdaging voor sporters. En ik twijfel er niet aan dat je dat gaat halen!

Takkie_muis, halve is 21km

mellen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 19:11

Kameleon94 schreef:
Wauw, 33 kilo afgevallen. Wat een top prestatie! Daar mag je echt héél trots op zijn. Wat betreft dat zelfvertrouwen, dat herken ik (en vast vele mede-bokkers met mij) wel hoor, maar dat is inderdaad iets om aan te werken. Ik merk dat sporten wel echt goed is voor mijn zelfvertrouwen. Als ik een paar dagen niet sport, dan voel ik me direct dikker en daalt mijn zelfvertrouwen enorm, ook al zullen omstanders waarschijnlijk helemaal geen verschil zien.

En de halve marathon is inderdaad een geweldige uitdaging voor sporters. En ik twijfel er niet aan dat je dat gaat halen!

Takkie_muis, halve is 21km

Het niet sporten en je dikker voelen herken ik ook.
Maar dan trek ik mijn oude werkbroek weer aan en dan weet ik weer hoeveel het scheelt.
Maar ik heb nog een vraag, ik heb verschillende loopschema's gevonden, de 1 werkt met hardslag meter de ander met tijd, zoveel min per km.
Welke raden jullie aan ik heb een hardslag meter en endomundo op de telefoon, dus het kan allebei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 20:32

Wauw, 32 kilometer. :oo Dat is veel! En super dat je zoveel bent afgevallen, respect! Dat is ook mede waardoor ik weer wil gaan hardlopen. Conditie opbouwen en daarbij ook afvallen (leuke bijkomstigheid)

Mellen, (sorry, weet je naam niet) ik vind het persoonlijk fijn om te lopen op tijd. Zoals dus met Evy. :) Vind ik zelf fijn om mee te werken. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 20:34

21 vindt ik al heel wat :=

Evy aflvering 1 doet het niet die ik ge d load heb , dus op wat lijstjes op internet aan het opbouwen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 20:37

Misschien kan ik hem voor je op proberen te zoeken en hem naar je doorsturen? :)

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:24

Zooo wat een afstanden! En zoveel afgevallen! Super goed!

Het helpt dus wel degelijk :j dat hardlopen :D nu snap ik wel dat het sowieso beter werkt voor afvallen dan wanneer je op de bank blijft zitten ;) maar woooow, knap hoor! Geldt dat ook voor mensen die niet zozeer af hoeven te vallen? Worden de buikjes er wel strakker van? (dat zou wel mooi zijn namelijk :P)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:25

Denise, als het goed is wordt je buik ook strakker. :j Je billen sowieso! :D

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:26

Nice :Y) Dan loop ik nog ff verder _O-

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:31

Nou, ik ben weinig tot niets afgevallen van hardlopen.
Als je wilt afvallen moet je vooral op je eten letten en circuittraining is veel effectiever dan alleen cardio.
Bijv de 30 Day Shred van Jillian Michaels.