Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 20:43

Kan mijn post hiervoor niet meer aanpassen dus ga hier maar even verder :Y)

Vervelend dat je zoveel verkouden bent Muppetmayo. Zo irritant ook. Hopelijk vind je toch een moment dat je je goed genoeg voelt om te gaan lopen.

Sv nog een lekker loopje. Welke dag loop jij?

SteffiY, vaak willen mensen eerst langer en dan pas sneller. Mijn ervaring is echter dat als je eerst sneller wordt (met intervallen en kracht) je vanzelf ook makkelijker langer volhoud. En dan met minder blessures. Langer = meer impact = meer blessures. Dit gaat niet voor iedereen op. Als jij te hard van stapel loopt in je intervallen kan het zijn dat je juist dan eerder geblesseerd raakt.
Wat betreft intervallen worden er al veel goede tips gegeven. Wissel het vooral af anders mis je het effect. En sla vooral de kracht training niet over. Helpt je echt!

Oei hopelijk morgen beter Goof. Kan niet iedere dag top zijn natuurlijk.

Tiggs, hopelijk voelt het morgen beter aan.
Ik zit sinds feb in het onderwijs (ondersteunend) en heb nu dus ook schoolvakanties. Echt super fijn! Alleen jammer dat ik totaal geen flexibiliteit meer heb maar je kan niet alles hebben he.

Hier had ik wel wat last na mijn walk/run maar met koelen en een nachtje rust was het eigenlijk bijna helemaal hetzelfde als ervoor (nog zeker niet pijnvrij maar wel acceptabel). Gister ben ik naar een spa geweest en daar heb ik heerlijk gezwommen in het thermaal water. En tegen alle verwachting in had ik daar dus echt veel last van achteraf! Net waar je het niet verwacht zeg maar.
Dus weer goed koelen, rust...
Vandaag lekker eigenwijs toch een klein rondje gaan trailen op een paadje dat ik 10 jaar geleden ofzo eens gewandeld heb waarvan ik wist dat het erg mooi was. Het heeft hier de afgelopen 48 uur flink geregend dus het was op sommige stukken wel echt heel nat (lees een mini rivier) maar het was prachtig. Ook nog een ree gezien die echt mega hoog kon springen (kan helaas geen filmpje plaatsen). Echt enorm genoten. De stijle stukken omhoog gewandeld om mijn been te ontzien (Oke goed excuus dat ik gewoon conditioneel niet omhoog kwam }> ). Goed te zien als ik de hoogte en mijn rondetijden op elkaar leg:
Afbeelding

Afbeelding

Ik heb nu wel nog meer last van mijn been dus of het slim was... Waarschijnlijk niet. Maar oordeel zelf maar, was het de moeite waard?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu word er een week lang niet gerend alleen gewandeld. Hopelijk gaat dat goed en knapt mijn been er dan van op.
Morgen gaan we wandelen op een van mijn favo plekken van Auvergne. En tevens een van de meest bekende plekken. De Puy Dome <3

germie

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 21:04

Mooi groen daar Leonie. Maar zo te zien heb je ook regen gehad.

Hier net 6.24km gedaan met de loopgroep. De kerntraining was 4 keer 6 minuten. Ik heb het echt snel gedaan. 2 keer net onder de 7min/km en 2 keer op 7.05min/km.
Net of ik toch echt wel een maand herstel nodig had na die marathon. Heb nu in de afgelopen 4.5 week 5 keer gelopen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-25 21:16

Prachtige foto's, mooi gebied om te lopen Leonie. Pas wel een beetje op met je been.

Ik loop zondag, 10 uur is de start.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 21:59

Gave fotos Leonie!
Auvergne is prachtig, ik kom er ieder jaar <3

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 22:19

Wauw prachtig Leonie! Dat was het zeker waard ja!

Leuk dat je ook Utrecht waarschijnlijk loopt. Zullen vast startbewijzen genoeg nog te koop komen ja.
Ik loop met m’n werk in bedrijf team, we zijn met 20 man deze keer!

Ik heb nog wel last maar dat is vooral de gluteus medius die sterker moet worden.
De fysio heeft vandaag m’n voet nog even gecheckt. Hij dacht eerst aan een ganglion omdat het ook zo’n gekke blessure plek is. Maar dat was het niet. Wat het wel was is niet helemaal duidelijk, hij voelde dat de pees wat dikker was en m’n enkel/voet wat stijver met naar links en rechts buigen, vergeleken met andere kant.

Lekker gelopen Sherivey, ondanks de drukte thuis.

Lekker veel mensen vakantie hier! Ik ben vanaf maandag een weekje vrij, werk helaas niet in het onderwijs en is altijd lastig om vrij te nemen.

Ik dacht, ik moet voor de trappen training op een andere plek gaan lopen. Maar toen bedacht ik me dat je hier zo’n 5 km van m’n huis af een uit kijk plek hebt. Net even heen gefietst, was even zoeken waar die was:

Afbeelding
Als je goed kijkt zie je dat hij nog een stukje hoger loopt dan de foto haha.
Afbeelding
En het uitzicht bovenaan. Het regende dus niet zo’n mooie foto.
Laatst bijgewerkt door Samantha_ op 24-04-25 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 22:20

Ik weet niet hoe ik dit op moet schrijven zonder betuttelend over te komen, want dat is echt niet mijn intentie, maar ik lees met schrik en verbijstering jouw berichten Leonie. Ik snap dat je enorm baalt dat dit jou nu net in je vakantie overkomt, maar als je echt een tweedegraads spierscheur hebt dan ben je (naar mijn mening) nu inderdaad niet zo slim bezig. Zelfs belasten is dan de eerste weken al teveel. Mijn man heeft het in zijn kuit gehad. Hem werd verteld dat hij, vooral de eerste weken, heel voorzichtig moest zijn en zo min mogelijk moest belasten omdat hij de schade aan zijn spier anders zou verergeren.
Dus ik hoop voor jou dat het niet zo ernstig is dan je dacht, want dan is zelfs wandelen nu geen goed plan.
De omgeving is inderdaad prachtig!
En ik denk/vrees dat dit en beetje tegen dovemansoren is, maar pas een beetje op jezelf :knuffel:

Goed bezig Germie!

Lijkt me spannend zo die laatste dagen Sv. Heb je je sporttas nog dicht kunnen krijgen?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 09:40

Het lijkt me fijn om relatief veel vrij te hebben, maar verder is het niet zo flexibel natuurlijk. Dus ik waardeer het ook wel dat ik spontaan een dag vrij kan nemen of thuis werken als dat even handig is.

Rustig aan Leonie!

Lekker snel Germie, vind je het ook leuk? :)

SV, wat ga je ook alweer doen?

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 10:17

Supervixen ik hoop dat je je tas hebt dicht gekregen hihi. Veel plezier dit weekend!

Suliko ook veel plezier, jij gaat ook toch?

SteffiY ik heb geen verstand van intervallen en snelheid, maar ik lees geïnteresseerd mee. Ookal ben ik denk ik nog niet toe aan meer snelheid :')

Goof lekker een rustdag :) Ik geloof direct dat je moeie benen hebt van al het lopen en je hardloop hoogtemeter dagje.

Tiggs gaat het vandaag al iets beter met je kuiten?

Sherivey dat noem je een rustig loopje? Ik vind er niks rustigs aan :') Ik snap dat je moe bent met al die drukke weken, doe maar even rustig aan.

Leonie wat een mooie omgeving <3 Doe maar rustig aan hoor met je been, zonde als je straks nog langer uit de running bent :(:) Veel extra last vandaag of valt het mee?

Germie wat leuk dat je weer meer snelheid krijgt. Het zou mij niets verbazen als je lijf idd nu pas weer een beetje herstelt na de marathon.

Samantha jij ook bijna vakantie, lekker! Succes met de hoogte meters bij die trap hihi. Mooie omgeving daar <3 Ik heb er regelmatig gewandeld.
Utrecht is de 18e toch? Mijn vriend loopt de halve, misschien kom ik nog wel even aanmoedigen.

Hier gister mezelf een schop onder mijn kont gegeven en een rondje gelopen. Er stond een niet zo'n heel zware training op het programma, 5x4 minuten rennen. Ik dacht, als het echt niet gaat of te benauwd dan stop ik en word het een rondje wandelen.
Wel veel slijm ellende maar ik vond het verder super goed gaan <3 Gek genoeg was ik ook ineens sneller? Voor aankomend weekend staat voor het eerst 6 minuten achter elkaar rennen op de planning, dat zal wel weer een stuk langzamer gaan maar ik was zeker niet ontevreden over gister.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-25 10:21

Goed gedaan muppetmayo.
De tas is dicht hoor, de auto volgepropt en inmiddels zijn we net het Ruhrgebied uitgereden.

Tiggs zondag lopen mijn vriend en ik de Trail du Grand Ballon in de Vogezen, 34km, ruim 1600hm.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 10:27

Veel plezier SV!

Lekker gelopen Muppet!

M’n vriend zn vader is gisterenavond overleden. Toch snel gegaan zeg, 3 weken geleden opgenomen in ziekenhuis.

Jet_33

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 11:09

Samantha_ schreef:
Veel plezier SV!

Lekker gelopen Muppet!

M’n vriend zn vader is gisterenavond overleden. Toch snel gegaan zeg, 3 weken geleden opgenomen in ziekenhuis.

Gecondoleerd Samantha en sterkte voor jou en je vriend in de aankomende gekke periode Y;(

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-25 11:41

Gecondoleerd Samantha, sterkte voor jullie :(:)

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 11:50

Dat is zeker snel gegaan dan, onvoorstelbaar zoiets. Gecondoleerd Samantha, heel veel sterkte gewenst!

Goed bezig Muppet, wel knap inderdaad dat je met al het snot toch sneller was. Dan gaan die 6 minuten aaneen ook vast wel lukken.

Ik heb gisteravond in de miezerregen mijn rondje gelopen. Zit nu op 8km met intervallen. Herkent iemand dit? Steeds bij mijn eerste versnelde interval heb ik moeite met mijn ademhaling, mijn hartslag schiet omhoog en ik voel me dan echt niet prettig, kan dan ook amper het tempo van de training halen.De intervallen die dan volgen gaan relatief probleemloos en loop ik dan bijna te hard. Iemand een tip hoe ik zo'n eerste interval ook fatsoenlijk kan gaan lopen?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 11:56

Stille meelezer (te lui voor bijleesposts, maar wel lezende in het kader 'best gezellig' ;) )

@busymissy: hoe is je warming-up? Hoe zit je interval eruit? Als de eerste ronde (te) zwaar voelt dan kan het zijn dat je moet sleutelen aan je warming-up.

(Zelf ergens in december hier het balletje opgegooid of het haalbaar is om de marathon in juni te halen. Toen het advies gekregen om de halve als test te zien. Die ging - ondanks de mega tegenwind - goed (2.03, week later in de training zonder wind 1.58). Ik heb vanmiddag mijn duurloop van 26km en verwacht dus dat ik in juni de marathon binnen de aangegeven tijd (5 uur) te halen. Vind het super spannend en de lange afstanden vragen heel veel discipline. Tot de halve vind ik het leuk, daarna verveel ik mij _O- Na juni ga ik mij weer richten op de 10k. Die wil ik graag richting de 47 minuten krijgen. Huidige is 50.18)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-25 12:20

Goed bezig, welke marathon heb je op het oog?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 12:50

Samantha, gecondoleerd. Veel sterkte. Ben je ok?
Leonie, het is prachtig, maar ik sluit me wel bij Busymissy aan. Ik vind het echt wel onverstandig, zo niet een beetje dom, je mort nog erg lang mee, waarom neem je niet eerst de tijd om goed te herstellen?
SV, geniet ervan en veel succes. Ben benieuwd, het is vast een gave loop daar.
Gave doelen Winged, je bent lekker op weg.

Ik heb net een rondje bos gelopen. Had een sprinttraining staan, maar heb toch nog wat moeie benen en stijve kuiten, dus ik heb die even overgeslagen.
Heb een heerlijk rondje van 9km gelopen op 6.40. Lekker fris weer ook om te lopen.
Ik had nog meer dan genoeg over om de laatste km te versnellen naar 6.00/km ook. Lekker.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 12:57

Supervixen schreef:
Goed bezig, welke marathon heb je op het oog?

Ik ga voor de TT marathon, 21 juni in en de omgeving van Assen. Een unieke kans, want hij is eenmalig én door mijn huidige woonplaats, vlak langs mijn jeugdjaren-huis en vlak langs het huidige huis van mijn ouders. Dus dat is heel gaaf. Maar ik vraag mij wel af waar ik aan ben begonnen _O-

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 12:58

Wel tof om die dan te lopen ja :j

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-25 13:07

Snap ik Winged, maar dat komt vast goed. Gewaagd in juni, dan is het vaak erg warm. Mooi plan.

Lekker rondje gemaakt Goof.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 13:18

Samantha, gecondoleerd en heel veel sterkte.

SV, heel gaaf! Veel plezier!

Muppetmayo: gewoon rustig aan lopen die 6 minuten, snelheid komt vanzelf wel (of niet en dat is ook ok).

BusyMissy, versnel je in de warming up ook al een stukje? Ze zeggen weleens dat de eerste kilometer of mile 'liegt' en dat herken ik wel, het eerste stuk voel ik altijd alle pijntjes en voelt het niet soepel.

Ik heb net in m'm lunchpauze ruim 4 km gelopen. Geen last meer van m'n kuiten maar wel van de warmte :D Maar het was wel lekker om in de zon te lopen.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 13:28

Heel veel sterkte voor jullie Samantha, gecondoleerd :(:) Dat is echt heel snel gegaan.

Busymissy met mijn weinige ervaring zou ik ook de vraag stellen, hoe is je warming up? Ik merk als ik te kort warm loop, is het 1e stuk ook echt drama. Benauwd, naar adem happen, hartslag sky high. Dat heb ik dit keer sinds ik begonnen ben nog niet gehad, maar jaren geleden wel. Destijds liep ik even de straat uit als warming up en begon ik maar gewoon met rennen want dan was het maar achter de rug :') Standaard helemaal kapot de 1e kilometer, hartslag boven de 200 en geen lucht. Ik merk nu dat ik dat helemaal niet heb. Wel meer een dieseltje, ik moet echt op gang komen, het 1e stukje rennen gaat minder soepel dan de rest. Toevallig zat ik gister te bedenken tijdens het lopen wat er nu anders was en ik kwam zelf ook tot de conclusie, warming up.

Spannend Winged die hele marathon, gaaf doel wel! Het gaat je vast lukken :j

Goof heerlijk rondje bos, ook weer zo'n mooi tempo :) Goed om even "rustig" aan te doen als je benen nog moe zijn.

Tiggs lekker zo in de lunchpauze in het zonnetje! Fijn dat je kuiten inmiddels weer in meewerk modus zijn hihi.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 13:32

Ik doe eigenlijk nooit een warming up :o

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 13:33

Thanks meiden!
Ja ik ben ok. Had liever m’n vriend nu gesteund maar ben super druk op mn werk helaas.

Leuk doel Winged!

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 13:42

Wat tof Winged! En snap dat het spannend is. En wat Supervixen zegt, hopelijk niet te warm in juni.

Mijn droomdoel is een marathon lopen in het najaar van 2026 (ik bouw héél langzaam op). Geen idee of ik ooit zover komt, maar dromen mag toch? En lopen zonder doel vind ik moeilijk.
Mijn tussendoel wordt nu een wedstrijd zoeken van 10 km eind volgende maand.

Ik denk niet dat het aan de warming-up ligt. Ik loop eerst 10 minuten op easy pace, dat voelt dus echt als heel rustig warmlopen, en daarna pas begint de eerste interval van het schema.
Maar wat Tiggs zegt, ik zal eens in de warming-up een klein stukje versnellen, kijken of dat verschil maakt en ik bedenk me nu dat ik natuurlijk ook vóóraf aan het eerste intervalstukje 2 minuten kan wandelen (die moeten ook tussen de intervallen door) zodat ik met een mooie lage hartslag start.
Ik ga het beide eens uitproberen.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 14:57

Gecondoleerd Samantha! 3 weken.. dat is wel heel snel gegaan. Heel veel sterkte :(:)
En druk op het werk is ok.. maar hopelijk is er wel een beetje begrip voor jou in deze situatie?

SV, heeel veel plezier voor jullie!!! *\o/*

Leonie, de foto’s zijn prachtig, maar denk aan jezelf!! Herstel kost gewoon tijd.. zonde als je straks alleen maar langer last hebt.

Winged, mooie doelen hoor! En je bent lekker op weg :j

Fijn om je in je pauze te kunnen lopen Tiggs, maar zon?? Hier in het zonnige zuiden is het koud en bewolkt.. bah!

Ik heb net een heeeeeel leuk cadeautje gekregen van mijn vriend.. een nieuw klokje!! En wat voor 1: er prijkt nu een Fenix 8 om mijn pols! Echt heel blij mee <3

Mocht iemand hier interesse hebben in een Forerunner 965 van nog geen jaar oud in top staat.. let me know! Anders gaat ie op marktplaats.