Boos & teleurgesteld... maar weer op de goede weg?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

denice

Re: Boos, teleurgesteld... ruim 35 kilo zwaarder! (prikpil)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:17

Nog even een kleine 'tip' hier; er is al redelijk wat onderzoek geweest naar een enkel plantaardig dieet volgen, en zelfs mensen met MS genazen bij dit 'dieet'. Hart en vaatziekten, cholesterol en allerlei andere kwalen verdwijnen met dit dieet. Wellicht is het het proberen waard. Mocht je er meer over willen weten, dan zie ik je pb graag tegemoet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:22

Bedankt voor de tip. :j

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:55

denice schreef:
Nog even een kleine 'tip' hier; er is al redelijk wat onderzoek geweest naar een enkel plantaardig dieet volgen, en zelfs mensen met MS genazen bij dit 'dieet'. Hart en vaatziekten, cholesterol en allerlei andere kwalen verdwijnen met dit dieet. Wellicht is het het proberen waard. Mocht je er meer over willen weten, dan zie ik je pb graag tegemoet.

Dit vind ik een beetje eng :o
MS heeft als gevolg de afbraak van myeline, het bescherm hulsel wat over je spieren ligt.
De wetenschap is nongal sceptisch over hetgeen je stelt en geeft aan deze bewering zelfs een mythe te vinden.

Diëten die beloven MS te genezen lijken meer kwaad te doen dan goed, aangezien ze de inname van essentiële voedingsstoffen kunnen beperken. Afgezien van het geven van valse hoop, kunnen de beperkende dieetadviezen die zo nu en dan de kop opsteken zelfs nadelig werken. Diëten lijken weinig invloed op MS te hebben.

Net als voor ieder ander geldt voor mensen met MS dat ze een goede voeding moeten aanhouden. Voor het behoud van een gezond lichaam en zenuwstelsel wordt, volgens de algemeen geaccepteerde voedingsrichtlijnen, het eten van meer fruit, groenten en vezels en minder verzadigd vet aanbevolen. Dat lukt misschien niet altijd. Er kan dan gebruik gemaakt worden van een voedingssupplement.

Veel mensen met MS ervaren een gebrek aan energie en kunnen in meerdere of mindere mate vermoeidheidsklachten ondervinden. Er bestaan voedingssupplementen die speciaal ontwikkeld zijn om extra energie te geven en die bovendien vermoeidheid verminderen. Het beste is om een multivitamine te kiezen omdat vitamine D en vitamine B12, maar ook de mineralen ijzer en koper, een gunstig effect blijken te hebben.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:58

Kriel schreef:
denice schreef:

Dit vind ik een beetje eng :o
MS heeft als gevolg de afbraak van myeline, het bescherm hulsel wat over je spieren ligt.
De wetenschap is nongal sceptisch over hetgeen je stelt en geeft aan deze bewering zelfs een mythe te vinden.

Diëten die beloven MS te genezen lijken meer kwaad te doen dan goed, aangezien ze de inname van essentiële voedingsstoffen kunnen beperken. Afgezien van het geven van valse hoop, kunnen de beperkende dieetadviezen die zo nu en dan de kop opsteken zelfs nadelig werken. Diëten lijken weinig invloed op MS te hebben.

Net als voor ieder ander geldt voor mensen met MS dat ze een goede voeding moeten aanhouden. Voor het behoud van een gezond lichaam en zenuwstelsel wordt, volgens de algemeen geaccepteerde voedingsrichtlijnen, het eten van meer fruit, groenten en vezels en minder verzadigd vet aanbevolen. Dat lukt misschien niet altijd. Er kan dan gebruik gemaakt worden van een voedingssupplement.

Veel mensen met MS ervaren een gebrek aan energie en kunnen in meerdere of mindere mate vermoeidheidsklachten ondervinden. Er bestaan voedingssupplementen die speciaal ontwikkeld zijn om extra energie te geven en die bovendien vermoeidheid verminderen. Het beste is om een multivitamine te kiezen omdat vitamine D en vitamine B12, maar ook de mineralen ijzer en koper, een gunstig effect blijken te hebben.

Begrijp ik. Maar de bewijzen liggen er al, een volledig plantaardig dieet volgen geneest echt meerdere ´ongeneeslijke´ ziekten. Maar er zijn zoveel instanties en personen die belangen hebben bij melk, vlees, olie etc. aanprijzen, dat het moeilijk te geloven lijkt.

Ik ben natuurlijk absoluut geen dokter, maar ik kijk veel kritischer naar voeding en ziektes tegenwoordig, en voel mij fitter dan ooit!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 16:07

TS: ik zou een beetje uitkijken met alle goedbedoelde tips die je hier op internet krijgt over voeding. Jan en alleman vindt tegenwoordig iets over wat je wel en niet moet eten. De een zegt geen koolhydraten, de ander geen vet, en de volgende weer iets anders.

Ik zou zelf eerder kiezen voor iemand waarvan je zeker weet dat ze een gedegen opleiding in die richting hebben, en die je ook echt zelf kan zien en mee kan afspreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 16:10

Dat heb ik nu ook hoor. :j
Ik ga zeker niet zomaar iets doen of iets helemaal schrappen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 16:14

manzano schreef:
Cayenne schreef:
Toch zegt dat niet altijd wat, hoor. Ik moet nu ook opnieuw op schildklier geprikt worden. In februari ook al eens gedaan omdat ik in mijn vakantie was flauw gevallen (met bijkomende schade), gigantische haaruitval heb en mijn menstruatie al een jaar afwezig blijft. In februari waren de uitslagen goed, maar dokter vertrouwt het toch niet helemaal, dus opnieuw prikken. Volgens haar krijg je een beter beeld door regelmatig te prikken op schildklier.

Even tussendoor...... wel eens onderzocht op PCOS?

Offtopic: (sorry KBK). Nee, omdat mijn dokter het nog altijd wijt aan extreem veel gewicht verliezen (106 kilo) waardoor volgens hem mijn hormonale huishouding ontregeld is en het even kan duren voor ik weer mijn menstruatie terug krijg. Het vreemde is dat ik tijdens het afvallen altijd netjes ongesteld werd. Pas na het ongesteld worden is het gestopt.

Ontopic: KBK, ik zou idd voorzichtig zijn. Er is zoveel wijsheid online te vinden, maar het moet wel net bij jou en je lichaam aansluiten.
Moeilijk hoor. Ik kan me voorstellen dat je in je wanhoop alles aangrijpt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 16:30

Geeft niks hoor! Zou mooi zijn als je erachter komt waar het aan ligt.
De HA heeft mij gister gezegd dat het voor mij 3 maanden tot een half jaar mag duren voor ik ongesteld word vanaf de dag dat ik het moest worden en dat ik pas daarna contact hoef op te nemen.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 21:33

denice schreef:
Begrijp ik. Maar de bewijzen liggen er al, een volledig plantaardig dieet volgen geneest echt meerdere ´ongeneeslijke´ ziekten. Maar er zijn zoveel instanties en personen die belangen hebben bij melk, vlees, olie etc. aanprijzen, dat het moeilijk te geloven lijkt.

Ik ben natuurlijk absoluut geen dokter, maar ik kijk veel kritischer naar voeding en ziektes tegenwoordig, en voel mij fitter dan ooit!

Net als 'beauty in the eye of the beholder'is, is ook dit een aanname.
De wetenschap ondersteunt dit gestelde totaal niet en ik als ervaringsdeskundige al helemaal niet.
MS lijkt vooralsnog niet geneesbaar te zijn. Ik heb dus absoluut moeite met dit soort beweringen

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 05:39

Ik moet zeggen dat ik ook moeite heb met dat soort lege en loze uitspraken.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 06:46

Dat komt omdat het onzin is :+ Ik vind dit ook niet echt gepast in een topic van iemand die in de knoop zit met haar gezondheid en gewicht.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 06:54

Toch heb ik persoonlijk bij iemand met MS gezien hoe zij vooruit is gegaan na aanpassing van haar eetgewoontes. Van niet kunnen functioneren (deels door medicatie bijwerkingen) naar een jonge vrouw die op zichzelf is gaan wonen en een leuke baan heeft gevonden. Dit was echter geen plantaardig dieet maar paleolithische voeding.
Fijn te lezen dat je je weer wat beter voelt KBK.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 07:31

En N=1 maakt ook ineens de bewering waar? In dat geval: ik kende iemand genezen van longkanker die dagelijks rookte. Sigaretten in de apotheek gaan verkopen dan maar.
Lijkt me inderdaad niet dat dit in dit topic hoort, maar mensen kijk toch uit wat je zegt...

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 07:33

Miryamk schreef:
Toch heb ik persoonlijk bij iemand met MS gezien hoe zij vooruit is gegaan na aanpassing van haar eetgewoontes. Van niet kunnen functioneren (deels door medicatie bijwerkingen) naar een jonge vrouw die op zichzelf is gaan wonen en een leuke baan heeft gevonden. Dit was echter geen plantaardig dieet maar paleolithische voeding.
Fijn te lezen dat je je weer wat beter voelt KBK.

Vooruit is gegaan is iets anders dan genezen....
Ik heb ook baat bij een aangepast voedingspatroon en begeleid bewegen.

Enniewee, ontopic maar weer!

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 07:34

phormicola schreef:
Dat komt omdat het onzin is :+ Ik vind dit ook niet echt gepast in een topic van iemand die in de knoop zit met haar gezondheid en gewicht.

Ik mis de 'vind ik leuk knop' bij zowel deze post als die er boven

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 07:48

Kriel schreef:
denice schreef:

Net als 'beauty in the eye of the beholder'is, is ook dit een aanname.
De wetenschap ondersteunt dit gestelde totaal niet en ik als ervaringsdeskundige al helemaal niet.
MS lijkt vooralsnog niet geneesbaar te zijn. Ik heb dus absoluut moeite met dit soort beweringen

Ik beweer nergens dat MS te genezen is, alleen dat het zo schijnt te zijn. ( Ik lees mijn bericht net even terug, ik schreef niet dat het zo schijnt te zijn, maar dat is wel wat ik nu dan extra wil benadrukken.) Wat ik vooral wil benadrukken, is dat vooral plantaardig eten het verstandigste dieet is dat je kunt volgen en dat dit een heel positief effect heeft op de gezondheid. En dat is wel wetenschappelijk onderbouwd ;) Hart en vaatziekten, mits niet erfelijk of aangeboren, verdwijnen met deze levensstijl.

Maar ik zal me er verder niet meer mee bemoeien :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:07

Een meisje bij ons op stal heeft MS, 2 kleine kindjes en heeft een heel traject gevolgd om om te gaan met haar ziekte.
Ze zit ondertussen in een scootmobiel.
Ik geloof zeker dat je met voeding een hoop winst kunt halen uit. :j
Alleen geloof ik niet dat MS te genezen is daardoor.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:43

denice schreef:

Hier stel je het wel degelijk ;)
Maar zoals eerder gezegd: hier heeft KK niet zoveel aan

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 07:58

Kriel schreef:
denice schreef:

Hier stel je het wel degelijk ;)
Maar zoals eerder gezegd: hier heeft KK niet zoveel aan

Dat had ik al gerectificeerd ;)

Hoe gaat het nu TS?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:07

Het staat een beetje stil, maar gaat in ieder geval niet meer omhoog en heb vannacht voor het eerst in lange tijd 4 uur achter elkaar doorgeslapen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 00:22

Slaap je vaak zo slecht?
Enig idee waardoor? Al iets tegen gedaan?
Want dat is wel funest voor je lichaam, slecht slapen.

Ik ben heel erg blij voor jou dat je niet meer bent aangekomen! Toi toi toi

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 12:06

KoudbloedKim schreef:
Het staat een beetje stil, maar gaat in ieder geval niet meer omhoog en heb vannacht voor het eerst in lange tijd 4 uur achter elkaar doorgeslapen.

Ik zou niet elke dag op de weegschaal gaan staan, als ik het goed heb ben je 2,8 kilo in nog geen week afgevallen, dat is niet stilstaan.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:34

Idd, niet te vaak wegeb meis, is slecht voor je hart en je gemoedstoestand (althans, als ik naar mezelf kijk dan)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:35

fokfanaat schreef:
KoudbloedKim schreef:

Ik zou niet elke dag op de weegschaal gaan staan, als ik het goed heb ben je 2,8 kilo in nog geen week afgevallen, dat is niet stilstaan.

Idd. Je lichaam heeft nodig om bij te komen. 2.8 kilo in een paar dagen afvallen is topsport voor een lijf.
En met dit warme klamme weer houd je ook snel vocht vast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:38

Ben ook al weer ietsje aangekomen hierdoor inderdaad, maar nog steeds ben ik al iets lichter dan begin van de week.

Ja, ik slaap al ruim 15 jaar slecht, vanwege mijn verleden.
Heb de meest gruwelijke nachtmerries.
In Februari ben ik met mijn medicatie gestopt en sindsdien gaat het wel beter trouwens, maar nog niet optimaal.
Hier is verder ook niks aan te doen dat ik nog niet heb geprobeerd en alles zonder effect.

Ik baal wel ontzettend dat ik vandaag in de Ikea weer onwijs openlijk aangestaard werd en mensen elkaar zelfs aanstoten.
En dan kan men zeggen dat ik dat alleen maar denk of dat het niet om mijn gewicht is, maar geloof me, dit is wel degelijk echt waar en niet om mijn lange haar of groene ogen. :n
Krijg steeds meer weerzin om de deur uit te gaan.