Laten jullie je wel of niet vaccineren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Laten jullie je wel of niet vaccineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 14:40

Precies Bigone, toch tegengas blijven geven. Hoe moedeloos je er soms ook van wordt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 14:46

Ik word niet moedeloos maar heb ontzettend veel medelijden met mensen die er zo diep inzitten. Natuurlijk kun je het laten wezen onder het mom van ze komen wel een keer tot zinnen maar ik vind het oprecht triest. En dan gaat het me nog niet eens om wel of niet prikken maar om de zeer angstige sektarische doemwereld waar ze zichzelf in plaatsen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 14:54

Kinke schreef:
de gemiddelde duur van corona patiënten op de ic tijdens de eerste golf was maar liefst 18.7 dagen, dikke 2 1/2 week dus. Komt niet in de buurt van de griepgolf
Tijdens het hoogtepunt van de griepgolf in 2018 lagen er 350 patiënten op de IC, komt lang niet in de buurt van de hoeveelheid corona patiënten op de IC
Maar goed, ik kan waarschijnlijk net zo goed tegen een betonnen muur dingen zeggen

Ja kijk… ik ben het 100% met je eens dat de griep - in de vormen waarin wij ze tegenwoordig kennen - een veel minder grote impact heeft/had op de bevolking dan corona. Prima toch?

Wel ben ik ervan overtuigd dat iemand met mijn profiel die besmet zou raken met corona de grootste kans maakt op het ontwikkelen van wat griepachtige symptomen (+ hoest etc) met maar een kleine kans op zware complicaties. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Jammer dat er hier en daar reacties zijn die het compleet in het belachelijke trekken als je kiest geen vaccin te nemen. Dat er geen chips of wattenstaafjes in je hersenen komen, en je niet magnetisch wordt van een vaccin weet 99,9% van de mensen die kiezen niet te vaccineren ook wel.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 14:56

Nou, ik lees toch dagelijks verhalen van mensen die dat wel degelijk geloven, en nog best zoveel dat ik niet denk dat dat maar 0.1% van de mensen zijn... maar goed, ik heb ze dan weer niet geteld ofzo..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 15:03

bigone schreef:
Ik word niet moedeloos maar heb ontzettend veel medelijden met mensen die er zo diep inzitten. Natuurlijk kun je het laten wezen onder het mom van ze komen wel een keer tot zinnen maar ik vind het oprecht triest. En dan gaat het me nog niet eens om wel of niet prikken maar om de zeer angstige sektarische doemwereld waar ze zichzelf in plaatsen.

Ik las net de laatste conspiracy-theorie: antivaxxers in de VS adviseren nu mondkapjes te gaan dragen omdat gevaccineerden nanodeeltjes zouden uitwasemen. Bril-f*cking-jant!

https://www.vice.com/en/article/88nnwg/ ... vaccinated

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 15:05

Heb je niet het gevoel dat dat steeds dezelfde mensen of groepen zijn?
Misschien heeft het ook wat te maken met de zoekalgoritmes. Ik klink dat soort links bvb bewust weg (net als de info van de pro-vax campagnes van de overheid trouwens) en zie daar eigelijk amper nog iets van passeren.

Maar ik vind het dus oprecht jammer. Zo krijg je een ‘wappie’ imago terwijl mijn keuze allesbehalve op zulke verhalen gebaseerd is.

@ ibbel: maar gevaccineerden ademen ook nanodeeltjes uit. Net als niet gevaccineerden. En mijn kat en paard. Een virus is zelfs al een nanodeeltje, en andere deeltjes van dat formaat zweven ook gewoon in de lucht. Wat je inademt zal er deels wel terug uit komen zeker :Y)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 15:09

Inderdaad, alle echte complotdenkers aan de maskers , niet verkeerd. Net als sommige vrouwen achter de groep moeders , die geven aan dat hun menstruatie uitblijft door contact met gevaccineerden. Fijn, mag aanhouden tot de overgang. Poekkie, jou schaar ik niet onder de wappies of complotdenkers.
Daarbij vergeleken ben jij nog heilig.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 15:10

Heilig zeg ik ook niet :') Maar bedankt voor de classificatie :)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 15:13

@Ibbel:
Ja, die had ik al eerder gehoord. Ook dat jonge vrouwen denken onvruchtbaar te kunnen worden als ze in de nabijheid van een gevaccineerde verkeren.

En toch: hoe dom en sneu ook, over dit soort dingen wind ik me minder op dan over die vergelijkingen met de holocaust. Komt misschien doordat ik ook wat Joodse voorouders heb die vermoord zijn. Zou zelf een mischlinge in de tweede graad zijn trouwens, volgens de Neurenberger wetten dan, niet te verwarren met het tribunaal. ;)

Maar goed, ik heb ooit de instructie gekregen, toen ik artikelen moest schrijven en redigeren, om dat te doen op een manier dat een twaalfjarige het kan volgen. Want dat niveau wordt verondersteld te gelden voor een groot publiek. Best zorgelijk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 15:16

De vergelijking met de Holocaust is inderdaad heel, heel erg fout.

Tegelijkertijd heb ik zelf ernstig de neiging om degenen die mekkeren over 'mijn vrijheid wordt me afgenomen' fijntjes te wijzen of dat dát gebeurde in WO-II.

Mijn vader heeft moeten onderduiken en maar ternauwenood de hongerwinter overleefd - hij woog nog maar 35 kg. Zijn hele jeugd (hij was 20 toen de oorlog begon) was écht naar de klote. Daar was 'onze lockdown' echt een lachtertje bij. Maar die vergelijking mag je dan ook weer niet maken (en die vind ik dus eigenlijk wel heel erg terecht, of op z'n minst de dingen in een perspectief zetten)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 15:23

Verschil is dat jij geen vergelijking maakt maar juist de verschillen aantoont. De andere kant op dus, dat wel. En dat lijkt me gewoon legitiem.

JMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 15:25

Ibbel schreef:
Bovendien heb je ook nog eens het fenomeen dat Covid het Influenza-virus gewoon wegconcurreert.
Net zoals het weinig voorkomt dat je én Candida én Aspergillosis hebt (schimmelinfecties) of longsteking hebt door verschillende bacteriën. Er is er altijd 1 die de overhand heeft of krijgt.

Of dat het elkaar versterkt! Sinds wanneer is er aangetoond dat dit het geval is?

Sowieso klopt het aantal sterfgevallen dat toegeschreven wordt aan griep of covid niet. Klinisch patholoog Frank van der Goot is hier ook zeer kritisch over

JMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 15:28

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 15:37

JMJ schreef:
Ibbel schreef:
Bovendien heb je ook nog eens het fenomeen dat Covid het Influenza-virus gewoon wegconcurreert.
Net zoals het weinig voorkomt dat je én Candida én Aspergillosis hebt (schimmelinfecties) of longsteking hebt door verschillende bacteriën. Er is er altijd 1 die de overhand heeft of krijgt.

Of dat het elkaar versterkt! Sinds wanneer is er aangetoond dat dit het geval is?

Sowieso klopt het aantal sterfgevallen dat toegeschreven wordt aan griep of covid niet. Klinisch patholoog Frank van der Goot is hier ook zeer kritisch over

Dat is dus net waarom mensen polariseren. Flavio Pasquino is geen kritische denker. Hij is net zo erg als een Baudet of andere figuren. Alles er op gericht om Corona te kleineren en te ontkennen.
En ja, dit filmpje bekeken en het enigste wat ik eruit haal , pleeg obductie op elke coronadode en dan is het geen coronadode meer . Snap je dat nu zelf niet? Walgelijk.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 15:39

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 15:41

JMJ schreef:

Ik vind dat een ontzettend suggestieve kop, de NOS onwaardig.
Waar het op neer komt is dat men geprobeerd heeft onder wetenschappers consensus te bereiken over wat het worst case scenario zou kunnen zijn. En aangezien wetenschappers slecht zijn in het vinden van consensus is daar over 'onderhandeld' - wat vrij gebruikelijk is, ook bv in commissies die moeten beoordelen of een onderzoek of onderzoeker subsidie kan krijgen voor z'n werk.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 15:51

Het zal een betonnen muur zijn. Maar dit soort vergelijkingen zijn een veel dieper vergif in een samenleving dan enkel roepen dat een wattenstaafje schade veroorzaakt aan de hersenen.
Dat getuigd niet van bijster veel anatomische kennis, maar alla.

Maar het bestrijden van een pandemie vergelijken met de grootste misdaad tegen de menselijkheid marginaliseert die grootste misdaad. Dat is zo erg. En dat heeft veel grotere gevolgen voor nu en de toekomst dan wij ons realiseren

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 17:32

Ik wil even zeggen, chapeau voor de Bokkers die hier toch, tegen de vraag van TS in, een discussietopic van gemaakt hebben.

Erg jammer. :\

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 17:41

We zitten al op pagina 31 hè? Je kunt niet verwachten dat het 31 pagina's alleen ja of nee omdat blijft, zonder dat er door anderen op die motivatie in wordt gegaan. Me dunkt dat de TS ook niet al die berichten meer leest.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 21:02

anjali schreef:
Ik had in 2018 een gebroken knie (tibia-plateaufractuur) en werd met een brace naar huis gestuurd alwaar ik 2 weken moest wachten totdat ik geopereerd kon worden. Wegens de toenmalige griepgolf hadden ze niet eerder plek.

Mijn broertje die normaal een wachttijd van 4 tot 6 weken heeft voor een openhart operatie wacht nu al 3 maanden. En we hebben nog geen datum.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 21:12

Kinke schreef:
Ik ben zo benieuwd naar het antwoord :)
Hoelang liggen griep patiënten gemiddeld op de IC
Hoeveel griep patiënten moeten daarna revalideren en hoe lang?
JMJ? OleJon?

Ik werk dus in de revalidatie dus kan dat vertellen.

Gemiddeld zijn er in een flink griepseizoen ongeveer 5-10 mensen die na influenza bij ons komen revalideren. Dat kunnen we prima aan en doet niks met de wachttijden/beschikbare plek.
Nu met covid hebben wij een heel jaar een extra afdeling vrijgemaakt voor de covid revalidatie. Deze lag continu vol, en is net pas opgedoekt. Nu passen ze weer op onze gewone longafdeling. :j

JMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 00:10

Janneke2 schreef:
Citaat:
En dat het RIVM stelt dat er afgelopen seizoen geen griep is geweest, is natuurlijk onzin. Waarom hebben al die mensen die een negatieve testuitslag kregen zich dan laten testen.
En als je griepklachten had, dan was het schier onmogelijk om naar de huisarts gaan.

Dit is een...
misverstand
jok
misinformatie...
kies maar.

Ik typte op mijn zoekmachine in 'rivm griep', op de pagina van de website van het rivm staat een braaf grafiekje met de griepcijfers van een aantal jaren.
De afgelopen winter (20-21) staat er in rood ingetekend.

Er zijn wel mensen met griep geregistreerd (zoals ieder jaar) maar het aantal zat ruim onder de norm van 'griepepidemie'.
(Dat lage aantal vind ik logisch ivm lockdown, afstand houden, handen wassen en mondkapjes op. Het remt ook verkoudheid en wat al niet. )

Dan vraag ik me af wie er jokt of misinformatie de wereld in helpt, of is het RIVM niet op de hoogte van hun eigen data, of hebben ze bewust verkeerde informatie aan de media verstrekt?

coronabeleid gaf griep de nekslag nul officiële gevallen

Als je het artikel leest, wordt er al een voorschot genomen op corona achtige maatregelen tijdens het normale griepseizoen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 07:31

0 officiële gevallen is iets anders dan dat griep er niet was. Het verhaal klopt maar jij interpreteert het zelf verkeerd.
Op griep wordt je alleen getest als je in het ziekenhuis ligt vanwege griep. Wie komt er in het ziekenhuis vanwege griep? De mensen met o.a. hart/longaandoeningen. Wie worden er het hardst getroffen vanwege Corona? Ook die groep mensen. Die risicogroep mensen die Corona kreeg heeft nu eenmaal minder kans om griep te krijgen (omdat die virussen samen nauwelijks voorkomen) en die risicogroep mensen die geen Corona kreeg zijn veelal veel binnen geweest dus ook minder kans op griep.

En de maatregelen werken natuurlijk voor álle virussen, niet alleen Corona.

Griep kan er verder prima geweest zijn, maar niet officieel omdat mensen die het kregen het thuis konden uitzieken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 07:56

Er kunnen ook prima mensen geweest zijn met een dubbele besmetting, dat hebben ze echt niet systematisch getest. Bij covid positief gaan ze er niet ook een influenza en rs test bij doen.

Als je bedenkt dat van alle testen minder dan 5% covid positief is, dan heeft de test klachten door wat anders en als die niet in het ziekenhuis komen worden die natuurlijk verder niet getest.
Het doet er naar mijn idee ook eigenlijk niet idioot veel toe.

JMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 10:05

verootjoo schreef:
0 officiële gevallen is iets anders dan dat griep er niet was. Het verhaal klopt maar jij interpreteert het zelf verkeerd.
Op griep wordt je alleen getest als je in het ziekenhuis ligt vanwege griep. Wie komt er in het ziekenhuis vanwege griep? De mensen met o.a. hart/longaandoeningen. Wie worden er het hardst getroffen vanwege Corona? Ook die groep mensen. Die risicogroep mensen die Corona kreeg heeft nu eenmaal minder kans om griep te krijgen (omdat die virussen samen nauwelijks voorkomen) en die risicogroep mensen die geen Corona kreeg zijn veelal veel binnen geweest dus ook minder kans op griep.

En de maatregelen werken natuurlijk voor álle virussen, niet alleen Corona.

Griep kan er verder prima geweest zijn, maar niet officieel omdat mensen die het kregen het thuis konden uitzieken.

Heb je het artikel gelezen? Ik interpreteer het helemaal niet verkeerd.

Citaat:
Bij de huisartspraktijken die structureel monsters laten analyseren op de aanwezigheid van virussen, is geen enkel positief influenzageval vastgesteld. Dat stelt kennisinstituut Nivel, dat in Nederland samen met het RIVM de verspreiding van luchtwegvirussen monitort.

Waarschijnlijk heeft dit meer te maken met het feit dat je niet naar de huisarts mocht als je griep/covid klachten. Mensen kregen pas zorg als ze ernstig ziek werden.

Sizzle schreef:
Er kunnen ook prima mensen geweest zijn met een dubbele besmetting, dat hebben ze echt niet systematisch getest. Bij covid positief gaan ze er niet ook een influenza en rs test bij doen.

Als je bedenkt dat van alle testen minder dan 5% covid positief is, dan heeft de test klachten door wat anders en als die niet in het ziekenhuis komen worden die natuurlijk verder niet getest.
Het doet er naar mijn idee ook eigenlijk niet idioot veel toe.

Dubbele besmetting griep/covid zou wel eens de reden kunnen zijn dat veel mensen ernstig ziek worden.