Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 11:44

Ik heb sinds kort een Garmin Instinct, die geeft adviezen. Zo moest ik gisteren dan in een bepaalde hartslagzone zitten en 27 minuten hardlopen. Maar dat ding piept elke paar seconden om een snelheid door te geven en aan te geven dat je goed zit.
Trainen er mensen met zo'n smartwatch? Of is dat gewoon een leuke feature wat niet echt bruikbaar is?
Ik heb het nu gewoon eens getest, weet nog niet wat ik er mee kan of wil. ;)

10km is hier conditioneel prima te doen denk ik, maar mijn pezen werken niet mee helaas. Maar mijn pr van 44 minuten op 10 km zal ik vast nooit meer halen, dat was 30 jaar terug.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 11:51

Leuk doel inderdaad, Musli! Wat is je huidige PR op de 10 km?

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 11:59

Karin de b, fijn dat je dochter weer beter is, heb je weer een mooi rondje gelopen!

Musli, wow dat is wel een mooi plan, lijkt me wel heavy zeg, met allemaal super snelle mensen om je heen.
Wat wil je gaan lopen op de 10km daar?
En heb je ook van die speciale koolstof schoenen?

Germie, 44min is echt heel snel zeg!
Fijn dat het lopen weer een beetje op gang komt, ondanks je pezen.
Ik heb nog niet met die Garmin adviezen gelopen.

Nou vandaag was echt een pittige dag zeg.
Ik volg een onderhoud schema voor de halve marathon, maar ik dacht even dat dit uit het wedstrijd schema kwam , ik moest 3x 15 minuten op 4.55m/km.
Jeemig wat was dat pittig zeg, na de 3e keer kon ik mezelf echt opvegen!
Gelukkig staat er morgen weer een easy duurloopje op het programma!

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 12:02

Puera schreef:

Ik heb al in geen jaren een echte 10km wedstrijd gelopen, maar de laatste keer dat ik een 10km liep op een evenement liep ik geloof ik net boven de 50 minuten. Ik heb mijn doel voor nu dus gezet op 47:59. Eens zien of ik daar naartoe kan trainen. Ik geloof dat ik dan 4:48 moet lopen. Dat vind ik al best wel een dingetje :Y) :')

Raceprognose van Garmin zegt 46:36. Maar die vind ik altijd wat te enthousiast :P

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 12:28

:wow: Wat snel!

Pittige training, Ieris!

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 12:32

Ik ren wel eens een training met mijn Garmin Germie, maar het constante gepiep herken ik niet.

Nou Ieris! Petje af.. dat is pittig! Garmin heeft je aan het werk gezet ~~}>

Dat is behoorlijk snel MuSLi!
Hoe ga je daar naartoe trainen?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 12:38

Ik ren af en toe ook trainingen van garmin, waarschijnlijk piept hij omdat je te langzaam of te snel loopt of omdat je niet binnen de goede hartslagzone loopt.

Musli die raceprognoses van garmin zijn echt onhaalbaar :+ .
Mooi doel heb je gesteld. Mijn pr op de 10, ik moest het even opzoeken, staat op 47.39.
Jij gaat zeker onder de 48 minuten halen, je loopt als een trein!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 12:38

Pff, klinkt als een heftige training Ieris, wat bedoel je precies met een onderhoudschema?
Musli, mooi doel, pittig tempo. Waar vind je die raceprognose bij Garmin? Die van mij geeft dat alleen voor de 5.
Namiro, ook mooi doel gekozen, dan ben je heel wat uur onderweg.
Karin de B, ik blijf in herhaling vallen, lijkt wel of iedereen een doel heeft uitgekozen. Ga je voor uitlopen of heb je ook een tijd in gedachten?
Germie, kun je de piepjes niet uitzetten? Ik train met een sporthorloge van Garmin en die piept eigenlijk alleen als ik niet meer in de gewenste zone zit of juist terugkom in de gewenste zone. Loop ik de hele tijd in de gewenste zone, dan blijft hij stil.

Hier nog even nagedacht wat er zaterdag niet goed ging en achteraf zat ik al veel te vroeg te hoog in mijn hartslag. Mijn laatste tempoloop van 12 km bleef ik de hele tijd in zone 4, maar zaterdag zat ik al na 20 minuten in zone 5. Ook al was mijn hoofd degene die als eerste opgaf, ik had nooit een HM in zone 5 kunnen uitlopen.
Gister wel weer lekker kort loopje gedaan, heerlijk dat het nu weer koeler is buiten.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 13:19

Lieke schreef:
Pff, klinkt als een heftige training Ieris, wat bedoel je precies met een onderhoudschema?
Musli, mooi doel, pittig tempo. Waar vind je die raceprognose bij Garmin? Die van mij geeft dat alleen voor de 5.
Namiro, ook mooi doel gekozen, dan ben je heel wat uur onderweg.
Karin de B, ik blijf in herhaling vallen, lijkt wel of iedereen een doel heeft uitgekozen. Ga je voor uitlopen of heb je ook een tijd in gedachten?
Germie, kun je de piepjes niet uitzetten? Ik train met een sporthorloge van Garmin en die piept eigenlijk alleen als ik niet meer in de gewenste zone zit of juist terugkom in de gewenste zone. Loop ik de hele tijd in de gewenste zone, dan blijft hij stil.

Hier nog even nagedacht wat er zaterdag niet goed ging en achteraf zat ik al veel te vroeg te hoog in mijn hartslag. Mijn laatste tempoloop van 12 km bleef ik de hele tijd in zone 4, maar zaterdag zat ik al na 20 minuten in zone 5. Ook al was mijn hoofd degene die als eerste opgaf, ik had nooit een HM in zone 5 kunnen uitlopen.
Gister wel weer lekker kort loopje gedaan, heerlijk dat het nu weer koeler is buiten.

Als je Garmin Connect opent en dan naar prestatiestatistieken gaat kun je op het knopje raceprognose klikken. Daar krijg je de prognose voor de 5km, 10km, halve marathon en marathon.

Het was van het weekend ook gewoon te warm om lekker te kunnen lopen. Niet raar dat je hartslag hoger was dan normaal en dat je het niet vol hield. Volgende keer beter, met iets praktischer weer voor een snelle HM ;)

@SV de raceprognose geloof ik gelukkig zelf ook niet, maar onder de 48 minuten moet volgens mij haalbaar zijn. Dus daar ga ik voor. @Namiro, ik ga een schema van Garmin volgen voor de 10KM. Ben benieuwd wat die me laat doen. Deels zal ik het ook gewoon op eigen gevoel doen hoor :j

Karin_deBJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 14:19

@ieris, wow pittig! Knap dat je het gedaan hebt!

@Lieke, doel is nu uberhaupt voltooien.
Wie weet in de toekomst nog met tijddoel maar voorlopig had ik nooit gedacht ooit de HM te lopen dus ben er zoiezo al trots op :D

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 16:34

MuSLi schreef:
Puera schreef:

Ik heb al in geen jaren een echte 10km wedstrijd gelopen, maar de laatste keer dat ik een 10km liep op een evenement liep ik geloof ik net boven de 50 minuten. Ik heb mijn doel voor nu dus gezet op 47:59. Eens zien of ik daar naartoe kan trainen. Ik geloof dat ik dan 4:48 moet lopen. Dat vind ik al best wel een dingetje :Y) :')

Raceprognose van Garmin zegt 46:36. Maar die vind ik altijd wat te enthousiast :P

Wow wat snel MuSLi. Respect hoor
Ik hoop dat het lukt maar daar twijfel ik niet aan ;)

Ik heb 15km gewandeld en zou vanavond met een twee dames van de loopgroep nog rond 5km gaan hardlopen. Had ik daarstraks mijn pannenkoeken net naar binnen gewerkt (omdat ik savonds niet kan lopen na het avond eten) hebben ze afgezegd. Maar ik voel nu dat de pannenkoeken wel snel gezakt zijn dus ik ga zelf toch nog een stukje straks. Even kijken of de beentjes nog willen ;)

En Ieris dat is idd heel pittig. Maar zo te lezen heb je het wel volbracht ik vind dat echt heel goed :j

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 17:08

Musli, succes alvast op die wedstrijd, ik denk ook dat je die tijd wel gaat halen, je gaat echt als een speer!

Sv, ja die prognoses lukken alleen in mijn dromen! Maar niet in het echt helaas, ze zijn inderdaad erg enthousiast over je kunnen bij Garmin!

Lieke, in mijn boek staan 2 soorten schem, van steeds 12 weken, een is voor gewoon onderhoud, zodat je redelijk getraind bent op halve marathon nivo, het andere is een wedstrijd schema, voor als je wil pieken op een hvm.
Omdat je lichaam maar een paar keer per jaar echt kan pieken, word voor de rest van het jaar het onderhoud schema aanbevolen.
Goed dat je zaterdag dan bij 6km gestopt bent, dat is ook belangrijk naar je lichaam luisteren! Ja het was ook behoorlijk heet, snap wel dat je harstlag dat niet zo fijn vind.
Gelukkig dat het gisteren wel goed ging, ja stuk fijner weer zo!

Karin de b, dank je! Nou daar mag je zeker trots op zijn als je daarlijk een halve marathon gelopen hebt!

Be funny, ja het is gelukkig gelukt!
Jij ook goed bezig zeg, mooi dat je 15 km gewandeld hebt!
En succes daarlijk met je run, goed dat je gaat, pannenkoeken zijn inderdaad ligt verteerbaar, ik at ze ook voor mijn hvm.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 17:22

Supervixen schreef:
Ik ren af en toe ook trainingen van garmin, waarschijnlijk piept hij omdat je te langzaam of te snel loopt of omdat je niet binnen de goede hartslagzone loopt.

Musli die raceprognoses van garmin zijn echt onhaalbaar :+ .
Mooi doel heb je gesteld. Mijn pr op de 10, ik moest het even opzoeken, staat op 47.39.
Jij gaat zeker onder de 48 minuten halen, je loopt als een trein!

bij mij gaf die dan aan: in gewenste hartslagzone. En steeds een snelheid.
Ik moet de handleiding nog verder lezen, ik dacht gewoon van ik zet hem op hardlopen en zie wel wat dat ding gaat doen. :+ Ik zat dus wel in de gewenste hartslagzone. Snelheid, geen idee, dat kan ik niet maken wegens die stomme pezen. Vandaag doet echt elke stap weer flink pijn. Zal er wel weer een week of 2 extra last van hebben voordat ik weer een training kan doen.
Dan kan de Garmin weer aangeven dat ik te weinig doe, haha. Hoewel ik meestal wel het aantal stappen haal. Met paardrijden kom ik niet in de gewenste hartslagzone (vind ik apart, want de oudere garmin, de Forerunner 35 gaf altijd een veel hogere hartslag voor paardrijden).

Ook heb je iets van een vo2 max, maar dat schijnt bij GArmin ook weer totaal niet betrouwbaar te zijn. En een hrv, maar dat zegt ook weer niet alles. De pulsoxymeter wil mijn horloge niet pakken. Ik ben dus dood. :+

En traplopen registreert de Garmin ook niet goed, ik loop zeker wel 10 keer per dag omhoog, maar nu staat de teller op 1, terwijl ik zeker al 6 keer zelf geteld heb. :P

Dus niet alles wordt goed gemeten, maar tot nu toe doet ie het wel redelijk. En ik vind het ook interessant om te zien dat mijn hartslag vaak niet hoger komt dan 72 tijdens het duiken.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 18:29

Je moet je echt wat beter inlezen Germie voordat je hier van alles roept.
De waardes die garmin aangeeft zijn behoorlijk betrouwbaar.

Verder zou ik niet gaan trainen om hard te lopen als je daarna zo'n pijn hebt. Ook heeft het geen zin om conditie op te bouwen als je nu twee weken niet kunt lopen. Om een goede hardloopconditie op te bouwen moet je zeker twee of beter nog minimaal drie keer per week lopen.

Ik heb net na het werk 5km gelopen, mijn hartslag was idioot laag, gemiddeld 129 bij 5.48 min/km.

Morgen een lange trail. Ik heb de tijd morgen, dus eens zien hoe lang het leuk blijft.
Minimaal 30 kilometer moet wel lukken.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 18:36

Volgens mij is de registratie van Garmin behoorlijk betrouwbaar Germie!
Waarschijnlijk heeft je horloge steeds aangegeven dat je niet de juiste snelheid loopt. Dat is wat ik ook lees uit datgene wat je schrijft..
ik denk dat een dergelijke training nu dan ook weinig toevoegt.. egaler misschien frustratie..

Ik ga op pad voor een 15 km met mijn hardloopmaatje. Even bijkletsen en een nieuwe route rennen. Benieuwd of dat samen gaat of dat we weer ergens de weg kwijtraken O:)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 18:58

Ik ben geweest heb er een interval van gemaakt met ook wat rek oefeningen en Squats tussendoor omdat ik tot september geen loopscholing heb. Moet toch wat.

Afbeelding

Heb wel veel in rood gelopen nu.

Afbeelding

Afbeelding

Ik had verwacht omdat ik al 15km had gelopen dat mijn benen wel weer tegen zouden werken maar dat ging goed :')

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 19:11

Lekker bezig BeFunny. Af en toe mag je ook best in het rood lopen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 19:41

Ik ga proberen om in de vakantie ook hard te lopen. Maar daar heb je andere ondergrond. En als ik hier dus in mul zand loop willen de beentjes al niet. We gaan Iig veel wandelen en zal dus ook wel run en hike doen maar waarschijnlijk zal ik na de vakantie ook wel weer opnieuw wat moeten werken eraan _O- We gaan bijna een maand weg.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 20:50

Gefeliciteerd MusLi met je medaille en wat een coole uitdaging heb je nu weer gepland met de 10k. Lekker snel ook!

Namiro, die kennedy mars, wat een hel 80km lopen. Maar cool doel, ik doe het je niet na. Ik heb ooit een keer een heel eind met een vriendin mee getraind, waaronder een keer 40km in de nacht om dat ook een keer gedaan te hebben. Dat vond ik toen zo pittig dat ik dacht: van mij hoeft dit niet nog een keer. Zij heeft 'm wel gelopen, knap hoor!

Germie, ook lekker bezig. langzaam opbouwen met hardlopen voor je lijf is echt belangrijk. Niet te veel pushen op conditie als je niet pijnvrij bent. Horloge is meestal wel redelijk accuraat. Bij mij rekent ie hoogtemeters ook als traplopen.
;
BeFunny mooie rondjes. En lekker om ook een keer naar het rood te lopen. Mooie afwisseling om straks in het buitenland te gaan hardlopen. Run en Hike is ook mooi toch? En ik loop ook best veel door mulle stukken (net nog) en accepteer dat ik dan vrij langzaam loop. Dat doet me eraan denken: ik ga eens kijken of ik daar specifiek nog tips voor kan vinden.

Ik ben net gegaan voor m'n volgende stap in m'n schema. Ik merk echt vooruitgang. Dus dat gaat goed. En ik ben juist blij dat ik een stukje hoger in m'n hartslag ben gekomen dit keer. Op naar de Devilstrail. Nieuwe podcast gaan luisteren: naar de Vaantjes. Ik moet nog even inkopen. Verder nog favoriete hardlooppodcasts?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 21:40

De slimmer presteren podcast.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 22:02

Running Solutions podcast.
Looppraat.
De Pacer.

Beter worden Podcast. Is een fiets podcast, maar veel van de principes kun je wel gewoon doortrekken naar het hardlopen :)

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 22:10

Leuk tnx! Ik zet ze erbij!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 22:17

Lekker vooruitzicht, BeFunny! Scandinavië toch?

Goed bezig, Fenn!

Gisteravond naar de sportschool geweest en vanavond met de loopgroep getraind. Ben nog wat zoekende met m’n nieuwe oefeningen van de sportschool maar dat komt wel goed.
Vanavond lekker interval gelopen. Zat even naar de Connect-app te kijken en volgens Garmin ben ik goed bezig geweest. :):)

Donderdag loop ik niet, etentje van het werk maar hopelijk kan ik vrijdag nog eventjes lopen.
Zaterdag ga ik met een vriendin te winkelen en zondag loop ik in m’n eentje deze keer.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 22:18

Ja klopt weer scandinavie, zin in.

Goed bezig ook puera en Sv ook lekker gelopen zag ik.

Ik heb de podcasts ook opgeslagen. Bedankt :j

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 22:56

Supervixen schreef:
Je moet je echt wat beter inlezen Germie voordat je hier van alles roept.
De waardes die garmin aangeeft zijn behoorlijk betrouwbaar.

Verder zou ik niet gaan trainen om hard te lopen als je daarna zo'n pijn hebt. Ook heeft het geen zin om conditie op te bouwen als je nu twee weken niet kunt lopen. Om een goede hardloopconditie op te bouwen moet je zeker twee of beter nog minimaal drie keer per week lopen.

Ik heb net na het werk 5km gelopen, mijn hartslag was idioot laag, gemiddeld 129 bij 5.48 min/km.

Morgen een lange trail. Ik heb de tijd morgen, dus eens zien hoe lang het leuk blijft.
Minimaal 30 kilometer moet wel lukken.

Het traplopen registreert mijn Garmin dus echt niet goed. Ik heb het zojuist even getest. Soms gaat het wel, soms gaat het niet. Maar ik weet zeker dat ik 10 keer die trap bij mij in huis ben opgelopen. :+
Vorige week met de dijken zat hij er ook behoorlijk naast. :P Nu vind ik dat niet het belangrijkste, maar het valt me wel op. Het zal wel met de zwaai in je arm te maken hebben ofzo.

En ik moet van de fysio dus uitproberen wat gaat met hardlopen. Ik was begonnen met steeds een langere afstand, had zeg maar 2 keer 300m gedaan. Nog niets, maar dit ging goed zonder dat ik een dag later meer last had. De fysio vond echter intervaltraining nuttiger. Maar kon niet precies zeggen hoe veel. Het idee is dat je maximaal 24 uur meer pijn mag hebben. Maar dan kom ik gewoon niet aan hardlopen toe. Dan kan ik niets doen. Dus ik moet daar toch doorheen. Ik heb dus zo'n 2 weken terug 10 keer 45-60 seconden gedaan over een afstand van 3km. Daar heb ik zeker wel een week last van gehad. Daarna heb ik andere dingen gedaan, dus ik kon toen een weekje niet hardlopen.
Nu heb ik dus 10 keer 60-75 seconden gedaan gisteren over een afstand van 5km wandelen (wandelen is verder geen probleem, al voel ik wel elke stap, maar daar wordt pijn niet erger van). Na afloop gisteren kon ik de fysio oefeningen van extra doorrekken op de pees op de rand van de trap voor het eerst doen zonder extra pijn. Na rust was helaas dat wel weer terug en afgelopen nacht meerdere keren wakker geworden van de pijn. Ik heb zojuist wel weer de rekoefeningen kunnen doen, dus ik denk niet dat ik nu weer een week nodig heb voor herstel, maar het is wel meer dan 24 uur.
Het doel is dus weer te gaan zodra het weer kan en dan hetzelfde te herhalen. Dat je 2 tot 3 keer per week moet hardlopen weet ik, maar het moet wel gaan. Dat is nu dus nog het probleem. Maar er is wel een go om het weer te proberen.

Mijn connect app blijft ook zeuren om toegang tot agenda, contacten, enz, terwijl ik heb gezegd dat ik geen enkele melding wil ontvangen van de app en dat ik geen dingen als een agenda e.d. wil gebruiken op het horloge. Dus ergens gaat er bij mij iets nog niet goed. Ik had met de forerunner de app geheel uitgeschakeld, irriteerde me. De instinct geeft meer info, maar ik wil geen meldingen ontvangen op de telefoon of andersom. Dus ik zal toch in de handleiding moeten duiken. Maar de app heeft sowieso nog wat bugs ben ik al achter.

Ga je 30km trailrunnen of wandelen?