Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 19:55

Ik geloof ook dat afwisseling the key is. Maar bij lesje twee met Evy vind ik dat je niet bezig moet zijn nog met welke hartslag. Elk loopje is eigenlijk nog een interval namelijk lopen en wandelen (herstel) als je langere stukken achter elkaar gaat hardlopen is het iets om naar te kijken. Al zijn er ook lopers die vooral op snelheid trainen. Naar mijn idee is het beter om te doen zoals SV het beschrijft.
Ik merk dat afwisseling ook kan door andere sporten te doen maar dat dat het weer lastiger maakt om ook afwisseling in het hardlopen te brengen. Als ik bijv een lesje burn heb gedaan en een x met de loopgroep heb gelopen dan zit ik al aan mijn zone rood max zeg maar.

germie

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 20:36

Dat is balen van die kuit. Hopelijk valt het mee.

Hier weer een 6 keer 800m in 7-7.13 per km, en voor het eerst is het me gelukt om ze alle 6 binnen de tijd te lopen en zelfs net binnen de 7 minuut/km. Het langzaamste was 7min/km. Woensdag moest ik 8 keer 800m op 6.42-6.54, en dat heb ik 3 keer volgehouden en 5 keer in totaal (2 keer net onder de 7 minuten). Toen begon de pees te pijnlijk te worden om door te gaan.

Met wat cheating heb ik dus deze week ook de Garmincoach kunnen afronden. De 17.7km heb ik 10.5 van gemaakt en de rest gewandeld (dus wel de totaalafstand gedaan), en ik heb ook de intervallen gedaan.

Komende week moet ik even kijken, want het wordt duiken, nog meer duiken en nog meer duiken. En met zo veel duiken moet je eigenlijk niet intensief sporten. Zondag staat er een magic mile op het programma, maar ik kan denk ik wel een 6 of 8 keer 800m naar de zondag schuiven.

Garmin vindt overigens dat ik aan het onttrainen ben. Dat klopt volgens mij echt niet, maar het zal wel. Jeff heb ik nog niet ontslagen, en die vindt juist dat het goed gaat. Dus schiet mij maar lek. ;)

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 22:11

Nog even uitgebreidere reactie.

Ja Suliko het duurt nu al best lang. Ben ook al bij de huisarts geweest. ALles zo een beetje getest maar komt niks uit. Ze had wel een andere verklaring maar daar wil ik niet helemaal in mee :o
Na zware inspanning ben ik gewoon super duizelig, misselijk, voel ik me echt heel beroerd tot en met overgeven aan toe soms. En dat werkt gewoon 1/2 dagen door. Alle inspanning zelf voelt ook al snel te veel, alsof alles echt heel zwaar is.

Waar ik min bootkamp deed, is gewoon bij de sportschool. Dat is €38 per maand, kan ik ook andere lessen volgen (zoals de spnning) en ook gewoon voor mezelf trainen. Dit is of een strippenkaart (warbij ik dus €10 per keer kwijt ben) of een onbeperkt abbo. Dat kost €60 per maand maar dan kan ik eidere dag 1 les bijwonen, kan ik dan niet of vind ik die niet leuk, is er geen alternatief. En bijvoorbeeld voor mijn diatase wil ik in een sportschool terecht kunnen. Dan zou ik het naast elkaar moeten doen en dat vind ik echt veel te duur.

PIttig befunny! wanneer krijg je de uitslag?
Als je een andere keer naar Oisterwijk/Tilburg/Boxtel komt, laat maat weten. Kunnen we misschien samen een rondje doen (ik moet toch me gemak houden, heb ik misschiene en keer een rem :Y) )
En prachtige fotos van je loop! <3

Wauw Sherivey, gewoon in je training een halve gelopen? Knap hoor!

Ik focus zelf soms ook te veel op gewoon lange afstanden wegstampen nu ik niet meer bij een club zit. Afwisseling helpt je zoveel verder. Maar als je Evy aanhet opbouwen bent, zou ik eerst daar gewoon lekker mee spelen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 08:06

Ik heb besloten weer met een run mee te doen. Dit dan na 1.5 week niet hardlopen. (kan niet gecombineerd worden met decompressieduiken, je kunt niet na zulke duiken nog intensief sporten wegens risico op DCS). Het is denk ik wel een massale loop, je moest je eindtijd inschatten voor startvakken. Dat nog niet eerder gehad. Ik lees het ook voor waves bij de 4mijl van Groningen, maar daar werken ze met waves en geen startvakken. Het voelt een beetje of ze de langzamere lopers mindere startposities geven. We gaan het zien.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 08:23

germie schreef:
Ik heb besloten weer met een run mee te doen. Dit dan na 1.5 week niet hardlopen. (kan niet gecombineerd worden met decompressieduiken, je kunt niet na zulke duiken nog intensief sporten wegens risico op DCS). Het is denk ik wel een massale loop, je moest je eindtijd inschatten voor startvakken. Dat nog niet eerder gehad. Ik lees het ook voor waves bij de 4mijl van Groningen, maar daar werken ze met waves en geen startvakken. Het voelt een beetje of ze de langzamere lopers mindere startposities geven. We gaan het zien.

Dat doen ze zodat snellere lopers niet hoeven te slalommen tussen de tragere lopers..... welke loop ga je doen?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 10:23

germie schreef:

Geloof me, je wilt niet tussen de snelle lopers starten. Dan word jd ondersteboven gelopen. :')

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 11:24

Nou idd. Alleen maar fijn dat ze daar naar kijken. Zo blijft het leuk voor lopers.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 11:28

Ik ga in juli mijn eerste georganiseerde trail lopen, geen haar op mijn hoofd die eraan denkt vooraan te starten.
Laat mij maar lekker ontspannen mijn 1e trailtje uitlopen.

(Ik heb sowieso al een hekel aan tussen mensen lopen).

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 11:29

Lijkt me inderdaad beter :+

En met die 4 mijl van Groningen word je sowieso omver gelopen. Ik loop (liep, voor de blessure haha) echt snel en in het wedstrijdvak en ik struikel ook weer over andere wedstrijdlopers :')

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 12:00

Goof schreef:
Ik ga in juli mijn eerste georganiseerde trail lopen, geen haar op mijn hoofd die eraan denkt vooraan te starten.
Laat mij maar lekker ontspannen mijn 1e trailtje uitlopen.

(Ik heb sowieso al een hekel aan tussen mensen lopen).

Oehh, welke ga je lopen? :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 12:27

Die op de Veluwezoom, 15km.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-24 13:37

Wel even wat hoogtemeters trainen dan :P.
Ik ben dan op vakantie anders had ik ook wel meegedaan. Geloof dat ze in het najaar langere afstanden organiseren.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 13:56

I know, die hoogtemeters :roll:
Dat vind ik wel een ding. Ik wil er binnenkort een keer heen om een rondje te doen, kijken hoe ik het ervaar.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 14:02

Wel mooi daar :j

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 14:34

Die heuvels kan je ook wandelen he. Ik denk dat jij hem prima uit kan lopen Goof :j

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-24 15:00

Goof schreef:
I know, die hoogtemeters :roll:
Dat vind ik wel een ding. Ik wil er binnenkort een keer heen om een rondje te doen, kijken hoe ik het ervaar.

Hou wel even in de gaten waar op de Veluwezoom je dan wilt lopen.
Vanaf 1 juli is het betaald parkeren in de buurt van de Posbank en in de weekenden wordt de doorgaande weg langs de Posbank afgesloten voor doorgaand verkeer.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 15:51

Op landgoed beekhuizen kun je goed de heuvels trainen. Volgens mij in de buurt daar gratis parkeren. Beekhuizerweg 6881 velp.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 16:21

Thanks SV, daar ga ik even naar kijken.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 16:22

germie schreef:

Waarom loop je daarmee kans op DCS, heeft dat te maken met een hoge(re) hartslag?

Ik ben de laatste tijd best lekker aan het lopen met weinig pijntjes. Ook op een lagere hartslag dan eerder. Nog steeds erg hoog vergeleken met anderen hier, maar het loopt prima :)
Verder heb ik het boek 'Eet als een expert' gekocht en probeer aan de hand daarvan bewuster te gaan eten. Ik kon altijd alles eten (bmi < 20) tot ik antidepressiva ging slikken en ik ben die kilo's nu wel zat.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-24 16:43

BeFunny schreef:
Op landgoed beekhuizen kun je goed de heuvels trainen. Volgens mij in de buurt daar gratis parkeren. Beekhuizerweg 6881 velp.

Ja klopt, vanuit Beekhuizen kun je richting het Herikhuizerveld lopen (wat mensen in de volksmond de Posbank noemen).

Je kunt ook in Ellecom bij parkeerplaats het Sterrenbos parkeren, vanaf daar gaan wij ook regelmatig lopen op de Veluwezoom. Mogelijkheden zat nog, maar je moet er net wat bekender zijn dan de gemiddelde toerist zeg maar.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 17:34

Tiggs schreef:
germie schreef:

Waarom loop je daarmee kans op DCS, heeft dat te maken met een hoge(re) hartslag?

Ik ben de laatste tijd best lekker aan het lopen met weinig pijntjes. Ook op een lagere hartslag dan eerder. Nog steeds erg hoog vergeleken met anderen hier, maar het loopt prima :)
Verder heb ik het boek 'Eet als een expert' gekocht en probeer aan de hand daarvan bewuster te gaan eten. Ik kon altijd alles eten (bmi < 20) tot ik antidepressiva ging slikken en ik ben die kilo's nu wel zat.

Ik ben zoveel aangekomen door antihormoon en zelfs nu ik gestopt ben gaat het er echt moeilijk af. Best frustrerend :(

Ook ik ben dat zat. Maar de kleine beetjes die er af gaan zijn wel weer een oppepper om gewoon zo door te gaan.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 17:39

Supervixen schreef:
BeFunny schreef:

Ja klopt, vanuit Beekhuizen kun je richting het Herikhuizerveld lopen (wat mensen in de volksmond de Posbank noemen).

Je kunt ook in Ellecom bij parkeerplaats het Sterrenbos parkeren, vanaf daar gaan wij ook regelmatig lopen op de Veluwezoom. Mogelijkheden zat nog, maar je moet er net wat bekender zijn dan de gemiddelde toerist zeg maar.

Ja idd. De Posbank zelf de verharde paden loop je niet op de 15km iig. Maar juist de heuvels echt in het bos zijn het pittigst vind ik. En er is een hele gemene zoals ik het noem op juist dat landgoed.

Volgens mij als ik het me goed herinner was de start bij dieren afgelopen jaar daar zit landgoed hof van dieren, weet alleen niet of je daar gratis kan parkeren. Wel in de buurt bij station dieren. Maar Velp vind ik zelf mooier dus ik zou daar heen gaan als ik daar ging trailen. En mijn routes gaan idd soms ook door ellecom dan :j maar wist eigenlijk alleen die parking bij velp dus.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-24 18:45

Ja je kunt gewoon parkeren bij de spelerij of bij de voetbalvelden, in Dieren, is gratis en kun je ook het bos in.
Of achter Intermezzo, wat net over het spoor zit.
Ik heb 20 jaar in Dieren gewerkt, dus ken het wel goed daar in de omgeving :+

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 19:23

BeFunny schreef:
Ik ben zoveel aangekomen door antihormoon en zelfs nu ik gestopt ben gaat het er echt moeilijk af. Best frustrerend :(

Ook ik ben dat zat. Maar de kleine beetjes die er af gaan zijn wel weer een oppepper om gewoon zo door te gaan.

Ja en ik merk door het hardlopen wel dat ik gespierder wordt en daardoor wat gestroomlijnder. Maar ik denk wel dat ik sneller zou lopen als ik deze kilo's niet mee hoefde te tillen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 20:51

Tiggs schreef:
germie schreef:

Ik zit ook vrij snel hoog in hartslag hoor, heb immers ook geen zone 2.

DCS is decompressieziekte en dat kun je dus krijgen als je nog stikstof in je lichaam hebt van het duiken. Daarom mag je (wordt aangeraden) na een duik niet direct intensief sporten. Na 1 duik in Nederland naar een 10-12m ga ik rustig hardlopen hoor, dat heb ik zelfs wel eens gedaan (auto stond al in het bos, dus direct na duiken rondje hardlopen). Maar nu is het plan 4 duiken per dag te maken, wat ook al veel tijd en inspanning kost (en dan ben je dus ook al moe), maar dan wordt zeker intensief sporten niet meer aangeraden. Het zou kunnen na een nachtrust, maar 's morgens loop ik nooit.

Het heeft dus niets te maken met een hoger hartslag.

Niet bij iedereen is een bmi tussen de 20 en 25 een gezond gewicht. Bij sommigen is dat echt bij een hogere bmi tot wel 30 aan toe. Je moet je dus niet vastpinnen op een theoretische bmi, de bmi is feitelijk complete onzin. Het is ooit ontwikkeld voor de blanke man van het westerse geslacht met een lengte van 1.80. Dus niet voor vrouwen en al helemaal niet voor vrouwen boven de 1.80. Er is wel een aangepaste berekening voor bmi op de markt, die is al een stuk realistischer. Er zijn genoeg mensen met een bmi van boven de 30 die niet obese zijn en prima een marathon kunnen lopen. Je gewrichten zullen het wel wat zwaarder hebben, maar het is ook gewoon soms je bouw en dan kun je er niets aan doen. Iemand die met een bmi van 30 gaat hardlopen heeft vaak natuurlijk niet de atletische bouw die iemand die een toptijd kan neerzetten wel heeft. Maar je hoeft niet meteen te zwaar of te dik te zijn. Spieren zijn ook zwaarder dan vet. Het is alleen mogelijk wel nadelig in het hardlopen qua snelheid.