hypermobiliteits syndroom

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 23:38

Ik loop al 4 maanden bij de fysio en doe stabiliteits oefeningen voor mijn schouder, het verbeterd niet, vandaar.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 22:06

second opinion bij een andere fysio
als het nu nog niks verbeterd is klopt er iets niet lijkt me

Het klinkt voor mij alsof er misschien nog een aantal banden (ligamenten) uitgerekt of er misschien zelfs een kraakbeenbeschadiging is.

En anders terug naar de huisarts, desnoods het verhaaltje wat aandikken en eens een foto laten maken, kraakbeenbeschadigingen zijn vaak wel zichtbaar op een röntgenfoto

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 22:13

Ja ik heb een afspraak staan op dinsdag bij de huisarts.
Mijn schouder zit er ook anders uit, het bot aan de achter kant steek meer uit en de kop van m'n schouder die hangt wat naar voren. Ik denk ook dat hij dus gewoon niet goed zit.
Mijn vingers tintelen ook en de pijn straalt door naar mijn boven arm.
Ik had ook altijd al subluxaties in mijn schouders, maar bij mijn aangedane schouder hoor je nu eigenlijk niet eens meer een knakje.
Ik denk dus zeker dat mijn ligamenten zijn uitgerekt. Ik ga het dus maar even laten checken. Alleen voor je pezen en ligamenten heb je een MRI nodig en voor je bot en kraakbeen foto's. Wat doen ze daar dan mee, of krijg je allebei?

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 13:39

Geen idee of ze standaard beide doen. Vermoed dat ze beginnen met een rontgen omdat dat gewoon goedkoper is.

In principe kun je daar toch ook al op zien of er een gewricht niet goed in elkaar zit.

Bij mij konden ze ook de bekkenverwringing (dus een probleem in het si-gewricht) zien op de röntgenfoto's.

Als er niks op de rontgen te zien is kun je er vanuit gaan dat het een pees/ligament probleem is. Geen idee wat ze in dat geval doen.

Als ik je verhaal zo hoor heb je ook een ingeklemde zenuw/ ingeklemd bloedvat zou niet verkeerd zijn om dat ook eens in een mri te laten bekijken.
Succes ermee!

eclair98

Re: hypermobiliteits syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 13:41

Nou, ik ben benieuwd. Ik moet de aankomende drie weken/ 17 dagen intern op een stage bij een geiten boer ivm. het leren over de verlossing bij dieren en hoe het reilen en zeilen gaat op een boerderij. Op dit moment doet écht alles pijn, voeten, knieën, schouders, nek, vingers, ellebogen, etc... Ik hoop dat ik alles kan volhouden :=

Ik heb wel iets bizars meegemaakt, de nieuwe vriend van een vriendin heeft alles hetzelfde als mij als het gaat om HMS. Hij heeft heel veel baat gehad bij het ziekenhuis in Groningen, die hem hielpen met de fysio ed. Heeft een van jullie heel ervaring mee?

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 13:51

Ja ik ben benieuwd, ga het wel even aandikken bij de huisarts, want ik zie het al weer aankomen dat ik het nog maar even moet aankijken. Nou nee bedankt, ik wil graag verder onderzocht worden.
Ja ik denk ook aan een ingeklemde zenuw, omdat mijn vingers tintelen. Ik wacht dinsdag wel af, kijken wat de huistarts zegt. :)

@Eclair98, ik hoop ook dat je het volhoudt, zijn intensieve dagen als ik het zo hoor. Ik weet niet of je tegen pijnstilling bent, maar als ik veel moet lopen neem ik altijd voltaren in. Dit helpt bij mij heel goed tegen gewrichtspijn e.d. Ik heb niks gehoord over het ziekenhuis in Groningen.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 14:19

Ik kan het nog wel eens navragen over dat Groningen...

Ik ben bang dat als ik pijnstilling in neem, dat ik te ver doorloop en dat dan echt alles verrot is. Ik heb het een keer gehad, te dom geweest en doorgelopen, maar mijn knie was helemaal dik en blauw :o Ook rondom mijn knie liepen overal bloedvaten (die je anders niet ziet) en deed ook allemaal zeer. Ik was nergens tegen aan gekomen of niet geschopt oid.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 14:25

Ja dat is ook wel zo, je moet er eigenlijk niet door heen willen lopen. Ik heb het niet zo erg dat mijn knie o.i.d. dik wordt als ik er mee door loop, hooguit wat meer last maar dat is het. Anders geef je het gewoon aan op je stage, daar hebben ze vast wel begrip voor. Misschien kan je wat dingen zittend doen, i.p.v. staand.

Ik heb wel net diclofenac ingenomen voor mijn schouder, maar ik heb er nog steeds echt last van. Moet ook een samenvatting typen op de computer en dat doet echt ontzettend veel pijn.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 17:01

Ik kan gelukkig veel zittend doen zoals de lammeren de fles geven :) En dat zijn er een hoop!

Kan je niet iemand anders laten typen? Dit werkt ook niet :(

Jackyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 18:13

Kijk ook echt of je fysio dry needling doet, ik heb ook hms en heb veel last van me schouders en onderruf, sinds de dry needling ben ik in 4 maanden al enorm verbeterd, pijn is echt een stuk afgenomen, ook doe ik aan crossfit en juist de afwisseling qua oefeningen is erg fijn zodat je niet te snel overbelast.
ik moet wel nob een trx suspension aanschaffen voor me schouders gezien al die banden te lang zijn en daardoor specefiek die spieren ksn trainen.
Gezien despieren veeeeeel harder moeten werken dan bij andere mensen krijg je spierknopen, en die wekken bovenop de hms ook pijn op.
ik raad dus aan om t gewoon te proberen, baat het niet schaadt t niet..

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 18:27

Gelukkig dat je vrij veel kan zitten!
Niemand anders kan de samenvatting voor mij schrijven helaas.

Ik heb ook een fysio die dry needling doet, maar bij mij heeft het er voor gezorgd dat de spieren rond mijn schouder allemaal los zijn, waardoor mijn schoudergewricht uit elkaar valt en de pijn weer terug is.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 18:37

Ik heb last van mijn handen en gebruik vaak spraaksoftware (Dragon) met een headset. Werkt best goed.
Misschien is het ook iets voor jou?

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 18:51

Oh dat klinkt best als een uitkomst, zeker als mijn schouder echt nog behandeld moet worden. Ik zal er eens naar kijken, bedankt!

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:28

Ik heb ooit dragon gebruikt, maar je moet t wel echt met een headset en zonder omgevingsgeluid doen en t duurt best even voor hij je volledig snapt. Het was mij te frustrerend dus heb ik de paar maanden dat ik nog studeerde mijn vriend gebruikt als typmachine :+

Maar ik weet wel van kennissen dat áls het eenmaal werkt het echt een topprogramma is.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 20:08

Ik heb bij een eurowinkel een headset gehaald met microfoon. Maar inderdaad zonder omgevingsgeluid. Als ik alleen ben doet hij het super, anders niet.
Hij snapt gelukkig wel af vanaf het begin het grootste gedeelte van wat ik zeg, ik denk 70/80%.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 22:16

Ik ga even kijken wat ik ga doen, ik hoef namelijk niet zo heel veel meer te doen qua samenvattingen schrijven, aangezien ik alleen mee doen aan een decentrale selectie.
Korte stukjes typen lukt wel.
Daarbij hoop ik natuurlijk heel erg dat mijn schouder binnenkort weer beter is.
Heeft iemand van jullie eigenlijk ervaring met schouderklachten?

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 22:58

Mijn rechterschouder hangt eigenlijk continue uit de kom, ben op n gegeven moment maar gestopt met terugzetten omdat hij dr toch weer uitschoot steeds en mn banden daar super geïrriteerd van raakten. Ben dr eigenlijk dusdanig aan gewend dat ik dr niet heel veel last meer van heb.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 23:04

Maar je hebt daar niet naar laten kijken door een dokter? Of is het bij jou echt door de hypermobiliteit dat hij er zo bij hangt.

Ik ga wel naar mijn schouder laten kijken, juist omdat hij er uit is gegaan door een klap. Ik heb nu ook het gevoel alsof mijn arm maar een beetje in mijn banden hangt, hij zit iniedergeval niet helemaal goed.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 23:42

Komt bij mij puur door de Ehlers Danlos. Hebben aan t begin dat t veel erger werd wel verschillende orthopeden naar gekeken en revalidatiearts enzo, maar zo instabiel zien ze ze niet vaak, had direct allemaal leerlingen die t ook super interessant vonden. :=
Enige optie die ik heb is volledig vast laten zetten. Inkorten v/d banden wil ik niet en mijn orthopeed was het daar volledig mee eens en zei ook dat als ik het zou willen hij het zou weigeren omdat hij zeker wist dat ik binnen n paar maanden weer terug bij af zou zijn door de Ehlers Danlos. :)

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 00:05

Nee, ik heb inderdaad gehoord dat het dan geen zin meer heeft, omdat je zo weer terug bij af bent. Ik heb gelukkig geen Ehlers Danlos. Volledig laten vast zetten lijkt mij ook niks. Als je er mee hebt leren leven zou ik het ook liever zo laten.

Ik vraag me heel erg af wat er met mijn schouder is, ik ben wel een beetje bang voor een operatie, omdat mijn arm er gewoon altijd maar wat bij hangt en je hem helemaal naar beneden kan trekken e.d. Met slapen ligt hij er ook uit, hij is gewoon ontzettend instabiel.
Ik wil alleen absoluut geen operatie, de gedachte dat ik zo ontzettend lang moet revalideren, het lijkt me echt verschrikkelijk. Ook ben ik bang dat een operatie dan niet werkt, omdat ik ook hypermobiel ben.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 00:06

Mag ik me hier melden ?

Helaas heb ik het ook.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 00:07

Uiteraard! :)
Waar heb jij zoal last van?

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 00:11

_xrose schreef:
Nee, ik heb inderdaad gehoord dat het dan geen zin meer heeft, omdat je zo weer terug bij af bent. Ik heb gelukkig geen Ehlers Danlos. Volledig laten vast zetten lijkt mij ook niks. Als je er mee hebt leren leven zou ik het ook liever zo laten.

Ik vraag me heel erg af wat er met mijn schouder is, ik ben wel een beetje bang voor een operatie, omdat mijn arm er gewoon altijd maar wat bij hangt en je hem helemaal naar beneden kan trekken e.d. Met slapen ligt hij er ook uit, hij is gewoon ontzettend instabiel.
Ik wil alleen absoluut geen operatie, de gedachte dat ik zo ontzettend lang moet revalideren, het lijkt me echt verschrikkelijk. Ook ben ik bang dat een operatie dan niet werkt, omdat ik ook hypermobiel ben.

Waarom zou een operatie dan niet helpen? Bij mij is dit ook een optie, en ben ook hypermobiel. Moet alleen eerst uitgegroeid zijn voordat ze dit willen doen.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 00:16

Omdat bij hypermobiele mensen de ligamenten en pezen al slapper zijn van zichzelf door een afwijking in het bindweefsel, ik geloof dat het zomaar kan dat dit na de operatie gewoon weer uitrekt en je weer terug bij af bent.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 00:28

_xrose schreef:
Omdat bij hypermobiele mensen de ligamenten en pezen al slapper zijn van zichzelf door een afwijking in het bindweefsel, ik geloof dat het zomaar kan dat dit na de operatie gewoon weer uitrekt en je weer terug bij af bent.

Dat vraag ik me af, want het is toch een best bekende bestrijding voor schouders e.d. bij hypermobiliteit. Maar heb me er niet heel erg in verdiept dus het zou kunnen hoor.