Leven met Autisme

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NathalietjeB

Re: Leven met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:44

moonfish13 schreef:
buster4ever schreef:
pff zit op dit moment gewoon zwaar in de knoop met mezelf..
ik loop al jaren met me hoofd tegen de muur en zo ook op werk ik probeer te veranderen maar t lukt nog steeds niet goed.
ben al heel wat verbeterd maar nuy op me werk zit ik soms gewoon t huilen op de wc omdat ik t gevoel heb dat ik daar niks goed kan doen.
krijg de hele dag dingen naar me hoofd van je doet zus niet goed of zo niet goed.
ook eet ik alleen in pauzes want kheb zo t gevoel dat ik niet als "normaal" meisje word gezien..
maandag ben ik kwaad en gefrustreerd weg gelopen van me werk omdat ik er niet meer tegen kon hoe ze tegen me deden.
maar soms word ik er zo gek van. t feit dat ik niet als "gewoon" word beschouwt

Wat voor werk doe je, en wat gebeurt er dan allemaal? Ach gut
Misschien kunnen we wel tips geven.

ik vergeet dus nog wel eens wat dingetjes ik doe kassa werk.maar ik schrijf dus ook elke fout tegenwoordig op.
maar iedere week hebben we dus nieuwe producten en iedere week flipt dat stomme ding weer eens en dan raak ik helemaal in de stress..
want dan zegt me baas dus van ja je slaat ze verkeerd aan terwijl hij dan zegt dat ik t op dat soort moet aanslaan..
maja soms dan denk ik van ben ik nou gek.
en gewoon t feit dat t dus voor mij vaak overkomt dat ik niks goed kan doen. tis niet makkelijk uit t leggen.
dat is dus ook met t feit dat ik dus soms t idee heb dat mensen mij "aanvallen" hoop dat men zoiets snapt.

ook zou ik dus hulp krijgen wat betreft werk begeleiding maar ik heb helaas nog steeds nisk gehoord van mijn autisme centrum in alkmaar. erg jammer want ik denk dat ik er heel veel baat bij zou hebben

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 15:10

Welshcobfan: Op school gaat het best goed.. Soms is het wel eens lastig om alles goed te volgen, zeker als het wat sneller gaat en/of meerdere dingen tegelijk..
Waar ik mij wel steeds aan erger is het volgende: We krijgen huiswerk op en veel ''vergeten het te maken'' en de smoes is altijd: ''Het stond niet in mijn agenda..'' Daar kan ik me dan zo boos om maken terwijl dat dat eigenlijk niet nodig is.. De meeste weten na een half jaar nog steeds niet welke lessen we die dag hebben.. Dat vind ik ook wel vervelend.. Maar ja.. Moeten zij zelf maar weten.. Ik maak me er wel eens boos over..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 15:19

Vergeten te maken/het stond niet in mijn agenda is een smoes, wedden dat ze het wel wisten? Vork

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 17:30

moonfish13: Denk ik ook.. Maar het is juist daar dat ik me aan erger.. Vooral omdat het altijd de zelfde zijn...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:58

Dat houd je toch wel, dat is ook gewoon irritant.
Maar het is hun eigen toekomst.. Niet die van jou.
In je eentje kan je de wereld niet redden, ja zorgen dat je zelf je best doet!

Het zijn hier ook altijd dezelfde

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 18:51

Precies moonfish Lachen
Het is hun eigen verantwoordelijkheid en niet die van jou Lachen Laat ze maar rustig plat op hun bek gaan, leren ze van. Misschien niet nu, maar later wel.

Mijn vriend is alleen naar de psycholoog geweest vanochtend. Ik ben helemaal niet mee geweest omdat ik onverwacht moest werken.
Ging goed! hij mag naar de volwassenpsychiatrie (hoera!) en die vrouw heeft nuttige tips gegeven over wat te doen bij veranderingen (bv planning stond zwemmen, ik wil spontaan winkelen). Dan moet ik duidelijk aangeven dat wij na het winkelen gaan zwemmen en hij moet leren woorden te gebruiken en mij uit te leggen hoe hij zich voelt dan ipv boos te worden.
Daarbij kreeg hij de tip om buiten te wachten als ik iets wou doen ipv boos achter mij aan te stampen.
Sja... eigenlijk heel logisch, maar zelf kwamen wij er niet uit. Hier kunnen wij zeker wat mee! Lachen

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:12

*Geeft topic een schop*

Iemand nog iets te melden? Clown

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 21:25

Zal proberen om mij niets aan te trekken van de rest (als ze iets vergeten..) Wel moeilijk maar zal hopelijk lukken.. Ik heb ook al gemerkt dat ik tijdens een toets of zo steeds maar rond kijk om te zien hoe de anderen bezig zijn en of ze wel blijven schrijven Clown Niet goed ik weet het maar kan het moeilijk stoppen, probeer het wel maar lukt niet altijd..

Welshcobfan: Fijn dat het gesprek zo goed is gegaan!:D Het is ook gewoon vervelend als je van de planning afgeweken wordt.. Niet doen dus! Tong uitsteken Ik denk dat het het moeilijker maakt dat hij al volwassen is of niet?? Wel fijn dat hij (en jij) er aan wil werken..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:46

Ik vind het wel lief van je horselove dat je je zo om je klasgenoten bekommerd Lachen Maar je moet er zelf niet teveel last van hebben natuurlijk.

hahaha enne je hebt gelijk, ik moet mij ook eigenlijk gewoon aan de planning houden en niet zelf een plan trekken Tong uitsteken Maar ik ben vaak net iets te spontaan voor hem hahaha Haha!
Het is ook lastiger dat hij volwassen is zeg maar, want dan verwacht ik ook iets teveel van hem...
Enige nadeel van de volwassen psychiatrie dat hij vaak een andere psychiater en psycholoog krijgt ipv 1 vaste. Maar goed: als het niet bevalt dan kunnen wij altijd nog uitkijken naar een kleinere praktijk ipv het ziekenhuis waar hij nu bij zit.

IceBabY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 23:00

Hallo iedereen,

Ik laat maar weer eens wat van me horen in dit topic Lachen
Ben tijdelijk gestopt met mijn opleiding en ga pas in september volgend jaar weer verder. Dit omdat ik overspannen ben geraakt en een pauze is een goede oplossing.

Nu ga ik de boel een beetje bijlezen.

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 23:04

ADHD is GÉÉN autisme!! Mijn broer heeft dit en hij is echt NIET autistisch.. Ik weet niet of dit al verder besproken is in dit topic maar ik zag het in de beginpost staan en ik had geen zin om 31 pagina's door te lezen..
Als autist kan je wel ADHD hebben, maar het is absoluut NIET zo als je ADHD heb je dan autist ben en dat geldt ook voor ADD!!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 23:42

Waarom blaas je zo hoog van de toren? Clown
Verder heb ik geen verstand van adhd.
Lekker makkelijk trouwens, je hebt geen idee wat er in die 30 pagina's gebeurt is dus ik vraag mij wel een beetje af waarom dit?

Laar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 00:53

DebbieY schreef:
ADHD is GÉÉN autisme!! Mijn broer heeft dit en hij is echt NIET autistisch.. Ik weet niet of dit al verder besproken is in dit topic maar ik zag het in de beginpost staan en ik had geen zin om 31 pagina's door te lezen..
Als autist kan je wel ADHD hebben, maar het is absoluut NIET zo als je ADHD heb je dan autist ben en dat geldt ook voor ADD!!

Het klopt dat ADHD geen Autisme is, maar het is wel een autistische stoornis.
Er zit verschil tussen de termen Autisme en een Autistische stoornis. Het woord Autisme wordt vaak ook gebruikt voor een autistische stoornis, maar het is en werkelijkheid niet hetzelfde. Adhd valt dus binnen het Autistisch spectrum.

Ik heb een beetje het idee dat jij Autisme als een Taboe-woord ziet? Dat is heel logisch, maar dat is puur door hoe het woord autisme in de volksmond gebruikt wordt. Jouw broer heeft Adhd, dit valt binnen het Autisme spectrum, en hij is nog altijd dezelfde broer.. maakt de naam van het beestje dan zoveel uit? Lachen

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:45

Nee dat zie ik dus totaal niet als een Taboe-woord hoor.. Ik heb een neefje die autistisch is en ik had er verder dus nog nooit mee te maken gehad. Maar ik zag dat gewoon staan over dat ADHD en ik dacht dat is dus gewoon geen autisme. Ik had een stuk of 10 pagina's gelezen en niemand die het daar over had dus ik wilde het gewoon even kwijt.
En ik weet dat het dezelfde broer blijft, maar ik vind het een beetje vervelend als er gedacht wordt dat hij dat zou zijn. En wat maakt het uit als hij het zou zijn, voor andere waarschijnlijk niet maar het klinkt een beetje vreemd als je daar na 21 jaar achter zou komen. Daarbij komt dat hij er helemaal geen last meer van heeft, hij is ouder geworden en het lijkt of hij er als het ware overheen is gegroeid. Verder heb ik geen problemen met autisme dus vat dat niet verkeerd op maar dat is toch een rare gewaar-wording hoor als je dan ineens verteld wordt dat het wel een autistische stoornis is..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:33

Laar schreef:
Er zit verschil tussen de termen Autisme en een Autistische stoornis. Het woord Autisme wordt vaak ook gebruikt voor een autistische stoornis, maar het is en werkelijkheid niet hetzelfde. Adhd valt dus binnen het Autistisch spectrum.

Dat is niet zo. Het wordt op dit moment op z'n hoogst als 'comorbide met autisme' gezien, dat wil zeggen dat de combinatie adhd + autisme vaker voorkomt dan statistisch te verwachten is. Adhd valt volgens de belangrijkste definities en visies NIET binnen het autistisch sprectrum.

(Bron: o.a. de DSM-IV, en onderzoeksgegevens over comorbiditeit bij autisme.)

Espoir_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 17:33

Shadow0 schreef:
Laar schreef:

Dat is niet zo. Het wordt op dit moment op z'n hoogst als 'comorbide met autisme' gezien, dat wil zeggen dat de combinatie adhd + autisme vaker voorkomt dan statistisch te verwachten is. Adhd valt volgens de belangrijkste definities en visies NIET binnen het autistisch sprectrum.

(Bron: o.a. de DSM-IV, en onderzoeksgegevens over comorbiditeit bij autisme.)

Ja zo dacht ik dat dus ook!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 18:40

Adhd is inderdaad geen autisme en ook niet verwant eraan.
Ze hebben wel gemeen dat ze vaak beide op jongere leeftijd ontdekt worden.

Volgens de psychiater is het heel lastig om voor een ahdh-er ook vast te stellen of er ook echt sprake is van een autistische stoornis erbij en beperkt hij het vaker op jonge leeftijd tot 'mogelijke raakvlakken met autistisch verwante stoornis'. Later is beter zichtbaar of er nou echt sprake is van autisme erbij of dat het toch voornamelijk door de adhd kwam dat gedrag of gewoon door de leeftijd. Bij mijn vriend durfde hij pdd-nos er pas aan te koppelen toen hij 19 was.
Echte volledige adhd met een volledige autistische stoornis (om dat maar zo te noemen Clown) komt niet heel vaak voor: vaak blijft bij een paar raakvlakken die net te weinig zijn om het beestje een naam te geven.
Volgens zijn psychiater dan he Knipoog Maar ik heb het ook voorgelegd aan wat docenten van mij en die zeiden dat wat mijn vriend heeft inderdaad niet zo heel vaak voorkomt.

PandorJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 18:44

Ik heb een jongen in mijn klas die autistisch is.
onze mentor gilt tegen hem en gelooft niet dat hij autistisch is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 18:49

Ik vind het sowieso raar als een docent gaat gillen en schreeuwen tegen een leerling...
Maar wat raar dat hij niet geloofd dat die jongen autistisch is. Vervelend voor die jongen lijkt mij als je niet geloofd word door je eigen mentor

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 18:51

*ik duik weer mijn bed in: voorhoofdsholteontsteking, bijholte onsteking en piepende longen: dus 2 kuren als cadeau Knipoog Alleen vriendlief heeft er altijd zo'n moeite mee als ik ziek ben... terwijl dat een consistente factor is, ben elke maand ziek voor al ruim een jaar Nagelbijten / Gniffelen Maar goed, zijn bezorgheid is een goed teken natuurlijk! en dat vind ik ook enorm lief! Lachen *

Laar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:48

Oke, dan is dat een misunderstanding van mijn kant. Maar zo heb ik het in verschillende leersituaties te horen gekregen Lachen

Beterschap Welshcobfan! Ach gut

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 21:56

Mijn zusje heeft ADHD en heeft absoluut geen autisme (of een autisme-verwante-stoornis)!

Welshcobfan: Hopelijk ben je snel weer beter!!!

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 11:15

IK heb ze gewoon allebei, ADHD en autisme Clown

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:15

Das fijn. Clown
Ik ben gewoon snijboon.
Maarre, ik heb vanmiddag mijn eerste priveles. Nagelbijten / Gniffelen
Vreselijk.. Verdrietig

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 10:54

Denken jullie dat voor een volwassene met vermoeden van Asperger (met hoogbegaafdheid) het nuttig kan zijn om een officîële diagnose te laten stellen? Wat kan dat toevoegen?
Meer info via PM...