[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:52

Bij de spiraal komt dat juist niet vaak voor. Veel dames hebben na het verwijderen van de spiraal weer een normale cyclus. Veel sneller dan bij de pil?
Prikpil is om de 12/13 weken.
Edit; reactie op anne_bento

Cer

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:02

Mijn post was bedoelt tegen alle horror verhalen :D t plaatsen was echt een eitje, na deze ervaring zou ik t bij wijze van zo jaarlijks laten doen :j

Eerder heb ik overigens ook nooit echt last gehad, 2 uur lichte krampjes en dat was het. Nooit meer ongesteld, nooit meer denken aan een pil, of stress dat je nog wel beschermd ben als je 2 dagen loopt te kotsen... Ik vind t een geniale uitvinding en raad t altijd aan :j

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:22

renskep schreef:
Bij de spiraal komt dat juist niet vaak voor. Veel dames hebben na het verwijderen van de spiraal weer een normale cyclus. Veel sneller dan bij de pil?
Prikpil is om de 12/13 weken.
Edit; reactie op anne_bento

Oh ik had begrepen met spiraal ook maar verkeerd begrepen dus. In ieder geval bij de prikpil schijnt het wel zo te zijn dus dat wil ik dan weer liever niet, blijven weinig opties over :\

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 19:07

Dames dames, nogmaals, er zijn twee soorten spiraaltjes, namelijk een hormoon- en een koperspiraaltje. Bij een koperspiraaltje kan hooguit je baarmoederslijmvlies wat beschadigd zijn, anders ben je direct weer vruchtbaar. Bij een mirena kan het (na verwijderen dus) wel eventjes duren, afhankelijk van hoe lang hij heeft gezeten.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 20:44

Ah sorry, ik sprak dus over de mirena!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 20:56

Ik begreep dat bij mirena je ook al heel snel weer vruchtbaar bent. Maar ik zit nu ruim 3 maanden zonder en er is geen enkel signaal wat duid op een cyclus. Lijf is echt in de war. Wel hoofdpijn chagrijnig en vreetbuien maar voor de rest nix

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 21:16

Dat is met elke hormonale anticonceptie zo,van pil tot mirena: kan even duren voordat het cyclus op gang komt. Met nadruk op kan, want ik had na een maand een normaal cyclus.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 06:58

Vraagje. Ik heb voorheen de drie fase pil gehad maar deze mag je niet doorslikken en in de stopweken migraine. Heb nu de normaalste pil microhuppeldr pup 30 sinds 30 maanden. Alleen ben afgelopen tijd zo ontzettend moe. Normaal heb ik energie voor 10... Kan je pil hier in meespelen?

knipperlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 17:56

Ik heb een vraagje, beetje gênant maar hoop dat iemand er iets van kan zeggen :+
Vannacht tijdens de seks is t condoom kapot gegaan, wij hebben dit niet gemerkt. Vanmiddag had ik t gevoel alsof er 'iets' uit kwam aan de onderkant, toen lag er dus een stukje condoom op het wc-papier.. Het heeft er vanaf vannacht ingezeten, kan dit kwaad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 18:01

Nee, denk niet dat het kwaad kan. Zou wel even HEEL goed voelen of er niet nog een stukje in zit.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 01:08

Hee. Ik slik sinds kort de pil. Donderdag stopweek. Als ik dan ongesteld word, betekent dat dat ik niet zwanger bent, zoals bij de nuvaring? Of hoe kan ik dan aan mijn lichaam merken dat ik niet zwanger ben?

Gr.

@Hierboven.
Als t goed is werkt je lichaam dat zelf weer uit je lichaam? Anders eventjes vragen of je vriend wil voelen oid.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 01:57

Als je ongesteld word is de kans echt 0,00000 nog wat % dat je zwanger bent.
Dus ongesteld is dan inderdaad gewoon ongesteld. Maak je geen zorgen :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 08:15

Met de pil word je niet ongesteld. Je krijgt een onttrekkingsbloeding. En daar zit nou ook net de clue, want het is een 'cyclus' zonder eissprong en zonder eisprong geen zwangerschap. Dus als je keurig slikt, oplet bij ziekte dat de pil lang genoeg binnen is gebleven dan kun er er gewoon op vertrouwen dat je bij de 99 procent hoort die niet zwanger raakt. Bij twijfel kun je altijd een test ertegenaan gooien.

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 09:14

anne_bento schreef:
Ik heb even wat erover opgezocht en zie dat, net als bij de spiraal, er een kans is dat het een vrij lange tijd kan duren voor je weer zwanger kunt worden na de prikpil. Eerlijk gezegd, ik heb een kinderwens, niet per nu direct, maar ik wil ook niet zodra ik heb besloten graag zwanger te willen worden nog het risico lopen dat het dan nog wel eens een jaar kan duren voordat dat weer lukt. Dat kan natuurlijk altijd, maar als ik al zie dat dat bij de prikpil vaak voorkomt, wil ik dat toch voorkomen :o

Je weet dat er meerdere varianten van de prikpil zijn? De meest bekende is de depoprovera/ gewone prikpil waar ze het meestal over hebben. De andere lichtere variant is de Sayana/ Sayan-press. Deze bevat minder hormonen. Ik kwam die laatste dankzij de gyn tegen en ben er nog altijd dolblij mee. Ik reageer nogal heftig op hormonen, en hier heb ik nergens last van. Qua bijwerkingen ook niks, enkel dat je niet meer ongesteld wordt.Wat ik van anderen hoor die het ook gebruiken zijn ze tevreden. Het zetten stelt echt niks voor, klein prikje in m'n bovenbeen door de Ha assistente en ik heb er 3 maanden geen omkijken naar.

Vanwege een ingreep heb ik er een poosje mee moeten stoppen, en met een ruime week was het weg uit m'n lijf. Dus de schrik van helpt het duurt een jaar als ik stop en een kinderwens heb zou ik me niet al te druk om maken.Zeker als je een redelijk normale cyclus hebt normaal gesproken.

Als ik het goed onthouden heb stond op de bijsluiter dat merendeel van diegenen die ermee stoppen binnen een jaar zwanger zijn. Maar dat geadviseerd wordt om het een jaar de tijd te geven voordat je je er druk over gaat maken dat het niet zo snel gaat als gewenst.En als ik het goed onthouden heb mag je verder de molen in mocht het na een jaar niet " spontaan" lukken.

Ik kan wel eerlijk zeggen dat ik na mijn ingreep& daarvoor noodzakelijke rotzooi qua medicatie ik mijn gyn zo ongeveer gesmeekt heb om weer te mogen beginnen met de Sayana.. Ik was echt vol in het ontploffende hormoon bom/ ontzwangeren geschoten. Ik was zo blij toen ik na 1 "gewone periode/ongesteldheid" weer aan de Sayana kon. Met een paar dagen kon ik al verschil merken, met een week was ik grotendeels mezelf weer.
Dus als je immuunsysteem redelijk normaal werkt zou ik me niet zo'n zorgen maken. Mijn ontploffende hormoonbom kwam van het " paardenmiddel" dat ik noodzakelijkerwijs moest gebruiken in de aanloop naar de ingreep. Echt, hier niks dan lof voor de lichtere prikpil/ Sayana. Die houden we er mooi in tot het tijd voor gezinsuitbreiding is.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 09:57

Ik had pas na 1 jaar mijn menstruatie terug nadat ik stopte met de prikpil :)

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 18:38

Ik heb net te horen gekregen van een gynaecoloog dat de stopweek van de pil overbodig is en eigenlijk alleen voor het natuurlijke idee is. Nou hoorde ik dit dus voor het eerst! Als ik er op Google (officiële sites) dan kom ik inderdaad hetzelfde tegen; de stopweek is alleen voor het idee.

Waarom vertellen huisartsen zoiets niet? Nou heb ik al die tijd zeer pijnlijke maandstonden moeten doorstaan terwijl het dus eigenlijk overbodig is.

Als ik een week de pil langer door slikte dan begon ik last te krijgen van pre menstruatie verschijnselen. Ik heb dit ook uitgelegd aan de gynaecoloog. Als je de pil altijd doorslikt zou dat toch moeten verergeren? Ik kreeg als antwoord dat die verschijnselen uiteindelijk weg gaan omdat je lichaam dan niet meer gewend is om elke maand te menstrueren.

Ik vind het nog steeds een vrij bizarre ontdekking.. Als ik hier zo een beetje rond lees houden de meeste mensen ook een stopweek.

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 18:48

het valt mij juist op dat ik hier zoveel lees over doorslikken van de pil, ik kreeg ook altijd klachten die jij hierboven noemt en heb het dan ook nooit gedaan, alleen voor vakanties ed maakte ik een uitzondering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 18:51

Ik slik mijn pil wel door, in overleg met zowel mijn huisarts als de gynaecoloog. Ik had elke keer na mijn stopweek flinke klachten waarin ik door bleef bloeden tot ik nog een keer stopweek inlaste, wat heel erg vervelend was. Omdat het niet echt duidelijk was waarom dit gebeurde ben ik in overleg mijn pil zo lang mogelijk door gaan slikken, en de klachten van het doorbloeden zijn ook niet meer voorgekomen.

Ik denk dat het echt een kwestie is van persoonlijke voorkeur. Het is niet slecht voor je lijf om hem door te slikken, maar het is ook niet erg om elke maand netjes je stopweek te houden. Er zijn mensen die klachten hebben bij doorslikken, er zijn ook mensen die klachten hebben bij niet doorslikken.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 18:52

Polly schreef:
het valt mij juist op dat ik hier zoveel lees over doorslikken van de pil, ik kreeg ook altijd klachten die jij hierboven noemt en heb het dan ook nooit gedaan, alleen voor vakanties ed maakte ik een uitzondering.

Ik hoop dus dat de klachten minder gaan worden als ik de stopweken oversla.
Een mirena is wel veel beter, dan komen de hormonen tenminste op de plaats waar ze moeten zijn en niet door je hele lichaam.

Het lijkt me alleen griezelig om zoiets te laten plaatsen. En het idee dat er zo'n ding in je baarmoeder zit vind ik ook niet zo'n fijn idee. Ik heb ook gehoord dat bij sommige mensen de menstruatiepijn (áls je het dan bent) heftiger is. Klopt dat ook? Of ben je helemaal nooit meer ongesteld?

Emmaa_ schreef:
Ik slik mijn pil wel door, in overleg met zowel mijn huisarts als de gynaecoloog. Ik had elke keer na mijn stopweek flinke klachten waarin ik door bleef bloeden tot ik nog een keer stopweek inlaste, wat heel erg vervelend was. Omdat het niet echt duidelijk was waarom dit gebeurde ben ik in overleg mijn pil zo lang mogelijk door gaan slikken, en de klachten van het doorbloeden zijn ook niet meer voorgekomen.

Ik denk dat het echt een kwestie is van persoonlijke voorkeur. Het is niet slecht voor je lijf om hem door te slikken, maar het is ook niet erg om elke maand netjes je stopweek te houden. Er zijn mensen die klachten hebben bij doorslikken, er zijn ook mensen die klachten hebben bij niet doorslikken.

Hmm ja als ik kan kiezen dan weet ik het wel.. dan ga ik natuurlijk voor doorslikken. Die hele menstruatie kan me gestolen worden. :P

Ik hoop dat de klachten dan maar verminderen zodat ik kan blijven doorslikken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 19:11

Ik wist het wel, maar stopte een week wel keurig ivm doorbraakbloedingen

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 19:20

Nieuwe informatie voor mij.... Ik wist ook niet eens dat het een ontrekkingsbloeding was eigenlijk :=
Zouden jullie de eerste maand aan de pil al de stopweek overslaan? Ik heb het met de vorige nooit gedaan....

starxfren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 19:39

Hoi, ik ben nog maar 12 jaar en ik had een vraagje..

Hoe zorg je ervoor dat je in de nacht niet doorlekt of op school.. Heb 1x meegemaakt in de nacht mijn beddengoed zit eronder :( beschamend..
Op school 3x toen zeiden de jongens die achter me liepen dat ik doorlekte.

marisje2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 19:41

starxfren schreef:

Hoe zorg je ervoor dat je in de nacht niet doorlekt of op school.. Heb 1x meegemaakt in de nacht mijn beddengoed zit eronder :( beschamend..

Extra onderbroeken aan in de nacht en school en dan ook nog extra meenemen..

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 19:43

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 18-02-22 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 19:45

starxfren schreef:

Draag als je ongesteld bent een zwarte broek op school, dat heeft mij ook gered als jonge meid. En op tijd verschonen. Voor de nacht vind ik die akways secure night (zo heet dat geloof ik, met extra brede achterkant) fijn.
En hoe gênant ook, het overkomt elke vrouw wel eens.