Fibromyalgie, deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 16:22

Jinkk schreef:
Bij mij is Fibro eerst geconstateerd, en heb nu ontstoken ellebogen. En dat zijn ze wel degelijk.

Kan prima uiteraard. Het wil niet zeggen dat je, nu je in dit hokje geplaatst bent, nooit meer ontstekingen kan hebben.....
Op zich wel 'fijn', want een ontsteking kan gewoon behandeld worden.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 19:53

Goof schreef:
Jinkk schreef:
Bij mij is Fibro eerst geconstateerd, en heb nu ontstoken ellebogen. En dat zijn ze wel degelijk.

Kan prima uiteraard. Het wil niet zeggen dat je, nu je in dit hokje geplaatst bent, nooit meer ontstekingen kan hebben.....
Op zich wel 'fijn', want een ontsteking kan gewoon behandeld worden.

De onstekingen die ik heb van de Fibro, daar helpt niks tegen. Ook zijn deze te zien in de bloedwaardes. Het gaat van de ene plek naar de andere. Nu heb ik een dikke knie. Mijn l. voet is helemaal rood en warm evenals mijn li. schouder. De onstekingen komen ook steeds vaker en heftiger. Die anti malarie tabeletten moeten dan op den duur gaan helpen hier tegen.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:25

Ook ik heb soms ontstekingen. Op de voorlichting en door de reumatologe werd gezegd dat dit niet bij fibro hoort. Maar wat dan wel? In de lange bloedwaardes zijn ontstekingen te zien en ik heb snel warme, dikke en kloppende knieën en handen.

Mee leren leven he :) Ach gaat me best af, dagelijks pijn, dat wel, maar niet dagelijks frustratie. En ik kan me laten gaan met fitnessen, heerlijk! Meer conditie, meer spierkracht en daardoor een betere belastbaarheid. En je maakt met sporten gelukshormoon aan :D

mara1

Re: [Centraal] Fibromyalgie, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 22:45

en bij mij door de reumatologe is gezegt dat het wel degelijk ontstekingen zijn.
Kun je nagaan hoe 'vaag'? sommige dingen nog zijn ook bij de artsen.
Zie hier wel vaker dingen voor bij komen dat ik denk, oh ja? op de positieve en negatieve manier ;)
Hoe gaat het nu met jullie?

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:35

Mijn tip die ik uit recente ervaring mee kan geven: kijk goed naar welke klachten misschien niet bij de fibro horen. Zo blijk ik elke maand 'gewoon' migriane te hebben, waardoor ik 3 dagen uitgeschakeld ben en dan nog een week niet echt fit. Buiten die tijd gaat het best goed. Zo heb ik een nieuwe (zware) baan die ik veel leuker vind dan mijn makkelijkere, minder stressvolle werk dat ik eerst deed, maar toch voel ik me hier beter bij!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 19:30

Ik ga ook steeds meer vooruit dank zij mijn fysio. Ik kan al weer fietsen en de paarden hun reisbandages om doen.
Geweldig steeds minder hulp te hoeven vragen

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:48

Migraine is dat niet ook iets wat bij fibromyalgie hoort?
Tenminste daar had mijn reumatoloog het over.

Overigens wat goed dat de fysio helpt! En je al duidelijk verbetering merkt.
Ik werd doorverwezen voor hydrotherapie.. ik kwam alleen terecht in een koud bad en moest wat rondjes gaan zwemmen.
Uiteindelijk heeft de reumatoloog mij doorverwezen naar de Hoogstraat in Utrecht, maar voordat ik daar terecht kan duurt dat nog even.

De fibromyalgie geeft trouwens enorm veel drama in mijn werk. Zo stellen ze (zowel werkgever, leidinggevende als arbeidsdeskundige) dat er niets aan de hand is. En dat een headset al mijn problemen oplost.

Dus jullie weten het, de genezing tegen fibromyalgie is een headset :+

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:09

Marchador schreef:
Migraine is dat niet ook iets wat bij fibromyalgie hoort?
Tenminste daar had mijn reumatoloog het over.

Overigens wat goed dat de fysio helpt! En je al duidelijk verbetering merkt.
Ik werd doorverwezen voor hydrotherapie.. ik kwam alleen terecht in een koud bad en moest wat rondjes gaan zwemmen.
Uiteindelijk heeft de reumatoloog mij doorverwezen naar de Hoogstraat in Utrecht, maar voordat ik daar terecht kan duurt dat nog even.

De fibromyalgie geeft trouwens enorm veel drama in mijn werk. Zo stellen ze (zowel werkgever, leidinggevende als arbeidsdeskundige) dat er niets aan de hand is. En dat een headset al mijn problemen oplost.

Dus jullie weten het, de genezing tegen fibromyalgie is een headset :+

Volgens mijn reumatoloog en reumaconsulente is dat niet iets wat typisch bij fibro hoort, hoofdpijn wel.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:18

Maar wat is in jouw beleving het verschil tussen migraine en hoofdpijn

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:20

sarabande schreef:
Maar wat is in jouw beleving het verschil tussen migraine en hoofdpijn

Bij migraine is de hoofdpijn intenser, ben ik gevoelig voor harde geluiden, licht en misselijk en overgeven. En het duurt een paar dagen. En bij mij is het ws gerelateerd aan hormonen

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:52

Van migraine kan je echt een paar dagen ziek zijn.

Wat dus bij mij echt werkt is sporten :j Kom net terug van de sportschool en zit vol energie (en iets aan spierpijn :P ).
Ik ben 'er zo op vooruit gegaan, 3 á 4 keer p/w en 1 keer spinning.
Conditie is stukken beter en mijn spierkracht is toegenomen.

En tijdens mn werk veel afwisselen, ik merk het echt als ik te lang heb gezeten. Ik moet mezelf uit mijn stoel omhoog hijsen en voorzichtig beginnen met lopen.

Alleen schrijven blijft een vervelend en pijnlijk iets.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:56

appel, mag ik vragen wat voor werk je doet?

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:21

Uhhh ik werk op een deurwaarderskantoor. Houd het maar op administratief. Lichamelijk niet zwaar (behalve het archief bijwerken) maar veel zit werk.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:30

Ik heb vandaag weer een baaldag, ben naar een gerechtsdokter geweest die moest controleren of ik nog kon werken als kinderverzorgster, het gesprek begon met en ik citeer "dus jij hebt een beetje fybromyalgie?" Ik wist al hoe laat het was.

Maar waar ik het nog meeste van baal is da hij amper de tijd heeft gemaakt om met mij deftig te praten hij zat alleen maar in zij dictafoon te praten.

Deebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 13:05

zooo, ik ben er ook weer eens. Ben volop bezig met pijntherapie in het revalidatiecentrum en het is behoorlijk pittig. Het gaat nog behoorlijk op en neer, dan gaat het weer goed en dan weer minder.
Maar waar ik eigenlijk voor langskwam: op wat voor zadel rijden jullie? Ik heb een prestige top dressage en heb nu na een aantal weken niet rijden de boel weer opgepakt. Wat me nu pas opvalt (is die therapie toch ergens goed voor) is dat ik ontzettend verkramp met rijden waardoor ik uiteindelijk meer op als lekker in het zadel zit (moeilijk uit te leggen, maar ik hoop dat jullie het begrijpen...). Mijn benen leiden ook een beetje een eigen leven, zeker als ik probeer te ontspannen. Resultaat: paard loopt niet. Maar dat is logisch als er eentje continue zit te klemmen op je rug... :D
Vorige week heb ik op een Hulsebos gezeten en daar zat ik veel beter in, mijn paard liep ook veel makkelijker. Alleen zat mijn heup vast toen ik eraf kwam, dat was wat minder. Als jullie een tip hebben hoor ik het graag. Ik ruil liever mijn zadel in dan dat ik moet stoppen met rijden!

mara1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 18:49

uhm. ik heb een fryso legancy.
Heerlijk zadel, past allemaal goed voor het paard en voor mij.
Wordt niet al TE veel gedwongen, maar hoef niet, zoals bij mijn kieffer, ontzettend veel de steun zelf op te zoeken waardoor ik veel minder verkramp.

Wat het sporten betreft, heb nog steeds geen groen licht gekregen.
Ik wil te veel in 1 x.
Heb dan ook altijd gesport en gedaan dus geestelijk wil ik het liefst alle kracht training doen die er is maar lichamelijk kan ik het bij lange na (nog) niet aan.
Heb nu skeelers gekocht, doe ik een paar x per weer 2 km skeeleren terwijl mijn zus aan het draven is.
Ideaal!
ik skeeler me zelf niet over de top omdat zij draaft maar heb mn bewegingen wel!
Is geestelijk een stuk beter voor me!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 21:01

Ik heb sinds kort een podium en die bevalt mij goed. Ik rij geen wedstrijden, dus ik hoef niet te kijken naar regels aan tuig ivm mogen starten.
Heb ook veiligheidsbeugels (EZ-rides met korf) eraan hangen en smalle fenders, zodat mijn beenligging stiller is. Op wedstrijd zou ik met deze optoming niet mogen starten, maar lekker boscrossen en wat gymnastieken (vaak onderweg ivm zware bak) kan uitstekend.
Als je geen wedstrijden wil rijden kijk dan verder dan een standaard engels dressuur/veelzijdigheid/spring zadel.

Hiervoor had ik trouwens een star trekk(boomloos), ook prettig zadel, maar deze is voor mij nog prettiger.

Welk zadel voor jouw het beste bevalt hangt van jouw bouw en die van je paard af. Ook karakter speelt mee, mijn podium geeft mij geen mega vaste zit, maar ik heb geen stuiterbal en dan is dat niet zo nodig.

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:44

ik heb sinds een tijdje veel pijn in mijn lichaam. heb allerlei vervelende klachten zoals pijnlijjke gewrichten, moe, droge mond, stijve vingers. gisteren zat ik in de bus en toen kreeg ik weer steken in mijn heup. ik verging van de pijn en moest happen naar lucht. nu werd ik door iemand van bokt attend gemaakt of ik geen fibromyalgie had omdat ik ook steeds zo depressief ben. ik ben toen gaan googelen en het lijkt er sterk op dat ik het heb. wat ik op die site las was echt precies wat ik voel aan pijn. ook ben ik steeds aan de diarre, loop daarvoor ook bij de huisarts. nu vroeg ik me af iwe dit ook heeft en hoe je erachter komt of je dit hebt en of het te behandelen is. ik las ook dat het veel vorkomt bij mensen die pfeiffer hebben gehad. ik heb dat dus ook gehad. ik hoop dat er iemand is die mij meer kan vertellen en wat ik t beste kan doen.

edit:ik heb voor morgen een afspraak bij de huisarts en heb me voorgenomen om me niet te laten wegsturen.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:46

hey, had ook gereageerd in je topic dat je had geopend, heb je dat gelezen?
ik had een waarde van 140 terwijl de onderwaarde voor b12 150, maar ik ben er dus al goed ziek van. ti's altijd het testen waard. Toen ik werd onderzocht op fibro is er blijkbaar nooit op b12 getest terwijl ik dacht van wel.

succes bij de huisarts

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:52

MissToseland schreef:
hey, had ook gereageerd in je topic dat je had geopend, heb je dat gelezen?
ik had een waarde van 140 terwijl de onderwaarde voor b12 150, maar ik ben er dus al goed ziek van. ti's altijd het testen waard. Toen ik werd onderzocht op fibro is er blijkbaar nooit op b12 getest terwijl ik dacht van wel.

succes bij de huisarts

had het gezien. ga in elk geval morgen naar de huisarts want dit is niet gezond. ga bloedonderzoek aanvragen voor B12 en me door laten verwijzen naar de reumatoloog. ik hou je op de hoogte.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:06

Lonneke, bij mij is het vastgesteld door de reumatoloog na diverse onderzoeken.
Dit is nog niet eens zo heel lang geleden.
De reumatoloog heeft mij aangemeld bij een revalidatiecentrum waar ik naartoe zal gaan. Het is geen genezing, maar het leert mij wel hoe ik er mee moet om gaan, daarnaast heb ik oefenen om in beweging te blijven.

Wat betreft het B12 dat is bij mij als eerste getest toen ik bij de huisarts kwam, maar hier is toen niets uitgekomen.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:25

goede zaak dat er bij jou meteen getest is op b12
bij mij niet en heb dus 3 jaar lang onterecht met fibro rondgelopen, terwijl mijn klachten dus zo 'simpel' zijn op te lossen.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:09

Wat is er precies aan de hand als je een B12 te kort (of overschot..?) hebt?
Hier is bij mij nooit op getest. Ik heb wel door de reumatoloog de diagnose fibro gekregen. Uit bloedonderzoek is gebleken dat ik op de lange termijn waarden wel wat ontstekingen had / heb. Maar dit in lage concentratie.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:23

De huisarts vertelde mij dat bij B12 veel op fibro lijkt.
Wat ik bijvoorbeeld heb met fibro is dat ik o.a. erge last heb van mijn gewrichten, concentratie, krachtverlies, doof gevoel, vermoeid, snel koud hebben, hoofdpijn.

Dit kunnen ook klachten zijn van B12 te kort.

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:24

word bij jullie de diagnose Fibro serieus genomen,op je werk/school/prive?