Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 09:38

Maar dat is constant zo en die woorden verdwijnen dan met de stille trom.
Mijn broer volgde vorig jaar Qanon uit interesse, dus ik ga even af op zijn woorden in deze. Maar ik begreep dat qanon voorspelde dat er afgelopen November een aardverschuiving zou zijn: er zou veel bewijs boven komen, regeringsleiders zouden opgepakt gaan worden, enz. Het zou een beetje het punt zijn waarop duidelijk werd dat Qanon echt waar was.
Ondertussen weten we dat dat allemaal niet gebeurt is. En toch zegt geen enkele Qanon-aanhanger "hmm, wacht even, hoe zit dat?"

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 09:39

Dimphyl schreef:
Echwel schreef:
Ik vraag.mij oprecht af wat mensen die alles zien als viruswaanzin en geloven dat het niet waar is, gaan doen als de.pandemie onder controle is

Werken en leven. Als er dan tenminste nog een toerisme/horeca sector overleefd heeft.

Ik ben nooit opgehouden hoor met werken en leven hoor. En mijn leven is wel een beetje meer dan op een terras zitten en op vakantie gaan.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 09:40

Maar zoals nu het schelden op bv Facebook op de regering en noem.maar op
Zou dat overgaan of zoeken ze anderen die in hun ogen schuldig zijn aan iets

Ik vind het echt een interessante gedachte

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 09:41

Inderdaad ik heb meer werk dan ooit. Maar de zorg gaat altijd door dus dat was ook te verwachten. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik echt mazzel heb gehad zonder werk zou ik niet weten hoe ik dit zou moeten volhouden.

@echwel

Mensen willen inderdaad graag een schuldige aanwijzen dat geeft een soort van rust.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 09:45

secricible schreef:
Maar dat is constant zo en die woorden verdwijnen dan met de stille trom.
Mijn broer volgde vorig jaar Qanon uit interesse, dus ik ga even af op zijn woorden in deze. Maar ik begreep dat qanon voorspelde dat er afgelopen November een aardverschuiving zou zijn: er zou veel bewijs boven komen, regeringsleiders zouden opgepakt gaan worden, enz. Het zou een beetje het punt zijn waarop duidelijk werd dat Qanon echt waar was.
Ondertussen weten we dat dat allemaal niet gebeurt is. En toch zegt geen enkele Qanon-aanhanger "hmm, wacht even, hoe zit dat?"

Zijn ze toch vergeten Trump op te pakken , of nee die word juist weer gesteund }>

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 09:48

Dat is het hele idee van populisme en complottheorieen ;). Het maakt moeilijke dingen simpel - het is de schuld van hullie!

@Dimphyl trouwens - als je een appgroepje wil starten, prima. Kan ook op Facebook, ik denk dat er mee dan genoeg groepen zijn waar je je thuis voelt. Maar klopt het dan dat je, anders dan dat de beginpost suggereert, helemaal niet nieuwsgierig ben naar onderzoeken, statistieken en dergelijke anders dan die jouw eigen beeld bevestigen? Heb je ook maar iets geleerd van de inhoud van de "andersdenkenden" in dit topic en de moeite die ze hebben gestoken in de inhoudelijke posts?

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-21 09:53

nps schreef:
Dimphyl schreef:

Werken en leven. Als er dan tenminste nog een toerisme/horeca sector overleefd heeft.

Ik ben nooit opgehouden hoor met werken en leven hoor. En mijn leven is wel een beetje meer dan op een terras zitten en op vakantie gaan.

Wat fijn dat jij die optie had! Besef je even dat je heel gezegend bent dat je dus niet getroffen bent door de corona maatregelen! Besef je jezelf dat er mensen zijn die al een jaar lang niet behoorlijk kunnen werken? En dat, als alles dicht is en je fam/vrienden ver weg wonen, leven óók lastig wordt?
Ik kan je in alle eerlijkheid vertellen dat ik op het randje van de afgrond zit, mentaal en financieel gezien. En met mij vele anderen.
Gelukkig kan ik vanaf aan komende week weer aan het werk, maar als de voorspellingen qua versoepelingen uitkomsten, dan zal mijn werk, en dat van mijn vriend, alsnog niet goed kunnen draaien, want dan blijven de toeristen weg.

En voor je volgende vraag; Ik heb vooral geleerd dat het mensen niet zo interesseert wat er wel of niet gebeurd met andere mensen, en ja, ik heb dingen geleerd/verbeterd qua uitspraken die niet klopten, maar daarmee verandert er niks aan de ellende die ik zie, omdat de overheid allerlei voorwaarden legt aan wel of niet steun krijgen, waarop (oa hier) dan gezegd wordt, tja jammer, je moet blij zijn met wat ze proberen..

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 10:16

Dimphyl schreef:
nps schreef:

Wat fijn dat jij die optie had! Besef je even dat je heel gezegend bent dat je dus niet getroffen bent door de corona maatregelen! Besef je jezelf dat er mensen zijn die al een jaar lang niet behoorlijk kunnen werken? En dat, als alles dicht is en je fam/vrienden ver weg wonen, leven óók lastig wordt?
Ik kan je in alle eerlijkheid vertellen dat ik op het randje van de afgrond zit, mentaal en financieel gezien. En met mij vele anderen.

Jongejongejonge, wát een ongelofelijke aanname om te denken dat ik me dat niet besef. Ik ben daar héél dankbaar voor. Ik ontken ook niet dat het lastig is voor mensen, wel? Dat vul je zelf voor het gemak ook maar even in.

Voorop - ik vind het oprecht naar om te lezen dat je op het randje van de afgrond zit. Ik kan me voorstellen dat het heel zuur voelt (zij wel / jij niet!). Maar werk is maar werk, dat komt goed. Niet nu, dat is poedersuiker, maar ooit. Als ik je 1 klein advies mag geven over je mentale gesteldheid - blijf weg van het internet en dan met name de Jensens e.d. Praat met je vrienden (desnoods online), je man, je familie, desnoods een hulpverlener. Kijk bijvoorbeeld bij https://www.steunpuntcoronazorgen.nl/. Probeer uit te gaan van het goede in mensen. Hoe lastig dat soms ook is. "Ze" zijn er écht niet op uit om jou kapot te maken.

Dimphyl schreef:
Gelukkig kan ik vanaf aan komende week weer aan het werk, maar als de voorspellingen qua versoepelingen uitkomsten, dan zal mijn werk, en dat van mijn vriend, alsnog niet goed kunnen draaien, want dan blijven de toeristen weg.

En voor je volgende vraag; Ik heb vooral geleerd dat het mensen niet zo interesseert wat er wel of niet gebeurd met andere mensen, en ja, ik heb dingen geleerd/verbeterd qua uitspraken die niet klopten, maar daarmee verandert er niks aan de ellende die ik zie, omdat de overheid allerlei voorwaarden legt aan wel of niet steun krijgen, waarop (oa hier) dan gezegd wordt, tja jammer, je moet blij zijn met wat ze proberen..

Ik ervaar dat precies omgekeerd. Ik vind het vreselijk voor iedereen die het financieel en mentaal zwaar heeft. Maar ik vind het óók heel vreselijk voor de mensen die hun dierbaren verliezen aan corona. En ze niet kunnen opzoeken in het ziekenhuis. En er vervolgens niet met de familie om kunnen rouwen. Ik vind het vreselijk voor de zorgmedewerkers, die moeten kiezen wie ze wel of niet kunnen behandelen. Die al vreselijk lang koste wat kost alles draaiende proberen te houden. Voor mij voelt het niet willen houden aan de maatregelen en het constant in twijfel trekken als geen bál geven om deze mensen omdat je zelf graag op vakantie wil. En daar word ik dan weer heel verdrietig van.

Werk is werk, het is naar als je dat kwijtraakt maar ik vind het persoonlijk minder erg je baan te verliezen dan om je moeder te verliezen. Of je vader, je oma of je opa. Net als dat ik het best vervelend vind om niet op vakantie te kunnen, maar wederom minder erg dan het verlies van je dierbaren.
Laatst bijgewerkt door nps op 23-03-21 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 10:19

Echwel schreef:

Ik maak me geen illusies. Complottheorieën zijn constructies en die kunnen aangepast worden aan de veranderende realiteit. Complotdenken is, vermoed ik, ook moeilijk af te leren als je er eenmaal in vastzit. En de emoties die eraan ten grondslag liggen; angst, wantrouwen, frustratie, die zijn ook niet zomaar verdwenen. Evenmin als de bubbel van gelijkgestemden waar mensen in zitten. Dat verandert misschien pas als er iets aan de fuikbevorderende algoritmen van de social media gedaan wordt.
Dus van die complottheorieën zijn we na de coronacrisis nog niet af.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 10:21

Askja schreef:
Echwel schreef:

Ik maak me geen illusies. Complottheorieën zijn constructies en die kunnen aangepast worden aan de veranderende realiteit. Complotdenken is, vermoed ik, ook moeilijk af te leren als je er eenmaal in vastzit. En de emoties die eraan ten grondslag liggen; angst, wantrouwen, frustratie, die zijn ook niet zomaar verdwenen. Evenmin als de bubbel van gelijkgestemden waar mensen in zitten. Dat verandert misschien pas als er iets aan de fuikbevorderende algoritmen van de social media gedaan wordt.

Laten we hopen dat volgend jaar met de gemeenteraadsverkiezingen Corona onder controle is anders krijgen we weer een hausse van bepaalde groeperingen in de raden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 10:22

Dimphyl, ik vind het echt serieus vervelend om te horen dat jij het zo zwaar hebt vanwege de crisis. Het probleem is alleen dat het niet de schuld van de overheid is dat jij zo in de oliebol zit, of van de maatregelen, of van de mensen die voor de maatregelen zijn. Het is de schuld van een virus dat in een pandemie over de wereld raast. Niemand zat op een pandemie te wachten en niemand wordt blij van de maatregelen, maar we hebben op dit moment domweg geen andere keuze. Nu alles openen, terwijl we de strijd bijna gewonnen hebben, is het domste wat we kunnen doen. Dan zouden we ons overgeven als we de oorlog bijna gewonnen hebben. Daarmee maak je die hele oorlog en daarmee alle maatregelen alsnog met terugwerkende kracht zinloos.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 10:30

Askja schreef:
Echwel schreef:

Correct, complottheorieën zijn er altijd al geweest. Wat wel een groot verschil is met "vroeger" is dat het nu door social media nóg lastiger is om feit van fictie te onderscheiden en het inderdaad gemakkelijk is om meegezogen te worden in zo'n bubbel. Maar ook zonder social media zullen complottheorien blijven bestaan - het wordt alleen een beetje minder makkelijk ze te delen.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-21 10:52

Karl66 schreef:
Dimphyl, ik vind het echt serieus vervelend om te horen dat jij het zo zwaar hebt vanwege de crisis. Het probleem is alleen dat het niet de schuld van de overheid is dat jij zo in de oliebol zit, of van de maatregelen, of van de mensen die voor de maatregelen zijn. Het is de schuld van een virus dat in een pandemie over de wereld raast. Niemand zat op een pandemie te wachten en niemand wordt blij van de maatregelen, maar we hebben op dit moment domweg geen andere keuze. Nu alles openen, terwijl we de strijd bijna gewonnen hebben, is het domste wat we kunnen doen. Dan zouden we ons overgeven als we de oorlog bijna gewonnen hebben. Daarmee maak je die hele oorlog en daarmee alle maatregelen alsnog met terugwerkende kracht zinloos.

Uiteraard snap ik dat, maar dat begrip is na een jaar wel flink geslonken, en daarmee ook de draagkracht voor de maatregelen. (Dat ben ik overigens niet alleen, die draagkracht is écht flink geslonken)

Probleem is vooral dat er zoveel mazen zijn, zoveel gesjoemel is. Ik hoor bijv. Van mijn andere baas (die het geluk had dat ik een 0 uren contract heb, en mijn contract is afgelopen, dus daar kom ik dit jaar sowieso niet terug) dat hij voor 2 zaken, met 6 man personeel en zijn eigen gezin, 500 euro kreeg aan corona-steun. Ben je lekker mee, kun je niet eens je huur van betalen. Hij heeft nu al ongeveer 70.000 euro moeten bijleggen, zit met oude collectie die nu onverkoopbaar is, en nieuwe collectie die hij niet kan betalen..

En zo niet alleen hij, ik zie niet anders dan die ellende om me heen. Oproepen die steeds wanhopiger worden, korting op korting zodat ze, ondanks dat ze er dan niet aan verdienen, dat geld weer kunnen bijleggen voor de volgende rekening.

Er is geen hapklare oplossing, dat begrijp ik, staatssteun is ook niet bodemloos, uiteraard, maar je winkel/horeca gesloten moeten houden en dus een véél lagere omzet hebben (want, afhaal of op afspraak helpt eigenlijk nauwelijks, zeker hier moeten ze het hebben van 'langslopers' en toeristen), verzenden ja, maar ook daarmee komen er een hoop kosten die er normaal niet zijn voor deze ondernemers.

Ik weet het niet, ik ben boos, teleurgesteld, op alles en iedereen. De overheid, die na de eerste lockdown-light gewoon alles op slot had moeten gooien, voor een korte(re) pijn?
Dat er, ondanks dat wij en andere landen laten zien dat ook tijdens lockdowns de cijfers niet (hard genoeg) dalen, toch nieuwe lockdowns/verlengingen blijven komen.
Dat er niet ingezet is op opschalen van de zorg, een jaar lang de tijd..
Dat we moeten gaan leven met corona, maar ook daar nog geen duidelijkheid is..

En ik snap het ergens echt wel, er IS geen pasklaar antwoord, maar voor mij is het gewoon niet meer te overzien, waar is het einde, wanneer gaan we weer normaal doen?

En nee, dat wil niet zeggen dat ik m'n ogen sluit voor mensen die niet door de maatregelen, maar door de ziekte zelf worden genekt, dat is uiteraard ook verschrikkelijk.. maar er IS geen oplossing, we moeten er mee gaan leven, de zorg moet omhoog, corona 'hotels' oid groter maken, zodat we die vanaf nu altijd kunnen inzetten.. weet ik het.. ik raaskal maar een eind weg..

*Edit, strijd bijna gewonnen zeg je, Rutte heeft de afgelopen tig persconferenties benoemd 'we zijn er bijna, nog even volhouden' of 'licht aan het eind vd tunnel' en dan toch de volgende persco weer verlengingen, vernieuwingen.. ik begrijp het hoor, dat hij het niet van te voren kan verzinnen, maar die uitspraken zijn gewoon enorm klote, omdat dat het enige is waaraan sommigen zich kunnen vasthouden.
Laatst bijgewerkt door Dimphyl op 23-03-21 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Shaggy09

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 10:56

Ik snap op zich echt wel dat dat draagvlak zo goed als weg is bij veel mensen. Ik merk zelf ook dat het nu, met wederom geen versoepelingen het steeds moeilijker wordt en mijn sympathie naar de overheid zelfs een beetje wegvaagt. Terwijl ik ze altijd zo sterk en goed bezig vond zijn. Maar er is m.i. te weinig onderbouwing op het moment voor de gedupeerden. Ik snap die woede en onvrede dan wel een beetje.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 10:57

@ Dimphyl, ik vind je standpunt eindelijk duidelijk. Sterkte met alles.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 11:10

Wat jessix zegt idd, ik begrijp je standpunt in deze post echt heel goed.
En ik snap ook dat het mega frustrerend is en dat het moeilijk is om het licht aan het einde van de tunnel te blijven zien als het op dit moment allemaal zo zwart is. Dan is objectief blijven kijken soms ook gewoon onmogelijk.

Heel veel sterkte voor jou. Ik hoop echt, voor jou en iedereen die geraakt wordt, maar ook voor de zorgmedewerkers dat we nu echt richting het eindpunt gaan.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 11:24

Helemaal eens, ook ik kan hier echt veel begrip voor opbrengen. Het is oprecht gewoon hartstikke poedersuiker. En het draagvlak wordt minder, het duurt gewoon te lang. Ik herken het geen perspectief hebben ook. Iedere keer denk ik, komop mensen, we kunnen dit! Nog even! En dan is het niet even, maar heel lang. En dan komt de datum dichterbij dat er versoepelingen komen en dan komen ze weer niet. Er mag wat mij betreft veel meer aandacht komen voor wat deze lockdown mentaal met mensen doet, wat mij betreft mag er een psycholoog aansluiten bij het OMT. Dimphyl, ik wens je echt veel sterkte met je situatie. Blijf praten (en bij voorkeur niet in je eigen app bubbel ;)). :(:)

Ik probeer wel echter begrip te blijven houden voor de overheid. Er worden fouten gemaakt, tuurlijk maar wat ik al aangaf - het zijn net mensen, die politiekers. Ik denk - achteraf - ook dat we beter strenger hadden kunnen zijn. Maar we hebben nou eenmaal een liberaal kabinet waar we eerder zelf voor hebben gekozen (en nu trouwens gewoon weer) welke de economie altijd zeker heeft mee laten wegen in de beslissingen. Hou er rekening mee dat mede door de bezuinigingen we nu een berg geld beschikbaar hebben om te besteden als steunpakketten (ik hoorde vanochtend op het nieuws dat er al 60 miljard(!) euro is uitgegeven aan steun). Het is een supercomplexe afweging waarbij je nooit iedereen tevreden kan maken. Meer vrijheid = meer coronadoden, minder economisch verlies. Meer lockdown = minder doden, zorg voor iedereen beschikbaar, geen overvolle IC's. Ik ben heel blij dat ik deze beslissingen niet hoef te nemen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 11:29

Het OMT is puur gericht op het inperken van het virus. Maar naast het OMT zijn er veel meer experts betrokken natuurlijk. Ook rondom de economische en psychische gevolgen.

Het probleem is alleen dat een lockdown weliswaar heel veel economische en psychische gevolgen heeft. Maar een crash van de pandemie ook. Het is dus de vraag of versoepeling daadwerkelijk zou zorgen voor betere economische en psychische situaties.

Naar mijn idee is er op economisch en psychisch vlak de keuze tussen "heel slecht" en "dramatisch". Waarbij de huidige situatie heel slecht is en een crash dramatisch.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 11:42

Jup.

De keus is inderdaad niet tussen goed en slecht, maar tussen heel beroerd of gitzwart. Goed is er gewoon niet. Dat is niemands schuld. Dat komt door dit rotvirus.

Tot nu toe wordt er gelukkig steeds gekozen voor heel beroerd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 11:44

Dimphyl. :(:) ik snap je volkomen. Dan maar een virtuele knuffel.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-21 11:48

Bedankt allemaal, fijn dat ondanks dat die post voor mij vooral heel warrig en emotioneel voelde, het toch duidelijk is :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 12:03

Je post is heel duidelijk en een hele dikke :knuffel:

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 12:08

Dimphyl schreef:
Bedankt allemaal, fijn dat ondanks dat die post voor mij vooral heel warrig en emotioneel voelde, het toch duidelijk is :')

Het is een hele goede post juist. Dit laat zien wat het met mensen doen en gaat begrip tonen.

Het vervelende is gewoon dat niemand weet wat het beste is. Daarnaast hebben we ook de pech dat we geen eiland zijn en de pech dat Nederlanders niet echt volgzame types zijn. Als wij wel alles compleet op slot hadden gegooid en de buurlanden niet, dan blijf je toch kwetsbaar. Een virus stopt niet bij een landgrens.

Voor de meeste mensen is het ruk. Ik baal ook ontzettend, maar er is geen alternatief. We moeten ermee dealen en hopen dat het niet verder gaat escaleren in landen zoals Brazilië. Als daar een mutatie ontstaat die opgewassen is tegen het vaccin, dan blijven we in hetzelfde schuitje zitten.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-21 12:21

Is daar eigenlijk al wat bekend over mbt tot de mexicaanse/britse, weet ik veel welke variant, en het vaccin?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 12:21

Dimphy heel veel sterkte, is er bij jouw gemeente geen loket waar je naartoe kunt.
Ik weet dat ze er hier een geopend hebben voor bedrijven en medewerkers om in kaart te brengen wat de problemen precies zijn