Meer mensen met burn out/overspannen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pollewoppy

Re: Meer mensen met burn out/overspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 22:42

Dat is helemaal waar.
Ik herken wel wat jij zegt Staroo, dat je bij de bedrijfarts jankt van de spanning, zenuwen en omdat je veel emotioneler bent doordat je niet goed in je vel zit. Ik heb de laatste keer ook aangegeven dat ik echt niet 50% kon gaan werken toen die man dacht dat dat wel weer kon. (Werk nu 25% en dat gaat net). Ik zag het echt niet zitten en ben toen (ook een van de eerste keren) voor mezelf opgekomen, omdat ik het alleen van het idee al spaandsbenauwd kreeg. Ik wist dat ik dat niet ging trekken. Alleen van het idee al begon ik spontaan te janken, yerwijl ik normaal niet zo snel jank in het bijzijn van anderen. Uiteindelijk begreep hij me wel en hebben we het bij 25% gehouden.

Eigenlijk is die 25% me al vies tegen gevallen. Het lukte niet en ik werd er depressief van. Heb er misschien wel te makkelijk over gedacht hoor, maar toen ik eenmaal weer die 25% aan het werk was, was de stress ook snel weer terug. Nu zit ik dus aan de antidepressiva.

@ Diana: Het is dus goed om voor jezelf op te komen. Al weet ik ook dat het makkelijker gezegd is dan gedaan. Voor een ander weet ik het ook altijd goed, maar als ik dan over mezelf moet zeggen hoe het gaat, heb ik snel de neiging om me beter voor te doen.

(Trouwens, bij de bedrijfsarts krijg ik toch vaak het idee dat die er echt vooral voor de werkgever is, al zullen ze dat nooit toegeven. Maar dat is mijn gevoel. Zeker nu het allemaal wat langer begint te duren...)

diana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 10:50

dag dames,
ik heb daar zitten huilen,en verteld hoe ik me voel.
ik ben er ook al depressief bij,heb ook medicijnen en loop bij de psycholoog,mischien kan ik hem vragen wat hij ervan vind....
ben elke dag zooooooo moe,volgens mij zak ik echt inelkaar als weer a werken

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 16:18

goed dat je verteld hebt hoe je je voelt. Het is geen schande om te huilen. Lijkt soms wel of ze dan pas begrijpen hoe slecht je je voelt.

ik kan me voorstellen dat je werken nu nog niet ziet zitten. Kies voor jezelf en ga echt niet eerder weer opbouwen dan dat je er klaar voor bent. Dan kom je jezelf later weer tegen.

Heb ik uit een eerder bericht goed begrepen dat je 2,5 maand thuis bent? Dat is echt nog niet veel. Ik vond het zelf ook heel wat en voelde me eigenlijk min of meer al wel weer verplicht om weer wat te gaan doen, maar ik heb er te licht over gedacht.
Dus als je het niet ziet zitten, niet doen.

Welke medicijnen heb jij?
Sterkte in ieder geval en laat je niks aanpraten waar je niet achter staat. Succes bij de psycholoog. Hopelijk doet het je goed om even je verhaal kwijt te kunnen.

diana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 16:59

ik slik citalopram

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:57

Is een andere dan ik heb. Heb je het ook pas sinds deze week?
Ik heb vanaf maandag Exefor en de bijwerkingen vallen tot nu toe mee. Weet ook niet hoe snel je daar last van krijgt hoor. Maar als het zo blijft als nu, vind ik het prima. Af en toe een beetje misselijk en de hele dag wel wat trillerig.

Net weer een discussie met mijn vriend gehad. Nou discussie kun je het eigenlijk niet noemen, want ik had gewoon de energie niet om er veel op in te gaan. Hij had vandaag met een collega gesproken over depressies, antidepressiva en psychologen. Dat het toch het beste was om naast de antidepressiva ook naar een psycholoog te gaan. Natuurlijk ben ik het helemaal met hem eens om met iemand in gesprek te gaan om op zoek te gaan naar de oorzaak. Met alleen medicijnen bestrijd je tenslotte alleen de symptomen en los je niks op. Dat snap ik ook nog wel.
Maar via de bedrijfsarts loop ik bij bedrijfsmaatschappelijkwerk, waar ik al best wat aan gehad heb. Het klikt ook gewoon goed met die man. Daarvoor via de huisarts een kennismakingsgesprek gehad bij een reguliere maatschappelijkwerkster, maar dat klikte totaal niet en ik heb bij de bedr.maats.werker het idee dat hij proffesioneler is en mij beter kan helpen.
Doordat ik hier nog een goed gevoel bij heb en ook het idee heb dat hij mij wel verder kan helpen, wil ik nog niet overstappen naar een psycholoog. Wel sta ik er open voor op het moment dat ik het gevoel krijg bij bedrijfsmaats.werk niet verder te komen.
Gisteren weer een gesprek gehad bij die man en vooral mijn verhaal gedaan. Ik heb er zelf een goed gevoel bij, maar mijn vriend begint nu (vind ik) te drammen over dat een psycholoog beter is en dat zijn collega dat ook vond.
Ik voel me onbegrepen en heb hem gezegd dat hij mijn maatschappelijkwerker geen eens kent en volgens mij daar dus helemaal niet over kan oordelen. Ik denk dat het per persoon verschillend is en dat het vooral belangrijk is dat je jezelf er goed bij voelt.

Ik heb van de week ook tegen mijn vriend gezegd dat ik op zich wel open sta voor een psycholoog, maar het eerst op deze manier wil proberen. Ik krijg het idee dat het hem niet snel genoeg gaat en dat hij denkt dat een psycholoog een of ander wonder iemand is die je een kant en klare oplossing geeft zodat je er weer helemaal bent.

Ik baal ervan. Voel me nu ook door mijn vriend even onbegrepen en heb zelfs het idee dat hij me op een of andere manier niet vertrouwd ofzo. Maar ik weet gewoon even niks te zeggen over mijn gesprek van gisteren met de bedrijfsmaats.werker, omdat ik vooral mijn verhaal gedaan heb. Ik heb hem ook al eens gezegd dat ik niet op commando over zoiets kan vertellen en ik er als ik er aan toe ben, zelf wel over begin. Nu heb ik het gevoel dat hij zit te pushen en dat werkt juist niet. Het frustreert me en de spanning is meteen weer helemaal terug. Zit weer helemaal in mijn lijf. Dat heb ik hem ook gezegd. Daarom heb ik maar zo rustig mogelijk gedaan, om niet weer zo'n uitbarsting als van het weekend te krijgen.

Sorry voor het verhaal. Ik moest het even ergens kwijt.
Ik hoop dat het een beetje te volgen is...

Inmiddels komt hij binnen, hij is even boodschappen gaan doen, ik had even geen zin om mee te gaan. Nu is hij terug en doet net alsof er niks aan de hand. Bah, ik snap ook dat het voor hem moeilijk is, maar ik kan het even niet hebben.

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 18:39

@PW: Efexor bedoel je waarschijnlijk? Haha!
De Efexor heeft het leven voor mij weer leefbaar gemaakt en inderdaad wel wat bijwerkingen de 1e 14 dagen, maar wat ik minder leuk vind is dat ik volgens mij meer vocht vasthoud, de psych. kent dit niet als bijwerking maar ik kom enorm aan, de kilo's vliegen eraan en ik eet echt niet overdreven, ter vergelijking: ik weeg bijna 10 kg. meer dan mijn tweelingzus maar ik zie er niet dik uit maar voel het wel en vind het ook lastig want ik heb altijd geprobeerd mijn gewicht op peil te houden voor mijn haflinger en nu race ik naar de 76 kg.! Let ook op je bloeddruk, dat die af en toe gecheckt wordt want dat kan wel een bijwerking zijn, hoge bloeddruk.

diana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:15

poolewoppy,trek je maar niks van je vriend aan,niemand bergijpt hoe je je voelt.
als jij je goed voelt bij de maatschapelijkwerker is het toch goed!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 22:16

@ staroo:
Efexor ja. Typfoutje en ik maak momenteel wel vaker taalfoutjes Haha! Wel vervelend dat jij er zoveel vocht van vast houdt en daardoor zoveel aangekomen bent. Grappig dat je een tweelingzus hebt, heb ik ook. Toevallig.
Goeie tip van de bloeddruk. Zal ik zeker in de gaten houden (of laten houden eigenlijk).

@ Diana: Dank je voor je berichtje. Ben net even bij een vriendin geweest, even weer tot rust komen.

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 23:11

@Pollewoppy: ook ééneiïg?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 08:42

Ja ook ééneiig Haha!

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 09:23

Volgens mij heb ik al 10 jaar een burn-out...
Ben namelijk altijd heel vlug moe, soms slaap ik het hele weekend, heb me al 2 keer helemaal laten onderzoeken maar ze kunnen niks vinden...

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 11:51

Met alle respect, maar een echte burnout is wel wat meer dan alleen vlug moe en veel slapen...

diana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:34

idd lees het topic maar eens door!

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 14:10

@ Pollewoppy
Hoeveel mg. krijg jij? Ik ben gestart op 37.5 mg maar heb nu 150 mg. en nu ben ik heel iets doms aan het doen, omdat ik zoveel aankom zit ik te sjoemelen met de dosis en maak de capsules open en ben zelf aan het minderen, nu kan ik wel afbouwen wat dat heb ik in mijn werk ook vaak gedaan voor de bewoners maar toch, ik vind het zo erg dat ik zo zwaar ben maar tegelijkertijd heb ik de medicatie zo nodig, het gevolg ik dat ik nu aan de pc zit en de vlammen me uitslaan, duizelig ben en de neiging heb om naar zoetigheid te grijpen, ja dan is de cirkel weer rond en voor het nacht is heb ik weer toegeslagen om dikmakers te scoren en op te vreten anders kan ik het niet noemen. Andere medicatie heb ik ook wel gehad maar die hebben dezelfde bijwerkingen en toen ben ik daar helemaal mee gestopt, inderdad weer wat in gewicht afgnomen maar toch weer zover gekomen dat ik niet zonder de antidepressiva kan. Ik kan en wil het niet accepteren, die bijwerkingen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 17:54

Ik heb 75 mg.
Echt lastig trouwens dat je zo'n last hebt van nare bijwerkingen.
Kan me wel voorstellen dat de bijwerkingen waar jij last van hebt moeilijk te accpeteren zijn.

Ik heb vandaag weer een gesprek bij de bedrijfsarts gehad en daarna nog één op mijn werk. Afgelopen woensdag al bij bedrijfsmaatschappelijkwerk. Bij alle 3 moeten vertellen over hoe slecht het gaat, dat ik bij de huistarts geweest ben en nu aan de antidepressiva zit. Viel me zwaar en ben erg aan het nadenken nu. Word er somber van en het kost me momenteel heel veel moeite om de moed niet te laten zakken.
Merk dat ik nu steeds 'zakelijker' over mezelf ga vertellen. Alsof ik over iemand anders praat, niet over mezelf en bijna zonder emotie. Herkennen jullie dit? Ik vind het gewoon bijna eng... Zal wel een stukje zelfbescherming zijn denk ik?

diana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 18:39

pollewoppy,wat zeiden ze op het werk?,en wat zei de bedrijfsarts?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 19:10

Van beide kanten veel begrip gelukkig. Waar ik bij de bedrijfarts eerst het gevoel kreeg dat hij me niet begreep en me (koste wat kost) zo snel mogelijk weer aan het werk wilde hebben, gaf hij mij dat gevoel vandaag helemaal niet. Eigenlijk al voordat ik mijn verhaal deed gaf hij aan dat hij een overleg had gehad met de directeur van de school waar ik werk over hoe het moet na de zomer. De bedrijfsarts heeft in dat overleg aangegeven dat hij het niet verstandig vond dat ik dan weer volop zou beginnen. (De vorige keer dat ik bij hem was dacht hij namelijk nog wel dat dat kon) Dus dat was al positief. Toen ik mijn verhaal begon te vertellen wist hij zichtbaar niet zo goed wat hij er mee moest en toen ik hem vertelde welke medicijnen ik van de huisarts gekregen heb zei hij: "O, die zet meteen hoog in" Later gaf hij nog aan dat hij ging overleggen met mijn bedrijfsmaatschappelijkwerker, omdat hij zich zorgen om mij maakte. Daardoor werd ik ook weer even met mijn neus op de feiten gedrukt, want ik heb nogal de neiging om mezelf aan te praten dat het wel gaat.

Hij maakte ook nog een opmerking waarmee hij helemaal de spijker op z'n kop sloeg. Hij zei namelijk dat ik niet over mijn gevoels kan praten, maar dat ik alles beredeneer. En eigenlijk is dat ook zo... Best confronterend, want hoe verander je zoiets?
Dat zal iets zijn waar ik de komende tijd m.b.v. maatschappelijkwerk of misschien zelfs een psycholoog mee aan het werk moet. Maar stiekem ben ik bang voor wat er allemaal achterweg gaat komen. Misschien hou ik daarom wel een muurtje om me heen. Maar dat breekt me nu op. Dat hou ik niet langer vol.

Daarbij denk ik dat ik onbewust toch nog steeds niet heb kunnen accepteren dat ik met burnout thuis zit. Het voelt voor mijzelf toch nog steeds als zwakte, al vind ik anderen met een burnout weer niet zwak. Maar mezelf wel. Alsof ik gefaald heb en hoe langer ik er nog niet helemaal ben, hoe meer dat gevoel versterkt word lijkt wel.

Kortom, ik heb weer een hoop stof tot nadenken...
Sorry voor het lange verhaal weer.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 20:46

Kusje

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:43

Pffffff
Loop een beetje als kip zonder kop rond en loop de hele dag te malen. Er is natuurlijk ook veel gebeurd de afgelopen week...
Ik vraag me wel eens af hoe diep je moet gaan voordat je weer gaat klimmen...

Wel positief is dat ik langzaam aan wel weer de wil krijg om er zelf ook aan te werken om hieruit te komen. Al ben ik (zoals ik gisteren al zei) wel bang voor wat er allemaal los komt. Huilen En dat door een opmerking van de bedrijfsarts...

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 21:07

Wat heeft ie gezegd Pollewop?

Ik lig nu in bed, drukke dag gehad!
Van 7 tot half 5 gewerkt en van daaruit gelijk door naar mn vader. (gescheiden ouders) en daar viel ik bijna in slaap Clown

Dus nu lig ik lekker in bed, mag er morgen weer om 5 uur uit om te werken... Maargoed, dan verdien ik wel even lekker, en het is rustig, dus dat scheelt.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 21:37

Hij zei dat ik niet over mijn gevoelens praat maar alles beredeneer.
En daar heeft hij helemaal gelijk in. Daar ben ik natuurlijk vervolgens gaan nadenken. En dat maakt toch meer los dan verwacht.

Hoe is het verder met jou dan?
Weltruste he en werkse morgen.

diana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 22:19

dag dames,
pollewoppy daar heb ik ook last van,ik beredeneer ook alles,en hou mezzelf ook voor de gek,
moet morgen naar de psycholoog,en ben al mijn gedachtes aan het opschrijven,i v m de arboarts die me aan het werk wil hebben.
anders weet ik wel hoe het gaat,zit ik daar morgen en dan weet ik niks meer......

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 22:27

Jezelf voor de gek houden, dat is precies de goeie woordkeuze inderdaad. Dat is precies wat ik doe...

Ik schrijf ook veel van me af. Ik merk dat dat heel prettig is. Ik neem daardoor de rust om er goed over na te denken wat ik vind en hoe ik ergens over denk.

Succes morgen bij de psycholoog!

diana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:12

nou ben bij de psych geweest,heb al m,n gal gespuit!!
hij zegt:als je niet kan koffie drinken,omdat het niet goed voelt,in paniek raakt enz ,niet doen!!
het is tenslotte een advies van de arbo,niks verplicht toch.
heb het ook maar netjes afgezegd,welliswaar met een sms-je,maar zo hield ik ook een beetje contact met het managment.

maar nu zit ik toch nog met het verhaal arbo arts,kan hij je verplichten om weer aan het werk te gaan??
het gaat echt nog niet goed genoeg!,alles in mijn lichaam protesteerd......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:13

Als de arbo arts wil dat je gaat werken en jij denkt dat het niet gaat kun je een second opinion aanvragen bij het UWV.