GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

raket

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 18:07

Nou dat is inderdaad best veel geld.
Of zoals ik vanochtend tegen de longarts zei: ik moet wel werken, ik kan het ziek zijn anders niet betalen.

Ik was 3 dagen zonder stootkuur prednison. Maar nu heb ik er weer 1. Erg jammer, want het betekent ook dat ik echt rust moet houden

En ik had juist zoveel motivatie om weer kleine stukjes te gaan lopen enzo. Maar helaas. In iedergeval krijg ik met Saxenda geen vollemaansgezicht. Ik zal nog wat langer geduld moeten hebben om te kijken of het verder resultaat heeft.
Ik ga ook niets ophogen met stootkuren.

Ik train dus maar geduld met een boekje in de zon en bedenk me dat 2 kg afvallen beter is dan aankomen. En normaal kom ik zon 5 kg aan met deze hoeveelheid. Daar gaat dan wel altijd weer wat vocht af als ik stop. Alleen tegenwoordig heb ik steeds een nieuwe kuur voordat ik de andere kwijt ben.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 20:04

Net was er op het nkeuws een item over de ozempic ,,hype,, en het ozempic face dat men krijgt..
Je zag als voorbeeld Sharon Osbourne en die is echt lelijk geworden.
Ze is er zelf ook niet blij mee.
Ook gaf een arts aan dat het zorgelijk is iedereen er maar aan kan komen en veel te snel afvalt zonder enig begeleiding.

Wellicht iets om over na te denken..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 20:30

Ik ben vanavond bij de internist geweest en hij heeft mij de mounjaro voorgeschreven. Hij kwam zelf al met het klikjes tellen dus dat is mooi meegedacht. Mag ook wel want volgens hem kosten de 2,5 en 5mg €330 :7
Dan na deze 3 pennen evalueren en evt over naar andere pen ivm dan weer klikjes kunnen tellen (de 10mg kost meen ik €460).

Donderdag heb ik een bloedonderzoek staan bij de huisarts. Die uitkomst wacht ik sowieso even af. En ik kan hier ergens in de buurt bij het ziekenfonds geloof ik een gratis dieetadvies aanvragen, daar ga ik ook eens achteraan met de vraag of zij kunnen adviseren ivm gebruik van de pen.
Maar, het recept is in elk geval binnen dus ik ben blij *\o/*

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 20:40

Popstra schreef:
Net was er op het nkeuws een item over de ozempic ,,hype,, en het ozempic face dat men krijgt..
Ook gaf een arts aan dat het zorgelijk is iedereen er maar aan kan komen en veel te snel afvalt zonder enig begeleiding.

Maar dat heeft niks met ozempic zelf te maken maar met hoe snel je afvalt. Als je een gastric bypass hebt dan kan dat net zo goed gebeuren.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 20:47

met ozempic valt men dus (ook) te snel af en daardoor verdwijnt het vet op plekken waar je het liever niet laat verdwijnen.
Maar het ging er meer om het zorgelijk is dat iedereen er maar zo makkelijk aan kan komen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 20:54

Maar waarom dan?
Ik begrijp dat er een groep mensen is die beschermd moet worden, bijvoorbeeld hele jonge mensen of mensen met (aanleg voor) een eetstoornis.
Maar het gros van de mensen die interesse in dit middel heeft, zal dit niet doen omdat ze al zo'n gezond gewicht hebben.
En ik denk dat het belangrijk is om de verantwoordelijkheid van dit middel ook echt bij de persoon zelf te leggen.
Natuurlijk zal het af en toe verkeerd gebruikt worden, maar dat gebeurt ook bij medicatie die je elke maand bij de apotheek ophaalt.
Als men wil is zelfs paracetamol ontzettend onveilig.

Ik ben juist voor het betaalbaar en bereikbaar maken van een medicijn dat het leven van veel mensen gigantisch kan verbeteren.
En ook voor betere voorlichting bij huisartsen en diëtisten over obesitas als chronische ziekte.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 21:06

Popstra schreef:
met ozempic valt men dus (ook) te snel af en daardoor verdwijnt het vet op plekken waar je het liever niet laat verdwijnen.
Maar het ging er meer om het zorgelijk is dat iedereen er maar zo makkelijk aan kan komen.

Dat is dus niet altijd het geval. Sommige mensen vallen gewoon normaal en op een goed tempo af. Zowel met Ozempic als met een Gastric Bypass. Er word zoveel over Ozempic gezegd, ik was ook bang geworden door de dingen die ik op internet las. Maar misschien moeten we die dingen net wat minder geloven...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 21:14

Popstra schreef:

Mensen vallen alleen te snel af als ze als een achterlijke erbij gaan dieeten. Zoals je ook in dit topic ziet gebeuren. Als je normaal doet val je heel rustig af. En dan blijft het er ook beter af.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 21:17

Popstra schreef:

Soms heb je helemaal niets te zeggen over waar je vet zit en waar je vet niet zit.

Zo heb ik vrijwel overal op mijn lijf een laagje vet zitten... BEHALVE op de plek waar je dat juist wel wilt hebben zitten, namelijk onder je voeten.
Ik vind dat zelf behoorlijk oneerlijk.

Dat iedereen er zomaar aan kan komen.... vind ik een protectionistisch argument. Het is juist best lastig om aan te komen. Als het eenvoudiger beschikbaar zou komen via de huisarts, zouden ook veel meer gebruikers er nette begeleiding bij kunnen krijgen.

Dus niet de regels moeten nog strakker. De beschikbaarheid moet meegaan met de grote vraag!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 21:21

janderegelaa schreef:
Popstra schreef:

Mensen vallen alleen te snel af als ze als een achterlijke erbij gaan dieeten. Zoals je ook in dit topic ziet gebeuren. Als je normaal doet val je heel rustig af. En dan blijft het er ook beter af.

Daarom zou gebruik onder begeleiding liever gezien worden neem ik aan!?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 21:22

Furst schreef:
Popstra schreef:

Dat is dus niet altijd het geval. Sommige mensen vallen gewoon normaal en op een goed tempo af. Zowel met Ozempic als met een Gastric Bypass. Er word zoveel over Ozempic gezegd, ik was ook bang geworden door de dingen die ik op internet las. Maar misschien moeten we die dingen net wat minder geloven...

Dit was op het 18 uur journaal...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 21:24

Er zijn twee 'problemen': 1) je kan het zonder een arts IRL te zien via internet bestellen - en dat schuurt in NL wel een beetje tegen de geneesmiddelenwet aan. Het is niet illegaal, maar maakt handig gebruik van wat gaten in die wet, en die zullen ongetwijfeld op termijn dan ook wel gedicht worden. En 2) je kan het dan dus ook bestellen als je niet obese bent, want je kunt op internet liegen dat het gedrukt staat, dat weten we ook allemaal.

Gewoon bestellen doen (veel) acteurs en artiesten en andere 'sterren' in de VS dan ook om nog net die paar kilootjes kwijt te raken. En dáár zit dus een hoop van de 'hier zijn we niet blij mee' onder artsen en onderzoekers. Want er zitten ook mensen tussen met een heel normaal BMI of zelfs al aan de lage kant die er tóch nog wat van af willen hebben.

En dan zit je dus ook met 'maar daar is het geneesmiddel helemaal niet op onderzocht' vragen.
Naast dat als 'beroemdheid XYZ' het gebruikt, dan willen diens volgers het ook. En dat is misschien ook niet het meest verstandige.

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 21:39

De mensen met een al gezond gewicht zullen het eerder illegaal kopen. Dat is nog de makkelijkste weg om er aan te komen.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 21:46

Eetstoornisklinieken raden het op dit moment tr aan bij bepaalde eetstoornissen. Zelf ervaring mee.
Dus voor die groep kan het ook voordelen hebben.

Maar dat het via een site verkocht woedt is ook niet mijn ding. Vooral omdat ze hun recept schrijven naar wat jij instuurt en je daar dus heel makkelijk dingen uit kan laten. Wat ook weer gevaarlijk is.

Ook blijken glp1 medicatie gevaarlijk te zijn als je onder narcose gaat. En met het bestellen via zo'n site vraag ik me af of het in je dossier komt te staan dat je dit geneesmiddel gebruikt.

Ik moet voor een perfect gewicht meer dan 50% van mijn lichaamsgewicht kwijt. Ik ga dit nu eerst met die spuiten proberen (vanaf volgend jaar). Werkt dat niet genoeg, dan kan ik altijd nog een maagverkleining aangaan. Want dat vind ik wel een heel stuk enger.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 21:48

Popstra schreef:

En waar moet dan over nagedacht worden?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 21:52

Annelies_VG schreef:
De mensen met een al gezond gewicht zullen het eerder illegaal kopen. Dat is nog de makkelijkste weg om er aan te komen.

Antwoorden in z'n online vragenlijstje kun je toch gewoon bewust bij elkaar liegen? :o?

Zie tenminste niks wat ervoor zorgt dat het niet kan, zo even snel erdoorheen gebladerd. Je eigen gewicht +30 invullen en gaan met die banaan

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 21:53

Volumeverlies in je gezicht is inherent aan (snel) gewichtsverlies. Dus het komt niet door de Ozempic maar door het gewichtsverlies. Ik snap niet dat er dan weer een negatief label aan moet worden gehangen. Moeten we dan maar allemaal dik blijven met veel vet in de wangen? Dat zal vast gezonder zijn.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 21:56

Het boeit me idd niet dat ik volumeverlies in mijn gezicht heb als ik daarnaast genoeg verlies om me weer beter te voelen. Dan geef ik dat er graag voor op.

Bij de rest van mijn lichaam zal het er ook niet zo strak als vroeger uitzien na het gewochtsverlies :+

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 21:59

't is toch weer bijzonder dat Bokkers die dit zelf niet gebruiken hun plasje willen plegen in dit topic. Een topic wat gaat over ervaringen&tips

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-25 22:19

Ach, het is vast veel minder schadelijk dan roken, en tabak en rookwaren kun je gewoon nog vrij kopen in Nederland.. Dat zouden ze op recept moeten gaan doen, denk dat daar meer winst te halen is qua gezondheidsrisico's.

Bij Yazen moet je een duidelijk foto van je lichaam met je gezicht er duidelijk op maken, en een foto van je paspoort. Niets is 100% waterdicht, maar vond het wel een goede controle.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 22:22

Kinke schreef:
't is toch weer bijzonder dat Bokkers die dit zelf niet gebruiken hun plasje willen plegen in dit topic. Een topic wat gaat over ervaringen&tips

Ik meld enkel dat dit op het nieuws was.
Niks negatiefs aan. Ook mijn eerdere berichten in dit topic zijn niet negatief.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 22:23

Mariska_28 schreef:
Ach, het is vast veel minder schadelijk dan roken, en tabak en rookwaren kun je gewoon nog vrij kopen in Nederland.. Dat zouden ze op recept moeten gaan doen, denk dat daar meer winst te halen is qua gezondheidsrisico's.

Bij Yazen moet je een duidelijk foto van je lichaam met je gezicht er duidelijk op maken, en een foto van je paspoort. Niets is 100% waterdicht, maar vond het wel een goede controle.

Klopt en bloed dus ook dat wordt onderzocht. M'n bloeddruk was toevallig net daarvoor nog gemeten dus dat kon ik ook doorgeven

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 22:49

Popstra schreef:
Kinke schreef:

Ik meld enkel dat dit op het nieuws was.
Niks negatiefs aan. Ook mijn eerdere berichten in dit topic zijn niet negatief.

Waar moet over nagedacht worden?

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 22:58

Fly_high schreef:
Annelies_VG schreef:

Antwoorden in z'n online vragenlijstje kun je toch gewoon bewust bij elkaar liegen? :o?

Zie tenminste niks wat ervoor zorgt dat het niet kan, zo even snel erdoorheen gebladerd. Je eigen gewicht +30 invullen en gaan met die banaan

Bij de meeste die ik heb gecheckt ging het wel wat verder dan dat. En op de zwarte markt had ik binnen 10 minuten meerdere adressen, bezorgen of afhalen naar keuze. Ook als je obesitas hebt is illegaal kopen nog makkelijker dan legaal :') Alleen niet aan te raden.

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 23:05

Mariska_28 schreef:

Neem aan dat dit bij Wellis ook zo is? Lijkt me een goede manier van iets van controle!