Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pallatin

Re: Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 17:31

XPearl, ik kook iig niet uit pakjes en zakjes en haal wel ns nieuwe recepten van de site van project gezond. Het is al super goed dat je 5 kg kwijt bent zeg!!! Ik houd ook van lekkers; nu vooral chips en nootjes…en ijs! :D Zoals je al kunt lezen ben ik toch aan het calorieën tellen geslagen. Dat heeft ook tot wat kleine inzichten en aanpassingen geleid; ik probeer nu elke dag iets van skyr of optimel te eten; eiwitten vullen goed. En ik eet elke dag minimaal m’n BMR. Als het past eet ik gewoon ook elke dag wat lekkers, anders houd je t niet vol

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 09:29

Welkom xPearl! Wat een vliegende start met 5 kilo! Goed gedaan.
Ik kook zelf heel veel met HelloFresh, we hebben al heel veel recepten die ik kan delen, wat vind je lekker?

Zouden jullie misschien eens willen meekijken met mijn eetschema? Ik lijk maar niet af te vallen, na ook een vliegende start de eerste week/weken. Eigenlijk snap ik niet waarom :o

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 11:18

Dankjullie!

@Pallatin
Ik doe inderdaad ook kcal tellen met een app. Soms vergeet ik het, maar probeer het toch elke dag te doen. Met m'n PT uitgerekend wat ik mag eten op een dag, dus daar probeer ik ook echt onder te zitten. Ik begin elke dag al met 300g kwark (met een beetje slimpie ranja), meer lukt me nog niet want ik vind het niet heel lekker :+.
Eiwitten gaan opzich wel redelijk op een dag, maar volgens m'n PT eet ik teveel koolhydraten. Ik heb nog wel gekeken naar koolhydraten-arm, maar nog best ingewikkeld. Ik ga de website eens bekijken!

Het 'nadeel' is ook wel dat ik weer thuis woon en dus mee moet doen wat er 's avonds op tafel staat. Als ik om kwart voor 7 thuis kom van het werk ga ik echt niet meer voor mezelf koken als er ook al wat klaar staat. Gelukkig probeert m'n moeder wel mee te denken en wil ook echt wel dingen aanpassen, dus dat is fijn!

@Gruis
HelloFresh ken ik inderdaad, heeft zus ook een tijd besteld. Wat ik lekker vind, vind ik erg moeilijk. Ik ben dus erg moeilijk met nieuwe dingen proberen en dat moet dan ook in kleine stapjes gebeuren. Pasta's vind ik dus wel erg lekker! Ik probeer ook recepten te vinden met kip, dat vind iedereen hier wel lekker. Maar het moeten vooral simpele gerechten zijn, ik vind koken zelf ook niks aan hahah

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 12:10

Hoihoi,

Ik kom mij ook weer melden. Blijft toch een soort van eeuwig gevecht.
Vorige week 29 geworden. M'n doel is nu -30 voor m'n 30ste.
Nu eerst beginnen met een mooie start in de laatste 4 maanden van het jaar.

Ik hoop dat ik het vol hou, na een misstap weer herpak. Net als hier actief meelezen/posten

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 19:33

Welkom terug Kosseh!
Ik heb nu vakantie en merk dat ik dat toch wel lastig vind; donderdag uit eten en concert, hotelovernachting met heerlijk ontbijtbuffet, dagjes weg met veel buiten de deur eten…dat maakt het calorieën tellen toch lastig (lees= ik begin er op die dagen niet aan). Maar vanmorgen toch even gewogen en toch wat eraf. Ik ben nu zo’n 4,5 a 5 kg kwijt. Zo mooi zijn als ik nog iets van 1,5 kwijt kan raken.
Ik ben qua tellen wel om, het geeft me meer rust dan ik had gedacht. Vanmorgen stukje gefietst en gelopen maar geluncht met 2 kroketten op brood maar dat past dan ook gewoon dus heb ik niet t idee dat m’n dag ‘verpest’ is.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 14:28

@ kosseh ben je niet teveel echt aan het dieeten als het als een eeuwig gevecht blijft voelen?
Zelf had ik dat eerst ook maar nu wel echt m'n leefstijl aangepast en voelt het ook minder als een eeuwig gevecht.

@pallatin in de vakantie mag het ook best iets losser zijn toch, lekker genieten van het buiten de deur eten en na de vakantie weer wat strikter.

Hier blijf ik momenteel in gewicht weer een beetje hangen, ik heb het steeds na een week of 6 dat ik gewoon goed afval dat ik een tijdje blijf hangen zijn er mensen die dit herkennen?
Als ik gewoon stug volhoud gaat het uiteindelijk wel gewoon weer door met afvallen

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 15:48

Ik kom mij ook weer even melden hier! niet dat ik veel moet afvallen, wel omdat ik dit een fijn topic vind qua sfeer (ik lees altijd mee) en omdat ik er nog 2-3 kg af wil. In totaal 40kg kwijtgeraakt, 8 juli geopereerd aan een buikwandcorrectie en toen 7 weken met m'n kont op bed/bank heb gelegen. En dat merk ik wel, niet dat ik echt ben aangekomen qua kg, maar ik merk dat ik iets meer vetjes en iets minder spier heb. Daarnaast verslonzen je goede gewoontes wel als je 7 weken echt niets kan en mag, dus wil nu weer even ''in het gareel''. Dat tussen haakjes, omdat dat klinkt als een echt dieet en daar doe ik niet aan, ook niet tijdens het verliezen van die 40kg. Maar wel weer even bewust nadenken en niet alles gedachteloos in m'n mik stoppen _O-

@kosseh, ik denk eigenlijk ook dat als het echt als een gevecht voelt, je iets niet goed doet. Ik heb inmiddels best wat ervaring, en wil best met je meekijken/denken naar wat je allemaal eet op een dag? Misschien zijn er slimme wissels die je kunt toepassen waardoor het je makkelijker af gaat.

Ikzelf ben dus weer even begonnen met kcal tellen. Deed het al bijna een jaar zonder, zonder weer aan te komen, dus ik heb het wel geleerd, maar nu weer even terug naar die bewustwoording *\o/* En ik mag langzaamaan ook weer serieus gaan sporten, dus de spieren kunnen ook weer gekweekt worden *\o/*

Edit: @bdc94, heb je recent je kcal behoefte opnieuw berekend? Hoe minder je gaat wegen, hoe minder kcal je van nature verbrand. Misschien ligt daar nog een oplossing?

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 15:55

bcd94 schreef:
@ kosseh ben je niet teveel echt aan het dieeten als het als een eeuwig gevecht blijft voelen?
Zelf had ik dat eerst ook maar nu wel echt m'n leefstijl aangepast en voelt het ook minder als een eeuwig gevecht.

@pallatin in de vakantie mag het ook best iets losser zijn toch, lekker genieten van het buiten de deur eten en na de vakantie weer wat strikter.

Hier blijf ik momenteel in gewicht weer een beetje hangen, ik heb het steeds na een week of 6 dat ik gewoon goed afval dat ik een tijdje blijf hangen zijn er mensen die dit herkennen?
Als ik gewoon stug volhoud gaat het uiteindelijk wel gewoon weer door met afvallen

Dat laatste herken ik ook heeeeel erg. Mijn probleem daarbij is dat dát vaak het is moment waarop ik de handdoek in de ring gooi :') .

Welkom Manon! Klinkt alsof je weer goed bezig bent, en gemotiveerd om de teugels op te pakken. Wat ga je doen voor sporten?

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 16:20

Juist dan moet je doorgaan! Kcal behoefte opnieuw berekenen, even kritisch kijken naar wat je eet, en gewoon volhouden!

Ik doe vooral krachttraining, 3 a 4 keer per week. Daarnaast bijna elke dag paardrijden. En meestal eens per week een andere sport, zoals zwemmen, boksen of tennis. Net voor de operatie ben ik een dagje gaan klimmen, dat vond ik super leuk! En komende dinsdag heb ik een proefles bachata, ben ik ook heel benieuwd naar.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 16:23

bcd94, ik ben al eerder dit gewicht afgevallen. Ongeveer 2 jaar stabiel gebleven zonder probleem. Daarna raakte ik geblesseerd, waardoor sporten of (lang) wandelen helaas niet meer kan. Terwijl sporten m'n uitlaatklep was en dat dan ook sowieso elke dag deed.
Nu dat niet meer kan, is eten m'n ontspanning geweest. Dat in combinatie met niet kunnen sporter zorgde dat er weer veel bij kwam. Dat probeer ik er nu weer af te krijgen.
Het lastige nu is dat als ik niet lekker in m'n vel zit, dit als nog probeer op te lossen door te sporten. Dat geeft alleen zo veel pijn dat ik nog minder goed in m'n vel zit en daardoor ga snaaien. De reden waarom het als een gevecht blijft voelen.

Het blijven hangen op een gewicht herken ik. Soms erg frustrerend, maar bij volhouden zakt het wel weer.

Pallatin,
Op zulke dagen lekker genieten toch. Ik tel op die gekke dagen zelf niet. Of alleen de maaltijden die ik wel weet.
Geniet lekker van je vakantie! Goed weer volgens mij :)

Bij mij gaat het deze week wel oké, eten is tot nu toe binnen de kaders Dinsdag wel de fout gemaakt om te hardlopen in de sportschool (voor wel 2x400m...) En erna nog wat simpele enkel stabiteits oefeningen gedaan. 40 minuten in de sportschool geweest en ik heb zo veel spierpijn :(. M'n gehele benen, buik, rug en nek. Ik vind even rennen soms gewoon zo fijn, ook al doet elke pas pijn. Nu wel proberen om niet de pijn weg proberen te eten, dat is hoe vaak ik het ook probeerde ook nog nooit gelukt haha.

Eefsel2109

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 18:00

Welkom terug Kosseh en Manon!

Bcd94, inderdaad ik zou ook even kijken of je calorieën nog kloppen. Dit moet je eigenlijk ongeveer elke 5 kg aanpassen naar je gewicht van dat moment.

Hier gaat t opzich prima, sta nu een weekje stil ondanks calorietekort, maar merk dat ik best wat vocht vasthoudt door de warmte en menstruatie die maar niet door wil zetten haha.

Wij zijn ook weer gestart met het fertiliteitstraject, hiervoor moet ik nog maar 4 kg afvallen, dat is prima te doen en te overzien. Scheelt al een hoop dat ik er al 12 kwijt ben, daar waren ze in het ziekenhuis ook erg blij mee ;)

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 07:43

@kosseh dat is wel echt rot zeg, zijn er geen dingen te vinden waarbij je niet teveel klachten krijgt?
Rennen is ook wel echt belastend, is wat wandelen niet mogelijk? En dat hoeft dan niet gelijk een mega afstand te zijn maar het is toch weer wat bewegen.
Ik heb zelf wat lichamelijke klachten waardoor ook niet alle sporten goed gaan maar zwemmen gaat erg goed dus dat ben ik gaan doen.

@ eefsel wat goed zeg dat je al 12 kg kwijt bent! Nog 4 kg is te overzien

Ik bereken mij calorie behoefte regelmatig opnieuw maar ondanks dat blijf ik gewoon elke 6 weken ongeveer even hangen en vervolgens gaat het weer, vooral stuk volhouden dus.
Ik baal er alleen soms zelf van ondanks ik natuurlijk weet dat dat getal op de weegschaal niet alles zegt het meest motiverende voor mij is toch dat getal zien zakken.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 15:45

Bcd94, het is nog steeds een zoektocht wat kan en wat niet. Wandelen en zwemmen zijn beide helaas pijnlijk. Zwemmen in een leeg zwembad zou eventueel nog kunnen, de weerstand van het water is wel gevoellig maar te doen. Met baantjes zwemmen is het hier vaak druk, de kans dat er dan iemand tegen m'n voet trapt is te groot.
Ik ga toevallig morgen mee kijken of rolstoelbaskstbal misschien iets is. Wil ik al een jaar gaan doen, maar durfde de stap steeds niet te maken. Afgelopen jaar met walking basketbal meegedaan, maar dat is helaas te veel :(. Wil het basketballen niet helemaal stoppen, dus misschien is rolstoelbaskstbal een optie :D

Ik snap je gevoel met het getal op de weegschaal, dat is een soort houwvast. Een dalend gewicht geeft toch een bevesteging dat je goed bezig bent.

Eefsel, knap van die 12kg! Mooi doel ook om nog 4kg af te vallen. Hopelijk is het jullie erna gegund!

Afgelopen week ging best oke met eten. Wel uit eten geweest dit weekend, genoten van het toetje. Vanaochtend op de weegschaal als nog een mooie -0,8kg. Het begin is er af, zonder dat ik trek heb gehad.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 07:12

@ kosseh, wat lastig zeg dat zoveel dingen kwa bewegen niet lukken, zou fijn zijn als rolstoelbasketbal iets voor je is!
0.8 eraf is een heel mooi begin! Dat motiveert ook gelijk om door te gaan.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 07:44

Wat is iedereen goed bezig en wat knap dat je ondanks alles doorzet om te zoeken naar iets wat je wel kunt @kosseh! :j

Hier is het af en aan. Momenteel is het vooral eraan :') dus echt even terug naar de basis weer en de teugels aantrekken. Sporten gaat nog steeds goed, 4x in de week haal ik eigenlijk altijd wel...

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 13:24

Herkenbaar MuSli! Hier ook weer even terug naar de basis. Net terug van vakantie die gelukkig heel actief was. Daarom ook zoals het nu lijkt niet aangekomen. Maar alsnog moeten er nog een paar kilo af. ongesteld moeten worden helpt daarin niet :Y)

Lekker bezig verder iedereen. Hoe ging het basketballen Kosseh?

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 12:34

Hoi iedereen, ik wil hier graag gaan meelezen (en hopelijk actief posten :') )
Dan is dit topic een beetje een stok achter de deur voor mij.
Vorig jaar na een lang traject eindelijk zwanger geworden, door de hormonen kwamen de kilo's al voor de zwangerschap er vlot aan en al helemaal in de zwangerschap.
Op het einde ook nog eens zwangerschapsvergiftiging en veel vocht vasthouden. Ik heb me die laatste weken niet meer gewogen door ziekenhuisopnames, maar het was zeker wel +25kg.
Na de bevalling nogmaals opgenomen in het ziekenhuis, dus 2 weken na de bevalling gewogen en de eerste 15kg waren er meteen af *\o/*
Maar die overige 10, die hangen er heel hardnekkig aan :+
Momenteel ben ik een beetje de slaaf van mijn velcro-baby die zowat aan mij geplakt is of ze slaapt niet. Dus gaan sporten zit er nog niet in. Ik ga 1 keer in de week naar de fysio voor bekkenoefeningen, probeer ze ook thuis te doen maar dat is dus lichte krachttraining. En ik probeer dagelijks een wandeling te maken met de kinderwagen of draagzak. Binnenkort gaat ons kleintje 2 dagen naar de opvang, dan wil ik graag terug paardrijden, fietsen, ...

Maar ik weet niet hoe het komt, mijn man en ik weten niet meer hoe ons eetpatroon vroeger was :+ We zijn steeds verschrikkelijk inspiratieloos qua eten. Er is weinig tijd om te koken en eten is ook vaak gesplitst omdat ons kleintje natuurlijk altijd op zo'n moment ook wil eten :') Dat resulteert dan al gemakkelijk in een snelle gerechten zoals een pizza enz. Ik ben nu weer begonnen met Myfitnesspall om tenminste een idee te krijgen hoeveel kcal ik nu juist eet.
Dus ik lees graag mee voor tips en tricks :D

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-24 12:59

Als eerst gefeliciteerd met je kleintje, dat is natuurlijk een enorme omwenteling in je leven.
Ik ben inmiddels oma en mijn dochter en kleinzoon hebben 5 jaar bij mij gewoond en ook voor mij was de omslag groot, een baby in huis.
Het enige wat ik je echt wil meegeven is goed voor jezelf te blijven zorgen. Als overdag al je aandacht naar je baby gaat dan zou je ‘s avonds alvast het eten voor de volgende dag kunnen voorbereiden. Een slowcooker kan dan een uitkomst zijn, daar stop je ‘s morgens het voorbereide eten in en ‘s avonds is het klaar. Helemaal handig als je zo dubbel kookt dan heb je ook de volgende dag nog gezonde en lekkere maaltijd zonder moeite.
Dat doe ik nu ik alleen woon ook, ook heb ik altijd lekkere en makkelijke maaltijden in de vriezer.

Vroeger toen ik nog werkte had ik met mijn kinderen altijd 1 patatdag, wel met een portie groente erbij, broccoli of boontjes (schoongemaakt uit een zakje) zijn zo gekookt.

Wat ook helpt is een week vooruit plannen wat je maaltijden zijn en in een keer je boodschappen doen of laten bezorgen. Dan hoef je niet meer na te denken en weet je wat je de dag van tevoren alvast klaar kan maken als je partner thuis is of als je baby slaapt. Je partner aan het werk zetten kan natuurlijk ook.

Ik merkte bij mijn dochter ook dat ze het lastig vond om te koken met de baby erbij. Dat wordt makkelijker zodra ze in de kinderstoel kunnen. Die gezellig bij je zetten in de keuken en je kindje laten spelen met bakjes en houten lepels. Grote kans dat ze jou gaan imiteren. Ook lekker laten proeven van wat jij maakt, stukje paprika, avocado etc. (Passend bij de leeftijd) krijg je makkelijke eters van.

Dit was oma’s advies, maar als je het niks vindt leg het naast je neer en doe het op jou manier.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 18:20

Winged, het is echt heel leuk! Nu 2 keer geweest. Zo veel spierpijn en blaren, maar wat voelt het goed!
Het schieten enzo is bijna het zelfde, alleen vanaf wat lager. Maar behendigheid met een rolstoel is nog ver te zoeken, haha. Met een wedstrijdje spelen zag ik wel waar ik geen moest, maar ik kwam er niet haha.

Welkom Farjen, lijkt mij ook wel lastig om een gezond ritme aan te houden met een babytje er bij. Zonder vind ik het al lastig..
Ik heb voormezelf een paar gerechten die zo klaar zijn en redelijk oké. Die maak ik vaak als ik het druk heb of geen puf om te koken. Misschien kan je een paar van zulke gerechten bedenken. Als die goed bevallen maakt het toch ook niet uit dat je die vaker eet?

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 20:09

Tiwi bedankt voor de felicitaties!
En je hebt gelijk hoor (en Kosseh ook) we moeten wat slimmer zijn qua koken. De eerste weken waren echt zwaar, elke 3 uur een voeding geven waar je zo'n anderhalf uur mee bezig was, zelf nog eens 30min kolven, ... en dan zelf een uurtje slaap proberen halen. Het voelde echt als overleven toen :')
Inmiddels is ze bijna 12 weken en ben ik ook gestopt met kolven, slaapt ze ook al wat langer in de nacht en beginnen we meer oplossingen/ritme te vinden.

We moeten weer meer een eetplan opmaken voor de week en dan in grotere porties koken zodat we de rest kunnen invriezen. Voor nu lijken allerlei soorten pasta-sauzen daar een goede optie voor (duurt niet zo lang om te maken en toch nog gezond). Of in het weekend al eens uitgebreider koken zoals groentenovenschotels.
Ik heb wel 1 geluk, sinds ik bevallen ben, smaken frietjes mij en mijn man niet meer :+ Het smaakt echt te vettig en we zijn beiden erna wat ziek.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 11:01

Farjen, allereerst gefeliciteerd met je kleintje! Wel heftig om zo'n grote gebeurtenis in je leven nog te combineren met afvallen. Knap dat je het een beetje volhoudt en hopelijk wordt het de komende weken allemaal iets makkelijker, als jullie en de kleine een beetje een ritme hebben!

Ik ben even de wanhoop nabij... Twee weken geleden ben ik gestopt met antidepressiva en sindsdien is het afvallen volledig gestagneerd. Ik tel calorieën en eet gemiddeld tussen de 1.500 en 1.700 per dag. Met 10k stappen wandelen per dag, 3x per week hardlopen en 1x per week zwemmen vlogen normaal op dit schema de kilo's eraf, maar ik begin nu langzamerhand aan te komen. -O- Gelukkig heb ik vrijdag een afspraak bij de huisarts. Ik ben zelf bang dat ik tekorten ga krijgen als ik nog minder ga eten dan ik nu doe...

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 06:17

2,5 weken geleden toch maar weer met WW begonnen :o :o :o
Heeft me in het verleden al meer geholpen.

En ik ben 2,7 kwijt *\o/* , zit weer onder de 90! Ben zo blij *\%/*

Hoe kan het dat dit programma wel werkt (bij mij) en heel veel andere niet. Ik heb werkelijk allerlei dieet boeken in huis, noem ze maar op ik heb ze !Ik heb de Webinar bij Shirley Verduin gevolgd en me aangemeld, noem maar op.

Maar ik ben weer blij :D

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 08:46

@ Karrij, is dat weight watchers? Wat fijn zeg dat je daar zoveel steun aan hebt zeg! En met een mooi resultaat zo al zeg.

Gruis, hoe was t bij de HA? Kan het zijn omdat je al best wat kilo’s kwijt bent dat je BMR lager ligt dan eerst? Ik heb gemerkt dat naarmate ik lichter werd ik ook m’n inname naar beneden moest bijstellen; ik had gewoon minder nodig.

@ Farjen, welkom! En gefeliciteerd met de geboorte van je kleintje. Wat een impact moet dat geven op je leven. Ik maak zelf idd zelf regelmatig een grote pan pasta saus en soep en vries dat in. Als ik geen tijd of puf heb om te koken pak ik iets uit de vriezer

Ik heb na de vakantie met niet meer op mn eten letten de kcal telmodus/knop weer omgezet sindsdien kleine week. Was even lastig maar gelukkig valt de schade mee, zit bijna op hetzelfde gewicht als voor de vakantie dus gewoon eens kijken hoe t nu gaat. Gelukkig heb ik van mn hernia steeds minder last en kan ik ook het rijden wat meer gaan oppakken

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-24 09:42

Ik ben 20 jaar geleden ook veel afgevallen met ww, maar dus niet blijvend. Het nadeel van al het tellen, of het nou ww-points zijn of kcal vind ik dat het mij niet leert om langdurige verandering teweeg te brengen.
Ik heb goede hoop dat de leefstijl interventie in combinatie met een basis eetlijst waar ik steeds op terug kan grijpen dat wel doet.
Ik zit hou dit dus gewoon nu al langer vol dan welk ander dieet dus ook.

Ik zit nu op 86 kg dat is -31
Gisteren weer bij de rugdokter geweest en die vind mij een uitgelezen kandidaat voor een operatie aan mijn spondylolisthesis. Als ik op 80 kg zit verwijst hij mij door naar de St.Maartenkliniek voor het vastzetten van een wervel, met de bedoeling dat ik in de tijd dat ik op de wachtlijst sta nog wat verder afval om de kans op complicaties te verkleinen. De bedoeling is dat ik dan weer onbeperkt kan bewegen en mijn scootmobiel op marktplaats kan.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 10:30

Ik meld mij ook weer. Ik was een dikke 30 kilo afgevallen maar ben afgelopen jaar toch weer ruim 10 aangekomen......het roer moet weer om! Van het voorjaar wil ik in een mooi wedstrijdjasje passen en aangezien tegenwoordig alles van softshell en heel getailleerd is...moet ik echt aan de bak :D