Hardlopen deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Morris

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 08:27

Poterverdikkie, ben ik van een gemiddelde van 8,9 naar 9,3 gegaan, en zo'n 7,8 km gelopen. En dat op een door de weekse avond, wanneer ik me nooit zo sterk voel.

Ik hoop zo dat mijn benen en botten gezond blijven, want ik vind hardlopen best leuk. Ik ben nu een maand of twee langere afstanden gaan lopen, daarvoor heb ik getraind met Evy (het beginnersschema 5 km).
Wel moet ik nu opletten, dat ik niet te enthousiast wordt (inderdaad Karin). Volgende rondje maar even 'gewoon' 5 a 6 km lopen en niet weer willen verbeteren in afstand en snelheid.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 08:30

Voor diegene die veel zitten, kantoorwerk doen, letten jullie op je benen. Bijvoorbeeld niet (te) veel over elkaar zitten? Regelmatig bewegen? En uiteraard een goed afgestelde werkplek.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 10:20

Uhm nee, want?

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 10:27

Jaaaa hallo! Mag ik me hier ook komen melden? Ik ben sinds kort Evy's schema aan het volgen (inmiddels bij les 15) en ik moet zeggen dat het me wel aanspreekt :D vroeger vond ik hardlopen echt 3x niks, maar nu ik merkte dat mijn conditie goed achteruit was gegaan en ik een randje om mijn buik begon te creëren vond ik dat het tijd was iets te gaan doen :P wat sit-ups en squats in de woonkamer hield ik niet vol dus ben ik - met een vriendin, stok achter de deur - het hardlopen gaan proberen. Het voelt goed!!!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 11:07

Morris schreef:
Voor diegene die veel zitten, kantoorwerk doen, letten jullie op je benen. Bijvoorbeeld niet (te) veel over elkaar zitten? Regelmatig bewegen? En uiteraard een goed afgestelde werkplek.

Hmm.. Nee eigenlijk niet. Ik loop wel af en toe, maar het is niet dat ik dit bewust inplan oid. Mijn benen rusten regelmatig op de kabelgoot aan de achterkant van mijn desk, en dan gaat de stoel lekker een standje naar achteren... :Y) Maar dat is vast niet wat je bedoeld, helemaal niet als je insteekt op een goed afgestelde werkplek :')

Mijn werkplek is trouwens wel afgesteld hoor. Hoogte bureau, ergonomische beeldschermsteunen, ergonomisch toetsenbord met zo scheiding tussen links en rechts, speciale muismat en polsbalk. En een echt goede stoel die in hoogte, rugleuning en lendenensteun kan worden aangepast. Dus áls ik niet goed zit, is dat mijn eigen schuld omdat ik weer een als een zak piepers aan mijn bureau hang op vrijdagmiddag ofzo haha _O-

Walrus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:14

Gisteren het langst gerend in mijn hele leven, wel 6 minuten :')
Ag het begin is er :)

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:16

Ik wil ook hardlopen. :D Heb gister hardloopschoenen gekocht. Maar hoe kan je het beste beginnen? Ik heb geen oordopjes voor mijn telefoon dus een app ofzo kan denk ik niet. Zijn er ergens schema's? Ik heb echt 0,0 conditie (van de trap op lopen met iets zwaars wordt ik al moe :o ). Verder ben ik volgensmij wel vrij fit.

Walrus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:39

Ik heb mijn schema van looptijden.nl en ben nu bezig met de 3km. Heb een timer op mijn telefoon dus die stel ik in. Oortjes raak ik van in paniek want als ze uitvallen ben ik daar druk mee en vergeet ik mijn ademhaling.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:40

Weohoeh Walrus!!!! Dat is gewoon een km aan 1 stuk door, topper!!! Volgende doel is 1,5 km :j

Welkom Loose.. Even wat persoonlijke vragen voordat ik antwoord kan geven.. Hoe oud ben je, wat doe je nu aan sport of wat heb je vroeger gedaan? Heb je overgewicht of niet?

Er staan allemaal schema's op internet, zoals hier:
http://www.runnersweb.nl/Schema/Hardloo ... inners.htm

Kies er eentje uit die bij jou past, beter te makkelijk beginnen en wat sneller er door heen dan te zwaar en gelijk afhaken.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:44

romyv heb je tips voor mij? Ik richt me nu flink op krachttraining omdat ik wil dalen in vetpercentage (zo'n 8% totaal) maar heb daardoor het hardlopen laten verstoffen. In november loop ik de Zevenheuvelenloop.. hoe kan ik hier nu het beste voor trainen? Sport nu namelijk zondag, dinsdag, woensdag en een dag naar keuze in de sportschool, maandag en donderdag groepsles en vrijdag paardrijden. Zaterdag is nu mijn rustdag dus krijg het nu niet zo goed ingepland.

Walrus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:46

Echt, is 6 minuten rennen 1km? Zaterdag komt er 7 minuten rennen in mijn schema voor, ben benieuwd :)
Laatste 1,5 minuut die ik moest rennen heb ik besloten om eens te gaan versnellen, daarna was ik echt kapot haha!

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:52

Dat is niet helemaal kloppend hoor.
Bij 10 km/uur loop je in 6 minuten rennen 1 km, ik vind het knap als je dat in het begin zou lukken hoor!

Daarnaast merk ik dat hoe langer je gaat lopen, hoe 'langzamer' je in het begin zult zijn.
Tempo moet je (ik iig) echt -blijven- trainen.

Straks ga ik op de fiets naar het bos om daar een lekker eindje te gaan rennen. Doe ik eigenlijk bijna nooit, maar heb nu nog lekker vakantie en dus tijd om dat te doen.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 13:04

Romyv schreef:
Weohoeh Walrus!!!! Dat is gewoon een km aan 1 stuk door, topper!!! Volgende doel is 1,5 km :j

Welkom Loose.. Even wat persoonlijke vragen voordat ik antwoord kan geven.. Hoe oud ben je, wat doe je nu aan sport of wat heb je vroeger gedaan? Heb je overgewicht of niet?

Er staan allemaal schema's op internet, zoals hier:
http://www.runnersweb.nl/Schema/Hardloo ... inners.htm

Kies er eentje uit die bij jou past, beter te makkelijk beginnen en wat sneller er door heen dan te zwaar en gelijk afhaken.

Ik ben 23, rij 1 keer per week paard en fiets denk ik 4 keer per week 2 km naar werk/trein en weer terug. Eigenlijk niks dus. :o Ik heb geen overgewicht, in april ofzo is mijn vetpercentage opgemeten en dat was 17.7 (volgensmij is het stiekem meer :P ) en BMI 21.2.

Bedankt voor de linkjes! Ik ga even kijken. :)
*edit: Ik denk dat ik beginnersschema 2 ga proberen en als dat te heftig is dan maar 1.
Voor mij was trouwens de druppel om te gaan hardlopen dat ik buiten adem was na met een koffer de trap op te zijn gelopen. :o

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 14:15

Loose, niveau 2 moet je makkelijk kunnen hebben als je zo jong bent! Maar gewoon proberen en kijken hoe het voelt en gaat :) Trouwens, ik loop halve marathons, doe triathlons enz en ben ook buiten adem als ik met koffers de trap op loopt ;)

Walrus, Ja bij 10km/h loop je 6.00 min de km, bij 12km/h is dat 5 min de km, 15km/h is 4 min de km.. De echt hardlopers praten niet over snelheid maar over tempo: ofwel de tijd per km ipv het aantal km/h.

Kiwi, wat liep je voorheen ookalweer? 10 of 15km? Heb je ook een tijdsdoel? Als jij 2x per week in de sportschool wat hardlopen meeneemt op de band (helling 3%, anders is het niet representatief) als warming up of cooling down en dan doe je 4 weken ervoor een paar keer buiten wat langere stukken (max 12 km) dan red je het prima. die keren op de band doe je gewoon interval programma van 20/30 min. Wel handig om een keertje heuvels op techniek te trainen maar geen noodzaak, dit kan je nu ook prima!!! Je conditie is goed, je spiermassa is super, je doorzettingsmogen is top! Ik maak me hier bij jou geen zorgen om hoor.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 14:39

Ik liep 10 en heb onlangs nog een keertje 11 gelopen. Bedankt voor je advies :D
Ga in september in ieder geval op zaterdagen 6 weken looptraining volgen omdat ik steeds zo vaak blessures heb en dat daarmee deels hoop te voorkomen.

Hoop dat het goed komt :))

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 14:40

Dat is wel slim!!! Als je 11 kan lopen, red je het echt wel hoor :J

Wat voor een blessures had je?

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 14:41

Tuurlijk komt dat goed! Inderdaad gewoon gaan intervallen na je KT en ook regelmatig een duurloop meepakken. :j Welke tijd wil je gaan lopen bij 7H?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 14:47

Ik zou krachttraining een duurloop niet combineren, zou juist dan voor de interval gaan. Liever nog voor je krachttraining dan daarna (interval doe je op suikers, krachttraining op de langzamere koolhydraten). Op die manier is je vet verbranding ook hoger na je training, andersom is je vetverbranding hoger tijdens je training.

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 14:48

Dat bedoelde ik ook niet. :D Alleen na je KT een interval doen maar daarnaast ook duurlopen doen. Het staat er niet heel duidelijk zie ik. :+

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 14:51

Romyv schreef:
Dat is wel slim!!! Als je 11 kan lopen, red je het echt wel hoor :J

Wat voor een blessures had je?
Eerst shin splints. Laten behandelen en is nu volgens mij verholpen en daarna nog een paar keer van die flauwe pijntjes aan knie / heup.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 14:52

Liedje schreef:
Tuurlijk komt dat goed! Inderdaad gewoon gaan intervallen na je KT en ook regelmatig een duurloop meepakken. :j Welke tijd wil je gaan lopen bij 7H?
1:15 maar dat is niet haalbaar dus zal wel richting 1:30 worden.

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 14:53

Nice! Ik hoop heel hard op 1:20, maar dat is voor mij helaas echt niet haalbaar :D Denk dat het voor mij 1.25 wordt :) Welke tijd heb je opgegeven? Misschien staan we dan zelfs wel in hetzelfde startvak!

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 14:56

Haha 1:13 := :P

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 15:03

ow sorry, dat had ik idd niet zo begrepen liedje :)

Beide een aanwijzing van scheef lopen en verkeerde landing of niet? hmz zuur!! zoals je weet ben ik razend enthousiast over loopscholing, dus ben benieuwd hoeveel baat jij erbij gaat hebben :D

Even voor de rest hier:

15km in 1.15 = 12km/H gemiddeld (5 min de km)
1.20 = 11.3 km/h gemiddeld
1.25 = 10.6 km/h
1.30 = 10km/h

Wat trouwens ook een leuk Wtje is: bij het verdubbelen van je afstand, is je verval 7%.

Dus als je 30 min loopt op 5 km (10km/h), loop je 9,3km/h op de 10 wat 64 min is.

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 15:07

Interessant! Thanks!