Werken met corona patiënten.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nynke55

Re: Werken met corona patiënten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 20:02

Evelyn: kun je geen talkpoeder gebruiken? Of mag dit niet?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 20:03

Evelyne79 schreef:
Napie schreef:
Handschoenen uit. Ontsmetten met desinfectie. Wrijven tot ze droog zijn en dan nieuwe handschoenen aan. Trouwens ik hoop dat je ze na elke handeling wissels en desinfecteerd anders vind ik het wel vies.

Uiteraard, maar als je je handen wast en afdroogt of desinfectie gebruikt krijg ik niet meteen nieuwe handschoenen aan, mijn handen zijn dan niet droog droog zeg maar. Heb al geregeld staan wapperen maar we moeten soms meteen door. Maatje groter dan maar aan maar dat zit ook niet lekker
Al geprobeerd met koud water en zeep handen wassen, al geprobeerd met warm water en zeep handen wassen, afdrogen met papieren handdoekjes doen we sowieso.
Verschillende soorten desinfectie al geprobeerd, we hebben spirigel en sterillium gel en sterillium vloeistof. Maar met alles blijft het even klam/ plakken en krijg je de vingers van de handschoenen niet lekker aan. Zeker als je een client verzorgd hebt met handschoenen en dan de handschoenen uit doen om nieuwe aan te doen om met diezelfde client te gaan eten. Je moet door, dat maakt het zo lastig.
En met de handschoenen waar je de client mee verzorgd hebt ook nog eten geven vind ik geen hygienische optie

Is het een optie om per client meerdere handschoenen over elkaar te doen?

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 20:20

nynke55 schreef:
Evelyn: kun je geen talkpoeder gebruiken? Of mag dit niet?
Dat is een tip die ik net krijg dus nog niet uitgeprobeerd.

smurffie schreef:
Is het een optie om per client meerdere handschoenen over elkaar te doen?

Dat is inderdaad misschien nog wel het proberen waard. Om daar al mee te starten.
Ik heb wel een keer geprobeerd om een handschoen over mijn handschoen aan te doen toen ik klaar was met de verzorging, dat werkt niet :P
Maar eventueel al starten met 2 handschoenen over elkaar en dan na de verzorging 1 paar uit doen om dan verder te gaan met het eten kan ik wel eens uitproberen. Thx

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 20:25

Inderdaad handschoenen over elkaar doen :j

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 21:02

Polly schreef:
Mijn collega die besmet bleek is best heel erg ziek geworden. Ik ben vanmorgen op dag 6 getest en uitslag kreeg ik net; negatief. Evengoed thuis werken tot woensdag maar dit lucht al wat op

Ze was eerst alleen vermoeid toch? Of was dat een andere? Wat heeft ze nu?
Fijn dat je test negatief was

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 21:31

MonteKarlo schreef:
Inderdaad handschoenen over elkaar doen :j

Dit moet je absoluut niet doen. Handschoenen over elkaar zorgt ervoor dat je handsschoenen eronder vervuild.
Ik gebruik altijd dit filmpje in een scholing. Het is vrij ouderwets maar wel representatief.
https://youtu.be/HUjPiYBpJx4

Je kan daarbij je handen niet desinfecteren nadat je voor je cliënt gezorgd hebt. Handdesinfectie over je handschoenen zorgt ervoor dat je handschoenen poreus worden en niet meer voldoende beschermen.

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 10:55

In covid tijden heb je weinig keus... wij gaan met dubbele handschoenen de kamers op.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 12:13

@ Lucifertje, heb je dan een tip hoe het wel kan?

Na verzorging handschoenen uitdoen en handen desinfecteren kan, maar kan krijg ik niet meteen nieuwe handschoenen aan wat wel de bedoeling is omdat je door moet naar de volgende situatie, ik heb dan niet de tijd om met mijn handen te staan wapperen tot ze droog zijn , ik moet door

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 12:18

Bij opschaling werk ik maandag een dienst extra. Afgelopen week een dienst op de SEH gewerkt, waarbij een positief geteste dame niet naar huis kon. Reden was dat de thuiszorg geen zorg wilt leveren aan een covid positieve cliënt. Wel opmerkelijk, gezien deze dame hoogstwaarschijnlijk besmet is geraakt door een positief geteste thuiszorgmedewerker.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 12:41

Michelleex schreef:
In covid tijden heb je weinig keus... wij gaan met dubbele handschoenen de kamers op.

Dan ben je een risico voor jezelf en je andere patiënten. Je hebt altijd een keus, je moet hem alleen maken.

Evelyne79 schreef:
@ Lucifertje, heb je dan een tip hoe het wel kan?

Na verzorging handschoenen uitdoen en handen desinfecteren kan, maar kan krijg ik niet meteen nieuwe handschoenen aan wat wel de bedoeling is omdat je door moet naar de volgende situatie, ik heb dan niet de tijd om met mijn handen te staan wapperen tot ze droog zijn , ik moet door

Wapperen is ook niet goed. Dan verdampt de alcohol te snel en heb je niet de desinfecterende werking. Een oplossing is hier niet voor. Vroeger waren er handschoenen met talk aan de binnenkant. Volgens mij zijn deze uit de handel gehaald. Ik weet alleen niet precies meer waarom.

Een oplossing heb ik niet voor je. Het is het alom oude bekende probleem helaas. Je zou eens kunnen overleggen met de infectiepreventie van jullie instellingen/ziekenhuis wat zij adviseren.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 12:42

Maar waarom dubbele handschoenen?
Als je buiten de kamer bent heb je geen contact meer met de patiënt en dus ook geen handschoenen nodig.

Wij werken deze golf zelfs met alleen maar druppel plus isolatie ipv strikte isolatie.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 13:08

Zodat je per patiënten 2 of 3 paar handschoenen hebt zonder je handen te wassen. Ideaal is het niet maar noodzakelijk soms wel.
Met lange handschoenen en "steriel" uit doen ( dus zonder de onder laag te raken) heb je een nieuwe laag handschoenen om verder te werken bij dezelfde cliënt. Tussen 2 cliënten door zul je alsnog moeten wassen, maar dat is minder erg omdat je dan vaak ook van plek veranderd

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 14:29

Tot nu toe hebben wij corona godzijdank nog steeds buiten de deur weten te houden dus iets doen we heel erg goed. Maar dit is nog steeds geen garantie.

Wij moeten waar wij niet de anderhalve meter kunnen waarborgen een mondkapje op en tijdens direct contact handschoenen aan.
2 weken geleden hebben wij met onze groep in quarantaine gezeten vanwege een positief geteste collega. Op dat moment hebben wij continu met mondkapje ( wisselen na 3 a 4 uur) en handschoenen aan gewerkt.
Doordat je toen dus ieder moment handschoenen aan moest liepen we er tegen aan dat je ze amper nog aan krijgt als je ze wilt vervangen.
Nu zijn we uit quarantaine en is het bij direct contact, dus met name tijdens de verzorging. maar na de verzorging moet je vaak meteen door met de eetsituatie van de client en is er geen ruimte om te wachten maar moet je door. Dat is zo'n punt waar ik het lastig vind met de handschoenen.
Ga je door naar de volgende client dan trek je de handschoenen uit als je klaar bent bij de ene client, wast je handen of desinfecteert en dan heb je wel even een momentje dat je kunt wachten zodat je weer nieuwe handschoenen aan kunt doen, dan ga je pas door naar de volgende client en herhaalt het riedeltje zich.
Maar het gaat zich puur om de momenten dat je meteen door moet.
2 handschoenen over elkaar is dus niet handig ivm hygiene, handschoenen met desinfectie is dus niet handig, handenschoenen wassen met water en zeep een optie of heb je dan hetzelfde effect?

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 16:28

Michelleex schreef:

Dit mochten wij echt niet doen. Gewoon handschoenen uit, ontsmetten, en nieuwe handschoenen aandoen.

Even terug gezocht maar met als reden hadden wij eigenlijk dat de handschoenen daarvoor niet geschikt zijn en ze dan niet zo betrouwbaar zijn, dan kan alsnog de handschoen daaronder niet schoon zijn door poreusheid of makkelijk scheuren.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 17:04

lucifertje schreef:
Michelleex schreef:

Dan ben je een risico voor jezelf en je andere patiënten. Je hebt altijd een keus, je moet hem alleen maken.

Wij moeten bij covid patienten dubbele handschoenen aan. Voordat je de kamer verlaat trek je je schort uit en de buitenste handschoenen, daarna maak je buiten de kamer je gezichtsscherm schoon terwijl je de andere handschoenen nog aan hebt. We hebben daarvoor bij elke deur speciale karretjes met schoonmaakmiddel. Als laatste was je je handen voordat je met iets anders begint.

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 18:17

laraxXxemma schreef:
Michelleex schreef:

Dit mochten wij echt niet doen. Gewoon handschoenen uit, ontsmetten, en nieuwe handschoenen aandoen.

Even terug gezocht maar met als reden hadden wij eigenlijk dat de handschoenen daarvoor niet geschikt zijn en ze dan niet zo betrouwbaar zijn, dan kan alsnog de handschoen daaronder niet schoon zijn door poreusheid of makkelijk scheuren.

Hoe doen jullie dit dan met je mobiele röntgenapparaat? Als ik naar de covid afdeling / bufferzone/ spoed ga met m’n machine doe ik twee paar handschoenen aan. Zodra ik de plaat achter de patiënt heb trek ik de bovenste laag uit zodat ik met ‘onbesmette’ handschoenen de machine kan bedienen. Soms is de luxe om met twee te gaan er helaas niet.

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 11:07

Precies, en als je iemand moet verschonen of iets dergelijks kan je niet daarna op de kamer nieuwe handschoenen aantrekken.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 12:30

Bij ons liggen de handschoenen op de kamers. Dus wij kunnen wisselen tot we een ons wegen.

Gisteren eerste dienst op cohort gehad, was weer even schakelen.
Van de 9 patiënten 4 aan de optiflow.. allemaal onder de 60..

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 12:35

Oei barbabientje, heftig!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 15:16

Barbabientje schreef:

Pittig! Jullie zijn dus wel begonnen met optiflow op de verpleegafdeling?
Hoe loopt dat in de praktijk? Mag ook per pb, maar ben erg benieuwd naar de ervaringen mbt slagingskans en hoe vaak je alsnog moet intuberen (en hoe je dan op transport gaat met zo'n patient of intubeer je dan op de afdeling)

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 15:18

Als je een mondkapje draagt, hoest je dan ook in je elleboog? :D :x

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 15:24

gomir schreef:
Barbabientje schreef:

Pittig! Jullie zijn dus wel begonnen met optiflow op de verpleegafdeling?
Hoe loopt dat in de praktijk? Mag ook per pb, maar ben erg benieuwd naar de ervaringen mbt slagingskans en hoe vaak je alsnog moet intuberen (en hoe je dan op transport gaat met zo'n patient of intubeer je dan op de afdeling)

Wij doen weinig optiflow op de afdeling (wel op IC), en voor de corona ook maar beperkt op de gewone longafdeling ivm het aantal longvpk wat we hebben, maar ik begreep vlak voor deze golf van onze IC dat als je op tijd begint met optiflow mensen minder snel geïntubeerd hoefden te worden. Maar dat is natuurlijk meer van horen zeggen dus wellicht dat Barbabientje er meer concreets over te zeggen heeft :)

Maar jeetje, 4 onder de 60 jaar is niet niks zeg...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 15:46

Inderdaad een hoop jonge mensen, dat is wat wij ook zien in de eerstelijn, veel jonge en hele zieke mensen.
Hopelijk keert het tij snel maar ik ben bang dat we er nog wel even aan vast zitten.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 16:04

Evelyne79 schreef:
Als je een mondkapje draagt, hoest je dan ook in je elleboog? :D :x

Als ik niet steriel sta wel :') Maar als ik steriel sta tijdens een operatie hoest ik gewoon lekker van me af, probeer wel vaak een stapje naar achteren te zetten als dat kan O:)

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 16:05

Ik zal zo even via m’n laptop reageren!