gummie schreef:In de hoop dat ik het nu beter formuleer... :
ik heb geleerd en ervaren dat het een goede oefening kan zijn om niet te focussen op waar een gevoel vandaan komt, maar te focussen op het gevoel zelf. Letterlijk het 'ondergaan' zonder uitwegen te zoeken. Zonder erover na te willen denken. Alleen het ervaren. Dat is super heftig met als dieptepunt de momenten dat je werkelijk meent dat je het niet aan kan, dat je volledig in zal storten, etc. En als dat gebeurt, alleen er doorheen gaan, het ondergaan, zonder te handelen of andere uitwegen te zoeken. In plaats van weglopen of analyseren, gewoon niks behalve dat voelen. Ik heb zelfs geoefend met het zelf oproepen van bepaalde gevoelens door specifieke muziek op te zetten of een bepaalde film, om de gevoelens die ergens nog borrelen gecontroleerd omhoog te halen waarna ze weer vanzelf een keer afzakken..
Klinkt een beetje vaag misschien, maar ik pas het nog steeds wel eens toe. De ene keer zet ik iets op wat het tegenovergestelde gevoel teweeg brengt, zoals energieke muziek als ik down ben of een humorfilm als ik huil. De andere keer zet ik iets op wat het gevoel versterkt, zoals een bambifilm als ik huilOp die manier geef je je gevoelens vrij baan terwijl je er wat meer "invloed' op lijkt te hebben omdat je zelf hebt gekozen om het te versterken of op te roepen, of het juist de laten afzakken...
Schrijven doe je uiteindelijk met je hoofd. Je bent dan bezig je gevoelens om te zetten in woorden. Ik deed dat voorheen erg veel en kreeg toen de tip om het juist eens niet te doen. Om het niet in woorden om te zetten.
Thanks, ik kan hier wel wat mee. Ik wil het heel graag weten maar dat neemt het natuurlijk niet weg.
Wat wel eens helpt is om uit te spreken wat het bij me oproept. Dat helpt vaak wel om de emotie op te roepen en zo weer te laten weg zakken.
Ik merk trouwens wel dat bijv dingen over pesten(is nu toevallig op tv) me heel boos maken en heel veel met me doet. Dat had ik nooit.