Hardlopen deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 15:12

Romyv schreef:
Loose, niveau 2 moet je makkelijk kunnen hebben als je zo jong bent! Maar gewoon proberen en kijken hoe het voelt en gaat :) Trouwens, ik loop halve marathons, doe triathlons enz en ben ook buiten adem als ik met koffers de trap op loopt ;)

Heb het net gedaan en ging wel goed. :D In het begin dacht ik nog waar ben ik aan begonnen, maar heb gewoon een rustig tempo aangehouden en het ging steeds makkelijker. :) Nu maar hopen dat ik het hardlopen ga volhouden. :D Hoe vaak zou je aanraden hard te lopen? Om de dag?
Haha een hele geruststelling trouwens van dat traplopen. :')

En wat lopen sommige mensen hier verre einden. :oo Ik wil zelf denk ik niet zo ver gaan lopen, het lijkt me wel gewoon leuk om een rondje van een paar kilometer te kunnen rennen (ik kijk net op google maps, het rondje wat ik in gedachten heb is ook al 9km := ).

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 15:12

Ben er echt heel benieuwd naar (de loopscholing). Het zal sowieso wel helpen want volgens mij loop ik als een randdebiel.

Weet ook dat 1.15 echt veel te optimistisch is :P. Ik loop 5 in 28:00 nu, 10 in 59:40. Wellicht dat die intervallen gaan helpen. Liep in december nog 8,5 km/u.

Haha Loose ik dacht eerst dat 5 km mijn ultieme doel zou zijn en ga nu dus voor 15 km.

Liedje

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 15:15

Je verlegt je grenzen steeds. :) Ik dacht eerst ook: 'welke idioot gaat er nou een úúr hardlopen?!'
Toen ik begon kon ik nog niet eens een minuut achter elkaar lopen. :)

Inmiddels heb ik een halve marathon op de planning waar ik zeker 2 uur over zal gaan doen. :')

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 15:16

Welke ga je lopen Liedje?

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 15:16

Halve marathon bedoel je? In Nijmegen. :j Maart 2015.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 15:18

Is het echt zo verslavend als je wel eens hoort? :=
Hmm als ik die tijden van jou (kiwipitje) bekijk lijkt 7.5km me wel een mooi doel, gewoon 3 kwartier. Anders vind ik het echt te lang worden. Maar ik denk dat ik ook nog niet zo hard ga als jij. :))
Nouja we zullen zien waar het schip strandt. :D Mijn doel is nu eerst 30 minuten hardlopen achter elkaar.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 15:19

Ah kijk :j leuk zeg! Ik ga in maart 2015 voor de Strong Viking Run dus ook zeker nog training te doen :P

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 15:51

Hoevaak? begin eens met 2/3x per week. Kies goed je rustdagen uit, dat zijn de belangrijkste trainingen :)

verslavend? Ik heb niet dat ik in een cadans kom en helemaal euforisch wordt van de endorfine, maar de meeste wel en dat is verslavend. Wat voor mij verslavend is om mezelf zelfs verder te pushen en te verbeteren.. Dan kan zijn langer, verder, sneller, technisch beter zijn.

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 21:22

Leuk Kiwipitje dat je de 7heuvelen gaat lopen, ik doe ook weer mee!
Ik zou idd proberen naast jouw andere sporten (goed joh!) proberen toch het hardlopen bij te houden, en zeker de heuvels/route minimaal een keer te oefenen. Er zitten namelijk ook nogal wat stukken vals plat bij.

Vandaag voor de verandering eens in het bos gelopen, heerlijk maar wel even wennen voor m'n enkels. Het is natuurlijk wat meer oneffen dan asfalt waar ik normaal op loop. Ook wat heuveltjes meegepakt.
10 km in 1:05, ben er blij mee want ik liep echt heel lekker.

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 22:16

Hallo ik meld me ook hier!
Heb 2 lessen van evy gelopen en een conditie van 0,0

Maar ik ben op zoek naar een goede gratis app.
Ik heb een ipod touch 2G.
Verschillende opties uitgeprobeerd: evy, fijne begeleiding maar niet gratis.

Nike+ alleen de engelse versie in miles, is ie ook in t Nederlands?

En op mn ipod staat nike+ in t nl maar dan moet je een sensor in je schoen hebben en dat heb ik niet.

Wie weet raad?
Het liefste heb ik een ondersteunde app die alles bij houdt en ondertussen mn eigen muziek luisteren.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 22:44

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 22:49

Evy kun je overal gratis downloaden hoor! Dan krijg je van elke les een losse mp3. De muziek is niet helemaal mijn smaak maar ook niet heel verkeerd. Toch zet ik meestal mijn eigen muziek aan, dus lopen er 3 apps tegelijkertijd. (Runkeeper die alles bijhoudt en opslaat, evy en mn muziekapp) Gaat prima !

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 23:21

Wat leuk al die nieuwelingen en interessante weetje!
Ik ben al weer veel te lang niet geweest, misschien ga ik morgenochtend mar weer...! :)

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 09:52

Mamamier, doe je dat op je telefoon of??
Ik dacht dat je bij evy punten moest kopen?

Ik wilde eigenlijk mn telefoon niet meer meenemen nu ik een ipod heb.
Ff wat uitproberen vandaag.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 10:34

Zoooo jullie zijn hier die-hards! Super motiverend :D ik heb vanavond weer een les op de planning staan en heb er zin in :D

Annemiekbram, je kunt ze downloaden (staan ook als 2e post in dit topic zag ik), die kan je afspelen als mp3, super handig :j

Ik ben net pas begonnen, maar wat zijn leuke loopevenementen in Zuid-Holland? Ik doe nu met Evy 34 minuten over 5 km :') ga nog niet zo best maar we werken eraan!

Overigens ben ik wel bang voor mn knieën, had er op een gegeven moment van beide last van (binnenkant knie) en heb toen 2 weken gerust om het vervolgens weer op te pakken, het gaat super maar ik ben wel bang dat ik het te snel weer overbelast... iemand tips?

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:41

Annemiekbram schreef:
Mamamier, doe je dat op je telefoon of??
Ik dacht dat je bij evy punten moest kopen?

Ik wilde eigenlijk mn telefoon niet meer meenemen nu ik een ipod heb.
Ff wat uitproberen vandaag.

Ja gewoon op mn telefoon. Ik heb dus evy van Internet gedownload. Dan heb je per les een losse mp3 zeg maar. Dat is dus niet een app. Die app heb ik er ook wel eens opgezet om te vergelijken maar daar moet je inderdaad punten kopen.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:16

Hoe lang lopen jullie over 5 km? kan ik een beetje pijlen hoe ik zit haha. Ik ben tegelkoningin met 13 km deze maand :+

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:19

Denise, loopschoen nemen. Het codewoord voor blessure preventie

Dobel, ik 23 min maar voor een beginnende loper zou ik 30 min als doel zetten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:09

Denise, ik had precies hetzelfde. De fysio zei dat opbouwen het sleutelwoord is. Begin desnoods met 1 km, als dat klachtenvrij kan 500m meer enzovoorts.
Als je last blijft houden even je fysio opzoeken.
Het is vaak een kwestie van niet getraind zijn. Je bovenbeenspieren zijn grotendeels verantwoordelijk voor de kracht in je knie, en als die (nog) niet zo sterk zijn kan je last van je knieën krijgen.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:23

ja, maar ook scheef lopen (van voeten tm schouders en hoofd) heeft impact op je knieen.. Even als verkeerde looptechniek, verkeerde schoenen, ondergrond, lichaamsgewicht ed.

Daarom moet je eigenlijk kijken waar de klachten door ontstana, dat zie je niet zo goed van achter een pc ;)

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:56

Annemiekbram schreef:
Het liefste heb ik een ondersteunde app die alles bij houdt en ondertussen mn eigen muziek luisteren.

Sportstracker is fijn. :j

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:58

:wave: Mag ik me ook melden? :D
Ben vorig najaar begonnen met hardlopen, maar door een rug- en enkelprobleem niet doorgezet. Inmiddels recent weer eens gaan hardlopen en dat wil ik weer gaan uitbouwen. Leek me dus leuk om in dit topic een beetje met 'soortgenoten' :+ te kletsen :D

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:58

Ik zou ook beginnen met een paar goede schoenen. Jullie willen niet weten hoeveel ellende ik gehad heb. Ben ruim 1 1/2 jaar uit de running geweest door shinplints. Nu met een paar gedegen schoenen en zooltjes gaat het goed (klop snel af)

Ik had trouwens ook gewoon goede loopschoenen, maar kennelijk hebben ze zich in de winkel vergist. (waar ik uiteindelijk geslaagd ben, waren ook zeer verwonderd want het is gewoon een goede winkel waar ik geweest ben)

Ik lig al weer een weekje stil ben ziek, hoest veel en ben benauwd. Vanmiddag even laten luisteren bij de HA

Wat betreft Evi. Ik ben een tijd terug (ong 4-5 mnd) bezig geweest om de 0-5 km te downloaden maar er bleek een slot om te zitten ivm kosten/rechten. Uiteindelijk wel wat gevonden wat gratis was, maar het was een hele zoektocht. De links in dit toppic waren dus niet meer correct.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 14:41

Romyv schreef:
Denise, loopschoen nemen. Het codewoord voor blessure preventie

Ik heb speciale loopschoenen, ze zitten heerlijk, dikke zool enzo...
Maar nu loop ik al langere stukken dan voor de blessure, dus ik denk dat mn knieën het even teveel vonden, dat sportieve gedoe ineens :P
Verkeerde ondergrond, vooral asfalt. Mn bmi is verder ook prima, maar dat scheef lopen zou best kunnen

Margrathea, thx, dat wist ik niet (en ik heb ook altijd gedacht dat mijn bovenbenen in prima vorm waren door het paardrijden, maar dat zullen wel hele andere spieren zijn).

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 14:53

Ow ik bedoelde loopscholing, daar maakt mn telefoon autistisch loopschoen van :+