Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 09:00

Weet iemand hier toevallig of je de zool van fivefingers barefootschoenen zelf kunt lijmen als die los laat bij de tenen?

pmarena

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 09:58

Je kan het allicht proberen, denk ik dan := Maar als er potentieel nog garantie op zit dan is dat een fijnere optie natuurlijk.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 14:25

Helaas zijn ze 2e hands. Maar ik ga het gewoon proberen na m'n vakantie. Even de lijmwijzer raadplegen bij de bouwmarkt

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 14:46

Laat mij weten of het lukt. :') De binnenvoering van mijn favoriete zomerse fivefingers is doorgesleten terwijl de buitenzool nog ok is, ik weiger die dingen weg te gooien want ze maken dat model niet meer. Dus ik zal een binnenzooltjes moeten uitknippen en vastlijmen, dus ik hoor graag welke lijm jij hebt gebruikt (en of die naar behoren werkt).

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 16:16

Kan je niet bij een schoenmaker informeren of die er iets mee kunnen?

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 16:23

Op de Amerikaanse barefoot groepen zie ik vaak Shoe Goo voorbij komen om zolen mee te repareren, dat kun je hier ook wel krijgen. Valt te proberen :j

Mijn schoenmaker keek heel vies toen ik een keer met mijn schoenen daar kwam, maar hij heeft ze wel gelijmd toen :') Dat waren Vivo's.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 21:49

Ik zie dat shoe goo veel op skate sites staat. Ga ik na mijn vakantie eens gauw bestellen. Bedankt voor de tip.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 22:36

Hier ook mensen met ervaring met peesplaatontsteking of hielspoor oid?
Ik heb af en aan last van mijn rechtervoet en momenteel is het weer flink prijs :(
Ik loop niet meer barefoot wegens rugklachten die ik met gewone schoenen niet heb. Ik loop wel met steunzolen en heb nu de breedste sketchers maar die zijn eigenlijk nog te smal. Ik heb wel het idee dat mijn voet beter wordt van op sokken rondlopen, verder rek ik en masseer ik de voet.
Ik weet gewoon niet meer wat ik moet qua schoenen, het liefst zou ik barefoot friendly schoenen dragen met voldoende demping. Iemand tips?
Heeft barefoot en more zoiets ook?

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 22:43

Lems of Altra misschien? Barefoot & More heeft die niet. Mijn vriend is erg tevreden met z'n Lems en heeft inmiddels een 2e paar besteld. Ik kon niet uit de voeten met mijn Altra, mijn lijf vond de demping heel erg niet fijn.

Wellicht valt er wat te doen aan je klachten met behulp van een fysio die is aangesloten bij voetentraining.nl - daar kijken ze naar problemen met je voeten maar ook naar de rest van je lijf en hoe je beweegt. Dikke kans dat die rugpijn ontstaat door een verkeerde houding tijdens het lopen.

Ik heb wel ervaring met hielspoor, maar dat is verdwenen door veel af te vallen, niet door mijn schoenen.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 22:51

Ja fysio zit zeker in de planning, dit kan zo niet. Het is heel apart, als ik op gewone schoenen loop (met steunzolen), lijk ik deze klachten te ontwikkelen, maar mijn rug is dan prima. Ik heb ongeveer een half jaar barefoot gelopen, ook met steunzolen erin overigens, toen gingen mijn voeten top maar mijn rug dus niet. Ik denk dat ik dan inderdaad niet goed loop, of dat ik beter wel een 'drop' kan hebben of meer demping, maar ik heb dus geen idee

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 22:57

Je bent die drop gewend, daar is je lichaam op aangepast. Het kan bijvoorbeeld dat je door die drop iets voorover gebogen loopt, en dit blijft doen op het moment dat je vlak staat. Daar kun je goed last van krijgen. Door de drop kunnen ook je voetklachten ontstaan, omdat je voet zich niet kan bewegen zoals zou moeten.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 23:24

black_kelpie schreef:
Je bent die drop gewend, daar is je lichaam op aangepast. Het kan bijvoorbeeld dat je door die drop iets voorover gebogen loopt, en dit blijft doen op het moment dat je vlak staat. Daar kun je goed last van krijgen. Door de drop kunnen ook je voetklachten ontstaan, omdat je voet zich niet kan bewegen zoals zou moeten.

Ja dat zou best kunnen, ik moet zeggen dat ik het zero drop gevoel heel fijn vond. Het aparte vind ik alleen dat ik enkel aan mijn rechtervoet klachten heb, links voelt soepel en normaal. Rechts veel stijver, misschien heb ik ook wel hallux rigidus maar dat zal de fysio moeten beoordelen.
Helaas heb ik mijn barefoot schoenen verkocht, daar baal ik van

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 23:43

Heb ik ook, links is bij mij ook beter dan rechts. Rechts heb ik nog steeds wat klachten van de metatarsalgie, links totaal niet. Mijn klauwtenen zijn de afgelopen jaren links vrijwel helemaal recht geworden, rechts (nog) niet.
Hopelijk trekt dat nog wat recht, maar ik ben verder ook behoorlijk scheef. Ik heb rechts een gecompliceerde enkelbreuk in het gewricht gehad, en de ijzerwinkel zit er nog in, dus het kan ook best dat het nooit helemaal goed komt.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 08:38

@black kelpie, dat klinkt wel heftig, op wat voor schoenen loop jij?

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 11:03

Anna79 schreef:
Hier ook mensen met ervaring met peesplaatontsteking of hielspoor oid?
Ik heb af en aan last van mijn rechtervoet en momenteel is het weer flink prijs :(
Ik loop niet meer barefoot wegens rugklachten die ik met gewone schoenen niet heb. Ik loop wel met steunzolen en heb nu de breedste sketchers maar die zijn eigenlijk nog te smal. Ik heb wel het idee dat mijn voet beter wordt van op sokken rondlopen, verder rek ik en masseer ik de voet.
Ik weet gewoon niet meer wat ik moet qua schoenen, het liefst zou ik barefoot friendly schoenen dragen met voldoende demping. Iemand tips?
Heeft barefoot en more zoiets ook?

Ik heb een peesplaatontsteking gehad, bij mij is die juist overgegaan dankzij barefoot schoenen en veel op blote voeten lopen. Bij mij was het juist ontstaan door sketchers dus daar zou ik ver vandaan blijven. Veel masseren, rekken en geduld hebben. Het duurt nou eenmaal lang. Ik heb trouwens wel shockwave therapie gehad ook, wie weet helpt dat nog iets.

Oh en mbt de rugklachten: dat werd bij mij beter na een poosje, mijn lichaam moest echt wennen aan barefoot schoenen.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 11:47

@Isabel, die ervaring heb ik dus ook dat het op barefoot beter wordt. Maar mijn rug, dat is niet zomaar een beetje last, ik kan dan op een wandeling bijna niet meer thuiskomen en heb het gevoel dat mijn rug bijna breekt, echt niet grappig. Ik heb het een half jaar geprobeerd en kon dan een korte wandeling maken en eigenlijk alleen op zachte ondergrond. Toen de moed opgegeven en de schoenen verkocht, ik had vivo barefoot magna.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 11:57

Anna79 schreef:

Fijn is anders, maar het is toch al een stuk beter dan het was en dat heb ik echt te danken aan barefoot schoenen :j

Ik heb 2 modellen Vivobarefoot en 3 modellen Wildling, de meeste merken zijn al gauw te breed voor mij en die vallen wat smaller. Ik draag er wel een zooltje in van Northsole voor extra demping en opvulling, anders is het niet te doen met de metatarsalgie.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 12:10

black_kelpie schreef:
Anna79 schreef:

Fijn is anders, maar het is toch al een stuk beter dan het was en dat heb ik echt te danken aan barefoot schoenen :j

Ik heb 2 modellen Vivobarefoot en 3 modellen Wildling, de meeste merken zijn al gauw te breed voor mij en die vallen wat smaller. Ik draag er wel een zooltje in van Northsole voor extra demping en opvulling, anders is het niet te doen met de metatarsalgie.

Hoeveel loop jij op een dag? En op wat voor ondergrond?

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 12:30

Al snel een kilometer of 8, veel verhard maar met de hond rij ik meestal naar het buitengebied en dat is onverhard (of puinpad). Voor langere stukken vind ik de Vivo's veruit het fijnst.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 15:17

black_kelpie schreef:
Al snel een kilometer of 8, veel verhard maar met de hond rij ik meestal naar het buitengebied en dat is onverhard (of puinpad). Voor langere stukken vind ik de Vivo's veruit het fijnst.

Wauw! Dat biedt nog hoop :j

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 14:09

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met af en toe barefoot lopen terwijl je normaal op steunzolen loopt?

Ik had als kind enorme x-benen, nog steeds een beetje, maar dit is grotendeels verholpen met zooltjes. Ik loop nu nog steeds op minimale steunzolen die ik sinds mijn 18e op maat heb, die voorkomen dat ik met mijn voeten en knieën naar binnen val. Mijn knieën staan duidelijk rechter met zooltjes. Inmiddels trailrun ik veel, ook langere afstanden. Daarnaast doe ik krachttraining en oefeningen, want ik heb ook een best flink beenlengteverschil die heupklachten veroorzaken (vooral met zitten, dus als een idioot bewegen gaat eigenlijk wel goed :+ ). Mijn zooltjes zijn niet verschillend in lengte, mijn podoloog destijds wilde voorkomen dat ik te afhankelijk zou worden van zooltjes.

Inmiddels weet ik hoe belangrijk sterke voeten zijn, ook voor andere klachten in je lichaam. Door het hardlopen en de oefeningen zijn mijn voeten en enkels al veel sterker geworden, zo ben ik heel trots dat ik mijn kleine teen nu apart kan bewegen en mijn tenen goed kan spreiden, terwijl de meeste tenen eerder een soort nutteloos stuk lichaam leken. :')
Ik weet ook dat er een theorie is dat je door barefoot uiteindelijk helemaal zonder zooltjes kan, maar daar ben ik nog niet zo van overtuigd, je skelet is nu eenmaal ook een redelijk vaststaand iets en ik heb genoeg osteo, chiropractie, fysio en dergelijke gehad om te weten wat te trainen is aan mijn lijf en wat redelijk vaststaat (en schreef is). Voor de lange afstanden wil ik dan ook zeker op mijn zooltjes en met enigszins dempende schoenen blijven lopen. Maar ter afwisseling zou ik korte afstanden, wandelen of mijn bootcamps op barefoot willen doen, om mijn voeten sterker te maken en mijn loophouding te verbeteren (vooral de reactiviteit/respons in rennen schijnt heel erg te verbeteren door barefoot).

Maar goed, lang verhaal, mijn vraag is dus, heeft er iemand ervaring met deze afwisseling die ook een wat schreef/afwijkend lijf heeft en hoe is dat bevallen? :D

amand0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 18:21

Mijn man liep ook al zolang ik hem ken op steunzolen. Nu na een jaar of 4 volledig barefoot schoenen is hij er helemaal vanaf. In die 4 jaar steunzolen steeds minder nodig gaan hebben
Afgelopen vakantie lange wandelingen gemaakt en het was voor het eerst dat dat dagen achter elkaar goed ging zonder steunzolen.
Wel kiest hij voor barefoot schoenen met een redelijk dikke zool, wildlings zouden bijvoorbeeld niets voor hem zijn. Bij lange wandelingen gebruikt hij nog een binnenzool met wat extra demping

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 21:53

Hey, ik meld me hier ook even. :wave:
Lang niks met bokt gedaan, maar lees al een tijdje mee.

Ik heb al jaren vage pijn onder één van mijn voorvoeten. Heb het niet altijd, het ligt heel erg aan welke schoenen ik draag.
Maar thuis loop ik altijd op blote voeten of slippers, of simpele pantoffels in de winter, en dan heb ik dus geen pijn. Dit heeft me zo'n twee jaar geleden aan het denken gezet, en daarom ben ik uit nieuwsgierigheid barefoot schoenen gaan proberen. En tot mijn vreugde ook daarmee geen last, totaal niet zelf. :D
Dat eerste paar waren de Xero Prio. Voor mijn werk loop (en fiets) ik erg veel, en heb toen de Prio's een aantal keer naar mn werk aangehad en niet veel later heb ik er gelijk een wandeltocht van 25 km op gelopen. :')
Verstandig? Nee, waarschijnlijk niet, haha. Maar is een hele goede keuze geweest, totaal geen pijn gehad. Alleen mijn hakken waren wat gevoelig na de tijd, door het gebrek aan demping.
Vorig jaar dezelfde tocht weer op de Prio's gelopen, en beviel ook weer uitstekend.

Inmiddels heb ik van hetzelfde merk ook de Xcursion fusion en de Dillon. En vind ze alle drie fijn.
Heb ook nog een paar wandelschoenen van Groundies, maar die ga ik denk ik verkopen, denk dat de zool toch wat te dik/stug is, want daarmee heb ik wel weer pijn. :\

Ik draag niet alleen maar bf schoenen, maar vind het 'vrije' gevoel er van heerlijk, dus daarom toch even een reactie hier. :D

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 16:10

Wat zijn jullie aanraders voor barefoot sandalen? Zelf heb ik hele smalle (botterige) voeten. Voorbeeld: bij een normale teenslipper passen al mijn vingers onder de bandjes door wanneer ik ze aan heb.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 16:25

Ik heb sinds kort de Laboo Leather sandalen, via Etsy. Die kunnen ze helemaal voor je op maat maken, in een boel verschillende kleuren. Er zijn 2 verschillende zoolvormen, afhankelijk van je voetvorm, en alle bandjes zijn verstelbaar. Ik heb de smallere, niet standaard zoolvorm die hij ook nog eens extra smal voor me heeft gemaakt, ze passen super :j