GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jacquelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-26 15:16

Hier in 2 weken tijd weer ruim 3kg aangekomen :\
Er is weer medicatie gestart waarbij ik in het verleden meer dan 20kg ben aangekomen. Maar hoop was dat nu met de saxenda de eetlust verhogende bijwerking er niet of minder zou zijn.. maar helaas, ik heb enorme eetlust/drang. Vind t zo klote! De reden waarvoor het gestart is (angst, paniekaanvallen en hele slechte nachten met traumatische dromen) is wel onder controle nu. Maar hier word ik echt diep ongelukkig van.. door de stress die ik al weken heb stond ik al stil/langzaam steeds wat omhoog. Maar nu in 2 weken tijd die 3kg vind ik echt te gek
maandag weer een afspraak bij de huisarts en vragen of ze een alternatief heeft dat de angst etc. wel weg blijft maar dat het niet zo op de eetlust triggert.

opisop_shop

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-26 15:24

Vervelend Jacqueline. Probeer dan in elk geval zoveel mogelijk gezonde en vullende dingen te eten met veel vezels en eiwitten, maar dat doe je vast al.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-26 16:14

Jacquelinee_ schreef:
Hier in 2 weken tijd weer ruim 3kg aangekomen :
Er is weer medicatie gestart waarbij ik in het verleden meer dan 20kg ben aangekomen. Maar hoop was dat nu met de saxenda de eetlust verhogende bijwerking er niet of minder zou zijn.. maar helaas, ik heb enorme eetlust/drang. Vind t zo klote! De reden waarvoor het gestart is (angst, paniekaanvallen en hele slechte nachten met traumatische dromen) is wel onder controle nu. Maar hier word ik echt diep ongelukkig van.. door de stress die ik al weken heb stond ik al stil/langzaam steeds wat omhoog. Maar nu in 2 weken tijd die 3kg vind ik echt te gek
maandag weer een afspraak bij de huisarts en vragen of ze een alternatief heeft dat de angst etc. wel weg blijft maar dat het niet zo op de eetlust triggert.

Toevallig sertraline?

Jacquelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-26 16:59

Babsiej schreef:
Jacquelinee_ schreef:
Hier in 2 weken tijd weer ruim 3kg aangekomen :

Toevallig sertraline?

Nee de mirtazapine.

Zoveel mogelijk eiwitten en vezels probeer ik idd.
Maar er zijn helaas ook momenten dat ik wat afwezig/minder bewust ben en dan opeens een volledig pak koekjes op heb.. of bijna een hele zak chips :x
En daar baal ik dan vervolgens extreem van zodra ik weer bewust 'aanwezig' ben.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-26 18:29

Die hele levendige dromen en paniek aanvallen is wel iets wat ik vaker heb gehoord als bijwerkingen van GLP1 medicatie.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-26 18:46

Mirtazapine ben ik ook bekend mee en idd honger. Onstilbare honger.

Mounjaro bij mij helpt hier wel. Dus als opzempic niet echt helpt dan misschien overstappen naar Mounjaro?

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-26 19:46

Hier ook een geheel nieuwe garderobe..

Gelukkig had ik nog wel een paar dingen uit een eerdere slanke periode. Het meeste van de oude kleren is naar de kringloop gegaan.
Een paar mooie dingen op vinted.

Ik probeer ook spul op vinted te kopen, maar jeans in de goede maat vinden is wel een hele uitdaging.
Aangezien vinted alleen s/m/l kent. En ik merk dat interpretaties van mensen nogal uiteen lopen. Sommige vinden wijdtemaat 28 een S, andere een M en sommige zelfs een L. En dan komt de lengtemaat ook nog….

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-26 22:12

Ik hadvorig jaar allemaal nieuwe kleding aangeschaft. En vanaf oktober aan deMounjaro gegaan.
Inmiddels 20kilo lichter en can maat 52 naar 48 gegaan, maar die begint ook al ruim te zitten.
De Levi spijkerbroeken op Vinted gezet, en was ze zo kwijt. Ook de grore maat blouses en linnen broeken makkelijkverkocht.
Nieuwe Levis via Vinted gekocht, en wat mooie wollen Ierse truien.
Ik ga echt nu geen dure kleding in de winkel aanschaffen.

Hier juist veel beter in min vel, omdat ik geen suikerdips meer heb.
Maar wel flinke dromen..
Wel regelmatig hele dunne ontlasting.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-26 22:29

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 00:35

Misschien herkennen jullie dit ook?

Ik heb naar wat het lijkt verlies van spierkracht in mn benen.
Ik heb 3 paarden voor de wagen lopen, en het lijkt dat ik sinds ik mounjaro gebruik ik minder makkelijk op de wagen kan klimmen.
Ik moet dan 1 been op de wagen zetten (wat hoger) en dan met de ander afzetten en mijzelf omhoog zetten.
En daar heb ik al een hele tijd sinds ik mounjaro gebruik last van....

Daarbij heb ik ook ineens een blessure aan mn been, vanuit het niets, waardoor ik al 3 weken mank loop. De fysio waar ik nu maar eens naar toe ben geweest zegt dat alles verkrampt en overbelast is. En ik denk dan , waardoor dan >;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 07:57

Hoeveel ben je afgevallen in welke tijd? Heb je goed op je eiwitten gelet?

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 09:48

ivy_power89 schreef:
Misschien herkennen jullie dit ook?

Ik heb naar wat het lijkt verlies van spierkracht in mn benen.
Ik heb 3 paarden voor de wagen lopen, en het lijkt dat ik sinds ik mounjaro gebruik ik minder makkelijk op de wagen kan klimmen.
Ik moet dan 1 been op de wagen zetten (wat hoger) en dan met de ander afzetten en mijzelf omhoog zetten.
En daar heb ik al een hele tijd sinds ik mounjaro gebruik last van....

Daarbij heb ik ook ineens een blessure aan mn been, vanuit het niets, waardoor ik al 3 weken mank loop. De fysio waar ik nu maar eens naar toe ben geweest zegt dat alles verkrampt en overbelast is. En ik denk dan , waardoor dan >;)

Ik herken het wel maar mijn oorzaak is denk ik niet mounjaro. Al heb ik wel een verband twijfel maar goed zijn geen harde cijfers dus ook geen harde feiten om op tafel te leggen.

Vorig jaar juni begonnen, ondertussen 10kg kwijt en in september vorig jaar op vakantie gegaan. Ik stapte het vliegtuig uit en dacht oe die rug voelt niet best. Bus naar het hotel en ik dacht HELP... daar hele week met echt intense pijn gelopen. Leuke eerste vakantie na 6.5 jaar :+
Thuis fysio geweest en ja alles zat vast maar eigenlijk knapte het niet op en kon ik enkel wat beter lopen met krukken, die ik nodig had vanwege operatie in november. Toch maar langs de huisarts geweest in december en die zei nee is overbelast, testjes gedaan en daar was heel duidelijk krachtverlies te zien. Advies ga maar door met fysio en laat je moeder je maar helpen :7
Uiteindelijk was ik bij mijn pijnarts en vertelde ik hoe heftig die pijn is en ik het niet meer trek. Hij zei vraag je huisarts maar voor een verwijzing voor hier. Gedaan en de pijn arts vroeg mri aan, deze was best schokkend.
Ik ben 28 en weet al sinds mijn 14de dat mijnnrug echt slecht is maar nu is er echt wel meer uitgekomen. Ik heb 3 hernia's, vernauwing, 2 uitstulpingen zonder druk op de zenuw, veranderde kolomstand en echt extreme slijtage.
Ergens voel ik extreem veel woede richting mijn huisarts want er was krachtverlies en ik zei ook nog tijdens onderzoek ik moet gewoon ongecontroleerd gillen van de pijn en nog deed de beste man niks, ja lachend zeggen is overbelast.
Ik heb dus meer mensen gezien die aan GLP-1 zaten en hernia kregen maar vaak waren die ook extreem snel afgevallen en dan is de vraag in mijn hoofd is dat dan niet deels spierverlies en je kaartenhuis valt in elkaar. Nou heb ik ook eds dus misschien is het zo gek nog niet..
Maar nogmaals allemaal aannames :+

Ergens herinner ik mij dat jij ook niet heel veel en snel kg ben verloren?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 12:17

Ja het is bekend dat spierverlies kan optreden. Daarom zeggen ze ook eiwitten eten en bewegen/trainen etc. Fysio lijkt me dus heel slim om te doen als je daar gevoelig voor bent.
Aan de andere kant zal flink gewichtsverlies ook wel schelen in de belasting van je lichaam. Mij gaan dingen nu echt makkelijker af terwijl ik niet sport of train.

Maar je krijgt dus geen hernia van glp-1. Spierverlies kan optreden en mogelijk daardoor instabiliteit in de wervels en gewrichten.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 12-04-26 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 12:18

Ik heb het al eens eerder aangegeven. Wanneer je minder eet is het juist heel belangrijk om kwalitatief goeie dingen te eten. Dit is geen verwijt naar jullie hoor. Mijn begeleiding heeft me in het begin heel duidelijk uitgelegd dat ik voldoende eiwitten en vezels moet eten bij elke maaltijd. En daarbij voldoende moet blijven bewegen. Toen ik veel afviel was mijn kracht ook wel wat minder dan normaal. Nu ben ik al bijna een jaar op gewicht. Ik merk dat de kracht ook weer terug komt. Maar probeer me wel echt aan de nieuwe leefstijl te houden. Matig en goed eten. En voldoende bewegen.

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 12:27

Hoe krijgen jullie de Golden dosis uit de pen?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 14:24

Met een insuline spuit

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 17:08

Ik meld mij ook, ik had de pen al 2 weken in huis, maar ik durfde niet. Nu zojuist geinjecteerd en viel mij reuze mee. In eerste instantie kwam ik door te laag BMI niet in aanmerking, maar gezien mijn buikomtrek uiteindelijk wel. Gezien de succesverhalen hier, heb ik de stap genomen. Dank daarvoor!

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 17:22

Veel succes Benzz! Ben je begonnen via je HA of wellis/yazen oid?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 17:42

Ik zag op Facebook hier in Oostenrijk nu ook eindelijk een soort Wellis voorbijkomen. Heeft even geduurd :')

Succes Benzz!

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 17:44

Deri schreef:
Veel succes Benzz! Ben je begonnen via je HA of wellis/yazen oid?

Thanks! Via Lean Clinics.

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 18:08

opisop_shop schreef:
Met een insuline spuit

En kun je die bij apotheek halen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 18:22

Succes Benzzz!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 18:22

Bonnelover schreef:
opisop_shop schreef:
Met een insuline spuit

En kun je die bij apotheek halen?

Ja maar online ook bij een drogist ofzo

mabellean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 19:10

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 19:12

Ik via Amazon maar je kunt ook bij je apotheek vragen.