[Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 3

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 09:23

poes schreef:
'doorspoelen' bestaat niet, maar mss wel even je lichaam de kans geven om zelf weer de cyclus op gang te brengen?

ja dat bedoel ik dus

zeanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 10:19

Imago01 schreef:
Hoi hoi ik kom hier ook even buurten.

Ik moest vandaag naar de HA vanwege klachten aan enorme hoofdpijnen. Dit heeft deels te maken met fysiotherapie die ik moet ondergaan maar heb ook erge last van haaruitval (wel bij de wortel) en arts vindt het beter als ik stop met de pil en stelde de mirena spiraal voor.

Hier heb ik een aantal pagina's gelezen maar ik lees bij iemand dat je de pil doorslikt en dan de volgende dag het spiraal laat inbrengen?

Mijn arts zei namelijk dat ik moet stoppen met de pil, family pack kapotjes moet inslaan en dan na 2x ongesteld zijn geweest, een afspraak maken voor het inbrengen van het spiraaltje. Op de site van mirena staat zelfs dat het tijdens de menstruatie moet gebeuren?

Verder ben ik benieuwd of hier mensen zijn die gestopt zijn met de pil en ook veel last hadden van hoofdpijn (paar keer per week, waaronder minimaal 1x een niet te houden bonkende koppijn) en zijn overgestapt op de mirena?

Dat zei mijn arts eerst ook, maar toen duurde het echt heel erg lang voordat ik weer normaal ongesteld werd, ik ben echt een half jaar niet ongesteld geweest, dus ik al bloed laten afnemen enz of er niet wat anders aan de hand was, maar kwam dus gewoon door het stoppen met de pil. Dus heb de Mirena nu gewoon laten zetten in mijn stopweek van de pil. Ik ben nu wel onregelmatig ongesteld maar wel heel erg licht. Ik neem aan dat dit over een tijdje wel regelmatiger gaat worden of helemaal wegblijft Haha!
De mirena geeft sowieso erg weinig hormoon af dus volgens mij zit je met de mirena op een gegeven moment gewoon in je normale cyclus

zeanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 10:21

Marloes_R schreef:
Jen33 schreef:
word de MAP eigenlijk vergoed of koop je die particulier bij de apotheek?

Die kun je zelf kopen bij de apotheek of sommige drogisterijen. Hij wordt helaas niet vergoed...

De Mirena kan inderdaad het beste tijdens de menstruatie gezet worden. Alleen zie ik niet waarom je eerst 2 menstruaties zou moeten afwachten? Wat had je arts daar voor verklaring voor?

De mirena wordt inderdaad niet vergoed, of maar deels, ik moest geloof ik iets van € 135 betalen via mijn zorgverzekeraar. Maar dan ben je er voor 5 jaar vanaf

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 12:35

Ik heb niks voor mijn Mirena hoeven te betalen. Is wel door een gyn gezet, misschien dat dat scheelt..

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 12:45

Welke zorgverzekeraar hebben jullie allemaal dan? IZZ zegt dat het spiraaltje gewoon in het basispakket zit.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 12:52

Nou ik ga ook meteen ff op de site kijken van mijn verzekeraar (Groene Land Achmea). Ben nu ook wel benieuwd!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 12:55

"Wij vergoeden de kosten van hormonale anticonceptiva en spiraaltjes voor de vrouwelijke verzekerde. "

Exclusief natuurlijk de kosten voor eigen bijdrage...

Aldus Groene Land Achmea, Basispakket.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:00

Eigen bijdrage is per jaar toch 150? Dat zie ik dan in Mei wel weer, volgens mij zat ik daar al aan namelijk Lachen

Anticonceptiemiddelen zoals anticonceptiepil, anticonceptief staafje, spiraaltje, ring of pessarium volledig

Aldus IZZ.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:24

ja klopt, eigen bedrage is 150 euro per jaar, direct te verrekenen op het moment dat je hierop aanspraak doet, dus niet per mei volgend jaar per definitie. Je hebt je verzekering (als het goed is vanaf 1 januari) per kalenderjaar en zal dus gelden per verzekerd (kalender?)jaar.
Ik zit nog niet volledig op mijn eigen bijdrage dacht ik dus ik zal dan wel een deel zelf moeten vergoeden, tenminste, zo maak ik dat op uit wat er in de voorwaarden staat. Anticonceptiva vallen vooralsnog onder farmaceutische zorg dus ik concludeer dan dat het sowieso valt onder de eigen bijdrage van 150 euro per jaar die je 9 van de 10x sowieso dus kwijt zult zijn.
Dit is wat ik eruit opmaak hoor, kan zijn dat ik het verkeerd interpreteer. Als ik thuis ben (en dus nu niet vanaf mijn werk) zal ik eens bellen met mijn verzekeraar hoe het precies zit…

zeanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 15:08

Marloes_R schreef:
Ik heb niks voor mijn Mirena hoeven te betalen. Is wel door een gyn gezet, misschien dat dat scheelt..

Ik heb het ook door de gynaecoloog laten plaatsen dus daar zit het verschil niet in. Ik weet niet wanneer jij het hebt laten plaatsen maar bij mij kwam de rekening ongeveer 3 maanden later

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 00:07

Zijn er hier mensen die Diane 35 slikken? Eén van de bijwerkingen zou zijn dat je vlugger stemmingswisselingen hebt, je vlugger depri voelt,... Hebben jullie daar last van?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 00:10

Imago, dit jaar zit ik er al ruim overheen, en volgende week word hij geplaatst. De pil viel overigens buiten de eigen bijdrage, ik kreeg deze volledig vergoed (ook na mijn 20e). Maar ik zie het wel, het zou mooi meegenomen zijn als hij gratis bleek, en anders betalen we maar weer.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 00:30

@Senzafine, ik heb al 10 jaar de diane 35 en, volgens mij, geen last van bijwerkingen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 08:50

Senzafine schreef:
Zijn er hier mensen die Diane 35 slikken? Eén van de bijwerkingen zou zijn dat je vlugger stemmingswisselingen hebt, je vlugger depri voelt,... Hebben jullie daar last van?

Ik heb de Diane een jaartje ongeveer geslikt, en vooral dat depri gevoel had ik erg last van (bleek achteraf, wat voelde ik me ineens gelukkig, wist niet dat dat kon Haha!)

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 09:51

*komt even binnenvallen*

Marloes_R schreef:

Welke zorgverzekering heb je als ik vragen mag?

Ik heb namelijk zojuist voor 17 oktober een afspraak gemaakt bij de gynaecoloog voor het plaatsen van een mirena...

Zat vanmorgen bij de ha, en heb van alles gevraagd, ben alleen vergeten te vragen of ie inderdaad vergoed wordt Schijnheilig

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 11:03

Mijn ZV vergoedt alle anticonceptie sowieso onder de 21 (val ik nog net in die groep) maar over eigen bijdrage stond dus niets. Ik zie wel of ik wel of geen rekening krijg.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 11:06

Senzafine schreef:

Ja, daar had ik last van. Het kwam heel geleidelijk, toen ik stopte met die pil voelde ik me ineens veel beter. Enorm effect.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 11:43

Wendy schreef:
Senzafine schreef:

Ja, daar had ik last van. Het kwam heel geleidelijk, toen ik stopte met die pil voelde ik me ineens veel beter. Enorm effect.

Phoeh, dan zit ik met een dilemma. Ik slik nu Yasmine maar zou willen overschakelen op Diane voor mijn acné. Maar ik zit nu net vrij goed in men vel qua gemoedstoestand... Dat wil ik toch niet verknallen.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 11:58

Senzafine, je kan het toch gewoon een paar maanden proberen? Als blijkt dat het niet bevalt ga je weer terug naar Yasmine

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 12:18

Senzafine schreef:
Phoeh, dan zit ik met een dilemma. Ik slik nu Yasmine maar zou willen overschakelen op Diane voor mijn acné. Maar ik zit nu net vrij goed in men vel qua gemoedstoestand... Dat wil ik toch niet verknallen.

Tsja, dat ik het heb gehad betekent niet dat iedereen het krijgt.
Hoe heftig is je acné? Heb je het er voor over om het te proberen? Het is namelijk ook niet gezegd dat het echt gaat werken tegen de acné.

Wat ik wel zou doen is gewoon eventueel een soort van dagboekje bijhouden en na een tijdje eens terug lezen. Dan kun je denk ik het beste zien of deze pil effect heeft op jouw gemoedstoestand of niet.

Het vervelende is dat dit soort effecten vaak heel geleidelijk optreden, bij mij kwam het dus eigenlijk pas echt na een jaar of 5.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 13:06

pffff ik had gister mijn laatste pil.
en normaal word ik dan vrijdags ongesteld...
maar heb het gevoel dat ik het al eerder word...

Diamante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 09:29

Ik ben vorige maand gestopt met de pil (4 weken geleden)
Nou heb ik maandag de MAP geslikt ..
en had ik vandaag eigenlijk ongesteld moeten worden.

Niks dus .....
Ik ben al ruim 2 jaar stipt optijd ongesteld.

Zou het kunnen komen door de combi stoppen met de pil en de MAP?

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 09:31

denk dat dat wel kan.
je krijgt bij MAP natuurlijk ineens weer meer hormonen binnen.
je lichaam raakt een beetje in de war.
maar houd het wel even in de gaten.

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 10:55

Wat is MAP als ik vragen mag?

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 10:56

Morning After Pil Knipoog

Diamante, het kan inderdaad door de MAP komen, misschien anders een testje doen?