Handboogschieten, wie nog meer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 10:58

Het ging wel, maar ik trek mijn linkerschouder gewoon op en dat is niet zoals het hoort (en uiteindelijk pijnlijk), maar ik heb genoten. Het is echt een super wedstrijd verder!

Pikkepor

Re: Handboogschieten, wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 08:55

Dat is ook al veel waard!

Ik had mijn longbow op marktplaats staan onder de mom van: we zien wel, weg is weg. En hij is weg!! Dus mijn dilemma heeft zich al deels opgelost. Nu ga ik flink oefenen met de ruiterboog van mijn vriend.
En volgende week gaan we een weekend naar Echt! Ik ben heel benieuwd, ik hoor dat het parcours heel gaaf is.. flink wat hoogte verschillen en dat de catering echt supergoedis... :9 <<) dus dat moet goedkomen.

Hopelijk blijft het eeen beetje droog dat we niet wegregenen in de tent.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 22:11

Wat fijn dat het de goede kant opgaat Timbers, en dat je zo hebt genoten van je wedstrijd!

Ik heb de Zomer 3D dit weekend gedaan, voor het eerst twee dagen. De eerste dag met een groepje van m'n eigen vereniging. Ook m'n trainer en broer erbij - supergezellig en heel motiverend. Heb echt onwijs lekker staan schieten. Tweede dag was ik 'alleen', maar stond met een tof groepje waarmee ik al eerder had geschoten. Ik was de tweede dag wel echt te moe van de dag ervoor om weer een goede eindscore neer te zetten. Niettemin: ook een topdag. Die bewegende doelen zijn echt zo tof daar: de vliegende adelaar, rondhollend konijn, opspringende raatjes, heen en weer gaande uilen… :D Mooiste schot van het weekend: 1e hit in de liggende wapiti over het meer op 50 meter. Trots! :D

Succes in Echt alvast Renske!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 17:47

*Rammelt aan topic*

Filmpje dan maar? :D

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 18:19

Leuk om eens die bewegende doelen te zien! :D
Ik krijg er gelijk alweer zin in om 3D te gaan schieten!

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:06

Het ziet er echt gaaf uit. :oo

Ik zal een keer een foto van mijn boog laten zien. Hij is niet geweldig mooi :') Maar voor een zelf gemaakte boog vind ik hem best goed schieten. :)

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:18

Leuk filmpje! Ik wil ook! :):)

En nu tijd voor een domme vraag: waarvoor zijn die pluizige hamsterbolletjes aan de pees? :P

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 09:40

Sommige bogen hebben zo'n hele harde 'poing' als je de boog los laat. En die bolletjes dempen dat geluid.

Wij hebben het weekend in Echt ook weer overleefd!! Eerste dag ging matig, wel erg lekker weer. Tweede dag ging beter voor mijn gevoel (had uiteindelijk maar zes punten meer geschoten), maar op eens kwam het met bakkeb uit de lucht. Helemaal natgeregend! Dat was een beetje jammer. Vanmorgen ook de tent nat ingepakt... dus dat was minder. Maar desalniettemin eenheel goed en leerzaam weekend gehad!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 20:08

Klinkt goed Renske! Ik vind het knap hoor, twee dagen schieten, en zeker dat je de tweede dag nog een hoge score bij elkaar hebt geschoten. Viel mij knap tegen!

Authentic, de bolletjes heten dempers of 'string silencers'. Het zijn hele dunne strookjes (nep)bont. Je wikkelt ze heel strak rond/door de pees heen. Ze dempen inderdaad het geluid aanzienlijk, en ook voel je de boog minder natrillen in je hand.
Zijn jullie trouwens al begonnen bij de vereniging waar jullie je hadden aangemeld? :)

Afgelopen weekend halve dag workshops staan geven op middeleeuwse markt. Was weer hartstikke leuk. Zo grappig hoe groot de verschillen zijn. :D Heb je sommige mensen met hangen en wurgen zo ver dat ze op anker staan, vragen ze: "ja, en nu dan?" Ja duh, wat dacht je, loslaten die pees en schieten met dat ding! :') En de andere keer een moeder die het op aandringen van haar kids ook even probeert en zo drie ballonnen wegknalt. Fantastisch. :D

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 20:28

Helaas heb ik de laatste tijd nog minder tijd om te schieten... :(
Maar ik heb wel een hele leuke kans gehad!

Mijn zusje nam afscheid van haar stageplek (zorgboerderij) door een feestje te geven voor een aantal kinderen met een beperking. Zij liet ze paardrijden en ik heb met ze geschoten. Met kinderboogjes!
De meeste gingen erg goed! Zij konden met een beetje hulp erbij zelfstandig schieten. Een enkeling was helaas wat zwaarder gehandicapt, waardoor zij niet volledig zelfstandig konden schieten. Maar samen met mij hebben zij ook kunnen schieten en zij hadden echt de grootste lol van allemaal! :D
Er waren drie kinderen bij die het echt geweldig deden! Die hebben ook vrij snel volledig zelfstandig kunnen schieten met mij dan wel op een afstandje voor advies. Dat was echt geweldig om te zien, want ze luisterden zo goed en waren zo precies in hun handelingen!

Het was voor mij ook wel een zware middag, maar zeker goed om op terug te kijken.
Vooral als de kinderen roepen dat het boogschieten toch wel het leukste, spannendste en stoerste was om te doen! Haha!

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 21:19

Elanor schreef:
Authentic, de bolletjes heten dempers of 'string silencers'. Het zijn hele dunne strookjes (nep)bont. Je wikkelt ze heel strak rond/door de pees heen. Ze dempen inderdaad het geluid aanzienlijk, en ook voel je de boog minder natrillen in je hand.
Zijn jullie trouwens al begonnen bij de vereniging waar jullie je hadden aangemeld? :)

Ah best handig die demphamsters. :j

De beginnerscursus begint in september en dat voelt echt als een eeeeeeeeeeeeuwigheid hoe ga ik dat volhouden?! Omdat het zo lang duurt, hebben ze wel een extra schietavond ingelast voor de n00bs. Dat was onlangs en het is zo leeeeeuuuuk. *\o/* En in augustus nog een keertje schieten en dan is het echt bijna september voor de wekelijkse n00bcursus. :D

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 21:37

Afbeelding

Dit is mijn boog waar ik nu mee schiet, hij is zelf gemaakt (van hazel hout). Lijkt het een beetje op een boog. :')
Let niet op mijn voeten, ik had geen zin om schoenen aan te trekken :o

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 21:52

Allemaal al opgegeven voor de wedstrijd in Doorweth 10 en 11 oktober?
Wij gaan wel weer 2 dagen *\o/*

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 22:00

Ha, bedankt voor de tip!! Die wedstrijd zat vorig jaar in no time vol - kon toen nog mee omdat ik als reserve was aangemeld, mazzel. Heb me direct ingeschreven! :D
Als het maar even wat droger blijft dan vorig jaar, nog nooit zo verzopen geweest. :')

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 17:15

Wat tof Ashley, dat is wel een hele bijzondere gelegenheid om workshops te geven. Kan me voorstellen dat je daar trots op bent, het klinkt echt heel geslaagd. :)
Jammer dat je even wat minder tijd hebt om te schieten. Druk met je nieuwe baan al denk ik? Kan me voorstellen dat dát even prioriteit heeft.

Volhouden Authentic! Nog maarrehhh... 70 nachtjes slapen. :(:) Wel leuk dat er alvast een extra dag was georganiseerd en dat het zo leuk was! Met wat voor een type boog zijn jullie begonnen?

Stuk hout + touwtje = een handboog hoor PaardAap. ;) Grappig genoeg is de 'stokboog' eigenlijk niet zo belangrijk. Essentieel zijn de pijlen. Je kunt ervan uitgaan dat een boog in principe consistent steeds eenzelfde schop tegen de kont van de pijl geeft. Belangrijkste is dan dus dat je pijlen a) allemaal hetzelfde zijn en b) zijn afgestemd op de boog.

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 17:21

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 17:38

Je moet zorgen dat ze de goede stijfheid hebben voor de kracht van jouw boog (gemeten op jouw treklengte). Verder moet je er rekening mee houden dat pijlen als het ware stijver worden wanneer je ze inkort en flexibeler wanneer je er een zwaardere punt op zet. Al die variabelen ('basisstijfheid', lengte, puntgewicht) moet je eigenlijk meenemen als je pijlen kiest. En dan moeten ze hun zwaartepunt ook nog op de juiste plaats hebben liggen (zwaardere punt = zwaartepunt naar voren, zware nok en veren (en crestings) = zwaartepunt naar achteren). Verder speelt persoonlijke voorkeur en schietafstand nog een rol. Voor langere afstanden worden vaak lichte pijlen gekozen met lange, lage veren die weinig weerstand geven, en voor kortere afstand zwaardere pijlen met grote veren die snel stabiliseren.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 21:41

Maar geen zorgen hoor PaardAap, onder een trekkracht van 20 lbs en met een treklengte van minder dan 25 inch - zoals jouw boog waarschijnlijk - komt het allemaal niet zo nauw. De pijl krijgt dan toch amper een schop die hard genoeg is om 'm überhaupt te laten buigen en qua afstand wil je daarmee ook geen gekke dingen. Lekker doorgaan met die carbondingen denk ik, in elk geval zit 'b' dan wel goed. +:)+
Laatst bijgewerkt door Elanor op 23-06-15 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 21:58

Elanor schreef:
Maar geen zorgen hoor PaardAap, onder een trekkracht van 12 lbs - zoals jouw boog waarschijnlijk - komt het allemaal niet zo nauw. De pijl krijgt dan toch amper een schop die hard genoeg is om 'm überhaupt te laten buigen en qua afstand wil je daarmee ook geen gekke dingen. Lekker doorgaan met die carbondingen denk ik, in elk geval zit 'b' dan wel goed. +:)+

Oke. :)

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 22:41

Elanor schreef:
Wat tof Ashley, dat is wel een hele bijzondere gelegenheid om workshops te geven. Kan me voorstellen dat je daar trots op bent, het klinkt echt heel geslaagd. :)
Jammer dat je even wat minder tijd hebt om te schieten. Druk met je nieuwe baan al denk ik? Kan me voorstellen dat dát even prioriteit heeft.

Ik heb een tijdelijke vakantiebaan die inderdaad veel tijd op zich neemt. Helaas de laatste weken ook nog een hond in laten slapen, mijn ex het huis uit, nog steeds gedoe met mijn paard.
Dus dat feestje was leuk om tussendoor te doen! Vooral toen ze zo onder de indruk waren toen ik met mijn eigen boog ging schieten die natuurlijk een tikkeltje harder ging! :D

Ik zie dus eigenlijk ook wel een beetje uit naar het 3D schieten! :D

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:39

Doorwerth!!
Daar gaat het zo vaak over... dat dat zo geweldig is.
Wij hebben ons net ook maar ingeschreven :D

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:14

Ashley5 schreef:
Ik heb een tijdelijke vakantiebaan die inderdaad veel tijd op zich neemt. Helaas de laatste weken ook nog een hond in laten slapen, mijn ex het huis uit, nog steeds gedoe met mijn paard.
Dus dat feestje was leuk om tussendoor te doen! Vooral toen ze zo onder de indruk waren toen ik met mijn eigen boog ging schieten die natuurlijk een tikkeltje harder ging! :D

Ik zie dus eigenlijk ook wel een beetje uit naar het 3D schieten! :D

Wat een hoop vervelende dingen bij elkaar. :(:) Had de hond wel een mooie leeftijd bereikt? Kan me voorstellen dat je dan even weinig inspiratie hebt om veel te trainen. Wel fijn dat je in elk geval tijdelijk werk hebt gevonden.
Haha, dat zal even indruk hebben gemaakt ja. Ik had iets vergelijkbaars…. Net een groepje van drie jochies gehad, rond de 11 jaar. Ging best netjes, er was er zelfs eentje die met de laatste pijl een ballon had geraakt. Dus die bleven een beetje rondhangen en vroegen ineens "mevrouw, kunt u dan eens schieten?" Sure. :Y) Even een eindje teruggelopen…. Zap, boem ballon kapot. Nou, dat vonden ze stoerrrrr. :D
Zeg, is Doorwerth niet ook iets voor jou? Zit net boven Arnhem, In elk geval al een stuk dichterbij dan al die wedstrijden in Zuid-Brabant!

Renske, wat tof!
Ik zie het ineens helemaal voor me…. Bowhuntingteam BOKT! *\%/*

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:39

Waar kan ik mij inschrijven?! *\%/*

Ik ga gelijk even kijken voor Doorwerth!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:44

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 19:39

En voor wie er dan nog geen genoeg van heeft.... http://www.nk-3D.nl. :D
Ik ga 't maar gewoon proberen, lijkt me toch een mooie ervaring, een NK!