Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 11:26

Josien_ schreef:
Ho effe! ik heb nergens gezegd dat ik het niet zou halen om voor half 9 naar mijn paard te gaan he :+
Ik noemde mijn werksituatie even als voorbeeld, omdat iemand aan gaf dat thuiswerkers makkelijk hun werktijden kunnen wijzigen om eerder naar het paard te gaan. Wilde alleen even aangeven dat dat zeker niet altijd mogelijk is, al werk je thuis :)

Ik ga inderdaad gewoon meteen na werk en dan ben ik ruim op tijd terug en aangezien die van mij op een fijne stal staat waar ze genoeg buiten komen en verzorging gedaan wordt hoef ik daar ook echt niet elke dag te zijn.
Voor werk zoals Daphara aan geeft wil ik ook bekijken, maar daarvoor moeten we even op stal overleggen of de openingstijden vervroegd kunnen worden :) . Anders wordt het een kort bezoekje.
Zou wel fijn zijn als het kan om drukte 's avonds op stal tussen 18.00 en 20.00 te vermijden.

Dat is prima dan :D

Gini schreef:
Het zal ook zeker niet iedere dag problemen opleveren. Maar op een dag dat je én boodschappen moet doen, en naar je paard en je moet met de hond uit en je wilt liefst ook nog ergens avondeten op een schappelijk uur (en dan heb ik nog geen kind om de was en de plas voor te moeten doen), dan wordt het gewoon druk. Om dat op 2 tot 4 uur gepropt te krijgen, is al wat moeilijker. Uiteraard als het moet, moet het en dan zal het ook wel lukken, maar ik vind niet dat we kunnen zeggen dat er allemaal wel genoeg simpele oplossingen te bedenken zijn. Geregel en gehaast en gedoe en een flink stuk vrijheid inleveren, is nooit simpel.

Toen ik nog alleen was ging ik direct uit mn werk naar mn paard. 17.00 klaar, 17.30-17.40 daar. Dan rijden en alles erna voeren en mesten. Als ik klaar was naar huis, auto parkeren en direct naar de supermarkt en dan naar huis eten. Gebeurde idd regelmatig dat ik pas om 20.30-21.00 aan mn avond eten zat. Ja het is niet ideaal, maar opzich prima vol te houden.
Een hond heb ik dan weer niet, dus dat scheelt.

superpony

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:16

Ik denk niet dat stallen om 4:30 open willen. Ook niet in deze omstandigheden. Dat is inderdaad een kwestie van aanpassen, maar het is een te grote verandering in 1 keer en daar moeten mensen even de tijd voor krijgen en aan wennen.
Waar ik vroeger werkte hadden we met hete zomerdagen ene tropen rooster en wilden we ook wel om 5uur beginnen.

Als KNHS uitzondering gaat aanvragen omdat mensen 's avonds moeten rijden, val ik echt om. Dat is nog erger dan een uitzondering voor verzorging bijv. Wees blij als je voor noodzaak een uitzondering krijgt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 13:17

Sowieso is het dieronwaardig als de o zo noodzakelijke beweging bestaat uit rijden. Paard mag even de stal uit om in het gareel te lopen. Paard moet zijn noodzakelijke beweging in vrijheid krijgen. Dus avondklok omzeilen om te moeten rijden omdat je paard anders geen beweging krijgt is helemaal belachelijk. Dan klopt er sowieso al iets niet.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 13:20

4.30 open is erg vroeg, maar 7 uur ipv 8 uur lijkt mij niet teveel gevraagd. En stallen met openingstijden zijn toch vaak ook stallen waar meerdere mensen lopen en je dus wat kan regelen als je het niet redt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 13:29

Ik heb het debat gekeken, nachtklok of 22.00, crisis, laten we de avondklok lekker zo maken dat niemand er last van heeft :')
Doe het dan niet, wat een gezeur zeg allemaal.
Al het gezeur over de zielige jeugd word je inmiddels ook niet goed van. Mijn moeder komt al sinds maart vorig jaar nergens meer en zo zijn er zo veel meer mensen. Als er dan toch mensen reden hebben tot klagen, dan komt de jeugd niet boven aan mijn lijstje.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 13:31

Als 22.00 uur klopt, vind ik het voor een groot gedeelte zijn doel voorbij gaan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 13:31

Gister een dame bij omroep gelderland 101 en het wordt haar derde avondklok al. Zij heeft echt recht van spreken over het doet me aan de oorlog denken. En haar reactie tsja het is niet anders. :j wat moet dat moet.

Maar ik kijk het debat bewust niet.

Als idd je paard er alleen uitkomt als je rijdt is er iets fundamenteels mis met de stalling. Als je echt ziek zou worden gebeurd het heel lang helemaal niet. -O-

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 13:55

xxxmh schreef:
Spenk schreef:
Als je om 07:00 bij je paard staat wil dat prima.. mensen zouden in oplossingen moeten denken ipv in problemen.

Wordt bij sommige stallen wel moeilijk als ze om 8.00 opengaan zoals de stal waar ik sta.

Dan ga je met diegene in gesprek. Het is geen blijvend iets he. Ik ga er vanuit dat mijn stalhouder in deze gevallen best een uitzondering zou willen maken als die openingstijden zou hebben. het is ook niet dat je pas na 8:00 bij je zieke paard mag gaan kijken lijkt mij, maar dat ook daar maatwerk voor is. Het is een uitzonderlijke situatie... .

En dan nog wat hierboven al werd gezegd, wat is noodzakelijk. Persoonlijk vind ik dat rijden niet. En een manege les perse na avondklok ook niet.

In geval van ziekte (je kan altijd corona krijgen en thuis moeten blijven) is het ook geen probleem en te overzien. En dan zit je met pech 2 weken thuis en je paard 2 weken niet kunnen zien. Ook dan kan er wat geregeld worden. Nu is het (bij veel mensen) vooral de weekdagen dat een probleem kan gaan opleveren. En houdt je het weekend nog over.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 14:28

Neonlight schreef:
Sowieso is het dieronwaardig als de o zo noodzakelijke beweging bestaat uit rijden. Paard mag even de stal uit om in het gareel te lopen. Paard moet zijn noodzakelijke beweging in vrijheid krijgen. Dus avondklok omzeilen om te moeten rijden omdat je paard anders geen beweging krijgt is helemaal belachelijk. Dan klopt er sowieso al iets niet.

_/-\o_ _/-\o_

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 14:30

karuna schreef:
Gister een dame bij omroep gelderland 101 en het wordt haar derde avondklok al. Zij heeft echt recht van spreken over het doet me aan de oorlog denken. En haar reactie tsja het is niet anders. :j wat moet dat moet.

Maar ik kijk het debat bewust niet.

Als idd je paard er alleen uitkomt als je rijdt is er iets fundamenteels mis met de stalling. Als je echt ziek zou worden gebeurd het heel lang helemaal niet. -O-

En toch word ik ook een beetje moe van de mensen die dit vergelijken met een oorlogs situatie. Dat is dit echt helemaal niet. Als ik me aan de maatregelen hou, hoef ik niet bang te zijn gebombardeer te worden, afgevoerd, vreselijk gemarteld etc.
Ja, ik kan Corona krijgen ( ben risico geval ) en dat zou vreselijk zijn. Maar oorlog is echt iets anders. Inmiddels is bijna iedereen overleden, maar mijn familie had de oorloog meegemaakt en enkelen ook kampen.

Net als die oudere man die een tijd terug een stuk schreef over de jeugd en dat ze niet moeten klagen, want hij had zijn hele jeugd gemist door de oorlog.

Dat vind ik serieus heel erg. Heb ook de verhalen gehoord van familie en het was vreselijk.

Maar die jeugd leeft nu. Die begrijpen een ouder iemand echt wel, maar je kan ze niet opeens maar vragen om hun leven op slot te gooien en niet te mogen mopperen. Er zijn heel veel psychische problemen ook bij de jeugd en daarom moet je juist naar ze luisteren. Laat ze maar mopperen, dat mag best. Het is echt niet leuk. Luister iig naar ze. Zet ze niet weg als vervelend, moeilijk etc.
Ik ben 46, lekker makkelijk banketstaaf als ik nu geen 21 ben hoe zij zich nu moeten voelen en gedragen. En ik was een feestbeest, dus had het vast echt heel moeilijk gehad.

Men weet helemaal niet hoelang dit nog duurt. En of alles dan weer 100% normaal wordt. Dan kan je mensen iets geveb. Het is voor x zolang bijv. Daar kunnen mensen zich beter op aanpassen dan zoals het nu al bijna een jaar gaat.
Zie het als uitkijken naar die fantastische reis. Als je weet dat je die over x weken of maanden gaat maken, heb je voorpret, kijk je ergens naar uit. Nu is het voor velen ene zwart gat.

En wat denk je als je wel gaat achterlopen qua studie en stage bijv? dan ben je straks in een groep sollicitanten wel ouder dan de rest, omdat je leven een tijd wat stil heeft gestaan. Het is te makkelijk om te denken dat het allemaal opgelost kan worden.

Niet iedereen kan momenteel stages lopen. Niet iedereen kan goed zelfstandig leren. En heel veel mensen kunnen niet zonder sociaal contact. Dat is gewoon een feit.
Het social en fysieke gemis wordt weggezet als zeuren, maar er zijn onderzoeken hoe belangrijk het is voor mensen. Zeker voor kinderen.

Leuk dat complimentje van Rutte of WA, maar daar krijgen de kids het niet warmer van. En elk gezin is anders. Wij hebben 1 kind, dus die had geen broers en of zussen om mee te spelen, te leren en dat soort dingen.

En wat denkt men van de alleenstaande ouders die nu full time met de kinderen zitten. Ja, dat weet je als je kinderen krijgt. Maar ook voor een ouder is contact met een andere volwassene echt heel belangrijk.

Ik vind mensen zo makkelijk oordelen, alleen naar eigen situatie en mogelijkheden. Is KNHS dan ene afspiegeling van ons, paardenmensen? Hoe wij zijn?
Hoe groot is de groep die dan blij is met de KNHS en zegt; mooi, wij kunnen nog wel rijden.?? Of zeggen mensen; Leuk geregeld, maar onzin, dit gaat te ver.
De politiek volgt heel snel het KNHS, dus ziet ons als deel daarvan.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:18

Heb jij de oorlog meegemaakt? Ik heb klanten en ouders die het wel meegemaakt hebben en die hebben hetzelfde gevoel...

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:50

Daphara schreef:
Of al ‘s morgens voor 9:00 uur naar je paard gaan.
Ik hoor niemand hier iets opperen om hun wekker eerder te gaan zetten.
Het is wel echt iets Nederlands om te zoeken naar de uitzondering in plaats van zich aan te passen. Vanaf 4:30 uur mag je de straat op, dan kun je er ook voor kiezen om dan al naar je paard te gaan.

Of denk ik nu heel vreemd?

Als ik in mijn geval spreek:
Mijn paarden worden 2x per dag gevoerd. 1x per dag gaat niet. Het ene groepje paarden zijn senioren die meerdere keren op een dag hun portie nodig hebben. Zij kunnen geen hooi meer eten, dus krijgen 's avonds laat nog seniorenvoer om de nacht mee door te kunnen komen.

Het andere groepje paarden krijgt 's ochtends en 's avonds hooi. Zij kunnen niet 1 bulk krijgen waar ze 24 uur mee kunnen doen, want dan zitten ze tegen hoefbevangenheid aan. Met veel moeite hebben we ze af kunnen laten vallen, door juist de voerbeurten te spreiden. 's Ochtends doet iemand anders het al, omdat ik om 07.30 uur in de auto stap naar mijn werk. Ik ben 's avonds om 19.30 thuis. Ik krijg niet 6 paarden op 2 verschillende plaatsen gevoerd voor 20.30 uur. Ik heb ook nog reistijd met de auto naar mijn paarden. Dus ja.. ik ben wel met de avondklok nog onderweg, maar gelukkig las ik dat dit ook gewoon mag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 16:13

candalisa schreef:
Heb jij de oorlog meegemaakt? Ik heb klanten en ouders die het wel meegemaakt hebben en die hebben hetzelfde gevoel...

Dan is je moeder aardig op leeftijd. Mijn moeder is van 1939 en mijn vader van 1937, maar hebben het beiden niet heel bewust meegemaakt, waren beiden nog geen tien toen de oorlog over was. Ik ken nog maar weinig mensen die oud genoeg waren om het bewust mee te maken, die zijn inmiddels dan in de 90 en veelal dood.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 16:28

En ik denk dat de meeste die in de oorlog de avondklok bewust hebben meemaakt, tegenwoordig echt niet meer in de avond nog weg gaan, en de evt verzorging gaat voor deze mensen gewoon door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 16:32

FrNo schreef:
En ik denk dat de meeste die in de oorlog de avondklok bewust hebben meemaakt, tegenwoordig echt niet meer in de avond nog weg gaan, en de evt verzorging gaat voor deze mensen gewoon door.

Precies, die zitten al sinds maart vorig jaar achter de geraniums om het zo maar te zeggen en de oorlog meegemaakt en nu een jaar binnen blijven vanwege corona. En de jeugd heeft het moeilijk :+

Ik denk dat het gros van de jeugd nog niet bijster veel heeft meegemaakt, dat er hier al zo om gejammerd wordt.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 16:35

Neonlight schreef:

Wow , je beschrijft precies wat ik denk....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 17:10

candalisa schreef:

Lees je wel?

Mijn oma kwam uit 1912. Mijn vader was van 1938 en mijn moeder 1943. En die hebben broers, zussen, nichten en neven. Mijn oma was met een Joodse man getrouwd en zijn moeder was in huis. Aangetrouwde familie die ook in kampen hebben gezeten.
Wat denk je zelf? Moet ik het zelf hebben meegemaakt om naar hun verhalen te hebben geluisterd? De spullen te hebben gezien, les te hebben gehad uitgebreid over oorlogen, tentoonstellingen bezocht etc.

Het is niet te vergelijken. Die enkele oudere die nog leeft en wel die vergelijking maakt is gewoon niet eerlijk. Zeker als ze daarmee de jongeren de mond willen snoeren.
Onze jongeren van nu kunnen er niks aan doen dat zij in deze tijd opgroeien. Dat zij niet de oorlog hebben meegemaakt, maar wel nu deze corona crisis.

Zij mogen klagen. Zij voelen zich rot. Dat deden jongeren in de oorlog ook! Waar die ook dingen wel degelijk alsnog deden en ook zeker weten stiekem. Al zijn de omstandigheden nog zo bar, behoefte's veranderen niet.

Zelfde als dat mensen zich tijdens de oorlog gewoon voortplanten. Ik heb het mijn oma weleens gevraagd; Hoezo ging je 2 kinderen maken met een Joodse man in die situatie? Daar werd niet over nagedacht. Dat hoorde bij het huwelijk.
En wat had men toen voor toekomst beeld? Oorlog had ook wel 20jr kunnen duren bij wijze van.

Wij hebben en hadden echt getraumatiseerde familie leden. Maar die hebben allen een zo normaal mogelijk leven geleid en dat is ook wat men wil. Dat is de natuur. Zeker tijdens en na de oorlog is veel weggestopt.
Ik weet iemand die 40jr geleden niet wilde praten, maar laatste jaren juist wel.

Als het nu gewoon zo is dat jongeren last hebben, moet je dat serieus nemen. Ze kunnen gewoon weinig kanten op. Het is niet dat nu de horeca dicht is, ze meer tijd hebben voor oma's, opa's........Daar kunnen ze ook niet of nauwelijks heen. Er zijn weinig alternatieven en mensen hebben nou eenmaal behoefte's. Sociaal zijn is gewoon natuur.
Dat was in de oorlog ook.
En ook de oorlog was voor iedereen anders. Mijn vader uit 1938 heeft het tijdens en daarna heel heel zwaar gehad. Die is daardoor zo ernstig beschadigd geraakt dat hij nooit 100% kon functioneren. Had er 1 iemand voor hem klaar gestaan, 1 iemand wel geluisterd, een probleem van "maar" een kind, later puber, jongere, serieus genomen, had dat de wereld kunnen schelen.

Een ander zal sterker zijn en zich redden. Maar het kan net dat ene zijn, waardoor iemand wel breekt. EWat een ander niet meemaakt.

De avond klok zal voor iedereen anders zijn en anders voelen. Maar heb dan wat begrip.

Stel je staat op een stal met meerdere mensen en 1 iemand geeft echt aan het allemaal niet te trekken zonder het ritje naar het paard. Kijk dan of zij die laatste ronde kan doen, paarden van andere mensen die het niet kunnen redden, kan verzorgen etc. Geef iemand dan wat en help daarmee een ander en diegene.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 18:20

Mindim, jij hebt echt iets tegen de jeugd he. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 18:29

Gini schreef:

Nee hoor :D Maar zie niet in waarom zij het nu zo veel zwaarder hebben dan een ander, maar ze worden overal genoemd als degenen die er zo last van hebben.
Ik zie mensen die veel zwaarder worden getroffen door corona.
Mijn buurman heeft kanker, wordt niet meer beter, moet alleen naar het ziekenhuis, ziet kinderen en kleinkinderen niet, mensen die hun inkomsten in rook zien opgaan, mensen die failliet zijn, ouderen die al zo lang zijn verstoken van alles, financiele problemen en dan heeft de jeugd nog niets te klagen. Ik snap werkelijk niet waarom het overal om de jeugd draait in deze.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 19:05

Mindim schreef:
Gini schreef:

Nee hoor :D Maar zie niet in waarom zij het nu zo veel zwaarder hebben dan een ander, maar ze worden overal genoemd als degenen die er zo last van hebben.
Ik zie mensen die veel zwaarder worden getroffen door corona.
Mijn buurman heeft kanker, wordt niet meer beter, moet alleen naar het ziekenhuis, ziet kinderen en kleinkinderen niet, mensen die hun inkomsten in rook zien opgaan, mensen die failliet zijn, ouderen die al zo lang zijn verstoken van alles, financiele problemen en dan heeft de jeugd nog niets te klagen. Ik snap werkelijk niet waarom het overal om de jeugd draait in deze.

Het is geen wedstrijdje en het is ook niet zo dat, omdat jouw buurman het zwaar heeft, een ander het niet meer zwaar mag hebben.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 19:07

Helemaal mee eens, Goof.

Wie ben jij om te bepalen voor iemand of diegene het zwaar mag hebben of niet?

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 19:10

Misschien omdat pubers/ jeugd meer behoefte hebben aan sociale contacten, dat het ook hard nodig is voor hun ontwikkeling. Dat je studententijd maar kort duurt en leuk en zorgeloos moet zijn. Dat überhaupt de vooruitzichten voor de jeugd vrij beroerd zijn met de huizenmarkt, klimaatproblemen, studieschulden etc. ? Een jaar studievertraging ook héél veel geld kost. Ze voor zichzelf niet perse binnen hoeven blijven etc. Ik vind het echt veel erger voor de jeugd dan voor mezelf. En ja ik vind het ook sneu voor ouderen, maar niet perse erger dan voor de jeugd.

Sowieso is het inderdaad geen wedstrijd, iedereen ervaart het anders en dat kunnen wij niet voor hun bepalen. Maar ik denk wel dat als je aan het opgroeien bent zo'n jaar er snel harder inhakt en meer 'schade' veroorzaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 19:16

Goof schreef:
Het is geen wedstrijdje en het is ook niet zo dat, omdat jouw buurman het zwaar heeft, een ander het niet meer zwaar mag hebben.

Dat bedoel ik helemaal niet, de jeugd wordt er overal zo uitgelicht en dat feit snap ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 19:17

sureido schreef:
Helemaal mee eens, Goof.

Wie ben jij om te bepalen voor iemand of diegene het zwaar mag hebben of niet?

Dat bepaal ik niet, het feit is dat het in de pers bijna enkel nog de jeugd wordt genoemd als reden waarom het allemaal snel beter moet, bij het debat vandaag werd het alweer aangedragen.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 19:18

Is er intussen een definitieve beslissing?