Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Pandora2 schreef:Ik denk dat de groep die op de IC komt, gewoon opschuift nu de ouderen al gevaccineerd zijn.
Vorig jaar was het een grote groep 70+ op de IC en een kleinere groep 50+. Toen hadden we ook een hele strenge lockdown, dus minder kans dat het virus ging rondwaaien door de samenleving.
Nu zijn die 70+ bijna allemaal gevaccineerd ( en er zijn ook veel mensen overleden helaas ), dus krijg je vooral de iets jongere generaties waar het virus zich nog goed kan verspreiden en hebben we lang niet zo'n strenge lockdown als vorig jaar gehad.
En er gelden natuurlijk ook nog strikte maatregelen in de rusthuizen.
Althans dat is hoe de situatie hier in België is.
Edit; ik vind dit artikeltje er nog over. Wel voor BE dus
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/03/23 ... ieve-zorg/
Anna79 schreef:En toch snap ik het nog steeds niet; een vaccinatie neem je echt voor jezelf, niet voor een ander. Je kunt immers zelf niet meer (ernstig) ziek worden. De enige reden tot vaccinatie zou zijn om de zorg niet te overbelasten. En dan kom ik nu tot de conclusie dat het veel beter was geweest om de mensen die vooral op de IC terecht komen als eerste te enten, dan was de zorg niet zo overbelast geraakt. Maar deze groep is nog niet aan de beurt geweest. De oudere groep komt over het algemeen niet meer in het ziekenhuis terecht. Ik word echt een beetje moe van dat; je bent egoïstisch als je je niet laat vaccineren en sta je dan ook je plek op de ic af e.d. Vaccineren doe je in de eerste plaats voor jezelf. En nee, ik ben geen anti-vaxxer, ik ben pro-vaxxer voor mensen die in de risicogroep vallen en mijn vaccin mogen ze voor zo iemand gebruiken!
anjali schreef:Ik snap het ook niet goed en ben er daarom verder niet op doorgegaan.Maar iets schijnt er niet te kloppen.Of misschien heeft de angstige partner een ernstige ziekte die hem bevattelijk maakt,of iets als smetvrees? Als je dat hebt dan zit je nu in coronatijd wel met een probleem!
Sizzle schreef:anjali schreef:Ik snap het ook niet goed en ben er daarom verder niet op doorgegaan.Maar iets schijnt er niet te kloppen.Of misschien heeft de angstige partner een ernstige ziekte die hem bevattelijk maakt,of iets als smetvrees? Als je dat hebt dan zit je nu in coronatijd wel met een probleem!
Smetvrees en hypochonder inderdaad, goed gegokt.
Tevens de angst om de partner te verliezen.
bigone schreef:Zebrastreep, het is inderdaad heel mooi om te zien hoe jij het afgelopen jaar gegroeid bent, wil ik je toch even zeggen!
bigone schreef:Anna79 schreef:En toch snap ik het nog steeds niet; een vaccinatie neem je echt voor jezelf, niet voor een ander. Je kunt immers zelf niet meer (ernstig) ziek worden. De enige reden tot vaccinatie zou zijn om de zorg niet te overbelasten. En dan kom ik nu tot de conclusie dat het veel beter was geweest om de mensen die vooral op de IC terecht komen als eerste te enten, dan was de zorg niet zo overbelast geraakt. Maar deze groep is nog niet aan de beurt geweest. De oudere groep komt over het algemeen niet meer in het ziekenhuis terecht. Ik word echt een beetje moe van dat; je bent egoïstisch als je je niet laat vaccineren en sta je dan ook je plek op de ic af e.d. Vaccineren doe je in de eerste plaats voor jezelf. En nee, ik ben geen anti-vaxxer, ik ben pro-vaxxer voor mensen die in de risicogroep vallen en mijn vaccin mogen ze voor zo iemand gebruiken!
Wanneer iedereen zo denkt heb je dus een groot probleem, het succes van vaccineren is niet alleen persoonlijke bescherming maar ook juist de paraplu die er voor zorgt dat mensen die om welke reden niet gevaccineerd kunnen worden ook veilig kunnen leven. Ik zeg niet dat iemand egoistisch is wanneer hij/zij niet wil vaccineren maar de reden .: Ik ben gezond gaat niet op, dat is een drogreden want niemand weet hoe je een besmetting doorstaat.
Anna79 schreef:bigone schreef:
Wanneer iedereen zo denkt heb je dus een groot probleem, het succes van vaccineren is niet alleen persoonlijke bescherming maar ook juist de paraplu die er voor zorgt dat mensen die om welke reden niet gevaccineerd kunnen worden ook veilig kunnen leven. Ik zeg niet dat iemand egoistisch is wanneer hij/zij niet wil vaccineren maar de reden .: Ik ben gezond gaat niet op, dat is een drogreden want niemand weet hoe je een besmetting doorstaat.
Toch denk ik dat je als de risicogroepen gevaccineerd zijn, je het virus gecontroleerd kunt laten rondgaan onder de niet risicogroepen om zo ook groepsimmuniteit te bereiken. Maar hé dat is mijn onderbuikgevoel. En natuurlijk iedereen laten enten die dat graag wil, maar het niet opdringen aan de rest.
Anna79 schreef:Door een hele lange lockdown krijgen die mutaties nu juist veel kans hè.
Maar er zijn meerdere ideeën over, ook onder de deskundigen. Het virus krijg je niet weg, het zit in de natuur. Laatst ook bij otters ontdekt. Dan zul je dus als enige oplossing jaarlijks de hele wereldbevolking moeten vaccineren. Je hele leven lang? Mij niet gezien.
Zebrastreep schreef:Maar zal het uiteindelijk ( hopelijk) niet zo zijn dat het virus muteert naar minder erge varianten?
Dat corona uiteindelijk een verkoudheid zal worden? De Spaanse griep is immers ook weer weg gegaan ook al denk ik dat dat weer anders werkt als een virus.
Anna79 schreef:Wat ik daarmee bedoel is dat als je het virus rond laat gaan, je sneller groepsimmuniteit bereikt. Als je mensen opsluit worden ze niet ziek maar ook niet immuun. Helaas kan dit niet vanwege de zorg die dit niet aan kan. Het is ontzettend lastig, alleen mijn gevoel is dat de hele bevolking jaarlijks te enten geen oplossing is. Dat doe je met de griep ook niet.
mysa schreef:Zebrastreep schreef:Maar zal het uiteindelijk ( hopelijk) niet zo zijn dat het virus muteert naar minder erge varianten?
Dat corona uiteindelijk een verkoudheid zal worden? De Spaanse griep is immers ook weer weg gegaan ook al denk ik dat dat weer anders werkt als een virus.
De Spaanse griep was ook een virus.