Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 20:15

Lijkt mij niet zo erg om een paar weken wat minder naar je paard te gaan toch? Voor mij zou het betekenen dat ik mijn vriend minder ga zien. Tja is nou eenmaal zo.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 20:17

Sheran schreef:
lenaa_tje schreef:
Ik kan niet thuiswerken, dit was mijn enige dag thuiswerken omdat mijn klassen toetsen hebben maar het ging om eventueel zo’n verklaring uitprinten.

Miste jij een printer Sheran? Die heb ik zelf niet echt gemist. We konden dingen door de repro laten printen kregen we het per post.

Ja, ik miste het wel. Niet dat het strikt noodzakelijk was, maar de toetsen uit de eerste toetsweek werden gescand en opgestuurd, zodat je op de computer moest nakijken. Dus het handigste is dan toch printen óf zo'n tekentablet aanschaffen. Vooral voor die dingen. Of cijferlijsten voor vergaderingen waar je dan toch wel even aantekeningen op wil maken. En andere nakijkdingen. Niet per se noodzakeliik maar scheelt wel veeeel tijd.

Ah ik heb inderdaad in een iPad met pen dus zo nagekeken inderdaad.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 20:19

Zebrastreep schreef:
lenaa_tje schreef:
Ik kan niet thuiswerken, dit was mijn enige dag thuiswerken omdat mijn klassen toetsen hebben maar het ging om eventueel zo’n verklaring uitprinten.

Miste jij een printer Sheran? Die heb ik zelf niet echt gemist. We konden dingen door de repro laten printen kregen we het per post.

Dan kun je er wel bijna vanuit gaan dat je een geprint exemplaar krijgt van je werkgever.

Om werk maak ik mij niet druk wel om situaties waarbij er iets met m’n vader is of andersom, met mij dus :) maar we gaan het wel zien.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 20:36

Samenvatting van Frans persconferentie en de maatregelen voor de geïnteresseerden.

Het verhaal begon met een terugblik van de lock downs en het resultaat daarvan (15 november laatste lock down opgeheven). De situatie in Europa nu werd erg veel aandacht aan besteed en de bezorgdheid werd uitgesproken over Ierland en UK waar de situatie niet goed gaat vanwege de Engelse variant. De situatie in Frankrijk gaat beslist beter, MAAR het is naïef om te verwachten dat zonder ingrijpen hier dat zo blijft want dit heeft alles te maken met het laatste confinement en in Frankrijk zie je ook dat ondanks dat situatie NU onder controle is er toch reden is tot bezorgdheid want de Engelse variant is 1% reeds aangetroffen in Frankrijk bij de besmette gevallen.

Donc→ dus:
1. Vanaf zaterdag in het hele land een couvre feu vanaf 18.00 uur (couvre feu is een avond klok, en betekent letterlijk dat het vuur bedekt moet worden :) ) en dit minimaal voor 15 dagen. Na 15 dagen wordt dit geëvalueerd.
2. De scholen blijven open, maar er moeten strengere toezicht komen op het naleven van de regels (surveillances)
3. Vanaf 18 uur zijn ALLE winkels gesloten
4. Voor de mensen buiten EU wordt een verplichte negatieve covid test verwacht dat opgevolgd wordt door 7 dagen isolatie. De 6 de dag is opnieuw een covid test verplicht. Dit geldt ook voor mensen uit Reunion en andere bij Frankrijk behorende landen.
5. NIET zeker ben ik, maar ik begreep dat er gesproken werd over Denemarken en Nederland vrachtvervoer dat aan een protocol specific (een speciaal protocol) zal moeten gaan voldoen. Welke is niet uitgesproken.
6. Zijn na 15 dagen de cijfers niet beter dan dreigt er een nieuwe lock down (confinement hier geheten)
7. Morgen vanaf 8.00 kan iedereen boven de 75 jaar via internet een afspraak maken voor vaccinatie op een locatie in de buurt. De website is vandaag gelanceerd en gaat morgen open.

Mochten er foutjes in zitten of wat rare zinnen, ik vond het een pittige oefening maar ik geloof dat ik het wel begrepen heb en dit het belangrijkste is voor dit topic.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 20:38

Alle winkels? Is dat ook de supermarkt? Wel wat anders dat hier de scholen juist dicht zijn en daar open.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 20:39

moonsparkle schreef:
Alle winkels? Is dat ook de supermarkt? Wel wat anders dat hier de scholen juist dicht zijn en daar open.

Scholen zijn hier ook niet volledig gesloten dat was in maart wel anders

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 20:43

moonsparkle schreef:
ja want niemand mag na 18 uur op straat dus ALLE winkels zijn dicht. Want je MAG niet op straat.

Macron is erg bezorgd over de jeugd. De scholen en creches zijn nu ook al open hoor.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 20:45

Pittig pien_2010.

lenaa_tje

Mooi dat hij bezorgd is over hen. Ik merk aan mijn leerlingen toch ook wel een verandering en zij mogen wel deels naar school. Moeilijk hoor!

xxxmh

Ik hoop echt niet dat de avondklok vanaf 20.00 komt want dan zou ik al 2 dagen niet na mijn werk naar stal kunnen om te rijden. Of de stal moet de openingstijden vroeger doen zodat ik om 6 of 7 uur kan rijden voordat ik moet werken.

moonsparkle

Ah ja logisch eigenlijk winkels dicht want avondklok :') maar lijkt me wel lastig, dan zou ik denken dat het in het weekend file lopen is in de supermarkt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 20:48

moonsparkle schreef:
Ah ja logisch eigenlijk winkels dicht want avondklok :') maar lijkt me wel lastig, dan zou ik denken dat het in het weekend file lopen is in de supermarkt.

Ja daar ben ik hier ook bang voor... Ik hoop daarom dat hier de avondklok pas om 20.00 uur ingaat.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 20:48

Vroeger waren de winkels altijd open tot 18 uur he! En had ook iedereen zijn boodschappen.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 20:49

Precies En zondag waren ze dicht :oo

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 20:49

Benzz schreef:
Vroeger waren de winkels altijd open tot 18 uur he! En had ook iedereen zijn boodschappen.

Ja en daarvoor gingen ze jagen en verzamelen! :D ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 20:51

Er wordt al gehamsterd aldus de kids hier die een bijbaantje bij de supermarkt hebben... En weer de toiletpapier, meel pasta's en blik en potgroenten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 20:52

Benzz schreef:

Maar dan maakte het niet uit als er veel mensen tegelijk kwamen, dat maakt het grote verschil nu. Zelf was ik altijd nog voor zondag de winkels dicht houden :')

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 20:53

Jessix schreef:
Pittig pien_2010.

Nee hoor, echt helemaalniet, geen lock down, en manlief hebben elkaar de high five gegeven van opluchting. Lock down is echt zo zwaar. Dit maakt niet uit. Doet me niets.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 14-01-21 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 20:54

moonsparkle schreef:
Benzz schreef:

Maar dan maakte het niet uit als er veel mensen tegelijk kwamen, dat maakt het grote verschil nu. Zelf was ik altijd nog voor zondag de winkels dicht houden :')

Daar gaat het mij ook om en staat ook zo in mijn post. Drukte kunnen vermijden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 20:55

pien_2010 schreef:
Jessix schreef:
Pittig pien_2010.

Nee hoor, geen lock down, en manlief hebben elkaar de high five gegeven van opluchting. Lock down is zwaar. Dit maakt niet uit. Doet me niets.

Oh ok.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 21:03

Lijkt me loodzwaar voor alle werkende mensen in Frankrijk. Enige optie die je hebt voor boodschappen is dus het weekend, als álle werkenden wel moeten gaan. Leidt dat niet tot afgeladen supermarkten in de steden?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 21:06

knollentuin schreef:
Er wordt al gehamsterd aldus de kids hier die een bijbaantje bij de supermarkt hebben... En weer de toiletpapier, meel pasta's en blik en potgroenten

Wat bezield mensen toch?
En de mensen die minder hebben grijpen straks weer naast de goedkopere producten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 21:07

Secrible: de grote supermarkten zijn tussen de middag open, en de Fransen hebben tussen 12-14 (14.30) uur pauzes. Dus dat zal wel loslopen.
Ik denk dat mensen na hun werk gewoon met certificaat naar huis kunnen rijden. Zal ik morgen navragen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 21:08

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 21:09

Dan moet je dus wel vlakbij je werk wonen, of je boodschappen op je werk koel kunnen bewaren? Of is dat zo anders in Frankrijk dan in NL?

NOS berichte hier idd dat je in Frankrijk na 18.00 nog wel op de weg mag zijn vanuit werk of om kinderen op te halen ja.