Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Megan_

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 23:47

Ik heb het gevoel helemaal terug! Alleen mijn tandvlees onder is soms wat overgevoelig, soort zenuw overbelasting. En ik ben afgelopen januari daaraan geopereerd.

Wat zegt je kaakchirurg hier van?

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:55

M_VE schreef:
Zoolgangster schreef:
Wijsheidstanden trekken, ik denk dat we in NL verstandskiezen zeggen, verschilt enorm. Bij de één trekt de tandarts ze er fluitend uit, en vervolgens hebben de mensen er een dag of wat last van, en valt het verder wel mee, de andere keer moeten ze door de kaakchirurg eruitgesneden worden, en zelfs dan kan het schelen hoeveel last je erna krijgt. Meestal krijg je pillen mee naar huis, maar voor de zekerheid zou je nog extra paracetamol in huis kunnen halen.

Bij mij wordt dit in ieder geval door de kaakchirurg zelf gedaan onder narcose. Verder was ik even vergeten dat ze het hier inderdaad verstandskiezen noemen.

Gezien ik 15 was, werd het bij mij ook onder narcose gedaan. En natuurlijk waren ze nog lang niet door...
Ze moesten er dus echt uitgesneden worden, aardig diep in de kaak. Was geen pretje helaas.
Ik heb zoveel bloed overgegeven daarna en had behoorlijke pijn. Kreeg dus diclofinac-zetpillen en paracetamol.

Na mijn operatie (20/08/2008) heb ik nog steeds weer geen gevoel in mijn kin terug... |(
Ter opfrissing: mijn onderkaak is naar voren gezet en ik heb een kincorrectie gehad...[/quote]

Tjah, ik ben ook 'maar' 16 en ze zitten er dus waarschijnlijk ook nog redelijk diep in.
Verder komt mijn kaakoperatie dus rond December. Ik moet namelijk een half jaar wachten nadat de verstandskiezen eruit zijn, met de operatie.

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 23:02

Megan_ schreef:
Ik heb het gevoel helemaal terug! Alleen mijn tandvlees onder is soms wat overgevoelig, soort zenuw overbelasting. En ik ben afgelopen januari daaraan geopereerd.

Wat zegt je kaakchirurg hier van?

Dat ging heel raar.. hij zei na de operatie dat het 2 weken zou duren.
toen kwam ik op controle; oooohh, nee kan wel paar maanden duren
kom ik na paar maanden op controle; oooh als je volgend jaar komt op controle, heb je wel weer gevoel
volgens hem duurt het dus een jaar bij mij... dus over 2 maanden en 3 dagen moet ik het hebben. :s

Had jij nou ook met kincorrectie?
Of alleen het naar voren plaatsen van de onderkaak?

En ik las ook iets over fysio? Heb je dat voor je gevoel in je kin?

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 12:26

Ik heb zowel een onderkaak verplaatsing als een kincorrectie gehad. Ik heb vrij snel na de operatie al het gevoel weer terug gekregen, het gevoel in mijn tandvlees duurde het langst. De fysio heb ik puur voor mijn spieren gehad, maar dat was ook maar 2x. :)

Vanmorgen bij de ortho geweest, ik heb nu een retentiedraad achter mijn onder tanden en as woensdag gaat mijn beugel eruit :D

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 12:31

Citaat:
Na mijn operatie (20/08/2008) heb ik nog steeds weer geen gevoel in mijn kin terug... (
Ter opfrissing: mijn onderkaak is naar voren gezet en ik heb een kincorrectie gehad...

Ik heb ook het gevoel in mijn kin niet terug. Heb dezelfde operatie gehad en in juni 2008

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 16:19

Iemand hier enig idee hoe lang dat duurt, beugel eruit halen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 16:21

Nou volgens mij sta je binnen 15 minuten weer buiten.. :j

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 23:14

nou zo ik heb gehoord duurt dat juist hartstikke lang,

Ze halen alles eraf (waarbij je het gevoel hebt dat alles uit je mond valt..) en daarna maken ze nog heel je gebit schoon omdat het om de blokjes heen natuurlijk meer verkleurd is als waar ze hebben gezeten.

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 18:55

Megan_ schreef:
Ik heb zowel een onderkaak verplaatsing als een kincorrectie gehad. Ik heb vrij snel na de operatie al het gevoel weer terug gekregen, het gevoel in mijn tandvlees duurde het langst. De fysio heb ik puur voor mijn spieren gehad, maar dat was ook maar 2x. :)

Vanmorgen bij de ortho geweest, ik heb nu een retentiedraad achter mijn onder tanden en as woensdag gaat mijn beugel eruit :D

Fijn dat jij je gevoel wel weer terug hebt. Het geeft bij mij nog zo'n strak gevoel tijdens het praten en het geeft onhandige beschamende situaties (denk aan chocolade saus of soep op je kin etc) Wel is eigenlijk alles hypergevoelig. Als ik bijv. op mijn onderlip bijt: AUW! Echter aan het oppervlak heb ik geen gevoel en dát is nou juist zo belangrijk....

Top dat je beugel eruit gaat binnenkort! :D

pasdedeux schreef:
Citaat:
Na mijn operatie (20/08/2008) heb ik nog steeds weer geen gevoel in mijn kin terug... (
Ter opfrissing: mijn onderkaak is naar voren gezet en ik heb een kincorrectie gehad...

Ik heb ook het gevoel in mijn kin niet terug. Heb dezelfde operatie gehad en in juni 2008

Jeetje, wat vervelend joh. Ik vraag me af wanneer we het terug krijgen...

Megan_ schreef:

Ai, niet precies. Ik weet wel dat het géén fijn gevoel was. Je hebt het gevoel alsof ze al je tanden uit je mond trekken oid. Heel raar, met grof geweld. :P Het ene slotje gaat heel makkelijk, de andere moet dus met grof geweld eruit gehaald worden. Niet erg fijn. En wat voelt dat weer raar; als je over je tanden heen kan met je tong! Ik geloof dat je er al met al toch wel zeker een half uur bent hoor. Als het niet langer is. Ik moest toen geloof ik ook nog happen enzo... MAarja dan sta je wel weer zo buiten: *D

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 18:58

Megan_ schreef:

Wat ik kan herinneren van vroeger toch wel een ongeveer een uur.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 10:58

Moet er al om 8u 's morgens zijn, hopelijk loopt het allemaal niet uit zo vroeg in de ochtend!!

woensdag is het zo ver :D

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 11:00

En die banden van je kiezen trekken is echt een rot gevoel, lijkt echt alsof je kiezen worden mee getrokken.. Gelukkig heb ik maar 2 banden..

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:38

Nog 3 weken en dan moet ik geopereerd worden. Zie er nogal erg tegen op.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 11:41

Proberen niet te doen hoor! zonde van de energie, gebeuren moet het toch wel en hoe minder druk je je maakt, des te beter je je voelt!

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:22

Ik ben vandaag in het ziekenhuis geweest.
Heb eerste twee afspraken staan om verstandskiezen te laten verwijderen en daarna de operatie.
Dus ben benieuwd!

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 13:26

joh, spannend! Wanneer is het zo ver?

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:50

Valentijn schreef:
Heb eerste twee afspraken staan om verstandskiezen te laten verwijderen en daarna de operatie.
Dus ben benieuwd!

Mijn verstandskiezen moeten er 8 Juli uit.
Ik moest dan 6 maanden wachten voor mijn kaakoperatie.
Is dat bij jullie ook 'verplicht', die zes maanden wachttijd?

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 13:52

Hmm nee, ik heb geregeld dat mijn verstandskiezen er tijdens mijn operatie uit werden gehaald, 2 vliegen in 1 klap :D

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:04

Megan_ schreef:
Hmm nee, ik heb geregeld dat mijn verstandskiezen er tijdens mijn operatie uit werden gehaald, 2 vliegen in 1 klap :D

Bij mij 'kon dat niet'. Omdat het bot nog moet dichtgroeien. Ik moet er wel bijzeggen dat ze dus uit mijn tandsvlees worden gesneden.

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 16:55

M_VE schreef:
Valentijn schreef:
Dus ben benieuwd!

Klopt hoor! Ligt eraan wat voor operatie je moet ondergaan. Mijn verstandkiezen in de onderkaak moesten eruit, omdat ze mijn onderkaak zouden gaan breken, naar voren plaatsen en vastzetten met schroefjes.Tevens hebben ze een kincorrectie gedaan. Mijn kiezen moesten ook uit de kaak worden gesneden, aangezien ze nog lang niet door waren, ik was toen 15. Dan heeft het ook wel echt een half jaar nodig om te helen. Om het vervolgens weer helemaal open te snijden. ;(

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 16:59

_Cynthia_ schreef:
Nog 3 weken en dan moet ik geopereerd worden. Zie er nogal erg tegen op.

Oh das logisch hoor! Maar probeer je niet teveel gek te maken voor de operatie.
Ik zag er door mijn eerste ervaring enorm tegen op, en de artsen waren heel aardig voor me de tweede keer.
Ik heb verteld dat het de vorige keer niet goed ging met infuus indoen (zijn meer dan een half uur bezig geweest)
en toen heeft iemand warme kruiken en handdoeken voor me gehaald zodat mijn handen goed warm waren.
Ook stelden ze me enorm gerust. Achteraf viel het wel mee. Ik heb niet die ervaring gehad als de vorige keer.
(uuuuuuuuren lang bloed overgeven, oud bloed wat in de maag was gekomen en nieuw bloed uit de wonden/hechtingen)
Ik vond het achteraf jammer dat ik mezelf zo gek had gemaakt van te voren, omdat het allemaal wel mee viel.

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 18:21

Mijn kaak gaan ze breken en naar voren schuiven. Er is wel geen kincorrectie.
Ik ben ook 'nog maar' 16, mijn verstandskiezen zijn ook nog niet doorgekomen.
Bij de kaakoperatie ben ik wel al twee maandjes, 17.
Oké, het is dus normaal dat ik zes maand moet wachten. Ach, ze wachten beter iets te lang dan dat er iets mis is.

sullebulle schreef:
M_VE schreef:

Klopt hoor! Ligt eraan wat voor operatie je moet ondergaan. Mijn verstandkiezen in de onderkaak moesten eruit, omdat ze mijn onderkaak zouden gaan breken, naar voren plaatsen en vastzetten met schroefjes.Tevens hebben ze een kincorrectie gedaan. Mijn kiezen moesten ook uit de kaak worden gesneden, aangezien ze nog lang niet door waren, ik was toen 15. Dan heeft het ook wel echt een half jaar nodig om te helen. Om het vervolgens weer helemaal open te snijden. ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 18:29

Sullebulle, jij had toch hetzelfde gehad als wat ik moet..? Bovenkaak kantelen, onderkaak naar voren en kincorrectie? Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar voor en na foto's :) Had ze van net na de operatie wel gezien geloof ik?

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:58

Megan_ schreef:

Dat gaan ze bij mij ook doen.

Voor diegene die al geopereerd zijn. Wat voelde jullie precies toen jullie wakker werden en hadden jullie veel pijn?

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 08:42

Relaxed schreef:
Sullebulle, jij had toch hetzelfde gehad als wat ik moet..? Bovenkaak kantelen, onderkaak naar voren en kincorrectie? Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar voor en na foto's :) Had ze van net na de operatie wel gezien geloof ik?

Ongeveer! Ik had dan bovenkaak kantelen niet. Dat wilden ze eerst wel doen, maar hebben ze vanaf gezien, ze kregen het ook wel goed zonder dat te doen!

[MW] Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet
hier foto's, pagina 21 van dit topic. tot 4 weken na de operatie.

Hier een voorbeeld, paar uur voor operatie(make-up loos overigens, had dikke zwarte lagen normaal)
Afbeelding

Afbeelding

4 weken later:
Afbeelding

7weken later:
Afbeelding

en dit is mijn meest recente foto: zo'n 9 maanden na de operatie
Afbeelding
zoals je ziet ben ik dus ook een gedaantewisseling ondergaan :D van zwart terug naar blond.

Afbeelding
en hier met mijn paardje, ook zo'n 9-10 maanden na de operatie
Laatst bijgewerkt door sullebulle op 23-06-09 08:52, in het totaal 1 keer bewerkt