Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:29

Hoi! Mag ik mee praten?
Aangezien mijn hockey-seizoen weer begint (en ik de afgelopen 3 maanden nauwelijks bewogen heb :')) en ik op het middenveld speel, moet ik mijn conditie weer gaan opbouwen.. ik moet dus weer gaan hardlopen. Ik ben alleen uit mezelf meestal niet zo gemotiveerd, dus een topic als deze is wel even een steuntje in de rug.. :o

Hoe bouwen jullie conditie op? Ik ren nu eerst 10 minuten - 2 minuten rust - 10 minuten rennen - 2 minuten rust - 5 minuten rennen en de laatste zoveel honderd meter voluit sprinten en dan even wandelen totdat ik op adem ben. Als ik eenmaal weer trainingen hebt dan neemt mijn conditie ontzettend hard toe (je moet immers gewoon mee doen..) maar ik weet niet hoe snel je op kan bouwen zonder dat het slecht wordt voor je lichaam? Zoals bijvoorbeeld bovenstaande, dat gaat me echt ontzettend makkelijk af, als in op zich heb ik nog best veel energie over maar ik krijg met sporten altijd last van m'n longen om de één of andere reden.. :?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-02-13 23:31, in het totaal 1 keer bewerkt

KarinvdM

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:31

De meesten beginnen met een schema, zoals bijv Evy, maar er zijn er nog veel meer.
Ligt hockey het hele winterseizoen dan stil??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:33

KarinvdM schreef:
De meesten beginnen met een schema, zoals bijv Evy, maar er zijn er nog veel meer.
Ligt hockey het hele winterseizoen dan stil??

Ja maar ik vind dat nogal lastig, welke les ik dan zou moeten nemen. Ik ga niet beginnen met 1 minuutje rennen, 2 minuten wandelen.. Ik kan in principe ruim een half uur aan één stuk lopen als ik zou willen, krijg dan alleen ontzettend last van m'n longen..

Ja, ik heb heel december, januari en februari geen hockey. Je kan wel de zaal in, maar daar had ik niet zoveel zin in. Mijn team zou in februari wel weer beginnen, helaas zijn de velden telkens bevroren (op onze train dagen in elk geval) dus onspeelbaar.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 03:22

Het is niet alleen je hart/longmachine die mee telt. Wat denk je van spieren en gewrichten ed? Daar loop je meeste kans op blessures en ik spreek inmiddels uit ervaring ook al heb ik heel rustig opgebouwd. Daarnaast geven je longen aan dat her wat te snel gaat, wat is er dan mis met rustig aan opbouwen?

Ik ben vanmiddag bij de huisarts geweest, ze heeft helemaal niet gekeken naar mijn kuit/scheenbeen ze gaf het advies om over te stappen op fietsen zo lang deze pijn aan blijft houden. Voor deze wijsheid had ik geen afspraak hoeven maken bah levert toch altijd weer de nodige frustraties op!

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 09:57

_Naomii_ schreef:
Ik heb al een aardig tijdje niet gereageerd! Ik ga mee doen met de alpe d'Huzes in juni en train nu zo'n 3 a 4 keer per week. (ik ga hem hardlopen en dus niet fietsen) Ik vind het behoorlijk zwaar.
Me kuiten zijn al aardig gespierd dat ik al moeite krijg met het aantrekken van mijn leren paardrijlaarzen haha..

Enige obstakel wat ik afentoe heb na een zware training is dat mijn benen de volgende dag voelen alsof ze bont en blauw zijn getrapt en dan vooral mijn schenen.. Hebben meerdere mensen hier last van en zo ja wat kan ik hier aan doen?

Jammer dat ik gewoon genegeerd wordt.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 10:29

Sorry ik wist niet dat ik verplicht was om op iedereen te reageren.

Ik heb er geen ervaring mee dus ik kan je niet verder helpen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 10:40

Helemaal aan het begin van het topic heb ik ook weleens gepost, maar daarna ben ik het een beetje uit het oog verloren... even opnieuw voorstellen dan maar?
Wendy, loop nu sinds een jaar ongeveer. In het verleden wel meer gelopen, tijdens mijn studententijd, maar dat was altijd tijdelijk. Ik loop wedstrijden van 10km, train eens per week met een loopgroep van de plaatselijke atletiekclub en loop zelf nog 1/2 keer per week. Afstanden wisselen, snelheid ook :D

@noamii: geen idee, nooit gehad. Maar het klinkt voor mij dan alsof je te hard traint.
@rebecaa: anders haal je een soortgelijk schema van internet. Bekijk wat je ongeveer nu kunt volhouden en stap vanaf daar in.

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 13:54

Hoi! Sorry dat ik hier zo plots kom binnenvallen, maar ik zit met een probleem. Sinds ik wat langere afstanden ren heb ik elke keer een gignantische blaar aan de binnenkant van mijn voet. Ik heb gewoon goede schoenen, maar dit is wel al twee jaar geleden dat ik die gekocht heb. Meer mensen die dit probleem herkennen? Rennen jullie met speciale sokken, en zo ja, wat voor soort?

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 13:56

Ik zou inderdaad speciale sokken kopen! Ik heb gewoon uit een hardloop winkel sokken. Toen ik één keer met gewone sokken ging lopen voelde ik toch echt een groot verschil en had ik ook meteen blaren. :)

Ik ga vanmiddag weer een rondje doen, ben net ziek geweest dus wil zo'n 5 km lopen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 13:57

Vera je hebt idd speciale hardloopsokken zonder naden.

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 13:58

Oké bedankt, dan ga ik die maar kopen :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 14:03

Bij de hema heb je die ook, daar zijn ze een stuk betaalbaarder :j
Overigens had ik laatst ook bijna blaren gelopen (de eerste keer dat ik 20 km liep). Wat ik toen gedaan heb was voor de volgende keren het gevoelige stuk afgeplakt met sporttape, zodat de druk wat beter verdeeld werd. Inmiddels is het weer helemaal genezen.
Overigens: je stelt dat je je schoenen 2 jaar geleden gekocht hebt, heb je enig idee hoe ver je er ondertussen op gelopen hebt? Want ook die gaan maar beperkt mee en moet je op tijd vervangen...

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 14:06

Ik denk rond de 300/400 km zoiets :j

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 14:07

Oh, dan moeten ze nog wel een flinke tijd mee kunnen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 14:11

MISTRAL94 schreef:
Het is niet alleen je hart/longmachine die mee telt. Wat denk je van spieren en gewrichten ed? Daar loop je meeste kans op blessures en ik spreek inmiddels uit ervaring ook al heb ik heel rustig opgebouwd. Daarnaast geven je longen aan dat her wat te snel gaat, wat is er dan mis met rustig aan opbouwen?

Ik ben vanmiddag bij de huisarts geweest, ze heeft helemaal niet gekeken naar mijn kuit/scheenbeen ze gaf het advies om over te stappen op fietsen zo lang deze pijn aan blijft houden. Voor deze wijsheid had ik geen afspraak hoeven maken bah levert toch altijd weer de nodige frustraties op!

Ik hockey wel al jarenlang heel erg veel, dus het is niet zo dat ik niks doe en zomaar begin met sporten. (Heb alleen niks uitgevoerd in m'n winterstop :+ ) Ik wil best rustig beginnen, ik ga alleen niet beginnen met een minuutje rennen en dan een minuutje wandelen. :n Qua energie heb ik namelijk echt het idee dat ik er zo een kilometer of 5 uitgooi, alleen doet het dan pijn aan m'n longen.
Vorig jaar kon ik (bijna) 9 kilometer lopen en zelfs dan had ik na een kilometer of 3 al last van m'n longen. Vroeg me gewoon af of er mensen hier ook last van hebben (gehad) en hoe jullie daarmee omgaan. Overigens heb ik alleen last van m'n longen met dit weer, als het wat warmer is heb ik geen/heel erg weinig pijn.

@ Wendy: Dat is wel een idee ja, ik ga zo even op zoek naar schema's! :)

Ik draag trouwens ook sportsokken met hardlopen, gewoon mijn hockeysokken. Die bieden ook die ondersteuning voor het lopen en zo. :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 14:13

_Naomii_ schreef:
Jammer dat ik gewoon genegeerd wordt.
Tja, ik heb daar geen ervaring mee en ik heb daar dus niks nuttigs over te melden.

Ik loop ook met hardloopsokken, die zijn lekker dik.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:03

Ik heb net even lekker lopen bikkelen. :)

Afstand: 22.26 km
Tijd: 2:08:31
Gem. snelheid: 10.4 km/u
Calorieën: 1,184 C

Ik krijg alleen last van m'n tenen, die zijn gevoelig en bij twee nagels is het zelfs wat blauw. :?

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:13

Wow KarinvdM! Zeker lopen bikkelen. :)

Bij mij ging het heeel moeilijk. :/ Heb rond de 6.5 km gelopen in 50 minuten, echt slecht dus. O:)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:15

KarinvdM schreef:
Ik heb net even lekker lopen bikkelen. :)

Afstand: 22.26 km
Tijd: 2:08:31
Gem. snelheid: 10.4 km/u
Calorieën: 1,184 C

Ik krijg alleen last van m'n tenen, die zijn gevoelig en bij twee nagels is het zelfs wat blauw. :?

Dat zie je mij dus nog even niet doenXD
Ik heb nu even een pauze omdat ik nu twee examendelen van mijn opleiding aan het afronden ben. Maar wil over twee weken ook weer veder gaan :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:16

Goed bezig Karin! Was dit nu de eerste keer boven de 20 km?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:28

Laatst bijgewerkt door KarinvdM op 20-02-13 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:29

Heeft iemand trouwens een tip om het tempo wat te kunnen opschroeven? Ik zou graag rond de 10 km/uur lopen maar op een of andere manier willen mijn benen niet. Qua adem/conditie moet het lukken maar het lijkt wel of mijn benen het gewoon niet kunnen om sneller te lopen. Een sprintje trekken is dan weer geen probleem, maar een iets hoger tempo wel. Ik heb vooral het idee dat het rond mijn heupen 'vast' zit waardoor ik mijn benen dus niet sneller kan bewegen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:29

Intervaltraining is goed voor je snelheid.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:31

Inderdaad, intervaltraining :j
Maar ik merk ook dat mijn gemiddelde snelheid na een jaar ook nog steeds omhoog gaat. Soms werkt het ook heel goed om eens een kort rondje te lopen, in een hoog tempo. Een lange sprint eigenlijk.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 19:25

Karin liep jij vanmiddag in erm hard? Meende jou gezien te hebben daar?