Het corona vaccin

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

Fitzroy

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 18:59

Ik zit eens even naar dat schema te kijken, maar als mensen van 1955 nu al digitaal een afspraak kunnen maken, betekent dit dan dat landelijk de volgende groep al de groep van 1961 is? Of eerst de mensen die normaal een griepprik krijgen?

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 19:11

En toch snap ik het nog steeds niet; een vaccinatie neem je echt voor jezelf, niet voor een ander. Je kunt immers zelf niet meer (ernstig) ziek worden. De enige reden tot vaccinatie zou zijn om de zorg niet te overbelasten. En dan kom ik nu tot de conclusie dat het veel beter was geweest om de mensen die vooral op de IC terecht komen als eerste te enten, dan was de zorg niet zo overbelast geraakt. Maar deze groep is nog niet aan de beurt geweest. De oudere groep komt over het algemeen niet meer in het ziekenhuis terecht. Ik word echt een beetje moe van dat; je bent egoïstisch als je je niet laat vaccineren en sta je dan ook je plek op de ic af e.d. Vaccineren doe je in de eerste plaats voor jezelf. En nee, ik ben geen anti-vaxxer, ik ben pro-vaxxer voor mensen die in de risicogroep vallen en mijn vaccin mogen ze voor zo iemand gebruiken!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 19:18

Ik denk dat de groep die op de IC komt, gewoon opschuift nu de ouderen al gevaccineerd zijn.

Vorig jaar was het een grote groep 70+ op de IC en een kleinere groep 50+. Toen hadden we ook een hele strenge lockdown, dus minder kans dat het virus ging rondwaaien door de samenleving.

Nu zijn die 70+ bijna allemaal gevaccineerd ( en er zijn ook veel mensen overleden helaas ), dus krijg je vooral de iets jongere generaties waar het virus zich nog goed kan verspreiden en hebben we lang niet zo'n strenge lockdown als vorig jaar gehad.
En er gelden natuurlijk ook nog strikte maatregelen in de rusthuizen.
Althans dat is hoe de situatie hier in België is.

Edit; ik vind dit artikeltje er nog over. Wel voor BE dus
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/03/23 ... ieve-zorg/

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 19:30

En nu de Britse variant, die misschien toch meer jongeren raakt dan de originele?

En inderdaad de mensen die er schijt aan hebben, maar ook de scholen weer open.
Die kinderen hebben allemaal ouders van 40 en 50.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 19:34

Pandora2 schreef:
Ik denk dat de groep die op de IC komt, gewoon opschuift nu de ouderen al gevaccineerd zijn.

Vorig jaar was het een grote groep 70+ op de IC en een kleinere groep 50+. Toen hadden we ook een hele strenge lockdown, dus minder kans dat het virus ging rondwaaien door de samenleving.

Nu zijn die 70+ bijna allemaal gevaccineerd ( en er zijn ook veel mensen overleden helaas ), dus krijg je vooral de iets jongere generaties waar het virus zich nog goed kan verspreiden en hebben we lang niet zo'n strenge lockdown als vorig jaar gehad.
En er gelden natuurlijk ook nog strikte maatregelen in de rusthuizen.
Althans dat is hoe de situatie hier in België is.

Edit; ik vind dit artikeltje er nog over. Wel voor BE dus
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/03/23 ... ieve-zorg/

Dank je wel. Ik vind het een erg interessant artikel en ook wel een beetje eng (want is mijn leeftijd waar we het over hebben in dit artikel).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 19:39

Anna79 schreef:
En toch snap ik het nog steeds niet; een vaccinatie neem je echt voor jezelf, niet voor een ander. Je kunt immers zelf niet meer (ernstig) ziek worden. De enige reden tot vaccinatie zou zijn om de zorg niet te overbelasten. En dan kom ik nu tot de conclusie dat het veel beter was geweest om de mensen die vooral op de IC terecht komen als eerste te enten, dan was de zorg niet zo overbelast geraakt. Maar deze groep is nog niet aan de beurt geweest. De oudere groep komt over het algemeen niet meer in het ziekenhuis terecht. Ik word echt een beetje moe van dat; je bent egoïstisch als je je niet laat vaccineren en sta je dan ook je plek op de ic af e.d. Vaccineren doe je in de eerste plaats voor jezelf. En nee, ik ben geen anti-vaxxer, ik ben pro-vaxxer voor mensen die in de risicogroep vallen en mijn vaccin mogen ze voor zo iemand gebruiken!

Wanneer iedereen zo denkt heb je dus een groot probleem, het succes van vaccineren is niet alleen persoonlijke bescherming maar ook juist de paraplu die er voor zorgt dat mensen die om welke reden niet gevaccineerd kunnen worden ook veilig kunnen leven. Ik zeg niet dat iemand egoistisch is wanneer hij/zij niet wil vaccineren maar de reden .: Ik ben gezond gaat niet op, dat is een drogreden want niemand weet hoe je een besmetting doorstaat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 20:20

anjali schreef:
Ik snap het ook niet goed en ben er daarom verder niet op doorgegaan.Maar iets schijnt er niet te kloppen.Of misschien heeft de angstige partner een ernstige ziekte die hem bevattelijk maakt,of iets als smetvrees? Als je dat hebt dan zit je nu in coronatijd wel met een probleem!

Smetvrees en hypochonder inderdaad, goed gegokt.
Tevens de angst om de partner te verliezen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 20:26

Sizzle schreef:
anjali schreef:
Ik snap het ook niet goed en ben er daarom verder niet op doorgegaan.Maar iets schijnt er niet te kloppen.Of misschien heeft de angstige partner een ernstige ziekte die hem bevattelijk maakt,of iets als smetvrees? Als je dat hebt dan zit je nu in coronatijd wel met een probleem!

Smetvrees en hypochonder inderdaad, goed gegokt.
Tevens de angst om de partner te verliezen.

Hypochonder zijn is in deze tijd verschrikkelijk , ik kan erover mee praten. Maar eigenlijk heeft het mij al zoveel rust gegeven dat ik gevaccineerd ben. Ook als ik thuis ben , waar niemand anders is gevaccineerd.

De klachten die ik had zijn als sneeuw voor de zon verdwenen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 20:28

Zebrastreep, het is inderdaad heel mooi om te zien hoe jij het afgelopen jaar gegroeid bent, wil ik je toch even zeggen!

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 20:32

bigone schreef:
Zebrastreep, het is inderdaad heel mooi om te zien hoe jij het afgelopen jaar gegroeid bent, wil ik je toch even zeggen!

Dankjewel <3 Ik heb zelfs minder last ervan dan voor Corona :') Misschien ook omdat ik het simpelweg zo druk heb dat ik er geen tijd meer voor heb.

De laatste keer dat ik mij extreem zorgen maakte was na de tweede vaccinatie. De belangrijkste dingen lopen nu gewoon goed. En dan te bedenken dat ik eigenlijk door een rot periode ga , met veel stress en onzekerheid maar dat dat gelukkig lichamelijk geen slechte invloed heeft.

Of er komt hierna nog een gigantische klap , maar dat zien we dan wel weer.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 21:13

Er is een Duitse arts wonend in Zwitserland aangeklaagt voor het illegaal verhandelen van miljoenen vaccins ten verhoogde prijs. Hij zou direct inkopen bij vaccin platforms.
Libie zou o.a. 6 Millioen Doses AstraZeneca bestellt hebben. Slowakije een miljoen Biontech.

https://www.20min.ch/story/regierungen- ... 4116129899

Ofwel, er is gewoon een enorme achterdeur handel >;)

Op dark web zouden ook al diverse vaccins in aanbieding zijn en voor de niet vaccineerders zijn er al diverse handeltjes in nep certificaten in omloop.
Hoera voor de wereld waarin we leven.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 21:33

bigone schreef:
Anna79 schreef:

Wanneer iedereen zo denkt heb je dus een groot probleem, het succes van vaccineren is niet alleen persoonlijke bescherming maar ook juist de paraplu die er voor zorgt dat mensen die om welke reden niet gevaccineerd kunnen worden ook veilig kunnen leven. Ik zeg niet dat iemand egoistisch is wanneer hij/zij niet wil vaccineren maar de reden .: Ik ben gezond gaat niet op, dat is een drogreden want niemand weet hoe je een besmetting doorstaat.

Toch denk ik dat je als de risicogroepen gevaccineerd zijn, je het virus gecontroleerd kunt laten rondgaan onder de niet risicogroepen om zo ook groepsimmuniteit te bereiken. Maar hé dat is mijn onderbuikgevoel. En natuurlijk iedereen laten enten die dat graag wil, maar het niet opdringen aan de rest.

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 21:41

Anna79 schreef:
bigone schreef:

Toch denk ik dat je als de risicogroepen gevaccineerd zijn, je het virus gecontroleerd kunt laten rondgaan onder de niet risicogroepen om zo ook groepsimmuniteit te bereiken. Maar hé dat is mijn onderbuikgevoel. En natuurlijk iedereen laten enten die dat graag wil, maar het niet opdringen aan de rest.

Dat lijkt me zeer onverstandig, binnen mijn team zijn veel zieken, geen enkeling behoort tot de risicogroep. De meesten zijn iig dusdanig toegetakeld dat ze geen hele dag meer werken, of eigenlijk nog steeds niet werken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 21:44

Corona KAN voor iedereen een risico zijn, dat is het rotte aan dit virus. En de beste manier om zo’n virus uit te bannen is zoveel mogelijk vaccineren. Niet alleen kwetsbaren maar iedereen. Door laten rouleren onder de rest is ivm met mutaties juist geen optie omdat het dan ook kan muteren naar een nog vervelender vorm waar weer opnieuw voor gevaccineerd moet worden.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 21:48

Door een hele lange lockdown krijgen die mutaties nu juist veel kans hè.
Maar er zijn meerdere ideeën over, ook onder de deskundigen. Het virus krijg je niet weg, het zit in de natuur. Laatst ook bij otters ontdekt. Dan zul je dus als enige oplossing jaarlijks de hele wereldbevolking moeten vaccineren. Je hele leven lang? Mij niet gezien.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 22:06

Echt uitbannen van dit corona virus lukt niet. (Is consensus over binnen de wetenschap : zo ongeveer de hele mensheid heeft er mee te maken en: "er is een dierlijk reservoir".)

Wat dat precies gaat betekenen is nog een vraag.
Maar het is denkbaar dat het een soort jaarlijkse griepprik wordt. (En wie niet wil: dan maar niet, in het ergste geval is er waarschijnlijk wel een IC-bed beschikbaar zonder dat de noodzakelijke zorg in de knel komt.

Dat mutaties meer kans zouden krijgen vanwege de lockdown lijkt mij heel erg vreemd.
Ieder virus muteert, denk aan de verschillende griepepidemiën en de verschillende vogelgriep-besmettingen.
En de lockdown is er om verspreiding tegen te gaan - minder verspreiding is minder muteren.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 22:23

Anna79 schreef:
Door een hele lange lockdown krijgen die mutaties nu juist veel kans hè.
Maar er zijn meerdere ideeën over, ook onder de deskundigen. Het virus krijg je niet weg, het zit in de natuur. Laatst ook bij otters ontdekt. Dan zul je dus als enige oplossing jaarlijks de hele wereldbevolking moeten vaccineren. Je hele leven lang? Mij niet gezien.

De mutaties komen niet door de lange lockdown, maar juist daar waar het virus vrij spel heeft.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 22:39

Maar zal het uiteindelijk ( hopelijk) niet zo zijn dat het virus muteert naar minder erge varianten?

Dat corona uiteindelijk een verkoudheid zal worden? De Spaanse griep is immers ook weer weg gegaan ook al denk ik dat dat weer anders werkt als een virus.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 22:41

Wat ik daarmee bedoel is dat als je het virus rond laat gaan, je sneller groepsimmuniteit bereikt. Als je mensen opsluit worden ze niet ziek maar ook niet immuun. Helaas kan dit niet vanwege de zorg die dit niet aan kan. Het is ontzettend lastig, alleen mijn gevoel is dat de hele bevolking jaarlijks te enten geen oplossing is. Dat doe je met de griep ook niet.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 22:50

Zebrastreep schreef:
Maar zal het uiteindelijk ( hopelijk) niet zo zijn dat het virus muteert naar minder erge varianten?

Dat corona uiteindelijk een verkoudheid zal worden? De Spaanse griep is immers ook weer weg gegaan ook al denk ik dat dat weer anders werkt als een virus.

De Spaanse griep was ook een virus.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 22:53

Anna79 schreef:
Wat ik daarmee bedoel is dat als je het virus rond laat gaan, je sneller groepsimmuniteit bereikt. Als je mensen opsluit worden ze niet ziek maar ook niet immuun. Helaas kan dit niet vanwege de zorg die dit niet aan kan. Het is ontzettend lastig, alleen mijn gevoel is dat de hele bevolking jaarlijks te enten geen oplossing is. Dat doe je met de griep ook niet.

Klopt, en ook ong.150.000 doden.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 22:56

mysa schreef:
Zebrastreep schreef:

De Spaanse griep was ook een virus.

Ik begon even te twijfelen maar was dus ook een virus.

@Anna79

Helaas werkt dat niet zo , ook als je corona hebt gehad kun je het nog een keer krijgen. Met andere woorden dan komen we in een soort loop terecht wat constant weer opnieuw gaat. Corona zal altijd net als griep onder ons blijven , maar hopelijk muteren naar een minder erge variant.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 23:03

Zebrastreep; dat is ook de verwachting dat het muteert naar zwakkere varianten, daarmee nog een argument om niet de hele bevolking te vaccineren. En ik ben niet van een wappiegroep ofzo. Laatst stond er een artikel in één van de landelijke kranten van twee artsen, immunoloog en vaccinoloog die helemaal niks begrepen van de vaccinatiestrategie van de overheid en die zeiden dat gezonde mensen vaccineren onzin is. Die mensen werken hier in Nederland in een ziekenhuis en zijn niet de minsten in hun vakgebied. Ik zal kijken of ik het artikel nog kan vinden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 23:05

Maar ook gezonde mensen komen op de ic terecht of overlijden aan corona

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 23:08