Veganisme - extremisme?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 14:00

Lillith24 schreef:
Nou dat lees je dan verkeerd want dat is helemaal niet zo, ik stel alleen die dieren niet boven andere dieren. Daarom consumeer ik niks van dierlijke producten :)

Je houd het elke keer heel kort zonder een verdere toelichting te geven, vandaar dat ik de neiging heb elke keer verder te vragen omdat ik niet helemaal begrijp wat je zegt.

Als je bepaalde dieren niet boven andere dieren stelt, dan zou dat dus betekenen dat wanneer je een huisdier hebt met een parasiet (die niet diervriendelijk verwijderd kan worden), je niet naar de huisarts zal gaan om je eigen huisdier te behandelen?

Lillith24

Re: Veganisme - extremisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 14:06

Ik houd geen huisdieren omdat ik veganistisch leef. Dus dit is een onwerkelijke situatie, maar laat ik het zo zeggen. Als het onoverkomelijk is en het is gevaarlijk of pijnlijk voor 'mijn' huisdier, dan zou ik er voor kiezen die parasiet te laten verwijderen. Dat moet namelijk, omdat ik die verantwoordelijkheid heb over een huisdier. Maar daarom heb ik geen huisdier. Snap je?

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 14:08

Ik snap wel wat je zegt lillith. Over het algemeen wil een veganist op geen enkele manier dieren van hen afhankelijk maken, 'er behoort maar 1 leven aan mij toe en dat is dat van mijzelf'. Onder andere om die reden hebben de meeste veganisten dan ook geen huisdieren.

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 14:10

Mallow, dat inderdaad. Naast dat ik ook wel besef dat ik geen veganistisch leven kan lijden terwijl ik wel vlees moet kopen voor een eventuele kat of hond. Dat zou in mijn ogen gewoon hypocriet zijn namelijk.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 14:13

Lillith24 schreef:
Oké technicalities, maar ik heb het over hier en nu, jij en ik. En al zit er misschien geen varkensvlees in een blikje gourmet of sheba, er zit sowieso wel rund, kip, tonijn e.d. in.
Mijn punt gaat om het feit dat wij hier in Nederland varkens houden. Die varkens eten wij op. Die varkens voeren wij mais. Die varkens hebben daar geen enkele invloed op of keuze in. Daarentegen houden wij katten en honden in ons huis, soms slapen ze bij ons in bed, we kopen het beste kwalitatief goede voer voor ze, verzorgen ze en brengen ze direct naar de dierenarts als ze ziek zijn. Waarom wel met katten en honden en niet met een varken? Dat is waar ik op doelde. Als je dus al een speciest bent, waar trek je dan de grens? Wat maakt een hond beter dan een varken en een varken beter dan een kip?

Ik snap je punt niet helemaal? Ik vinddat een dier voor de slacht net zo goed recht heeft op goed (en 1 geschikt voor zijn dieet) voer. Ook een dier voor de slacht heeft recht op een goed leven en op zorg van bijv de dierenarts wanneer dat nodig is.

Maar waar haal jij het vandaan dat een varken alleen maar mais krijgt? Of niet de zorg van een dierenarts wanneer dat nodig is?

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 14:21

Speciesism gaat uit van het principe dat je een species of soort beter vindt dan het ander. Dat je een mens boven een gorilla stelt bijvoorbeeld. Maar ook een paard boven een geit, een kip boven een mier et cetera.
Je verhapt je een beetje op de details, mijn punt is dus dat ik het raar vind dat mensen zo actief aan speciesism doen. En nu gaat het niet eens per se over de speciale band die je met je 'eigen' dieren hebt of kan hebben, het gaat mij er om dat over het algemeen wilde orka's hogerop gesteld worden door mensen (en lang niet door alle) dan varkens en koeien in de vleesindustrie. Zo lees ik regelmatig op Facebook dat mensen helemaal woest worden als iemand een puppy heeft geschopt, maar vervolgens wel 5 dagen in de week foto's plaatsen van hun avondeten met een stuk vlees op 't bord. Of dat iemand oproept om een petitie te tekenen om het leefgebied van orang oetangs in de amazone te behouden, maar vervolgens wel gewoon naar de McDonalds gaat om een quarterpounder te bestellen. Dat vind ik apart.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 14:28

Even reageren op het dieet van een varken en of er een veearts komt bij ziekte, ik houd zelf varkens en kippen voor de slacht (hobbyhouder) en mijn varkens eten vlees (insecten, beestjes uit de grond en (dode) kippen/kuikens), vandaar dat ik ze ook niet graag bij kleine kuikens laat, die zijn dan namelijk zo weg.
Ook laat ik per direct onze veearts komen als er iets mis is en het castreren gebeurt ook door hem ondanks dat ik het zelf kan/mag. (Wij zijn trouwens de enige klanten van hem met varkens).

Op de vraag waarom ik geen honden of katten eet kan ik een heel simpel antwoord geven, namelijk omdat het vleeseters zijn. Ik zou dan eerst een varken/stel kippen moeten laten slachten zodat ik die aan de honden/katten kan voeren zodat ik hen op kan eten. Lijkt me een beetje onlogisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 14:37

Lillith24 schreef:
Speciesism gaat uit van het principe dat je een species of soort beter vindt dan het ander. Dat je een mens boven een gorilla stelt bijvoorbeeld. Maar ook een paard boven een geit, een kip boven een mier et cetera.
Je verhapt je een beetje op de details, mijn punt is dus dat ik het raar vind dat mensen zo actief aan speciesism doen. En nu gaat het niet eens per se over de speciale band die je met je 'eigen' dieren hebt of kan hebben, het gaat mij er om dat over het algemeen wilde orka's hogerop gesteld worden door mensen (en lang niet door alle) dan varkens en koeien in de vleesindustrie. Zo lees ik regelmatig op Facebook dat mensen helemaal woest worden als iemand een puppy heeft geschopt, maar vervolgens wel 5 dagen in de week foto's plaatsen van hun avondeten met een stuk vlees op 't bord. Of dat iemand oproept om een petitie te tekenen om het leefgebied van orang oetangs in de amazone te behouden, maar vervolgens wel gewoon naar de McDonalds gaat om een quarterpounder te bestellen. Dat vind ik apart.

Ik begin je gedachtegang nu te begrijpen, en op zich is het soms ook raar/hypocriet dat iemand zich wel zorgen maakt op een puppy die een schop krijgt maar niet om het vlees op zijn eigen bord. Het kan vanuit de psychologie wel verklaard worden, maar als je er van een afstand naar kijkt is het inderdaad raar.

Edit: klein stukje weggehaald...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 14:50

Wat ik mis in het 'alle veehouders moeten gewoon stoppen met hun bedrijf', is het praktische deel. Stel dat een veehouder wil stoppen, hoe gaat hij dat dan doen? Hoe gaat hij zijn schuld aflossen? Wat te doen met de bedrijfspanden en landerijen? Verkopen? Aan wie? En hoe de veestapel inkrimpen? Dieren verkopen? Aan wie? Naar de slager? Nee, dat mag niet. Wachten tot ze door ouderdom doodgaan? Waar dan en wie betaalt de veearts voor de ouderdomskwaaltjes? Waar gaat die veehouder werken? Uitkering? En dan nog een hele leuke bij het staken van zo'n bedrijf….wilt u ook nog even afrekenen met de Belastingdienst a.u.b.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 14:52

Lilith: dat vind je dus gewoon hypocriet en dat kan natuurlijk. Voor mezelf sprekend vind ik het net zo erg als een big geschopt wordt als een puppy hoor ;)

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 14:54

Ik heb de wijsheid ook niet in pacht, ik heb geen idee wat er met die arme veehouder moet gebeuren.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 14:56

Kinke dat is niet zo zwart wit natuurlijk en van de een op de andere dag stoppen is zo goed als onmogelijk.
Ik denk dat zoiets stap voor stap gedaan moet worden. Allereerst 'af' van de mega stallen en mega productie. Hoe? Effectiever fokken. Minder fokken, minder dieren per vierkante meter, meer geld betalen voor vlees en zuivel. Dat kan niet morgen gerealiseerd zijn maar wel stapsgewijs.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 15:00

Maar dan stip je al het grote probleem aan. De inkooporganisaties van de supermarkten bepalen de prijs. En hoe lang WD bijvoorbeeld al roept dat het betere prijzen wil voor de veehouders, dit is in al die jaren nog niet gelukt. Pas als de veehouder meer verdient kunnen dingen als huisvesting en aantallen dieren aangepast worden.
WD beweert dit overigens maar houdt niet op met de veehouderij aan te vallen, de consument voelt zich nog steeds niet geroepen niet voor het goedkoopste te kiezen (het overgrote deel van de consumenten)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 15:08

Mallow schreef:
Kinke dat is niet zo zwart wit natuurlijk en van de een op de andere dag stoppen is zo goed als onmogelijk.
Ik denk dat zoiets stap voor stap gedaan moet worden. Allereerst 'af' van de mega stallen en mega productie. Hoe? Effectiever fokken. Minder fokken, minder dieren per vierkante meter, meer geld betalen voor vlees en zuivel. Dat kan niet morgen gerealiseerd zijn maar wel stapsgewijs.

Net wat kinke zegt... Dan moet je beginnen bij de supermarkten en niet bij de boeren. Die bepalen de prijs en op dit moment ligt de productieprijs van vlees, eieren en melk al jarenlang boven de prijs wat de boeren ervoor krijgen -O- boeren leven momenteel dus op hun reserves en niet op hun winst. Zolang dat er niet is, wíllen ze misschien wel wat veranderen maar wordt het ze ook onmogelijk gemaakt en kán het simpelweg gewoon niet.

Als dierenactivisten dan de boeren aan blijven vallen kan ik me dus zomaar voorstellen dat deze heel erg boos worden, want zij doen echt wel het allerbeste in wat ze kunnen voor de dieren. Maar een verlieslijdend bedrijf kan niet investeren in iets nieuws, en de boer moet ook een gezin onderhouden.
Het lijkt me beter als het probleem dan bij de oorzaak aangepakt wordt. Supermarkten zouden niet moeten willen concurreren met dierlijke producten en een eerlijke prijs hiervoor vragen. Of nog beter: helemaal geen vlees verkopen.
Voor arme boeren uit het buitenland heb je hier keurmerken voor zoals fairtrade en max havelaar maar de Nederlandse boeren worden net zo hard uitgebuit en krijgen ook een veel te lage prijs voor hun producten.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 30-05-16 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 15:11

Maartje1990 schreef:
Lilith: dat vind je dus gewoon hypocriet en dat kan natuurlijk. Voor mezelf sprekend vind ik het net zo erg als een big geschopt wordt als een puppy hoor ;)

Dus je zou wel opkomen voor een varken dat geschopt wordt (want zielig), maar niet voor een varken dat gedood wordt (want eten)?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 15:13

Ik zit op FB ook in een groep met boerinnen, er zijn echt schrijnende verhalen bij. Zo vertelde iemand dat ze niet eens geld hebben om fatsoenlijk te eten. Ze maakt zelf een soort rijstepap omdat dit goedkoop is en de kinderen zo tenminste warme eten krijgen. Voedselbank komen ze niet voor in aanmerking omdat ze op papier natuurlijk veel bezittingen hebben. Gemeente stuurt ze naar de Voedselbank, Voedselbank stuurt ze naar de gemeente. Stille armoede meldde de meneer van de gemeente.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 15:15

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 15:15

Vreselijk Kinke, dat gun je niemand.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 15:20

269_life schreef:
Maartje1990 schreef:

Dus je zou wel opkomen voor een varken dat geschopt wordt (want zielig), maar niet voor een varken dat gedood wordt (want eten)?

Ik vind dierenwelzijn belangrijk en dus dat ze een goed leven hebben (gehad) schoppen hoort daar niet bij. Doodmaken vind ik niet zielig nee beestje weet niet dat die dood gaat en voelt het evenmin ;)

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 15:21

Het is een slinkende sector, er gaan sowieso klappen vallen. Maar vind dat supermarkten echt wel hard aangepakt moeten worden hoor. Maar overal valt wel een persoonlijk verhaal van te maken eigenlijk.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 15:22

Het zou veel logischer en effectiever zijn als een club als 269 veehouders die zouden willen stoppen te helpen hiermee. Inbreken en tegen een beroepsgroep aantrappen zijn niet zo effectief.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 15:24

Of helpen diervriendelijker te worden :j

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 15:24

Kinke schreef:
Het zou veel logischer en effectiever zijn als een club als 269 veehouders die zouden willen stoppen te helpen hiermee. Inbreken en tegen een beroepsgroep aantrappen zijn niet zo effectief.

Dit ben ik sowieso met je eens! Maar puntje bij paaltje, we zitten of komen uiteindelijk allemaal in hetzelfde schuitje terecht. Het is goed om voor elkaar op te komen, of je het nu altijd met elkaar eens bent of niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 15:28

Lillith24 schreef:
Het is een slinkende sector, er gaan sowieso klappen vallen. Maar vind dat supermarkten echt wel hard aangepakt moeten worden hoor. Maar overal valt wel een persoonlijk verhaal van te maken eigenlijk.

Alleen is het geen persoonlijk verhaal. De boerin waar kinke het over had, zo zijn er talloze boerengezinnen die na jaren van verkopen onder de productieprijs nu leeg zijn...
Een slinkende sector weet ik niet, uiteindelijk heb je boeren gewoon nodig. En wie gaat al die boeren in de bijstand straks betalen...?

Effectiever zou zijn investeren in een betere prijs voor de boeren en supermarkten niet laten concurreren. De consument zou een hogere prijs moeten betalen en zich ervan bewust zijn dat twee euro voor een pakje kipfilet absurt is.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 15:30

Niet alleen vlees is absurd goedkoop, wat dacht je van een pak (biologische) melk voor minder dan 1 euro?